Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:Räcker det att fästa balkskorna med plugg och sex 4,2 mm monteringsskruvar (tre på varje sida om balken) och dessutom sätta två små vinklar mellan tvärbalk och tak?
paa skrev:Men borra som du sa, i mitten av reglarnas höjd.
PekkaJohansson skrev:Uppdatering måndag: Efter att ha varit iväg och tittat på plywood fick både jag och sambon skrämselhicka. Sådant fult och kvistigt material vill man ju inte ha i taket även om det målas matt svart.
Mvh Pekka
PekkaJohansson skrev:Hmm, nej, det visste jag inte. Å andra sidan blir det nog trevligare med både samma material och färgnyans på övre och undre lagret även om det innebär lite mer arbete. Att måla paneler som ligger bredvid varandra på golvet går å andra sidan snabbt med roller på skaft. De övre plankorna behöver ju dessutom bara målas på en sida av fyra.
Mvh Pekka
Troligen jobbigare än att måla två gånger med matt färg över det spacklade...PekkaJohansson skrev:Kan man blanda spackel och svart färg? Mvh Pekka
Kaffekoppen skrev:Troligen jobbigare än att måla två gånger med matt färg över det spacklade...
Kaffekoppen skrev:Du kan minska c-c avståndet om dina viktberäkningar stämmer utan någon som helst tvekan.
PekkaJohansson skrev:Icke desto mindre betyder färre skruvar per regel ett ökat c-c-avstånd!![]()
Nej, glesare bör det inte vara. Du tjänar ju iallafall inte så många skruvhål på att snåla in där..PekkaJohansson skrev:Jag upptäcker nu att jag hade lite bråttom i alla fall i förmiddags. Med nio skruvar i en regel blir det 42,5 cm mellan varje. Glesare än så ska det kanske inte vara. Mvh Pekka
Du får ersätta befintliga trasiga kontakter. That´s itPekkaJohansson skrev:Hur mycket el får man dra själv? En takkontakt finns sedan gammalt i rummets bakre del. Får man montera en plastdosa på en regel, dra PVC-slangar ut mot rummets sidor genom reglar och stenullsisolering och låta dem mynnna i panelen - och sedan dra kabel? Krävs enligt regelverket en elektriker för denna eldragning som ju blir infälld?
Med vänlig hälsning
Pekka
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 227 gäster