Infästning av innertak

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-02-26 16:29

Uppdatering av mitt innertaksprojekt:

I helgen har jag plastat in den del av ljudrummet som ska förses med innertak, satt upp åtta fästvinklar på respektive sidovägg och borrat nio hål med 8,5 mm diameter i varje träregel. Har också försänkt varje hål ca 23 mm med en 22 mm borr för att få plats med skruvskalle och hylsa. Nu kommer det värsta: att skruva upp reglarna i vinklarna, borra med 8 mm borr i taket, ta ner reglarna, borra upp hålen till 12 mm, sätta dit plugg, skruva upp reglarna igen och skruva de franska träskruvarna (140 x 8 mm) på plats.

Jag frågade hos Clas Ohlsson, där man rekommenderade spärrnyckel för arbetet. Det tar emot, milt sagt. Finns det någon maskindragare, till exempel till uthyrning, som är tillräckligt kraftig för att dra i träskruvarna?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-26 17:33

Du bygger uppenbarligen för ett kommande kärnvapenkrig :)

Kolla med hyreshuset, eller skaffa en hylsa för det på Biltema/classe i sjön och använd din borrmaskin.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-02-26 17:35

du behöver en mutterdragare för att dra franskor

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-26 18:01

Finns på tex hyreshuset..

Jag har iof dragit franskor med min DeWalt...

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-02-26 21:53

Jag snappar inte vad fästvinklarna vid ändarna/lättbetongväggarna fyller för funktion. Hur som helst, tycker du skapar dig extra jobb helt i onödan om jag går på din beskrivning av ”mödan” med att få upp dem.

Dina reglar väger cirkus 7 kg styck, med den ynka vikten behöver du inte hyra in Haakan som hantlangare precis... :wink: Jag antar att med 9 i hål i vardera har du ett hål placerat mitt på halva längden. Du har 354 cm mellan väggarna, kapa reglarna till 352 cm så du får 1 cm glapp till vardera väggen. Stoppa i en skruv i mittenhålet på regeln, lyft upp den mot taket och kolla att regeln får 1 cm glapp mot vardera väggen. Banka till på skruven så du får en markering i taket. Borra mittenhålet i taket, i med plugg och dra fast regeln hårt med den franska träskruven, kontrollera att regeln ligger parallellt med bakväggen, slå markeringar i taket för resterande hål i taket genom de förborrade hålen i regeln. Lossa på mittenskruven lite så du kan snurra regeln (=orsaken till 1 cm-glappet) bort från takmarkeringarna. Borra resterande 12 mm plugghål i taket med regeln kvarhängande i taket. Snurra tillbaks regeln på rätt plats och dra i de franska träskruven = klart. (Du behöver definitivt ingen mutterdragare för ett så här simpelt jobb, det går snabbt och enkelt med vanlig spärrnyckel). För rätt avstånd mellan resterande reglar kapar du till en "katt" (träbit som måttanpassats för önskat centrumavstånd mellan återkommande reglar)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-03-09 12:05

Tack för de goda råden, Adhoc! Jag valde emellertid att använda mig av fästvinklarna för större säkerhet när jag arbetar. Ville inte riskera att reglarna slog igenom vare sig fönster på ena sidan eller inplastad cd-hylla på den andra sidan. Dessutom stötte jag på sju ställen på armering, varav fyra intill väggen, så vinklarna blev bra som fästpunkter. Betongen i taket var för övrigt ganska porös, så det blev 10 mm hål för de gröna pluggarna. Nåväl, alla åtta balkar sitter nu i taket, men fortfarande återstår 25 skruvar att dra. Det blir mitt fredagsnöje...

Dagens fråga:

Hur mycket el får man dra själv? En takkontakt finns sedan tidigare i rummets bakre del. Får man montera en plastdosa på en regel, dra PVC-slangar ut mot rummets sidor genom reglar och stenullsisolering och låta dem mynnna i panelen, och sedan dra kabel, eller krävs en elektriker för denna eldragning som ju blir infälld?

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2007-03-09 12:21, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-09 12:21

PekkaJohansson skrev:Hur mycket el får man dra själv? En takkontakt finns sedan gammalt i rummets bakre del. Får man montera en plastdosa på en regel, dra PVC-slangar ut mot rummets sidor genom reglar och stenullsisolering och låta dem mynnna i panelen - och sedan dra kabel? Krävs enligt regelverket en elektriker för denna eldragning som ju blir infälld?

Med vänlig hälsning

Pekka
Du får ersätta befintliga trasiga kontakter. That´s it

Däremot får du göra eldragningar i rör, eller tom lägga EKK (företrädesvis EKLK) i väggar men inkopplingen skall göras av godkänd elektriker som då ansvarar för dragningen med sin ansvarsförsäkring. Det är alltså lämpligt att i förväg komma överrens med en elektriker om hur du gör det och att denne anser det draget på ett korrekt sätt. Sedan betalar du för den tid det tar att färdigställa installationen. Det tjänar du pengar på.

Sedan är det en annan sak att många nog hoppar över det där steget och gör jobbet själv iallafall. 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-09 12:25

Eldragning kan vara lite av en gråzon. Elektrikerna är inte roade av att hugga in rör i befintliga väggar och överlåter gärna just det arbetet. Drar själv all el i min kåk efter konsultation av elektriker. Brukar låta elektrikern göra en slutkontroll på mitt arbete. När anläggningen väl är i drift är det du som fastighetsägare som har ansvaret för dess funktion men det är ändå bra att ha ett kvitto på utförd kontroll.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-03-27 10:10

Nu har proppen släppt, kreativiteten flödar och innertaket börjar ta form! Elen är dragen, isoleringen monterad (det fattas dock tre skivor Roxull) och 10 av de 14 plankorna i övre MDF-lagret är fastskruvade efter att först ha målats ett varv. Hade jag varit lite mer noggrann hade det nog räckt med ett lager svart färg.

Dagens fråga:

Jag behöver sex st spotlights av t ex halogentyp 50 W som ska monteras 50 cm in från respektive sidovägg. Jag funderar på att köpa en skena med sex spotar i matt aluminiumfinish för 595 kronor på Clas Ohlsson, demontera spotarna och fästa in dem direkt i taket. Ett trevligare alternativ vore dock svarta spotlights. Jag har ganska stor betalningvilja för sådana. Kan någon tipsa om mattsvarta spotlights?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-03-27 10:57

Det finns en superb butik på Regeringsgatan en bit upp, som har allt inom spottar, så har för övrigt även Fredells tror jag ;)

MEN, och det är viktigt, om du skall fälla in spottarna, med den effekten speciellt, så måste du ta hänsyn till att de utvecklar värme och kräver rätt så mycket utrymme ovanför (inne i själva taket). Dvs det är inte bara å fälla in och hoppas, du måste ha ventilation runt/ovan själva spottarna i såfall... Brukar krävas ett rör i eldfast matrial eller något dyligt om jag förstått det hela rätt...

Kanske skall titta på LED-baserade spottar istället ? Dom kräver inte lika mycket säkerhet kring värmen eftersom dom inte utvecklar ens i närheten av lika mycket värme - å andra sidan ger dom annorlunda ljusutbyte då...
Best Regards
Bamsefar

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-03-27 11:27

Tack för tips, Bamsefar! Ska besöka dessa butiker.

Jag uttryckte mig möjligen något oklart. Jag letar alltså inte runda spotar för inbyggnad, utan traditionella strutformade av god kvalitet. De ska alltså monteras i taket på den lilla pinne som normalt sitter fäst i de skenor som är så vanliga numera.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-04-03 23:12

Nä, det verkar vara stört omöjligt att hitta svarta spotar. Efter ytterligare några timmar på nätet samt besök i några butiker i helgen är jag på väg att ge upp. Det närmaste man verkar komma är plastgrunkor eller en billighetsspot i metall på Kjell & Co. Den senare är dock slut i hela landet, kommer inte in på en månad och har dessutom lamphållaren monterad högt upp i ett ca 15 cm långt rör med 6 cm diameter, vilket borde innebära en väldigt smal ljusstråle. Snålalternativet, en skena med sex st spotar i borstad aluminium, har utgått ur Clas Ohlssons sortiment. Ska man behöva ta sig till en lackerare? Är det en avancerad operation att låta någon fixa pulverlack eller hammarlack på metall?

För övrigt går projektet från klarhet till klarhet. Förstärkarna har flyttats ut ur rummet och sex stycken 8,33 meter långa 4 x 1,5 mm2-kablar har dragits genom taket till rummets främre del. Det undre lagret MDF-brädor har borrats, försänkts, fått sina två lager svart färg ch är redo att skruvas upp. Det enda jag ångrar är att jag följde rådet att vänta med sista lagret färg på det övre brädlagret. Det hade fungerat alldeles utmärkt att måla färdigt innan uppsättning, eftersom jag bara behövde vidröra brädornas kanter. Nåja, lite plast på heltäckningsmattan och målning i morgon kväll så är jag i hamn. Kvällens stora skräckupplevelse var när katten tog sig in i rummet där de undre brädorna låg efter målning. Lyckligtvis hade färgen redan torkat - annars hade jag och Felix inte varit vänner på ett tag...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Föregående

Återgå till DIY-forum