Fanera med påstrykbar faner (Bauhaus) och hantera kanter, mm

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
misc100

Fanera med påstrykbar faner (Bauhaus) och hantera kanter, mm

Inläggav misc100 » 2007-05-09 15:01

Var på Bauhaus och såg att de sålde påstrykbar faner (äkta trä) i remsor. Köpte en bit och åkte hem för att testa det på en MDF bit. Klippte en bit, satte den på MDF och värmde den med strykjärnen och tryckte samtidigt.

Resultatet blev förvånansvärt bra. Faneret satt stenhårt på MDF:n och det gick inte att bända upp någon kant. Faneret drog ihop sig någon millimeter. Inget kladd från limmet. Min kompis tyckte också att resultatet blev förvånansvärt bra.

Klippte jag en ny bit och sedan bröt den i två halvor. Jag värmde fast den ena och väntade tills faneret kallnat och sedan värmde den andra biten och fäste med bredvid det andra faneret. Bra resultat och ingen glipa.

Har läst att påstrykbar faner är inte att rekommendera men efter dessa tester så kanske man skall försöka med Bauhaus produkt. Blir det misslyckat får man lacka lådan eller köpa ny låda och sätta förlusten på hobbykontot :)

Tänkte fortsätta öva på MDF skivan för att se om man kan få ett proffsigt resultat. Detta var roligt :)

Har ett par frågor:
1. Hur gör man lådans kanter så att man inte ser att det är två skivor som möts?

2. Hur gör man med en avfasad kant som är lätt välvd/rundade pga slipning (tänker på pi60 lådan)? Detta är nog den svåraste delen kan jag tänka mig.

3. Hur gör man ett hål i faneret för elementet?

4. Vilka behandlingsmetoder finns för faner? Såpolja, vaxning (vaddå för vax), olja, bets?

5. Om man skulle få en glipa vad är bästa sätt att åtgärda? Vitlim blandat med slipdamm eller annan metod?

6. Bör man fanera lådans samtliga sidor eller räcker det med fram, topp, sidor (ej bak, under)?

Jag har funderat på arbetsmetoden för att fanera lådorna och skulle gärna ha feedback:
Börja med att fanera sidorna. Näst topp, näst avfasningarna, sista fram. På detta sätt lägger man fanerskivan över den andra skivan i kanterna och kanske får snyggare kanter (hoppas ni förstod :) Kapa med brytkniv modell proffs och stållinjal.

Tack!
Senast redigerad av misc100 2007-05-09 15:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-09 15:24

Vilka träslag kan man välja på?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2007-05-09 15:26

Kommer inte ihåg alla: Maple, Ek, Valnöt, Furu, Bok, och några till. Alla såg fina ut.

paa skrev:Vilka träslag kan man välja på?

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-05-09 15:27

Hej!

Beror på dagsformen hos Bauhaus...

När jag tittat i Järfälla har det funnits:
- Ek
- Ask
- Bok

Problemet har varit storleken, endast drygt 20 cm bred

mvh

Martin

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-05-09 15:33

Kan man räkna med att det inte släpper med tiden. I så fall kanske det kan vara ett enklare alternativ till att spackla och slipa när man ändå tänkt sig måla mdf:en.

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-06-04 13:38

Dellstig skrev:Hej!

Beror på dagsformen hos Bauhaus...

När jag tittat i Järfälla har det funnits:
- Ek
- Ask
- Bok

Problemet har varit storleken, endast drygt 20 cm bred

mvh

Martin

Hm, när jag var in på Bauhaus här i Norrköping så hade det endast remsor som kanske var 3-4 cm breda, något annat hade de inte... Verkar inte gå att få tag på fanér här i stan, så nu får jag nog lacka min piPs...

Användarvisningsbild
Leo

Inläggav Leo » 2007-06-04 15:12

Ytbehandling på fanér kan man göra på lika många sätt som massivt trä, och det är ett ämnesområde i sig, ett tips är att titta på gitarrbyggarhemsidor, dom har mycket info olika (jobbiga men snygga) ytbehandlingar. Hur man ska göra med glipor beror på ytbehandling, för oljning och vaxning funkar det med plastic padding wood filler i samma färg som träet. För betsning finns det specialspackel med träspån och acrylbindemedel.

Generellt om Bauhaus fanér: det funkar bra, men limmet kan kladda ner strykjärn och fanéret intill skarvarna, jag tycker att limning med vitlim och tvingar ger bättre precision och snyggare resultat, men det är också jobbigare....

/Leo

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-06-05 09:35

Jag var på bauhaus i norrköping för några veckor sedan & då fanns det faner i 24cm bredd.Dom låg på en hylla längst nere till vänster i butiken.Dom har en såg avdelning för bänkskivor där.
vh Raimo.

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-06-05 12:48

RMA skrev:Jag var på bauhaus i norrköping för några veckor sedan & då fanns det faner i 24cm bredd.Dom låg på en hylla längst nere till vänster i butiken.Dom har en såg avdelning för bänkskivor där.
vh Raimo.

Men va f*n?! Jag var ju där för 1,5 vecka sen, då verkade de inte ens fatta vad jag menade... Var det precis vid sågavdelningen alltså? För det var där jag såg de tunna remsorna som var till kanterna på bänkskivor...

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-06-05 15:59

Detta låter ju riktigt intressant. Vad kostar dessa remsor fanér?

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-06-05 16:12

Hej

Minns inte men:

Under hundra spänn för några meter?

mvh

Martin

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-06-06 02:16

Dom låg på en hylla till höger om såg avdelnings disken ,ganska lågt ner mot golvet.Bara nån meter ifrån.Det var mest ljusa träslag inne då.
vh Raimo.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-06 07:42

Någon som kan svara på de inledande frågorna?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-06-06 09:06

Kaffekoppen skrev:Någon som kan svara på de inledande frågorna?

Kan svara på hur jag brukar göra (med vanlig faner och vitlim):

1: fanerar med lite överlapp på en sida, sen slipar jag ner överlappet så kanten blir jämn, sen gör jag likadant med nästa sida o.s.v. Man får tänka på att göra det symmetriskt (att t.ex. toppen går ut över båda sidorna och inte bara över ena sidan...)

2: har man tunnt faner i förhållande till avrundningen blir det ju jobbigt... då måste man kanske spackla avrundningen först så den försvinner.

3: Enklast är om man fanerar först och sen fräser elementhålen, har man redan elementhål får man kanske försöka att såga/skära bort faneren (kan dock vara svårt om den vill spricka). Om man bara skär bort nästan in till kanten kan man slipa resten med en slipkloss som är rundad med lite mindre diameter än elementhålet, då kan man nog få kanten snygg.

6: Jag brukar vara lat och bara fanera de sidor som syns... (och sen måla de andra)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-19 00:17

Såg en alternativ lösning för fanering:
http://www.jumon-audio.dk/finer.html
Är det någon som sett motsvarande produkter i Sverige?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-19 00:51

norman skrev:
Kaffekoppen skrev:Någon som kan svara på de inledande frågorna?

Kan svara på hur jag brukar göra (med vanlig faner och vitlim):

1: fanerar med lite överlapp på en sida, sen slipar jag ner överlappet så kanten blir jämn, sen gör jag likadant med nästa sida o.s.v. Man får tänka på att göra det symmetriskt (att t.ex. toppen går ut över båda sidorna och inte bara över ena sidan...)

2: har man tunnt faner i förhållande till avrundningen blir det ju jobbigt... då måste man kanske spackla avrundningen först så den försvinner.

3: Enklast är om man fanerar först och sen fräser elementhålen, har man redan elementhål får man kanske försöka att såga/skära bort faneren (kan dock vara svårt om den vill spricka). Om man bara skär bort nästan in till kanten kan man slipa resten med en slipkloss som är rundad med lite mindre diameter än elementhålet, då kan man nog få kanten snygg.

6: Jag brukar vara lat och bara fanera de sidor som syns... (och sen måla de andra)

Tack!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-19 00:53

paa skrev:Såg en alternativ lösning för fanering:
http://www.jumon-audio.dk/finer.html
Är det någon som sett motsvarande produkter i Sverige?
Nej, men det är detta som "alla" använder i USA. Supersmidigt.

Återgå till DIY-forum