Hoppas ni DIY'are känner er givmilda
Moderator: Redaktörer
JustAudioMagic skrev:Tack för länkarna.... Planerna är att bygga en helt egen typ av spelare som vi ska ha i vårt sortiment och sälja.
Några tips och eller ider?
Hade tanke om;
Själva basen som allt står på, 4 x 12 mm MDF = 48 mm
Måtten på basen har jag inte bestämt ännu, men en 350 x 450 mm
Talriken tänkte jag mig en 6 x 12 eller 7 x 12 mm MDF = 72 - 84 mm
Bill50x skrev:Det är inte så lätt att bygga en skivspelare som det kanske verkar. Att bygga en som låter är inga problem men att bygga en som låter bra är svårare. Varför bygga själv när det finns bra spelare för 2-3 tusen?
Du har egentligen två val, antingen konkurrerar du med pris eller med prestanda. I båda fallen har du en tuff konkurrens. Du kan såklart konkurrera med utseende eller image men det är nog ännu svårare.
"Jag har tänkt mig bygga en högtalare. Kanske 60-70 cm hög, byggd i spånskiva. Ska ha en bas, en mellanregister och en diskant. Diskanten ska sitta i mitten, till vänster."
Tror du att det går att tjäna pengar på en sådan högtalare?
/ B
Bill50x skrev:Det är inte så lätt att bygga en skivspelare som det kanske verkar. Att bygga en som låter är inga problem men att bygga en som låter bra är svårare. Varför bygga själv när det finns bra spelare för 2-3 tusen?
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:Det är inte så lätt att bygga en skivspelare som det kanske verkar. Att bygga en som låter är inga problem men att bygga en som låter bra är svårare. Varför bygga själv när det finns bra spelare för 2-3 tusen?
För att det är skoj! Man tjänar/sparar ioftast inget på att bygga själv. Antingen gör man det för att det roligt, eller för att apparaten man vill ha inte finns alls.
Max_Headroom skrev:Motor: Det finns två skolor här, en som gillar svaga motorer och låter tallrikens tröghetsmoment stå för jämnheten i gången, och en som säger "lättare tallrik, styr med motorn". Om man som jag vill kunna skifta mellan 33 och 45 varv snabbt så går metod 1 bort direkt. Men den senare är dyrare och mer tekniskt komlicerad.
JustAudioMagic skrev:Nya tankar kring spelaren;
Tallriken kommer tillverkas i olika material från gals till keramik.
Plinten kommer tillverkas i antingen MDF klädd i faner eller massivt trä.
Standard tonarm kommer vara Rega RB250.
Standard pickup kommer vara Clearaudio Aurum Alpha.
Bill50x skrev:JustAudioMagic skrev:Nya tankar kring spelaren;
Tallriken kommer tillverkas i olika material från gals till keramik.
Plinten kommer tillverkas i antingen MDF klädd i faner eller massivt trä.
Standard tonarm kommer vara Rega RB250.
Standard pickup kommer vara Clearaudio Aurum Alpha.
Dina materialval, har du testat nåt eller bara valt det som ser snyggt ut eller "känns rätt"? I alla fall för mig känns det inte riktigt seriöst om man pendlar mellan glas, keramik, betong och mdf som material och byter åsikt snabbare än jag byter skjorta.....
/ B
JustAudioMagic skrev:Alla har rätt till sina åsikter. Finns ingen spelare som alla tycker om, därför tycker jag bara det är kul med andras åsikter
Bill50x skrev:JustAudioMagic skrev:Alla har rätt till sina åsikter. Finns ingen spelare som alla tycker om, därför tycker jag bara det är kul med andras åsikter
Självklart. Men de flesta (?) som konstruerar och bygger hifi-utrustning brukar ha några idéer om ljud och hur det ska låta. Eller inte låta i detta fall. Att bygga en skivspelare och erbjuda den med lite olika skivtallrikar för att kunderna har olika smak känns för mig ganska trist. När jag väljer en apparat utgår jag ifrån att den är konstruerad att låta så bra som möjligt, med pris, storlek, etc inom givna ramar. I slutänden ska det helt enkelt låta så bra som möjligt med de givna förutsättningarna.
I ditt fall kommer priset variera beroende på materialval, men inget säger att den dyrare varianten låter bättre. Varför inte en tallrik i rent guld?
/ B
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Bill50x skrev: Någon som minns Serner? Extremtung tallrik som drevs av en liten svag motor med lång rem. Allt efter teorier som i sig kan låta bestickande, rent av trovärdiga. Att lagret inte höll mer än några timmar för att tallriken var för tung var ett problem som man tydligen aldrig löste...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster