- "Dom där små tingestarna må låta hur bra som helst, dom kommer INTE in i vårt vardagsrum i alla fall!"

Arghh! Jag hade ju inte ens hunnit provlyssna dom, och redan var de 'dissade' av överheten. Här måste göras något, och det kvickt!
Sagt och gjort, jag började med att ringa runt i Malmö för att få tag på fanér, men det visade sig vara jobbigare än jag trodde. De enda jag hittade i någorlunda närhet var Fredricsons Trä (Arlöv) som sålde fanér till privatpersoner på fredagar mellan 12:30-15:00. Skall man handla där så måste man vara ganska säker på vad det är man vill ha. Allt var lastat på pallar placerade högst upp på hyllorna i lagerbyggnaden. Man sa vad man ville ha, så kom truckföraren och lyfte ner ett par remsor av det träslag man valt. Det var inte så att man först kunde titta på det och sedan välja och vraka. Som tur var så visste jag att det var Valnöt jag var ute efter, så killen lyfte ner och rullade in två remsor i papper till mig. Ca 1,8m2 betalade jag drygt 200kr för (inte så dåligt alls tycker jag).
Här har jag skurit upp en bit. Fanéret var så brett att jag med god marginal fick ut bitar till alla sidorna på piP utan att behöva skarva (säkert 60-70cm brett). Jag skall försöka fiska fram en bild på en hel remsa och lägga upp...
Dags för nedmontering
Lite dålig bild på filtret, blixten slog lite fel... Alla 'tåtar' markerades upp noggrant och lådorna gick till slipning.
Här är alla hål igenspacklade och slipade. Allt klart för fanéring. Jag kan ju nämna att svart lack inte är så roligt att slipa ner, man får det där svarta jobbiga dammet överallt, i munnen, näsan, kläderna o.s.v. Är man inte försiktig så drar man det sedan vidare också i hela huset så att frugan blir tokig på en.

Fortsättning följer! Ikväll kommer fanéringsbilderna. Spännande...

/TygelBy