Jag köpte ett par begagnade piP... (Bilder) Klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TygelBy

Jag köpte ett par begagnade piP... (Bilder) Klara!

Inläggav TygelBy » 2007-06-07 14:47

...och kom kort därefter hem, glad i hågen, med ett lagom stort paket ifrån bussgodsterminalen. Jag hade ju berättat för min fru om piP och hur bra de skulle låta, så hon var ju också lite nyfiken och stod med näsan nere i paketet medan jag öppnade. :P

- "Dom där små tingestarna må låta hur bra som helst, dom kommer INTE in i vårt vardagsrum i alla fall!" :evil:

Bild 2048x1536 Bild 2048x1536

Arghh! Jag hade ju inte ens hunnit provlyssna dom, och redan var de 'dissade' av överheten. Här måste göras något, och det kvickt!

Sagt och gjort, jag började med att ringa runt i Malmö för att få tag på fanér, men det visade sig vara jobbigare än jag trodde. De enda jag hittade i någorlunda närhet var Fredricsons Trä (Arlöv) som sålde fanér till privatpersoner på fredagar mellan 12:30-15:00. Skall man handla där så måste man vara ganska säker på vad det är man vill ha. Allt var lastat på pallar placerade högst upp på hyllorna i lagerbyggnaden. Man sa vad man ville ha, så kom truckföraren och lyfte ner ett par remsor av det träslag man valt. Det var inte så att man först kunde titta på det och sedan välja och vraka. Som tur var så visste jag att det var Valnöt jag var ute efter, så killen lyfte ner och rullade in två remsor i papper till mig. Ca 1,8m2 betalade jag drygt 200kr för (inte så dåligt alls tycker jag).

Bild 2048x1536
Här har jag skurit upp en bit. Fanéret var så brett att jag med god marginal fick ut bitar till alla sidorna på piP utan att behöva skarva (säkert 60-70cm brett). Jag skall försöka fiska fram en bild på en hel remsa och lägga upp...

Dags för nedmontering

Lite dålig bild på filtret, blixten slog lite fel... Alla 'tåtar' markerades upp noggrant och lådorna gick till slipning.

Här är alla hål igenspacklade och slipade. Allt klart för fanéring. Jag kan ju nämna att svart lack inte är så roligt att slipa ner, man får det där svarta jobbiga dammet överallt, i munnen, näsan, kläderna o.s.v. Är man inte försiktig så drar man det sedan vidare också i hela huset så att frugan blir tokig på en. :oops:

Fortsättning följer! Ikväll kommer fanéringsbilderna. Spännande... :)

/TygelBy
Senast redigerad av TygelBy 2007-06-09 15:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kribban

Re: Jag köpte ett par begagnade piP... (Bilder)

Inläggav Kribban » 2007-06-07 15:04

TygelBy skrev:
Fortsättning följer! Ikväll kommer fanéringsbilderna. Spännande... :)

/TygelBy

Mycket :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-06-07 15:18

Ooh! Det var skarpt jobbat säger jag! :D

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-07 21:45

Faneringen

Efter att ha läst Naqref's utförliga fanéringstråd så tyckte jag inte att det fanns någon anledning att experimentera eller chansa...
Bild
...det är tydligen vanligt vitlim som gäller. Biltemas trälim fick duga och en stor flaska införskaffades.

Först satte jag maskeringstejp längs hela kanten så att inte för mycket lim skulle flyta ut och kladda ner mina nyslipade ytor, sedan penslade jag lim på både fanér och högtalare och lät det dra i en minut eller två.

Bild 2048x1536
På med fanéret och sätt högtalaren i press mellan två plana träskivor med hjälp av ett par tvingar. Nu var det bara att hoppas på det bästa. Ni ska veta att jag aldrig någonsin fanérat något i hela mitt liv, så det kändes litte spännande att lossa tvingarna efter första sidan.
Som ni ser så använde jag en bit gammal heltäckningsmatta som mellanlägg mellan fanéret och 'spänn'-skivan. INGEN BRA IDE! Fanéret var 0,6mm tjockt så oavsett hur mycket/lite lim jag använde så var det alltid lite som trängde igenom fanéret och limmade fast det i mattan. Det klarade sig på första och andra sidan (med lite slipning), tredje sidan fick jag göra om, sedan köpte jag en gummimatta som mellanlägg.

Dags för 'mandomsprovet', en sida. Den största ytan att fanéra. Som ni ser så har jag en gummimatta att lägga imellan den här gången. Jag köpte en rulle (0,5x1m) 1mm tjock gummiduk på Biltema för 90kr. Jag kan säga att det var värt varje krona. Problemet med fanér som limmas fast i fel yta var ett minne blott, men man fick en lite längre torktid. Jag gissar på att gummimattan var rätt tät och 'täppte till' lite grand så att limmet tog längre tid på sig att torka.

I press med hela paketet En bild på ovan- och en på under-sidan). Fyra tvingar fick räcka, det började knaka i lådan när jag drog till för mycket, så jag spände nog så hårt jag kunde. Heltäckningsmattan användes nu bara som mellanlägg på den sidan jag INTE limmade, mellan 'spänn'-skiva och högtalare.

Efter jag lossat tvingarna så skar jag fanéren så nära kanten jag kunde. Sedan slipade jag med sandpapper och kloss längs kanten på fanéret ända ner tills jag kom till maskerigstejpen. Fanéret satt väldigt bra längs kanterna så jag kunde i princip hantera sandpappret hur som helst utan att det sprack upp i skarvarna. Sedan tog jag bort maskeringstejpen och slipade försiktigt i motstående rikting mot fanérkanten tills det blev helt jämnt (undrar ifall jag lyckades förklara det där någorlunda begripligt?). Ja ja, kanterna blev ialla fall ganska bra...

Till slut var det bara de avfasade kanterba på baffeln kvar att fanéra.
Det fixade jag med de små finurliga 'kant'-tvingarna som jag också hittade på biltema för 19kr/st. Man kunde ju inte dra åt lika hårt som man brukade, men det räckte till för den smala bit som skulle sitta på avfasningen.

Efter att alla kanter slipats till perfektion så drog jag över alla sidorna också med sandpapper. 180-, 250- och 400-papper.

Dom ser ju inte så roliga ut ännu, men vänta bara till nästa del då jag gör finishen :wink:. Då skall de oljas och vaxas. Fortsättning följer... :lol:

/TygelBy

niclas

Inläggav niclas » 2007-06-07 21:52

Ser helt klart lovande ut! Det blir en grym skillnad med olja/vax. :)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-06-07 22:30

Det finns hopp för mig som heller aldrig lagt faner. :D
Keep it up :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-07 23:01

TygelBy skrev:Arghh! Jag hade ju inte ens hunnit provlyssna dom, och redan var de 'dissade' av överheten. Här måste göras något, och det kvickt!

kicka ut överheten

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-07 23:09

boyafraid skrev:
TygelBy skrev:Arghh! Jag hade ju inte ens hunnit provlyssna dom, och redan var de 'dissade' av överheten. Här måste göras något, och det kvickt!

kicka ut överheten

Lite synd om våra tre ungar bara. :wink: Jag behåller henne nog ett tag till. 8)

/TygelBy

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-06-08 08:26

Stiligt!
Ibland ser det så ortoligt lätt ut när en del gör saker.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-08 08:30

boyafraid skrev:

kicka ut överheten

Det skulle varit en " :D " där, hoppas jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-06-08 09:39

perstromgren skrev:
boyafraid skrev:

kicka ut överheten

Det skulle varit en " :D " där, hoppas jag.

På 60-talet kände jag en radioamatör som utsattes för ett ultimatum angående radiosändaren i vardagsrummet: "Välj! Mig eller den där hemska lådan!" Damen vart ivägskickad omedelbums. Guskelov inga ungar.
Han hittade snart en dam som tyckte hans hobby var OK, man fick väl dekorera med lite kuddar kring sändaren....
Så, varför smiley??? Hobbies är allvarliga saker. Tascam 52 finns bara ett fåtal ex av i Europa, kvinnor är halva befolkningen.... :-)

Jag menar delvis allvar: Om man inte accepterar sin partners egenheter alls så kanske man ska ta konsekvenserna av det själv.

Min hustru fyller huset med egenartade småprylar mellan CDskivorm framför böckerna, tomtar som tittar fram ur pelargonerna.... Schyrre, asså, jag har lärt mig gilla det.
Hon har lärt sig gilla mina teknikprylar.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-08 10:06

n3mmr skrev:På 60-talet kände jag en radioamatör som utsattes för ett ultimatum angående radiosändaren i vardagsrummet: "Välj! Mig eller den där hemska lådan!" Damen vart ivägskickad omedelbums. Guskelov inga ungar.
Han hittade snart en dam som tyckte hans hobby var OK, man fick väl dekorera med lite kuddar kring sändaren....
Så, varför smiley??? Hobbies är allvarliga saker. Tascam 52 finns bara ett fåtal ex av i Europa, kvinnor är halva befolkningen.... :-)

Jag menar delvis allvar: Om man inte accepterar sin partners egenheter alls så kanske man ska ta konsekvenserna av det själv.

Om en hobby tar så mycket plats att ens partner lider av det, så måste man givetvis diskutera saken. Om någon väljer en hobby före sin partner, så tror jag inte man ska ha någon, och då är det kanske bäst som sker.

Har man barn så måste nog anstränga sig, som du antyder, att tona ner sin hobby.

Jag blir bara litet upprörd över att jämföra en partner med några högtalare, hur bra de senare än är...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-08 10:21

perstromgren skrev:Har man barn så måste nog anstränga sig, som du antyder, att tona ner sin hobby.

Jag blir bara litet upprörd över att jämföra en partner med några högtalare, hur bra de senare än är...

Oroa dig inte! Dessa högtalare kommer inte att orsaka någon skilsmässa i det här fallet. Målet är som sagt att göra dom såpass attraktiva att dom kommer in i vardagsrummet. Sedan får vi väl provlyssna och se ifall de 'håller måttet' och får stanna, eller om de blir förpassade till sovrummet. :wink:

Har ni inga åsikter om min fanéring istället?

/TygelBy

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-08 10:26

TygelBy skrev:Oroa dig inte!

Jag var inte orolig för dig, det var inläggen från boyafraid och n3mmr jag tänkte på.

TygelBy skrev:Har ni inga åsikter om min fanéring istället?

Jag ber om ursäkt för trådnedsmutsning! Faneringen blir snygg, inte tu tal om den saken!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-08 10:59

perstromgren skrev:Om en hobby tar så mycket plats att ens partner lider av det, så måste man givetvis diskutera saken. Om någon väljer en hobby före sin partner, så tror jag inte man ska ha någon, och då är det kanske bäst som sker.

Det är väl inte så konstigt... vad det gäller hobbies o.dyl så är det LIFO (stack) som gäller.

Stereo har man haft i 20 år, flickvän i 2... dvs... man klarade sig utan flickvän i 18 bevisligen... utan stereo... i princip oprövat koncept...

Fanéringen ser ut att bli bra... kul med en omfanéring, det har vi nog inte(?) sett här innan...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-06-08 14:15

hoppas trälimmet fäster ordentligt på ytan :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-08 14:24

n3mmr skrev:
Min hustru fyller huset med egenartade småprylar mellan CDskivorm framför böckerna, tomtar som tittar fram ur pelargonerna.... Schyrre, asså, jag har lärt mig gilla det.
Hon har lärt sig gilla mina teknikprylar.

Precis - ömsesidig respekt för intressen och smak borde vara en självklarhet. Jag tror din hustru trivs bland rullbandspelarna. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-08 14:34

Pinnick skrev:hoppas trälimmet fäster ordentligt på ytan :)

Det gör det. Jag slipade ner det mesta av lacken innan jag satte fanéret. De sidor som ser oslipade ut på bilderna, slipades ner i samband med att jag slipade ner kanterna på fanéret jag precis limmat.
Det sitter faktiskt bättre än jag hade förväntat mig. :)

/TygelBy

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-08 15:12

Det ser klart bra ut så långt! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-06-08 15:26

aha gött att det fäste. Jag hade själv problem att få faner att fästa på underarbete. Jag löste det med relativt (dyrt) polyuretanlim.

Ser fint ut! :)

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-08 23:42

Då kör vi igen då...

Finish

Bild
50/50 av terpentin och linolja har jag lärt mig i skolan. :) Jag penslade på det och slipade in det med 400-papper. Andra oljningen likadant fast jag använde 600-papper att slipa med.

Detta är efter tredje oljningen där jag slipade in oljan med 1000-papper. Inte för att 1000-papper slipar speciellt mycket, men jag inbillar mig att det var ett bra sätt att få oljan att tränga in ordentligt. Nu börjar det ju likna något! :)

Dags att fräsa ut hålen.
Jag vet inte ifall det syns riktigt på andra bilden, men jag använder iallafall en helt vanlig notfräs med ett lager(hjul) längst ned. Jag vet inte vad sådana kallas, men med den så gick det att fräsa fanéret precis kant i kant med mdf-hålet.

Bild2048x1536
Så här alltså.

Sedan blev lådorna så här fina och trevliga.

Jag bestämde mig för att detta var den nyans jag ville ha och att tre oljningar räckte. Hade jag oljat fler gånger så hade dom nog blivit lite för mörka. Varje oljning så ändrades färg-tonen och blev lite mörkare.

Då var det bara vaxningen kvar innan monteringen börjar.
Bild
Detta använde jag. Jag gick till väga helt enligt instruktionerna på burken.
1. Pensla på
2. Vänta 30min
3. Torka av överflöd
4. Vänta 12h
5. Polera

Når de skulle torka hängde jag upp dom på en pinne i basreflex-hålet. Jag ville ju inte ställa dom på en vaxad yta innan jag polerat.

Bild 2048x1536 Bild
Så här! Sedan polerade jag med stålull 0000 och eftertorkade med vanlig polerduk.

Två vaxningar orkade jag med innan poleringsmusklerna i armarna och fingrarna gav upp. Jag tyckte att det räckte helt enkelt. Vi får väl se vad ni tycker när jag lägger upp bilder på slutresultatet. Jag vill inte lägga upp dom ännu, jag har ju monteringsbilder också. Nästa del blir alltså just monteringen...

/TygelBy

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2007-06-09 00:21

Väldigt tjusigt och snyggt dokumenterat också.

Det har aldrig tillstött något problem vid nerslipning av kanterna för mig. Brukar liksom borsta med grov slipkloss med drag i riktning mot limfogen och då blir kanten alltid perfekt av sig självt.

Limgenomslag är inte roliga. Rev du alla faner med limgenomslag eller har du lyckats trolla bort kvarstående sådana vid efterföljande arbete med finishen?

Varför är just valnöt ett så tilltalande träslag för hifi-prytlar?

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-09 00:32

n-puh skrev:Väldigt tjusigt och snyggt dokumenterat också.

Tack!

n-puh skrev:Limgenomslag är inte roliga. Rev du alla faner med limgenomslag eller har du lyckats trolla bort kvarstående sådana vid efterföljande arbete med finishen?

En sida fick jag riva, de andra två lyckades jag slipa bort. På dessa var det ytterst lite lim som gått igenom och det enda som blev kvar efter slipning var det lim som satt djupt i porerna på träet. Detta försvann(blev osynligt) vid oljningen.

n-puh skrev:Varför är just valnöt ett så tilltalande träslag för hifi-prytlar?

I mitt fall var det för att det skulle passa in i vårt övriga valnöts-möblemang (tv-bänk, skänk, bord o.s.v). Dessutom så blir det ju rätt snyggt när man oljar det.

/TygelBy

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-09 02:23

Jag förstår inte vad det var för fel på dem från början. Svart matchade inte resten av inredningen?

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-09 03:03

perstromgren skrev:Det skulle varit en " :D " där, hoppas jag.

nej, varför ska man bo med någon som inte respekterar ens intressen och vilja? tycker du det är ok för en kille att säga till sin tjej att han inte vill at hon ska träffa sin vänner något mer?

men nu verkar det ju som om påståendet att

Dom där små tingestarna må låta hur bra som helst, dom kommer INTE in i vårt vardagsrum i alla fall!

inte riktigt var helt rätt, då de visst kom in i vardagsrummet så fort deras yttre modifierats en aning
kompromisser antar jag att man alltid får göra om man fått för sig att dela sitt liv med någon

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-09 10:48

Snyggt jobbat TygelBy! :)

Bra beskrivning, funkar klockrent som en faneringsbrux.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-06-09 11:36

Applåder! :D

En ypperligt snygg lösning på ett vanligen förekommande familjeproblem.
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-06-09 11:41

Lyckligt slut pa en droplig saga :). Imponerande faneringsjobb!
11010000

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2007-06-09 13:12

Härligt engagemang! :D
Stort tack för att du delar med dig. 8)

PS. Vad sa din bättre hälft om slutresultatet?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-06-09 13:13

TygelBy skrev:
n-puh skrev:Väldigt tjusigt och snyggt dokumenterat också.

Tack!

n-puh skrev:Limgenomslag är inte roliga. Rev du alla faner med limgenomslag eller har du lyckats trolla bort kvarstående sådana vid efterföljande arbete med finishen?

En sida fick jag riva, de andra två lyckades jag slipa bort. På dessa var det ytterst lite lim som gått igenom och det enda som blev kvar efter slipning var det lim som satt djupt i porerna på träet. Detta försvann(blev osynligt) vid oljningen.

n-puh skrev:Varför är just valnöt ett så tilltalande träslag för hifi-prytlar?

I mitt fall var det för att det skulle passa in i vårt övriga valnöts-möblemang (tv-bänk, skänk, bord o.s.v). Dessutom så blir det ju rätt snyggt när man oljar det.

/TygelBy

Jag är impad av ditt jobb: men jag undrar vad det var för träbitar du använde som tvingklossar??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-09 14:57

n3mmr skrev:Jag är impad av ditt jobb: men jag undrar vad det var för träbitar du använde som tvingklossar??

Jag använde lite skräpbitar ifrån förrådet bara. Det var ett gammalt hyllplan tror jag, som jag sågat ner i småbitar. Jag hade ju gummi/matta också mellan tvingarna och högtalarna såklart.

/TygelBy

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-09 15:03

Audix skrev:PS. Vad sa din bättre hälft om slutresultatet?

De klarade faktiskt första instansen, 'utséende-provet'. De blev med beröm godkända! Nu är det bara 'lyssnings-provet' kvar. Vi får väl se hur det går där. Min bättre hälft är, om möjligt, ännu mer kritisk på den punkten än vad jag är. :oops:

/TygelBy

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-09 15:42

Till att börja med, tack för alla vänliga ord! Det blir liksom roligare att DIY:a och berätta om det här, när så många uppskattar att man gör det.

Den avslutande delen kommer då här...

Monteringen

Nu var man ju lite sugen på att få det färdigt, så det blev inte så många monteringsbilder, men ett par skall jag väl kunna klämma fram. :)

Först filterna. Alla komponenter limmades om med vanligt smältlim. Allt kablage byttes ut och lödades om. Ser det rätt och riktigt ut? Jag hoppas det för nu har jag redan skruvat ihop dom.

Elementen och terminalen skruvades i med en sorts formbar kitt som tätning (köpt på ClasOhlson såklart). Basreflexröret limmades enligt alla konstens regler med kontaktlim.

Nu var allt klart!
Här kommer lite bilder på de färdiga högtalarna. Det var lite svårt att få till ett ljus som gjorde finishen rättvisa. Antingen var det för ljust eller för mörkt och jag kunde inte ta med blixt för den 'slog'(reflekterades) för hårt i fanéret. Jag är ju ingen proffs-fotograf heller så det blev som det blev. Bilderna är tagna med en Sony N2 (10MP).

Bild 3648x2736 Bild 3648x2736 Bild 3648x2736 Bild 3648x2736 Bild 3648x2736 Bild 3648x2736 Bild 3648x2736 Bild 3648x2736 Bild 3648x2736

Då är det bara provlyssningen kvar, men resultated av den får jag nog ha i en annan forumdel än DIY.

/TygelBy

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-09 15:48

Bild 2048x1536 Bild 3648x2736

Före och efter! :D

/TygelBy

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-09 15:51

Skitsnyggt, din sambo hade ju 100% rätt!
Men, hur låter dom nu då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-09 15:57

paa skrev:Skitsnyggt, din sambo hade ju 100% rätt!
Men, hur låter dom nu då?

Tack!

Lyssningen har vi inte hunnit med ännu. Jag kopplade in dom och lyssnade som hastigast bara, och det lät väl ok, men det skall till en mycket mer seriös lyssning innan jag kan ge dom ett omdöme.

/TygelBy

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-09 20:57

Imponerande snyggt jobb.
Spela in dem och njut. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-09 21:41

Ragnwald skrev:Spela in dem och njut. :)

Spela in dom? 8O
Dom är ju begagnade om jag fattar rätt.
Annars kommer dom väl inte med bussgods?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-09 22:17

Fick för mig att det var Fridefors föredetta icke inspelade. :?

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-06-12 20:35

Sjysst. Vilken bra uppgraderingstråd, Pimp your piP lixom!

Lycka till med lyssningen nu bara så du slipper ha dem i garaget ;)

vh
Tobbe

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-12 22:44

torbod skrev:Sjysst. Vilken bra uppgraderingstråd, Pimp your piP lixom!

Lycka till med lyssningen nu bara så du slipper ha dem i garaget ;)

vh
Tobbe

Tack!

Vi hade en två timmars lyssnings-session idag, jag och min kära hustru. Glädjande nyheter, piP:arna stannar! :D :D :D

Det blev en hård kamp, mycket hårdare än jag trodde. Det visade sig att de högtalare vi hade höll en riktigt hög återgivningsstandard. Det, i kombination med sitt vackra yttre gjorde dom till en svår motståndare, men vi föll till slut båda två för piP:arnas smått fantastiska prestation. Klang, djup, upplösning, dynamik, ljudbild o.s.v.

Det tog säkert 45min att få dom korrekt uppställda, men det var det värt i slutändan. Lyssna, flytta, lyssna, vinkla, lyssna, flytta, lyssna...

Jag är nöjd med resultatet, och så även min fru till slut.

/TygelBy

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-12 22:45

paa skrev:
Spela in dom? 8O

Men, faneret måste ju spelas in, det är nytt. :) ... å internkablaget .... :lol:

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-12 22:50

phon skrev:
paa skrev:
Spela in dom? 8O

Men, faneret måste ju spelas in, det är nytt. :)

Jo, men det visade sig gå ganska snabbt. 0,6mm tjockt fanér bara, och ett såpass poröst träslag som valnöt. Jag lämnade högtalarna spelandes medan jag gick till jobbet, och när jag kom hem hade ljudet redan 'lossnat' ordentligt. :)

/TygelBy

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-13 01:12

Bra att ljudet lossnat, så inte faner eller kablar ... haha 8O :D hmmm ..

Nu är jag nyfiken på vad HSB säger om det hela?

(HSB=hon som bestämmer ... )

.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-13 07:30

phon skrev:Nu är jag nyfiken på vad HSB säger om det hela?
.

Det skrev jag ju ett par inlägg upp! Efter vår lyssnings-session kom vi överens om att piP stannar! :D

Ännu lite längre upp skrev jag också att de klarat första 'instansen' utséende-provet.

/TygelBy

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-06-17 19:48

Bravo!!! :D :lol: :o :) :P :D :) :lol: :wink: :D 8) :lol: :D
...för både resultat och tråd. Det här gillar jag/vi!
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-17 20:31

Det verkar vara grymt påkostade baselement.

Dylika magneter ser man aldrig i högtalare under 10000:-
Filtret ser mycket högkvalitativt ut.
Intressant!

(Finns det verkligen ingen i Umeå som har denna högtalare, för provlyssning ?)

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-17 20:32

tvett skrev:Bravo!!! :D :lol: :o :) :P :D :) :lol: :wink: :D 8) :lol: :D
...för både resultat och tråd. Det här gillar jag/vi!

Tack!

Som sagt tidigare så blir det mycket roligare att dela med sig när andra visar uppskattning. Så tack igen alla ni som visat att ni gillar tråden. Kanske kan det få fler att dela med sig. :)

/TygelBy

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2007-06-19 21:06

Dom blev mycket tjusiga! Bra och lättförståelig guide du har skrivit också! Är du nöjd med basåtergivningen hos piP, eller funderar du på att skaffa basmoduler?
Kanske är lite tidigt att fråga än iofs! ;)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-20 00:12

Fostex skrev:Dom blev mycket tjusiga! Bra och lättförståelig guide du har skrivit också! Är du nöjd med basåtergivningen hos piP, eller funderar du på att skaffa basmoduler?
Kanske är lite tidigt att fråga än iofs! ;)

Tack för komplimangerna!

Jag har en gammal aktiv sub som jag kör igång när jag tittar på film, annars får den vara avstängd (Jag har provat att spela musik med den men det är stört omöjligt att få den att "spela i takt".). Jag tycker att till musik-lyssning så räcker piP till på de ljud-volymer jag spelar. Om jag i framtiden vill 'ha mer' så är det nog ändå ett par pi60 som hägrar och inte ett par bas-moduler.

När jag roddade runt för att få till bästa uppställningen så märkte jag däremot att det inte skall många centimeter till från högtalarväggen för att man skall förlora rätt stora (tyckte jag) mängder bas. Så fort de kom ca 10cm ut så 'försvann' en stor del. De måste stå kloss intill tycker jag.

Jag har inte tänkt på det tidigare, men vad händer nu om jag dämpar väggen bakom högtalarna med de rekommenderade 6cm tjocka skivorna, kommer jag att förlora en del av basförmågan då eftersom piP:arna kommer längre ut från väggen? Kan jag 'fälla in' högtalarna i dämpskivorna så att de fortfarande står kloss intill väggen?

/TygelBy

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-20 03:32

Med dämpningen blir balansen helt perfekt. Det bakre hörnet skall då flyttas 6 cm från bakre väggen, och basnivån kommer faktiskt INTE att minska.

Även om endast låga frekvenser har reflexionerna i fas med källljudet, så bidrar ju även randomfasreflexioner med energi (ehuru 3 dB svagare). Denna högfrekventa energi försvinner genom väggdämpningen och balansen blir faktiskt förskjuten åt det fylligare hållet. De 6 cm emellan gör klangbalansen perfekt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Igen: Snyggt jobb!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-20 09:03

IngOehman skrev:Med dämpningen blir balansen helt perfekt. Det bakre hörnet skall då flyttas 6 cm från bakre väggen, och basnivån kommer faktiskt INTE att minska.

Även om endast låga frekvenser har reflexionerna i fas med källljudet, så bidrar ju även randomfasreflexioner med energi (ehuru 3 dB svagare). Denna högfrekventa energi försvinner genom väggdämpningen och balansen blir faktiskt förskjuten åt det fylligare hållet. De 6 cm emellan gör klangbalansen perfekt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Igen: Snyggt jobb!

Tackar för svaret! Mina farhågor vad det gäller dämpningen blev som bortblåsta! :)

Då skall man bara försöka hitta en lucka i kalendern för att åka till hufvudstaden då... eller det kanske är någon som ändå skall den vägen (Stockholm - Malmö) som kan hjälpa mig? :D

/TygelBy

Återgå till DIY-forum