Aktiv delning bas-mellan

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
radelius

Aktiv delning bas-mellan

Inläggav radelius » 2006-02-23 19:41

Jag har ett par Ariel Me2 tillsammans med en dipolsub. Är dock inte helt nöjd varför jag tillsammans med Mixon fört en diskussion angående hans trevägare kontra Ariel med Peerless 10” CSX bas. Tycker att det kan vara på sin plats att föra ut dikussionen på forumet.
Bägge konstruktionerna har som vi kommit underfund om sina kvaliteer, det handlar om samma Vifa P13 element i mellanregistret. Dock dubblerad i Arielen. Diskanten är bättre i A men basen befintlig i Mixons.
Jag kommer oberoende av vad jag bygger att använda aktiv delning mellan bas och mellanregister och det är här som mina första frågor infinner sig.
Antag att jag bygger ett stort kabinett som innehåller en Me2 och en 10" bas. Viforna får sluten låda och börjar falla av runt 150Hz, med 12dB enl teorin. Om jag då adderar ett 12dBfilter så får jag ett akustiskt 24dB filter.
Till basdelen gör jag ett 24 dB LP-filter och simsalabim så är det klart?!
Det låter för enkelt för att vara sant eller hur?
Hur ska jag förhålla mig till grupplöptider, fasvridning etc?

Är det en god idé att sträva efter att lägga delningen där faserna för de olika elementen är ungefär lika, i det här fallet runt 250Hz? Problemet då är att jag inte kan nyttja Vifornas fallande kurva.
Som sagt det är nog inte så enkelt därför slänger ut det här resonemanget till er.
Hur skulle ni göra?
H/S

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Aktiv delning bas-mellan

Inläggav paa » 2006-02-23 22:42

radelius skrev:Är det en god idé att sträva efter att lägga delningen där faserna för de olika elementen är ungefär lika, i det här fallet runt 250Hz?
H/S

Hur menar du att faserna är ungefär lika vid250Hz?
Menar du för elementen utan filter, eller i de lådor som du jämfört, eller i rätt lådor och med rätt filter?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2006-02-24 09:35

Jag menar i rätt låda men utan filter.
Ursäkta otydligheten, det är lite trevande.
H/S

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-24 09:51

Perfekt fråga!

Jag hoppas verkligen någon riktigt duktig kan svara. Jag tror inte att vifa basen har så "farliga" fasvridningar så tidigt, det är ett trevligt element. Jag skulle gå mot ett 12/24 filter som du funderar på.

Jag har en liknande tanke med DYnaudio Gemeni mot ett par basmoduler.

/Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-24 10:01

När man får rätt tonkurva så blir fasen automatiskt rätt.
Ett element som faller 12 dB plus ett filter som skär 12 dB får samma fasgång, och samverkar på samma sätt som ett element med rak frekvensgång och ett filter på 24 dB. Detta är ett vanligt sätt att skapa fjärde ordningens akustiska Likwitz-Riley-filter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-02-24 13:57

Följer detta projekt med stort intresse,Jag har samma problem med samma grejer (me2).

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2006-02-25 21:00

Vilket Q-värde strävar man mot då, 0,7 eller?
Sedan har vi det här med grupplöptid och djupledskorrektion.
Det är lätt att mäta föskjutningen i djupled mellan talspolar men hur hanteras skillnader i grupplöptid?
H/S

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-25 21:14

radelius skrev:Vilket Q-värde strävar man mot då, 0,7 eller?

Tja... Det beror på det. :?

LR-filter är två seriekopplade (ordningsidentiska) filter av Butterworthkaraktär, alltså med amplituden 1/sqr(2) i delningen.

Är det ett fjärde ordningens filter vi talar om skall alltså de två andraordingsfiltren som bygger LR-fuktionen ha Q = 0,7071068.

Men det gäller bara i det specifika fallet. För alla andra LR-fall blir det andra Q-värden på de ingående polerna. 8)

radelius skrev:Sedan har vi det här med grupplöptid och djupledskorrektion.
Det är lätt att mäta föskjutningen i djupled mellan talspolar men hur hanteras skillnader i grupplöptid?

Man måste förstås kartlägga alla egenskaper (utom möjligen just var talspolarna befinner sig). Och inte bara tonkurva och grupplöptid - utan faslöptid också. Hur den skall samverka med rummet är självklart nödvändigt att ha med i ekvationen.

Sen måste man bestämma sig för vad man vill av högtalaren, och helst till fullo förstå varför man vill det också. :o Det senare är oftast en mycket svårare uppgift än att hantera den rätt självklara fysiken. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2006-02-26 10:17

Jag förstår, men ändå inte herr Öhman. Vad menar du med "det specifika fallet".
Om jag som i mitt fall vill göra en delning i området runt 150Hz på en högtalare som ska stå mitt i rummet långt från väggar. Närmaste (bak)vägg befiner sig nästan 2m bort.
Kan du exemplifiera den sista meningen "vad man vill och varför"
Jag vill försöka få ett bättre basstöd åt en befintlig högtalare som naturligt rullar av alltför tidigt. Hur skulle du angripa uppgiften? Slutresultatet blir kanske inte den absolut optimala lösningen men ... jag tycker om det jag hör från mina Ariel:er.
Vore intressant med ett pedagogiskt/metodiskt exempel.
H/S

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-28 04:06

radelius skrev:Jag förstår, men ändå inte herr Öhman. Vad menar du med "det specifika fallet".

Det specifika fallet var ju fjärde ordningens LR-delning. Det står på raden ovanför:
iö skrev:Är det ett fjärde ordningens filter vi talar om skall alltså de två andraordingsfiltren som bygger LR-fuktionen ha Q = 0,7071068. Men det gäller bara i det specifika fallet.

radelius skrev:Om jag som i mitt fall vill göra en delning i området runt 150Hz på en högtalare som ska stå mitt i rummet långt från väggar. Närmaste (bak)vägg befiner sig nästan 2m bort.
Kan du exemplifiera den sista meningen "vad man vill och varför"

Nej, det är det meningen att du skall göra. :wink: Det är inte jag som vet vad du vill.

Frågan är dock om du gör det? :o

Det vill säga om du vet vad du kommer att vilja, efter att ha undersökt en massa tänkbara alternativa viljor du kan tänkas ha. Det enda jag kan säga är att jag inte vet något om det, eftersom jag inte är fjärrskådare.

radelius skrev:Jag vill försöka få ett bättre basstöd åt en befintlig högtalare som naturligt rullar av alltför tidigt. Hur skulle du angripa uppgiften?

Det kan jag inte svara på på så lösa grunder. Jag skulle sätta mig in i alla förefintliga egenskaper, och när jag gjort det (efter några veckor eller vad det nu kan ta) så skulle jag kunna svara på hur problemen att "få ett bättre *basstöd" kan angripas.

radelius skrev:Slutresultatet blir kanske inte den absolut optimala lösningen men ... jag tycker om det jag hör från mina Ariel:er.
Vore intressant med ett pedagogiskt/metodiskt exempel.

Jag har svårt att finna inspiration till att ens sätta mig in i saker som inte blir (som inte kan bli) optimala, eller ens i närheten av optimala. Det du sagt om systemet har redan brutit mot de flesta saker man måste respektera för att inte hörseln skall reagera illa på förloppen man åstadkommer.

Vh, iö

- - - - -

*Skall man vara noga är "basstöd" ett Ino-trademark.

Ett basstöd är en speciell sorts baslåda som arbetar tillsammans med ett fullregitersystem, och ger det stöd i basen. En kompensationslåda ingår även för att det skall bli precis lagom. :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-28 10:38

Det är som Ingvar säger, väldigt vanskligt att ge råd så här. Men med reservation för slutresultatet kan detta vara en vettig väg att gå. Lådorna måste göras slutna, inte bara vadd i portarna. Basmodulerna placeras direkt under, som stativ till ME2:orna och delas elektroniskt med 12db vid den punkten då ME2 faller av med 12db naturligt. Basdelen får ett 24db filter vid samma punkt för ett akustiskt filter om fjärde ordningen. Observera att detta säger mycket lite om hur elementen fungerar ihop. Jag tror att du skulle vara nöjd med LTS basdelar med NHT12"s basar...men du får kontrollera själv.

En "billighetsvariant" är att använda ett 12db filter på de vanliga subwooferförstärkarna på basmodulerna och låta ME2 falla av naturligt. Subwooferförstärkarna har ju ofta variabel brytpunkt och du kan justera in som du tycker låter bäst. Det kan ju hända att du är tillräckligt nöjd då, iallafall så finns det ju förbättringspotential senare.

Det kan tom hända att du tycker det låter bäst utan basmoduler. Då kan jag köpa dina ;-)

I vilket fall som helst måste du ha stereo även i basområdet.

/Magnus[/b]

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-02-28 10:47

Kaffekoppen skrev:I vilket fall som helst måste du ha stereo även i basområdet.

Varför måste man det?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-28 11:00

Tro det heller ej, det finns stereoinformation rätt långt ner i frekvens. Dessutom faller inte basmodulerna av direkt utan kommer vara hörbara iallafall tills de fallit 36db och med en 12db filtrering innebär det i detta fallet iallfall säkert 300hz och där är basen inte längre omnidirektionell utan placerbar (och man vill ju att systemet håller ihop). Basmoduler skall således alltid användas i par, eller fler. På köpet behöver baselementen arbeta hälften så mycket, vilket är riktigt trevligt då distrotionen minskar... En ytterliggare fördel är att basen blir jämnare i rummet eftersom rummets "påverkan" (för att förenkla det) blir mindre.

Edit: man bör nog skriva bör, eftersom jag rimmligtvis inte kan bestämma hur många basmoduler någon skall ha ;-)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-28 12:28

Kaffekoppen skrev:....låta ME2 falla av naturligt.
/Magnus[/b]
Neeeeeeej! :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-28 13:50

EngelholmAudio skrev:
Kaffekoppen skrev:....låta ME2 falla av naturligt.
/Magnus[/b]
Neeeeeeej! :wink:

*skrattar*.... argumentet taget!

MEN... det behöver inte bli alltför fel. Sluten låda faller faktiskt med 12db och torde, för många bli helt okej tillsammans med en basmodul placerad rakt under huvudsystemet ochsom faller med samma branthet. Notera att NHT 3.3, som enligt många låter förträffligt faktiskt tom har en sidmonterad NHT1259, delad passivt mer järnkärnespole 12db vid 100hz...

Nu är jag inte expert på ME2, men visst torde systemet kunna spela mer dynamiskt om man även delar "toppsystemet", och slänger in ex antal slutsteg extra...men det är definitivt inget krav...

/Magnus

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-28 13:57

Kaffekoppen skrev:Nu är jag inte expert på ME2, men visst torde systemet kunna spela mer dynamiskt om man även delar "toppsystemet", och slänger in ex antal slutsteg extra...men det är definitivt inget krav...
/Magnus
Är det inget "krav" att dela en diskant heller? Kan man låta mellanregistret bara "möta upp" där diskanten tappar? Är det OK?

:wink:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-02-28 14:16

Kaffekoppen skrev:Basmoduler skall således alltid användas i par, eller fler.

Håller jag helt med om, men det har ju inte med om de kopplas i stereo eller mono att göra. Mono behöver inte vara lika med en och stereo behöver inte vara lika med två. Det finns för- och nackdelar med båda och jag var bara nyfiken på varför du förordade stereokopplade basmoduler.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-28 16:41

En snabb reflektion säger att man inte brukar monokoppla basarna i fullregisterburkar... men varför är det så, som sagt?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-28 16:44

Vee-Eight skrev:En snabb reflektion säger att man inte brukar monokoppla basarna i fullregisterburkar... men varför är det så, som sagt?

Därför att det kräver anlutningar mellan högtalarna och extra kablar samt en massa kopplingsstrul utan att det ger några fördelar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-02-28 18:49

Naqref™ skrev:
Vee-Eight skrev:En snabb reflektion säger att man inte brukar monokoppla basarna i fullregisterburkar... men varför är det så, som sagt?

Därför att det kräver anlutningar mellan högtalarna och extra kablar samt en massa kopplingsstrul utan att det ger några fördelar.

Aha. Jag trodde det var tal om separata basmoduler. My bad. :oops:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-28 18:59

EngelholmAudio skrev:
Kaffekoppen skrev:Nu är jag inte expert på ME2, men visst torde systemet kunna spela mer dynamiskt om man även delar "toppsystemet", och slänger in ex antal slutsteg extra...men det är definitivt inget krav...
/Magnus
Är det inget "krav" att dela en diskant heller? Kan man låta mellanregistret bara "möta upp" där diskanten tappar? Är det OK?

:wink:

Javisst är det ok om diskanten rullar av fint. Men det säger förståss inget om effekttåligheten ;-)

Jag vill påpeka att det då verkligen inte är samma sak, men det vet ju du förståss din lilla rackare! Det finns ju inget krav att sätta in delningsfilterkomponenter "bara för att", kan man nyttja ett elements naturliga beteende brujar det dessutom vara att föredra. Hur får man annars till 18db avrullning på diskanter enbart med en liten söt konding? Är det "fel" att använda diskantens egenskaper i designen?
Samma sak med att koppla en naturlig 12db avrullning av en sluten högtalare mot ett basstöd. Den tämligen flata delningen medför dock att placeringen av basmodulen blir mer begränsad, eller hur?

Jag erkänner absolut att såtillvida man inte kan mäta avrullningen och konstatera att den verkligen är 12db så kan det vara en ren lyckoträff om man får till systemet supertight, (vilket fint begrepp, det döper jag till en kaffekopp!), men ABSOLUT inte omöjligt.

Men det är aldrig fel att gå den ekonomiskt sansade vägen först - som sagt, man kan alltid förbättra.

/Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-02-28 20:12

Jag har löst delningen mellan mina högtalare just på det sätt som diskuterats ovan med 24dB LR på sub och 12dB BW mot "toppsystem".
Fungerar bra men är inte perfekt för jag får en liten urfasning strax ovan 80Hz, detta har dock knappast ngt med principen som sådan att göra. Jag kör dessutom mina (4 st) subbar i mono.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-28 20:20

Kaffekoppen skrev:Javisst är det ok om diskanten rullar av fint. Men det säger förståss inget om effekttåligheten ;-)

Jag vill påpeka att det då verkligen inte är samma sak, men det vet ju du förståss din lilla rackare! Det finns ju inget krav att sätta in delningsfilterkomponenter "bara för att", kan man nyttja ett elements naturliga beteende brujar det dessutom vara att föredra. Hur får man annars till 18db avrullning på diskanter enbart med en liten söt konding? Är det "fel" att använda diskantens egenskaper i designen?
Samma sak med att koppla en naturlig 12db avrullning av en sluten högtalare mot ett basstöd. Den tämligen flata delningen medför dock att placeringen av basmodulen blir mer begränsad, eller hur?

Jag erkänner absolut att såtillvida man inte kan mäta avrullningen och konstatera att den verkligen är 12db så kan det vara en ren lyckoträff om man får till systemet supertight, (vilket fint begrepp, det döper jag till en kaffekopp!), men ABSOLUT inte omöjligt.

Men det är aldrig fel att gå den ekonomiskt sansade vägen först - som sagt, man kan alltid förbättra.

/Magnus
Hejsan

Då är vi av helt olika åsikt. Inte bara effekttåligheten blir lidande utan även ljudet suger då disten ökar dramatiskt varför man bör dela.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-28 21:06

Trådskaparen tänkte i varje fall ha ett filter på toppsystemen. Verkar som det inte gått fram till alla i tråden. Sedan är det en annan sak om den delningen är optimal eller om den befriar toppsystemen tillräckligt från bas.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-28 21:24

Inte alls. Förespråkar verkligen filter på toppsystemen. Skruttens variant faktiskt. Gav bara en tanke att man kunde klara sig utan om man ville ta det lugnt ekonomiskt, men förespråkade delning av toppsystemet.

Ber om ursäkt för OT. Korkat att hamna i det samtalet.

/Magnus
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-02-28 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-28 21:34

EngelholmAudio skrev:Hejsan

Då är vi av helt olika åsikt. Inte bara effekttåligheten blir lidande utan även ljudet suger då disten ökar dramatiskt varför man bör dela.

Hejsan på dig själv!

Inte alls. Det är självklart att disten ökar. Tror varken du eller jag har kört diskanter utan filter, av fler skäl än effekttålighet och dist. Nu handlade det inte om diskanter och din jämförelse var... lika dålig som att köra diskanter utan filter. Nästan provocerande elakt faqktiskt. Eller menar du på allvar att alla högtalare som inte delas av nedåt är värdelösa ;-) Mina Pip låter riktigt trevligt odelade...

Ber om ursäkt om viss disskussion hamnat OT, men jag hoppas även att förslaget gick fram. Jag tycker Skrutten har löst det utmärkt, även om jag personligen hade valt stereo i basområdet.

/Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-28 21:42

Radelius,

Känns det som om du kommer någonstans i dina funderingar?

/Magnus

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-03-01 10:24

Kaffekoppen skrev:Nu handlade det inte om diskanter och din jämförelse var... lika dålig som att köra diskanter utan filter. Nästan provocerande elakt faqktiskt. Eller menar du på allvar att alla högtalare som inte delas av nedåt är värdelösa ;-) Mina Pip låter riktigt trevligt odelade...
/Magnus
Diskanternas dist ökar vid låga frekvenser. Precis som Vifa P13 i ME har ökande dist vid låga frekvenser (låga = låga i förhållande till elementet). Jämförelsen är högst relevant anser jag.

Min mening är inte att vara elak. Provocerande? Njäeaa, kanske lite. Men inte elak. Det är ju elakt.

Att piP låter bra vet jag. Har haft förmånen att lyssna på dom hasigt hemma under åtminstonde "ok" förhållanden. Men du kan med säkerhet nå bättre resultat map ljudtrycksmax om du avlastar piP från bas och lägger till dedicerade basar. Använder du dessutom fler basmoduler än två läser jag titt som tätt att rumsproblemens negativa inverkan minskar. Så bra kan alltid bli bättre. :)

Kaffekoppen skrev:Eller menar du på allvar att alla högtalare som inte delas av nedåt är värdelösa ;-)
Nej. Men får jag bestämma helt själv bygger jag aktiva system.
vänligen
// Pär Engelholm

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-01 11:57

EngelholmAudio skrev:Diskanternas dist ökar vid låga frekvenser. Precis som Vifa P13 i ME har ökande dist vid låga frekvenser (låga = låga i förhållande till elementet). Jämförelsen är högst relevant anser jag.

Min mening är inte att vara elak. Provocerande? Njäeaa, kanske lite. Men inte elak. Det är ju elakt.
:-) Och elak vill jag ju inte alls tro att du är.

Men frågan är om du hört/mätt på ME2 som slutet system? Jag tror allt att det systemet kan spela relativt starkt, relativt odistat med sina dubbla P13. Ärligt talat, har jag inte hört någon klaga på dist från ME2, däremot på att de inte når tillräckligt långt ned... Om vi nu dessutom gör lådan sluten torde de alltså klara av än högre ljudtryckt utan att disten blir störande. Iallafall kan vi vara ense om att systemet distar mindre än det gör idag. Och inte klagades det på att ME2 distar.

Utan att vara elak, tycker jag att din jämförelse haltar rejält. :-)

EngelholmAudio skrev:Att piP låter bra vet jag. Har haft förmånen att lyssna på dom hasigt hemma under åtminstonde "ok" förhållanden. Men du kan med säkerhet nå bättre resultat map ljudtrycksmax om du avlastar piP från bas och lägger till dedicerade basar. Använder du dessutom fler basmoduler än två läser jag titt som tätt att rumsproblemens negativa inverkan minskar. Så bra kan alltid bli bättre. :)
Ja, absolut. Men jag är nöjd med det ljudtryck de ger i de förhållanden de spelar. Men absolut kan det bli bättre. Poängen är att inte göra mer än vad som behövs.
EngelholmAudio skrev:
Kaffekoppen skrev:Eller menar du på allvar att alla högtalare som inte delas av nedåt är värdelösa ;-)
Jag använder den tekniken som är mest relevant för att nå de resultat jag vill ha. För mig är resultatet det vässentliga och vägen dit irrelevant.

Kram
Magnus

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-03-01 12:11

Kaffekoppen skrev:
EngelholmAudio skrev:Diskanternas dist ökar vid låga frekvenser. Precis som Vifa P13 i ME har ökande dist vid låga frekvenser (låga = låga i förhållande till elementet). Jämförelsen är högst relevant anser jag.

:-) Och elak vill jag ju inte alls tro att du är.

Men frågan är om du hört/mätt på ME2 som slutet system? Jag tror allt att det systemet kan spela relativt starkt, relativt odistat med sina dubbla P13. Ärligt talat, har jag inte hört någon klaga på dist från ME2, däremot på att de inte når tillräckligt långt ned... Om vi nu dessutom gör lådan sluten torde de alltså klara av än högre ljudtryckt utan att disten blir störande. Iallafall kan vi vara ense om att systemet distar mindre än det gör idag. Och inte klagades det på att ME2 distar.

Utan att vara elak, tycker jag att din jämförelse haltar rejält. :-)

EngelholmAudio skrev:Att piP låter bra vet jag. Har haft förmånen att lyssna på dom hasigt hemma under åtminstonde "ok" förhållanden. Men du kan med säkerhet nå bättre resultat map ljudtrycksmax om du avlastar piP från bas och lägger till dedicerade basar. Använder du dessutom fler basmoduler än två läser jag titt som tätt att rumsproblemens negativa inverkan minskar. Så bra kan alltid bli bättre. :)
Ja, absolut. Men jag är nöjd med det ljudtryck de ger i de förhållanden de spelar. Men absolut kan det bli bättre. Poängen är att inte göra mer än vad som behövs.
EngelholmAudio skrev:
Jag använder den tekniken som är mest relevant för att nå de resultat jag vill ha. För mig är resultatet det vässentliga och vägen dit irrelevant.

Kram
Magnus
Jag har hört ME1 under vettiga förhållanden. Helt OK högtalare men knappast tillräckligt i mina öron.

Du skriver att "Vägen dit" inte är vesäntlig och det har jag inte heller påstått nått annat än. Däremot ser jag att resultatet har större chans att blir bra med aktiv delning än icke aktiv delning. Set till ljudtrycks max, deistortion, möjligheter att justera ljudet mot rummet och mot egna preferenser, etc.

Ang ljudtryck så anser du att 2*86kvcm med linjär slaglängd på +- 4 mm räcker? Återigen är jag rätt övertygad om att vi inte lyssnar på samma sätt eller uppskattar samma kvaliteer.

Men det kanske inte gör nått att vi tycker olika?
vänligen
// Pär Engelholm

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-01 12:41

EngelholmAudio skrev:Du skriver att "Vägen dit" inte är vesäntlig och det har jag inte heller påstått nått annat än. Däremot ser jag att resultatet har större chans att blir bra med aktiv delning än icke aktiv delning. Set till ljudtrycks max, deistortion, möjligheter att justera ljudet mot rummet och mot egna preferenser, etc.

Det är iallafall ofta lättare med aktiv delning, det skall erkännas.

EngelholmAudio skrev:Ang ljudtryck så anser du att 2*86kvcm med linjär slaglängd på +- 4 mm räcker? Återigen är jag rätt övertygad om att vi inte lyssnar på samma sätt eller uppskattar samma kvaliteer

*ler*.. det finns en anledning att jag inte äger/byggt/tänker bygga ME2. De tilltalar inte mig heller. Men nu gällde det inte våra preferenser, utan någon som ville ha en djupare bas ur sitt system som han gillade. Och då vill man ju behålla så mycket som möjligt av den karaktären de har, men utöka de nedre oktaven. Jag ber än en gång att påpeka att JAG skulle delat av aktivt. Men det har mer med mig att göra än att man på det sättet får systemet att spela djupare... Frågan var ju heller inte hur man kan få mer ljudtryck från systemet. Det skulle gå lite djupare ;-)

Jag förstår inte vilka kvaliteter som du förespråkar i det här fallet som jag förnekar betydelsen av. Jag har baqra gett förslag på hur man kan få ett bättre basstöd till systemet på det mest ekonomiska sättet. Och sagt att det finns förbättringspotential om man vill ha ut mer..

EngelholmAudio skrev:Men det kanske inte gör nått att vi tycker olika?

Inte alls. Det är tom troligt. Eller så pratar vi bara olika språk, eller så vill du göra ett nytt system eftersom du tycker att ME2 i grunden är felaktigt.

Personligen så använder jag ett system med Dynaudio Gemeni som är omgjort till slutet för att avlasta de små 15w75 elementen. Delat elektroniskt vid 90hz 12bd mot ett basstöd som ger mig ett helt annat dynamiskt system än innan. Men visst använde jag samma variant som Skrutten har nu (om än med stereo i basområdet) med UTMÄRKT resultat innan. Men visst är det trevligt med ökad dynamikkapacitet. Min flickvän kan dock än idag inte förstå vad merkostnaden i form av ett extra slutsteg tillförde (och hon är kritiskt lagd). Men så är hon inte alltid hemma heller ;-) ;-)

Jag tror vi kan lämna samtalet. Tror våra poänger gått fram. Alltid kul att samtala, men jag tror många anser att vi kan fortsätta det privat isåfall.

/Magnus

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2006-03-02 20:47

Hej igen, kul att tråden tagit fart!
Jag har haft mina Me2:or i ca 3år och alltid kört dem med olika basmoduler och olika filtervarianter, alltid aktivt. Har även kört dem som slutna lådor, pluggat porten.
Just nu kör jag dem utan filter och och möter nedåt med ett par dipoler á la Linkwitz med hans kompenserande filter. De skär uppåt vid 100Hz. Jag kan inte klaga på djupbas och ej heller på mellan och diskant men...
Det saknas definition i övre bas-nedre mellanregister, typ attacken i en ståbas. Jag inbillar mig att det skulle kunna förbättras genom att växla på tex en 10 tummare "i tid". Jag vet att det är svårt att få detta att ske sömlöst men va fan, det är värt ett försök.
Att köra raka rör på Me2:orna är en kompromiss, mindre elektronik i signalvägen ger ett renare, öppnare ljud. Men börjar man kräma på så märks det i mellanregistret att det blir lite tjockare, 5 tummarna får väl jobba onödigt mycket och både konutslag och värme birdrar på sina speciella sätt.
Därför verkar det logiskt att göra en vettigt delning både uppåt och nedåt. Sk börja med att testa med 12/24dB där viforna faller av så får jag se hur det funkar.
Det har ju gjorts av andra typ , Mosen , Snell, NHT mfl. med allt från 100 till 250 Hz.
Tycker att det är värt ett försök. DIY handlar trots allt om att det ska vara kul att pula och testa. Det blir förmodligen billigast i längden att köpa grejer från Ing Öhman eller andra etablerade leverantörer och/eller gurus, men då finns det ingen anledning att ha forum som detta vilket vore himla trist.
Tack för ert engagemang!
H/S

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-03 11:17

Hej igen!

Nu klarnar bilden lite :-)

Du kanske tom skall flytta delningen till 250-300hz 24/24 om du har möjlighet att testa det.

Vad gäller Ariel förespråkar ju konstruktören rörförstärkare om jag inte minns fel, iallafall påpekar han att de som klagat på ljudet inte använt det.

Du kanske egentligen behöver ett system numera som klarar mer än ME2 gör ;-)

/Magnus

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2006-03-04 14:38

Kaffekoppen:
Me2.orna är kanske kinkiga på förstärkare, själv har jag prövat lite olika och det som de funkat bäst med är min nuvarande Naim clone NCC200 från Avondale. När jag dessutom komletterade med ett Naim inspirerat försteg så blommade högtalarna ut något alldeles otroligt.
Just nu sitter jag väldigt nöjd med vad de presterar, förutom basregionen förståss men även den blev markant bättre med Naimarna.
Med IC baserade kretsar så blir ME2 lite för "små", korrekta men tråkiga.
Jo det är inga problem att testa olika delningar, jag har tillgång till en DCX2496. Tror egentligen också på det kloka att lägga delningen lite högre.
H/S

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-04 15:44

Kaffekoppen skrev:... Jag har baqra gett förslag på hur man kan få ett bättre basstöd till systemet på det mest ekonomiska sättet. Och sagt att det finns förbättringspotential om man vill ha ut mer...

... ett system med Dynaudio Gemeni som är omgjort till slutet för att avlasta de små 15w75 elementen. Delat elektroniskt vid 90hz 12bd mot ett basstöd som ger mig ett helt annat dynamiskt system än innan.

Vill bara lite försiktigt påpeka att basstöd är ett Ino-trademark.

Det är vidare ett ord som kännetecknar ett system som används "tillsammans med" en fullregisterhögtalares förefintliga bas.

Man kan alltså inte kombinera ett basstöd och en elektronisk delning, med mindre än att man sett till så att det inte är ett basstöd längre, utan basmoduler.

Att skriva "...ger basstöd", när man menar "mera bas" i allmänhet, är inte heller lämpligt. Det kan nämligen förväxlas med det fysikaliska fårhållande som råder t ex i ett hörn, alltså att den akustiska belastningsimpedansen är hög. Alltså förhållanden som inte alls behöver vara synonyma med mycket bas, om exempelvis högtalaren är gjord för det.

Alltså:
Skriv inte basstöd när ni menar "basmodul" (eller subwoofer),
och skriv inte heller basstöd när ni menar "bashöjning".
och skriv inte "...ger ett fint basstöd", när ni menar ger kraftig/förstärkt/bättre bas.

För Basstöd är ett Ino-trademark och det är en speciell sorts baslåda, avsedd ENDAST att användas UTAN elektronisk delning, tillsammans med fullregistersystem.

Tack för ordet. :wink:

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-04 15:47

Låt oss höra hur det går!

Lycka till :-)

/Magnus

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2006-03-07 00:07

Googlade för skoj skull på ordet "basstöd". Hamnade i huvudsak på regeringskansliets sidor men även svenska kyrkans sidor mfl. Och självklart även på Faktiskt.se.
Beroende på sammanhang så kan basstöd även betyda basstöd vad avser bidrag till jordbruk etc.
Ta det med humor ing Öhman :)
H/S

Återgå till DIY-forum