Olja till skivspelarlager

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Olja till skivspelarlager

Inläggav Thomas_A » 2006-03-13 22:05

Linn har en "black oil" som ska innehålla bla Molybdenum Disulfide and Graphite. Det borde finnas sådana oljor att köpa i den vanliga handeln, eller?

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2006-03-13 23:57

Jag forskade själv i det där när jag skulle ha tag i olja till min axis. Jag hittade info om vad tillverkaren hette, minns inte nu och jag minns inte heller var informationen fanns, för jag fick reda på att lagret i min axis som hade vit plastbussning inte skulle ha den svarta oljan.

Det enda konkreta alternativ jag kom fram till var att man kanske skulle kunna pytsa i lite sånt här:
http://www.statoil.com/mar/LU/sto00131.nsf/5de60dd163819dbfc1256c16003180a9/B7BE2D2CE921CC9341256659004836EB/$FILE/Statoil_Moly_41.pdf
Om det finns att kopa i rimlig mängd, det verkar vara hopplöst för vanliga konsumenter att få tag i sådana där industriprodukter om man inte är beredd att köpa olja så det räcker till sveriges samtliga skivspelarlager.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-03-14 00:41

MartinX skrev:Jag forskade själv i det där när jag skulle ha tag i olja till min axis. Jag hittade info om vad tillverkaren hette, minns inte nu och jag minns inte heller var informationen fanns, för jag fick reda på att lagret i min axis som hade vit plastbussning inte skulle ha den svarta oljan.

Det enda konkreta alternativ jag kom fram till var att man kanske skulle kunna pytsa i lite sånt här:
http://www.statoil.com/mar/LU/sto00131.nsf/5de60dd163819dbfc1256c16003180a9/B7BE2D2CE921CC9341256659004836EB/$FILE/Statoil_Moly_41.pdf
Om det finns att kopa i rimlig mängd, det verkar vara hopplöst för vanliga konsumenter att få tag i sådana där industriprodukter om man inte är beredd att köpa olja så det räcker till sveriges samtliga skivspelarlager.

Tack för info. Dock, är du säker på att Axisens lager inte bör ha black oil? Var fick du den infon? Jag har bara hittat detta om LP12:

Code:
Bearing Housing Bearing Liner
Colour Colour

1. Silver Black
2. Silver White
3. Gold White*
4. Black White (1984)
5. Black Black (1987) serial no.(Approx.) -70,000
6. Black Black: CIRKUS kit serial number 90582.

* Use this bearing housing with a light mineral machine oil. Black
Oil can cause it to seize.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-14 00:54

Plastlager skall inte ha fasta smörjmedeltillsatser. Bronslager däremot kan ha glädje av det.
Jag hade för länge sedan en ERA-skivspelare som ofta hade problem med att lagret led av stick-slip effekter. Provade alla möjliga oljor och silikonfett mm.
Till slut provade jag ren STP Oil Treatment. Ni vet den som är seg som sirap. Efter det gick spelaren jämt och fint!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2006-03-14 01:19

Min Axis är en ganska gammal spelare från 1987 orginalojan var inte svart utan helt klar, jag tror den svarta oljan dök upp i mitten på 90talet efter Axis slutade tillverkas, kanske var det bara en rekomendation att inte ha svart olja i den, eller så har alla Axis bussning av typ 3 i tabellen du hittat. Jag minns inte exakt var jag hittade infon, någonstans på internet :wink: det var nog 3 år sedan.

Jag tror inte den svarta oljan är så nödvändig, det verkar mer vara ett fall av optimeringsmani, finns en fräckare olja måste man ju ha den för vår skivspelare är bäst i hela världen och då måste vi ha den bästa oljan i världen. Jag har aldrig hört talas om en Linn med smörjproblem i tallrikslagret. Något särkilt svårt driftfall lär väl inte ett tallrikslager vara heller det går nog bra med det mesta i oljeväg, själv har jag nu helsyntetisk ATF olja, det har snurrat fint i över 2 år. Jag har också gammal Lenco L70, den är smord med fett.

Jag hörde att Linns orginalolja inte är så dyr fast jag har inte kollat själv.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-03-14 10:28

Ok tack.

Det blir en lätt syntetisk olja av något slag. Ska försöka inspektera lagret i detalj är ju att det är svart "hus", samt en vit insats. Jag har översatt beteckningen "bearing liner" med lagerskål. Vet inte om det avser hela insatsen eller själva botten av lagret.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-14 10:38

Hur man än översätter så betyder det att "liner" är den del av lagret som axeln glider emot. Är det vitt så är det av plast, troligen acetal eller teflon. Då skall enligt alla rekommendationer jag sett för diverse plastlager inte någon svart olja med molybdendisulfid eller grafit användas.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-14 10:49

Om det är plastlagring så är väl kanske teflonspray nåt att rekomendera som smörjning....
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-14 10:52

Nej det tror jag inte, teflon finns ju redan där så det räcker.
Teflonspray innehåller ju teflonpulver.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-14 10:56

paa skrev:Nej det tror jag inte, teflon finns ju redan där så det räcker.
Teflonspray innehåller ju teflonpulver.
´

Jo det är sant.....teflonspray fixar bra glid, men som du säger så är det pulver och det märks....blir aldeles "dammigt" runomkring och det är ju kanske inte så bra
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-16 00:47

Som gammal bilmek och med hyggliga kunskaper i olja, så skulle jag avstå från molly- och grafittillsatser. De gör bara nytta vid höga belastningar och sådana, är det inte tal om här!

Jag har på senare år ENBART använt syntetolja för att smörja axeln, eftersom den inte innehåller några rest-skräp-produkter (i huvudsak asfalt och svavel), som ändå alltid blir kvar efter raffineringen av all mineraloljebas. Därav alla HD tillsatser (STP) i motoroljor, som inte har nån annan funktion i stort sett, än att kapsla oljans egen skit.

Själv använder jag Biltemas HELsyntetiska 2-taktsolja, som inte kostar en förmögenhet och som har lagom viskositet!

/Rolle

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-16 10:45

paradigm skrev:Jag har på senare år ENBART använt syntetolja för att smörja axeln, eftersom den inte innehåller några rest-skräp-produkter (i huvudsak asfalt och svavel), som ändå alltid blir kvar efter raffineringen av all mineraloljebas. Därav alla HD tillsatser (STP) i motoroljor, som inte har nån annan funktion i stort sett, än att kapsla oljans egen skit.

Själv använder jag Biltemas HELsyntetiska 2-taktsolja, som inte kostar en förmögenhet och som har lagom viskositet!

/Rolle

Syntet är bra, för då förändras inte oljan så lätt.
Lagom viskositet är förstås viktigt, men ibland är "lagom" väldigt tjockt, mycket tjockare än vad som normalt erbjuds.
Om man inte har problem med gnissel och grymtningar från lagret är allt bra, men annars får man prova med tjockare olja. Det är när man inte tror att det finns tjockare längre som STP kommer in, inte för att det skulle ha bättre HD-egenskaper, utan enbart pga sin extremt höga viskositet.

Man kan dessutom få för sig att smörjfett är tjockare än olja, men det är en missuppfattning, för fett är en emulsion av såpa eller tvål som håller kvar oljan så den inte ska rinna bort, men oljan i sig är inte jättetjock.
Numera pensionär.

Återgå till DIY-forum