Jag köpte ett par begagnade piP... (Bilder) Klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-09 14:57

n3mmr skrev:Jag är impad av ditt jobb: men jag undrar vad det var för träbitar du använde som tvingklossar??

Jag använde lite skräpbitar ifrån förrådet bara. Det var ett gammalt hyllplan tror jag, som jag sågat ner i småbitar. Jag hade ju gummi/matta också mellan tvingarna och högtalarna såklart.

/TygelBy

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-09 15:03

Audix skrev:PS. Vad sa din bättre hälft om slutresultatet?

De klarade faktiskt första instansen, 'utséende-provet'. De blev med beröm godkända! Nu är det bara 'lyssnings-provet' kvar. Vi får väl se hur det går där. Min bättre hälft är, om möjligt, ännu mer kritisk på den punkten än vad jag är. :oops:

/TygelBy

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-09 15:42

Till att börja med, tack för alla vänliga ord! Det blir liksom roligare att DIY:a och berätta om det här, när så många uppskattar att man gör det.

Den avslutande delen kommer då här...

Monteringen

Nu var man ju lite sugen på att få det färdigt, så det blev inte så många monteringsbilder, men ett par skall jag väl kunna klämma fram. :)

Bild 2048x1536 Bild 2048x1536
Först filterna. Alla komponenter limmades om med vanligt smältlim. Allt kablage byttes ut och lödades om. Ser det rätt och riktigt ut? Jag hoppas det för nu har jag redan skruvat ihop dom.

Elementen och terminalen skruvades i med en sorts formbar kitt som tätning (köpt på ClasOhlson såklart). Basreflexröret limmades enligt alla konstens regler med kontaktlim.

Nu var allt klart!
Här kommer lite bilder på de färdiga högtalarna. Det var lite svårt att få till ett ljus som gjorde finishen rättvisa. Antingen var det för ljust eller för mörkt och jag kunde inte ta med blixt för den 'slog'(reflekterades) för hårt i fanéret. Jag är ju ingen proffs-fotograf heller så det blev som det blev. Bilderna är tagna med en Sony N2 (10MP).

Bild 3648x2736 Bild 3648x2736 Bild 3648x2736 Bild 3648x2736 Bild 3648x2736 Bild 3648x2736 Bild 3648x2736 Bild 3648x2736 Bild 3648x2736

Då är det bara provlyssningen kvar, men resultated av den får jag nog ha i en annan forumdel än DIY.

/TygelBy

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-09 15:48

Bild 2048x1536 Bild 3648x2736

Före och efter! :D

/TygelBy

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-09 15:51

Skitsnyggt, din sambo hade ju 100% rätt!
Men, hur låter dom nu då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-09 15:57

paa skrev:Skitsnyggt, din sambo hade ju 100% rätt!
Men, hur låter dom nu då?

Tack!

Lyssningen har vi inte hunnit med ännu. Jag kopplade in dom och lyssnade som hastigast bara, och det lät väl ok, men det skall till en mycket mer seriös lyssning innan jag kan ge dom ett omdöme.

/TygelBy

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-09 20:57

Imponerande snyggt jobb.
Spela in dem och njut. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-09 21:41

Ragnwald skrev:Spela in dem och njut. :)

Spela in dom? 8O
Dom är ju begagnade om jag fattar rätt.
Annars kommer dom väl inte med bussgods?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-09 22:17

Fick för mig att det var Fridefors föredetta icke inspelade. :?

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-06-12 20:35

Sjysst. Vilken bra uppgraderingstråd, Pimp your piP lixom!

Lycka till med lyssningen nu bara så du slipper ha dem i garaget ;)

vh
Tobbe

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-12 22:44

torbod skrev:Sjysst. Vilken bra uppgraderingstråd, Pimp your piP lixom!

Lycka till med lyssningen nu bara så du slipper ha dem i garaget ;)

vh
Tobbe

Tack!

Vi hade en två timmars lyssnings-session idag, jag och min kära hustru. Glädjande nyheter, piP:arna stannar! :D :D :D

Det blev en hård kamp, mycket hårdare än jag trodde. Det visade sig att de högtalare vi hade höll en riktigt hög återgivningsstandard. Det, i kombination med sitt vackra yttre gjorde dom till en svår motståndare, men vi föll till slut båda två för piP:arnas smått fantastiska prestation. Klang, djup, upplösning, dynamik, ljudbild o.s.v.

Det tog säkert 45min att få dom korrekt uppställda, men det var det värt i slutändan. Lyssna, flytta, lyssna, vinkla, lyssna, flytta, lyssna...

Jag är nöjd med resultatet, och så även min fru till slut.

/TygelBy

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-12 22:45

paa skrev:
Spela in dom? 8O

Men, faneret måste ju spelas in, det är nytt. :) ... å internkablaget .... :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-12 22:50

phon skrev:
paa skrev:
Spela in dom? 8O

Men, faneret måste ju spelas in, det är nytt. :)

Jo, men det visade sig gå ganska snabbt. 0,6mm tjockt fanér bara, och ett såpass poröst träslag som valnöt. Jag lämnade högtalarna spelandes medan jag gick till jobbet, och när jag kom hem hade ljudet redan 'lossnat' ordentligt. :)

/TygelBy

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-13 01:12

Bra att ljudet lossnat, så inte faner eller kablar ... haha 8O :D hmmm ..

Nu är jag nyfiken på vad HSB säger om det hela?

(HSB=hon som bestämmer ... )

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-13 07:30

phon skrev:Nu är jag nyfiken på vad HSB säger om det hela?
.

Det skrev jag ju ett par inlägg upp! Efter vår lyssnings-session kom vi överens om att piP stannar! :D

Ännu lite längre upp skrev jag också att de klarat första 'instansen' utséende-provet.

/TygelBy

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-06-17 19:48

Bravo!!! :D :lol: :o :) :P :D :) :lol: :wink: :D 8) :lol: :D
...för både resultat och tråd. Det här gillar jag/vi!
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-17 20:31

Det verkar vara grymt påkostade baselement.

Dylika magneter ser man aldrig i högtalare under 10000:-
Filtret ser mycket högkvalitativt ut.
Intressant!

(Finns det verkligen ingen i Umeå som har denna högtalare, för provlyssning ?)

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-17 20:32

tvett skrev:Bravo!!! :D :lol: :o :) :P :D :) :lol: :wink: :D 8) :lol: :D
...för både resultat och tråd. Det här gillar jag/vi!

Tack!

Som sagt tidigare så blir det mycket roligare att dela med sig när andra visar uppskattning. Så tack igen alla ni som visat att ni gillar tråden. Kanske kan det få fler att dela med sig. :)

/TygelBy

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2007-06-19 21:06

Dom blev mycket tjusiga! Bra och lättförståelig guide du har skrivit också! Är du nöjd med basåtergivningen hos piP, eller funderar du på att skaffa basmoduler?
Kanske är lite tidigt att fråga än iofs! ;)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-20 00:12

Fostex skrev:Dom blev mycket tjusiga! Bra och lättförståelig guide du har skrivit också! Är du nöjd med basåtergivningen hos piP, eller funderar du på att skaffa basmoduler?
Kanske är lite tidigt att fråga än iofs! ;)

Tack för komplimangerna!

Jag har en gammal aktiv sub som jag kör igång när jag tittar på film, annars får den vara avstängd (Jag har provat att spela musik med den men det är stört omöjligt att få den att "spela i takt".). Jag tycker att till musik-lyssning så räcker piP till på de ljud-volymer jag spelar. Om jag i framtiden vill 'ha mer' så är det nog ändå ett par pi60 som hägrar och inte ett par bas-moduler.

När jag roddade runt för att få till bästa uppställningen så märkte jag däremot att det inte skall många centimeter till från högtalarväggen för att man skall förlora rätt stora (tyckte jag) mängder bas. Så fort de kom ca 10cm ut så 'försvann' en stor del. De måste stå kloss intill tycker jag.

Jag har inte tänkt på det tidigare, men vad händer nu om jag dämpar väggen bakom högtalarna med de rekommenderade 6cm tjocka skivorna, kommer jag att förlora en del av basförmågan då eftersom piP:arna kommer längre ut från väggen? Kan jag 'fälla in' högtalarna i dämpskivorna så att de fortfarande står kloss intill väggen?

/TygelBy

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-20 03:32

Med dämpningen blir balansen helt perfekt. Det bakre hörnet skall då flyttas 6 cm från bakre väggen, och basnivån kommer faktiskt INTE att minska.

Även om endast låga frekvenser har reflexionerna i fas med källljudet, så bidrar ju även randomfasreflexioner med energi (ehuru 3 dB svagare). Denna högfrekventa energi försvinner genom väggdämpningen och balansen blir faktiskt förskjuten åt det fylligare hållet. De 6 cm emellan gör klangbalansen perfekt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Igen: Snyggt jobb!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-06-20 09:03

IngOehman skrev:Med dämpningen blir balansen helt perfekt. Det bakre hörnet skall då flyttas 6 cm från bakre väggen, och basnivån kommer faktiskt INTE att minska.

Även om endast låga frekvenser har reflexionerna i fas med källljudet, så bidrar ju även randomfasreflexioner med energi (ehuru 3 dB svagare). Denna högfrekventa energi försvinner genom väggdämpningen och balansen blir faktiskt förskjuten åt det fylligare hållet. De 6 cm emellan gör klangbalansen perfekt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Igen: Snyggt jobb!

Tackar för svaret! Mina farhågor vad det gäller dämpningen blev som bortblåsta! :)

Då skall man bara försöka hitta en lucka i kalendern för att åka till hufvudstaden då... eller det kanske är någon som ändå skall den vägen (Stockholm - Malmö) som kan hjälpa mig? :D

/TygelBy

Föregående

Återgå till DIY-forum