Moderator: Redaktörer
radelius skrev:Är det en god idé att sträva efter att lägga delningen där faserna för de olika elementen är ungefär lika, i det här fallet runt 250Hz?
H/S
radelius skrev:Vilket Q-värde strävar man mot då, 0,7 eller?
radelius skrev:Sedan har vi det här med grupplöptid och djupledskorrektion.
Det är lätt att mäta föskjutningen i djupled mellan talspolar men hur hanteras skillnader i grupplöptid?
radelius skrev:Jag förstår, men ändå inte herr Öhman. Vad menar du med "det specifika fallet".
iö skrev:Är det ett fjärde ordningens filter vi talar om skall alltså de två andraordingsfiltren som bygger LR-fuktionen ha Q = 0,7071068. Men det gäller bara i det specifika fallet.
radelius skrev:Om jag som i mitt fall vill göra en delning i området runt 150Hz på en högtalare som ska stå mitt i rummet långt från väggar. Närmaste (bak)vägg befiner sig nästan 2m bort.
Kan du exemplifiera den sista meningen "vad man vill och varför"
radelius skrev:Jag vill försöka få ett bättre basstöd åt en befintlig högtalare som naturligt rullar av alltför tidigt. Hur skulle du angripa uppgiften?
radelius skrev:Slutresultatet blir kanske inte den absolut optimala lösningen men ... jag tycker om det jag hör från mina Ariel:er.
Vore intressant med ett pedagogiskt/metodiskt exempel.
EngelholmAudio skrev:Neeeeeeej!Kaffekoppen skrev:....låta ME2 falla av naturligt.
/Magnus[/b]
Är det inget "krav" att dela en diskant heller? Kan man låta mellanregistret bara "möta upp" där diskanten tappar? Är det OK?Kaffekoppen skrev:Nu är jag inte expert på ME2, men visst torde systemet kunna spela mer dynamiskt om man även delar "toppsystemet", och slänger in ex antal slutsteg extra...men det är definitivt inget krav...
/Magnus
Kaffekoppen skrev:Basmoduler skall således alltid användas i par, eller fler.
Vee-Eight skrev:En snabb reflektion säger att man inte brukar monokoppla basarna i fullregisterburkar... men varför är det så, som sagt?
Naqref™ skrev:Vee-Eight skrev:En snabb reflektion säger att man inte brukar monokoppla basarna i fullregisterburkar... men varför är det så, som sagt?
Därför att det kräver anlutningar mellan högtalarna och extra kablar samt en massa kopplingsstrul utan att det ger några fördelar.
EngelholmAudio skrev:Är det inget "krav" att dela en diskant heller? Kan man låta mellanregistret bara "möta upp" där diskanten tappar? Är det OK?Kaffekoppen skrev:Nu är jag inte expert på ME2, men visst torde systemet kunna spela mer dynamiskt om man även delar "toppsystemet", och slänger in ex antal slutsteg extra...men det är definitivt inget krav...
/Magnus
HejsanKaffekoppen skrev:Javisst är det ok om diskanten rullar av fint. Men det säger förståss inget om effekttåligheten
Jag vill påpeka att det då verkligen inte är samma sak, men det vet ju du förståss din lilla rackare! Det finns ju inget krav att sätta in delningsfilterkomponenter "bara för att", kan man nyttja ett elements naturliga beteende brujar det dessutom vara att föredra. Hur får man annars till 18db avrullning på diskanter enbart med en liten söt konding? Är det "fel" att använda diskantens egenskaper i designen?
Samma sak med att koppla en naturlig 12db avrullning av en sluten högtalare mot ett basstöd. Den tämligen flata delningen medför dock att placeringen av basmodulen blir mer begränsad, eller hur?
Jag erkänner absolut att såtillvida man inte kan mäta avrullningen och konstatera att den verkligen är 12db så kan det vara en ren lyckoträff om man får till systemet supertight, (vilket fint begrepp, det döper jag till en kaffekopp!), men ABSOLUT inte omöjligt.
Men det är aldrig fel att gå den ekonomiskt sansade vägen först - som sagt, man kan alltid förbättra.
/Magnus
EngelholmAudio skrev:Hejsan
Då är vi av helt olika åsikt. Inte bara effekttåligheten blir lidande utan även ljudet suger då disten ökar dramatiskt varför man bör dela.
Diskanternas dist ökar vid låga frekvenser. Precis som Vifa P13 i ME har ökande dist vid låga frekvenser (låga = låga i förhållande till elementet). Jämförelsen är högst relevant anser jag.Kaffekoppen skrev:Nu handlade det inte om diskanter och din jämförelse var... lika dålig som att köra diskanter utan filter. Nästan provocerande elakt faqktiskt. Eller menar du på allvar att alla högtalare som inte delas av nedåt är värdelösaMina Pip låter riktigt trevligt odelade...
/Magnus
Nej. Men får jag bestämma helt själv bygger jag aktiva system.Kaffekoppen skrev:Eller menar du på allvar att alla högtalare som inte delas av nedåt är värdelösa![]()
:-) Och elak vill jag ju inte alls tro att du är.EngelholmAudio skrev:Diskanternas dist ökar vid låga frekvenser. Precis som Vifa P13 i ME har ökande dist vid låga frekvenser (låga = låga i förhållande till elementet). Jämförelsen är högst relevant anser jag.
Min mening är inte att vara elak. Provocerande? Njäeaa, kanske lite. Men inte elak. Det är ju elakt.
Ja, absolut. Men jag är nöjd med det ljudtryck de ger i de förhållanden de spelar. Men absolut kan det bli bättre. Poängen är att inte göra mer än vad som behövs.EngelholmAudio skrev:Att piP låter bra vet jag. Har haft förmånen att lyssna på dom hasigt hemma under åtminstonde "ok" förhållanden. Men du kan med säkerhet nå bättre resultat map ljudtrycksmax om du avlastar piP från bas och lägger till dedicerade basar. Använder du dessutom fler basmoduler än två läser jag titt som tätt att rumsproblemens negativa inverkan minskar. Så bra kan alltid bli bättre.
Jag använder den tekniken som är mest relevant för att nå de resultat jag vill ha. För mig är resultatet det vässentliga och vägen dit irrelevant.EngelholmAudio skrev:Nej. Men får jag bestämma helt själv bygger jag aktiva system.Kaffekoppen skrev:Eller menar du på allvar att alla högtalare som inte delas av nedåt är värdelösa![]()
Jag har hört ME1 under vettiga förhållanden. Helt OK högtalare men knappast tillräckligt i mina öron.Kaffekoppen skrev::-) Och elak vill jag ju inte alls tro att du är.EngelholmAudio skrev:Diskanternas dist ökar vid låga frekvenser. Precis som Vifa P13 i ME har ökande dist vid låga frekvenser (låga = låga i förhållande till elementet). Jämförelsen är högst relevant anser jag.
Min mening är inte att vara elak. Provocerande? Njäeaa, kanske lite. Men inte elak. Det är ju elakt.
Men frågan är om du hört/mätt på ME2 som slutet system? Jag tror allt att det systemet kan spela relativt starkt, relativt odistat med sina dubbla P13. Ärligt talat, har jag inte hört någon klaga på dist från ME2, däremot på att de inte når tillräckligt långt ned... Om vi nu dessutom gör lådan sluten torde de alltså klara av än högre ljudtryckt utan att disten blir störande. Iallafall kan vi vara ense om att systemet distar mindre än det gör idag. Och inte klagades det på att ME2 distar.
Utan att vara elak, tycker jag att din jämförelse haltar rejält.Ja, absolut. Men jag är nöjd med det ljudtryck de ger i de förhållanden de spelar. Men absolut kan det bli bättre. Poängen är att inte göra mer än vad som behövs.EngelholmAudio skrev:Att piP låter bra vet jag. Har haft förmånen att lyssna på dom hasigt hemma under åtminstonde "ok" förhållanden. Men du kan med säkerhet nå bättre resultat map ljudtrycksmax om du avlastar piP från bas och lägger till dedicerade basar. Använder du dessutom fler basmoduler än två läser jag titt som tätt att rumsproblemens negativa inverkan minskar. Så bra kan alltid bli bättre.Jag använder den tekniken som är mest relevant för att nå de resultat jag vill ha. För mig är resultatet det vässentliga och vägen dit irrelevant.EngelholmAudio skrev:Nej. Men får jag bestämma helt själv bygger jag aktiva system.Kaffekoppen skrev:Eller menar du på allvar att alla högtalare som inte delas av nedåt är värdelösa![]()
Kram
Magnus
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster