Jag är snart klar med min Dipolsub... 8 st 12-tummare i from av ett vardagsrumsbord på typ H*B*D 50*90*60 cm...
Basarna är de otroligt billiga Pro Audio SW 12 som säljs av HiFi-kit och som både t ex Svalander och Bernt på Hififorum.nu byggt dipolsubbar med med stor framgång...
Den skall stagas lite mellan elementen och målas svart med en bordsskiva i nå't snyggt träslag ovanpå...
Det jag hoppas på med detta bygge är då:
Verkningsgrad, många element, teoretiskt + 6 dB i verkningsgrad j m f ett element...
Utöver detta får men positiva effekter m a p verkningsgrad p g a den stora totala konarean (bättre koppling till luften...)
Låg distortion trots "dåiga" element då de inte använder så stor del av sin slaglängd...
Dipol konceptet som p g a sin funktionsprincip med akuatisk kancellation åt sidor och uppåt gör att den inte exiterar/slår an rummets resonansmoder i bredd och höjdriktning.
Jag kommer även att placera den på ca 1/3 av rummets längdsmått vilket i sig själv minimerar dess förmåga att exitera rummets resonansmod i längsled...
Den kommer att Eq'as med ett Behringer Ultra drive pro 2496...
Föroppningsvis stämmer teorierna och jag får en tight, distinkt och relativt tung bas utan alltför stora problem med rummet...
Jag kommer dock att behålla min XLS12" +slav för biomangel...
Fler bilder kommer...
Mvh
/Stefan