Resultatet blev förvånansvärt bra. Faneret satt stenhårt på MDF:n och det gick inte att bända upp någon kant. Faneret drog ihop sig någon millimeter. Inget kladd från limmet. Min kompis tyckte också att resultatet blev förvånansvärt bra.
Klippte jag en ny bit och sedan bröt den i två halvor. Jag värmde fast den ena och väntade tills faneret kallnat och sedan värmde den andra biten och fäste med bredvid det andra faneret. Bra resultat och ingen glipa.
Har läst att påstrykbar faner är inte att rekommendera men efter dessa tester så kanske man skall försöka med Bauhaus produkt. Blir det misslyckat får man lacka lådan eller köpa ny låda och sätta förlusten på hobbykontot

Tänkte fortsätta öva på MDF skivan för att se om man kan få ett proffsigt resultat. Detta var roligt

Har ett par frågor:
1. Hur gör man lådans kanter så att man inte ser att det är två skivor som möts?
2. Hur gör man med en avfasad kant som är lätt välvd/rundade pga slipning (tänker på pi60 lådan)? Detta är nog den svåraste delen kan jag tänka mig.
3. Hur gör man ett hål i faneret för elementet?
4. Vilka behandlingsmetoder finns för faner? Såpolja, vaxning (vaddå för vax), olja, bets?
5. Om man skulle få en glipa vad är bästa sätt att åtgärda? Vitlim blandat med slipdamm eller annan metod?
6. Bör man fanera lådans samtliga sidor eller räcker det med fram, topp, sidor (ej bak, under)?
Jag har funderat på arbetsmetoden för att fanera lådorna och skulle gärna ha feedback:
Börja med att fanera sidorna. Näst topp, näst avfasningarna, sista fram. På detta sätt lägger man fanerskivan över den andra skivan i kanterna och kanske får snyggare kanter (hoppas ni förstod

Tack!