Moderator: Redaktörer
MartinX skrev:Jag forskade själv i det där när jag skulle ha tag i olja till min axis. Jag hittade info om vad tillverkaren hette, minns inte nu och jag minns inte heller var informationen fanns, för jag fick reda på att lagret i min axis som hade vit plastbussning inte skulle ha den svarta oljan.
Det enda konkreta alternativ jag kom fram till var att man kanske skulle kunna pytsa i lite sånt här:
http://www.statoil.com/mar/LU/sto00131.nsf/5de60dd163819dbfc1256c16003180a9/B7BE2D2CE921CC9341256659004836EB/$FILE/Statoil_Moly_41.pdf
Om det finns att kopa i rimlig mängd, det verkar vara hopplöst för vanliga konsumenter att få tag i sådana där industriprodukter om man inte är beredd att köpa olja så det räcker till sveriges samtliga skivspelarlager.
´paa skrev:Nej det tror jag inte, teflon finns ju redan där så det räcker.
Teflonspray innehåller ju teflonpulver.
paradigm skrev:Jag har på senare år ENBART använt syntetolja för att smörja axeln, eftersom den inte innehåller några rest-skräp-produkter (i huvudsak asfalt och svavel), som ändå alltid blir kvar efter raffineringen av all mineraloljebas. Därav alla HD tillsatser (STP) i motoroljor, som inte har nån annan funktion i stort sett, än att kapsla oljans egen skit.
Själv använder jag Biltemas HELsyntetiska 2-taktsolja, som inte kostar en förmögenhet och som har lagom viskositet!
/Rolle
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 118 gäster