Har ni DIY skivspelare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

JustAudioMagic_inaktiv

Har ni DIY skivspelare?

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-08-11 23:30

Jag skulle vilja se medlemmars DIY skivspelare med bilder och förklaringar hur ni gjorde.

Hoppas ni DIY'are känner er givmilda :)

Bohman

Inläggav Bohman » 2007-08-12 00:32

har ett projekt i gång men en gammal direkt driven sak mycke trevlig!
Men ska bara bygga nytt chassie så är väll inte vad du är ute efter.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-08-12 09:27

Hade varit trevligt om du hade bilder oxå? Allt inom DIY skivspelare är välkommet i tråden

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-08-12 14:31

Var finns komponenter att få tag på till att göra en egen skivspelare? Såsom motor, rem etc etc etc. Inget som ser "hemmagjort" ut utan det ska se proffsigt ut

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-12 15:44

http://www.rauna.com/ har lite småplock som motor och sånt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-08-12 20:05

Tack för länkarna.... Planerna är att bygga en helt egen typ av spelare som vi ska ha i vårt sortiment och sälja.

Några tips och eller ider?

Hade tanke om;
Själva basen som allt står på, 4 x 12 mm MDF = 48 mm
Måtten på basen har jag inte bestämt ännu, men en 350 x 450 mm
Talriken tänkte jag mig en 6 x 12 eller 7 x 12 mm MDF = 72 - 84 mm

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-13 07:54

JustAudioMagic skrev:Tack för länkarna.... Planerna är att bygga en helt egen typ av spelare som vi ska ha i vårt sortiment och sälja.

Några tips och eller ider?

Hade tanke om;
Själva basen som allt står på, 4 x 12 mm MDF = 48 mm
Måtten på basen har jag inte bestämt ännu, men en 350 x 450 mm
Talriken tänkte jag mig en 6 x 12 eller 7 x 12 mm MDF = 72 - 84 mm

Det är inte så lätt att bygga en skivspelare som det kanske verkar. Att bygga en som låter är inga problem men att bygga en som låter bra är svårare. Varför bygga själv när det finns bra spelare för 2-3 tusen?

Du har egentligen två val, antingen konkurrerar du med pris eller med prestanda. I båda fallen har du en tuff konkurrens. Du kan såklart konkurrera med utseende eller image men det är nog ännu svårare.

"Jag har tänkt mig bygga en högtalare. Kanske 60-70 cm hög, byggd i spånskiva. Ska ha en bas, en mellanregister och en diskant. Diskanten ska sitta i mitten, till vänster."

Tror du att det går att tjäna pengar på en sådan högtalare?

/ B

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-08-13 09:24

Bill50x skrev:Det är inte så lätt att bygga en skivspelare som det kanske verkar. Att bygga en som låter är inga problem men att bygga en som låter bra är svårare. Varför bygga själv när det finns bra spelare för 2-3 tusen?

Du har egentligen två val, antingen konkurrerar du med pris eller med prestanda. I båda fallen har du en tuff konkurrens. Du kan såklart konkurrera med utseende eller image men det är nog ännu svårare.

"Jag har tänkt mig bygga en högtalare. Kanske 60-70 cm hög, byggd i spånskiva. Ska ha en bas, en mellanregister och en diskant. Diskanten ska sitta i mitten, till vänster."

Tror du att det går att tjäna pengar på en sådan högtalare?

/ B

Självklart går det inte att tjäna pengar på en sån högtalare. Sån högtalare tillverkas eller säljs inte idag eftersom alla vet att det inte är "optimalt" eller ens bra. Högtalare har jag byggt ett antal och kommer eventuellt ha även ett par såna som företagets egna.

Skivspelare kommer vi konkurera med mellanklassen (prisklass). Vi vet redan hur vi ska bygga den och litar blint på denna, jag ville bara veta vad ni tycker och om ni har tips?! :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-13 13:40

Bill50x skrev:Det är inte så lätt att bygga en skivspelare som det kanske verkar. Att bygga en som låter är inga problem men att bygga en som låter bra är svårare. Varför bygga själv när det finns bra spelare för 2-3 tusen?

För att det är skoj! Man tjänar/sparar ioftast inget på att bygga själv. Antingen gör man det för att det roligt, eller för att apparaten man vill ha inte finns alls.

Men hur kul är det med en skivspelare som vem som helst bara kan knalla in i en affär och köpa, jämfört med en som man själv värkt fram under månader, med slit och svett?

JustAudioMagic
Du vill veta vad vi tycker och vill ha tips? OK, här kommer lite om vad jag tycker:
MDF är för lätt. Rostfritt stål eller betong är bättre. Dessutom: Själva verket bör ha så liten yta som möjligt. Stor yta = större yta som kan ta upp energi från ljudvågor. Ju närmare noll ytan är, desto närmare noll blir förmågan att ta upp energi från luften (dvs ljudvågor). Alltihop för en given massa, förståss. Kortsagt: Tung som fan, med liten yta. Guld är bra, men "lite" dyrt. Rostfritt stål är billigare, enklare att få tag i men bara 1/3del så tungt. Det låga priset gör det dock ändå till en bra kompromiss. Den inre dämpningen i stål är dock helt kass. Det kan man dock få ordning på genom att göra kvaiteter som fylls med något med just bra dämpning.
Betong är ett annat bra material. Kräver dock en massa jobb med en form och grejjor. Jobbigt. Dessutom lättare än rostfritt, men har andra fördelar istället, bl.a. väldigt billigt när väl formen är byggd. Inte speciellt ressonansbenäget heller.

Tallriken bör ha låg massa med högt tröghetsmoment. Alltså: Idealt all massa längst ut i kanten och inget i mitten. Exempel på lyckad budgetlösning finns hos dual, där man har pressat in en bly ring längst ut i en aluminumtallrik. Lågbudget för DIY med tillgång till verkstad: Plasttallrik med en ring av ristfritt stål längst ut. Material som är lätta att få tag i och mer miljövänligt än bly.
Nödlösning: Plasttallrik, med högre massa än ovanstående lösningar vid ett givet tröghetsmoment.

Motor: Det finns två skolor här, en som gillar svaga motorer och låter tallrikens tröghetsmoment stå för jämnheten i gången, och en som säger "lättare tallrik, styr med motorn". Om man som jag vill kunna skifta mellan 33 och 45 varv snabbt så går metod 1 bort direkt. Men den senare är dyrare och mer tekniskt komlicerad.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-13 17:24

Max_Headroom skrev:

För att det är skoj! Man tjänar/sparar ioftast inget på att bygga själv. Antingen gör man det för att det roligt, eller för att apparaten man vill ha inte finns alls.

Men nu handlade det inte om att ha kul utan om en produkt att sälja. Och då tror jag det är utomordentligt svårt att få någon lönsamhet i detta.

Hur en skivspelare ska se ut kan man förstås diskutera. Tittar man på de kompetenta konstruktioner som finns idag ser de ganska olika ut. Det finns mängder med olika utföranden av såväl plintar, ev upphängning och tallrikskonstruktion. Så vad är rätt? Precis som med mycket annat, det är mer hur väl konstruktionen är gjord än efter vilka principer den är gjord som är avgörande för det ljudande resultatet.

En tallrik med vikten i ytterkant har störst svängande massa, javisst. Men resten av tallriken är inte oviktigt det heller. Resonanser till exempel, stabilitet i övrigt, hur lagret är konstruerat osv. Någon som minns Serner? Extremtung tallrik som drevs av en liten svag motor med lång rem. Allt efter teorier som i sig kan låta bestickande, rent av trovärdiga. Att lagret inte höll mer än några timmar för att tallriken var för tung var ett problem som man tydligen aldrig löste...

Alltså, det krävs avsevärda resurser att ta fram en välljudande skivspelare. Att tro att man med lite lösa idéer och en knippe mdf-plattor löser det som ingen annan gjort är bara en from förhoppning. Än mindre säljbart.

Som hobbyprojekt kan det däremot vara hur intressant som helst att arbeta fram en skivspelare.

/ B

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-08-13 18:24

Jag respekterar era inlägg i denna tråden, helt klart. Jag håller på med design nu och som det ser ut så kommer det bli en väldigt gedigen och stabil lösning. Precis som ovan sagt så, vad är rätt? Hur ser en optimal spelare ut? Hur tjock, hur tung, material etc etc etc. Alla har vi våra kriterium vad gäller utseende, ljud, design och kvalitet. Att vår spelare kan vara med o "slåss" i medelprisklassen betvivlar jag inget.

Självklart är alla välkomna med sin kritik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-13 19:35

Max_Headroom skrev:Motor: Det finns två skolor här, en som gillar svaga motorer och låter tallrikens tröghetsmoment stå för jämnheten i gången, och en som säger "lättare tallrik, styr med motorn". Om man som jag vill kunna skifta mellan 33 och 45 varv snabbt så går metod 1 bort direkt. Men den senare är dyrare och mer tekniskt komlicerad.

Båda skolorna verkar vara bra tycker jag. Dvs relativt tung tallrik med stort tröghetsmoment OCH "svag" motor. Med rätt typ av motorstyrning kan man ha mer kraft vid uppstart och sedan drar motorstyrningen ner på effekten när motorn nått rätt varvtal så att onödiga vibrationer undviks.

Redan att få motorn att gå jämnt och med rätt hastighet är en uppgift som kräver mycket omsorg. Val av motortyp, fabrikat, lagring etc. Drivningen av den är ett eget kapitel som man lätt kan slänga några utvecklingsmånader på. Därefter är det dags att fundera på upphängningen av motorn. Ska den sitta i chassit, innerchassit eller kanske rentav vara fristående? Ja, om det inte är direktdrift förstås, då är motorupphängningen givet :-)
Rem? Vilket material? Hur ska den vara beskaffad?

Sådärja, efter detta så är driften avklarad. Fast mycket av motorval och styrning är förstås beroende på tallrikens vikt och konstruktion. Så du kanske ska börja med den. I mitten sitter lagret, som förstås måste dimensioneras efter tex vikt. Hur gör man ett lager som har låg friktion, minimalt med vibrationer och som håller i en halv evighet? Kullager är nog ingen bra idé så det kan du sortera bort omgående. En av de mer kluriga lösningarna jag sett var en japansk spelare som hade två bronslagrade "diskar" på några centimeters dia, sittande bredvid varandra. Axeln till skivtallriken lutade mot dessa diskar, dvs axeln lutade med tre grader ungefär. På så sätt undvek konstruktören wobbel och vibrationer som annars kan uppstå i ett lager som omsluter axeln. Nackdelen är förstås att spelarens justering i våg blir synnerligen kritisk...

Tallriken i övrigt ja. Material? Nåt med samma typ av resonansbeteende som en vinylskiva (för att samspela) eller något motriktat för att dämpa? Många helger, som du annars inte vet vad du skulle spendera tiden på, kommer att gå åt i sökning av "rätt" material. Här finns det plats för mycken trial'n'error och sånt är väl kul? Börja med att fundera på vilka egenskaper du vill att tallriken ska ha, annars är du helt "lost" :-)

Om vi bortser ifrån sådana smådetaljer som tonarm, pickup och RIAA så är det bara plinten som ska fixas till. Nu är det dags att bestämma sig, ska det vara avfjädrad spelare som Thorens, Linn mfl eller med fast plint a la Rega? Vill du ha en minimal plint som Max förespråkar eller en resonansdämpad sandwichkonstruktion? Eller nåt annat skoj? Testa lite olika material, kolla hur de reagerar vid de frekvenser som är vanligast inom hifi. Tänk också på att pickupens/tonarmens resonansfrekvens kan påverka, så det är bra att du har koll på de parametrarna innan du börjar.

Ska du nu tillverka flera skivspelare kan det vara dags att sätta upp en kravspec med materialval, toleranser etc till de som ska tillverka grejorna. För du tänker väl inte stå i ditt eget garage och tillverka själv?

När du sedan står med världens bästa skivspelare är det dags att börja marknadsföra den. Men det är ett annat kapitel, det kan jag tipsa om när du kommit så långt :-)

/ B

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-08-16 15:42

Tack för det Bill50x

Tallriken kommer bli i antingen Rostfritt, akryll eller Massivt trä
Plinten blir av fanerad MDF eller betong som faneras

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-08-18 01:54

Nya tankar kring spelaren;

Tallriken kommer tillverkas i olika material från gals till keramik.
Plinten kommer tillverkas i antingen MDF klädd i faner eller massivt trä.
Standard tonarm kommer vara Rega RB250.
Standard pickup kommer vara Clearaudio Aurum Alpha.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-18 09:48

JustAudioMagic skrev:Nya tankar kring spelaren;

Dina materialval, har du testat nåt eller bara valt det som ser snyggt ut eller "känns rätt"? I alla fall för mig känns det inte riktigt seriöst om man pendlar mellan glas, keramik, betong och mdf som material och byter åsikt snabbare än jag byter skjorta.....

/ B

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-08-18 11:14

Bill50x skrev:
JustAudioMagic skrev:Nya tankar kring spelaren;

Dina materialval, har du testat nåt eller bara valt det som ser snyggt ut eller "känns rätt"? I alla fall för mig känns det inte riktigt seriöst om man pendlar mellan glas, keramik, betong och mdf som material och byter åsikt snabbare än jag byter skjorta.....

/ B

Är det något jag lärt mig inom branshen så är det att man måste ha alternativ. Alla har sina egna kriterium vad gäller ljud, design/utseende och finish. Bara för att den o den kanske gillar akryl behöver inte alla andra oxå tycka om akryl. Ett par olika modeller från en enklare som är lite billigare men ändå väldigt bra, upp till en som är mer påkostad med komponenter.

Alla har rätt till sina åsikter. Finns ingen spelare som alla tycker om, därför tycker jag bara det är kul med andras åsikter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-18 11:47

JustAudioMagic skrev:Alla har rätt till sina åsikter. Finns ingen spelare som alla tycker om, därför tycker jag bara det är kul med andras åsikter

Självklart. Men de flesta (?) som konstruerar och bygger hifi-utrustning brukar ha några idéer om ljud och hur det ska låta. Eller inte låta i detta fall. Att bygga en skivspelare och erbjuda den med lite olika skivtallrikar för att kunderna har olika smak känns för mig ganska trist. När jag väljer en apparat utgår jag ifrån att den är konstruerad att låta så bra som möjligt, med pris, storlek, etc inom givna ramar. I slutänden ska det helt enkelt låta så bra som möjligt med de givna förutsättningarna.

I ditt fall kommer priset variera beroende på materialval, men inget säger att den dyrare varianten låter bättre. Varför inte en tallrik i rent guld?

/ B

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-08-18 13:03

Bill50x skrev:
JustAudioMagic skrev:Alla har rätt till sina åsikter. Finns ingen spelare som alla tycker om, därför tycker jag bara det är kul med andras åsikter

Självklart. Men de flesta (?) som konstruerar och bygger hifi-utrustning brukar ha några idéer om ljud och hur det ska låta. Eller inte låta i detta fall. Att bygga en skivspelare och erbjuda den med lite olika skivtallrikar för att kunderna har olika smak känns för mig ganska trist. När jag väljer en apparat utgår jag ifrån att den är konstruerad att låta så bra som möjligt, med pris, storlek, etc inom givna ramar. I slutänden ska det helt enkelt låta så bra som möjligt med de givna förutsättningarna.

I ditt fall kommer priset variera beroende på materialval, men inget säger att den dyrare varianten låter bättre. Varför inte en tallrik i rent guld?

/ B

Där tycker vi olika, när jag själv köper spelare letar jag efter något jag själv har som kriterium. Skulle dom då ha olika armar, pickuper, tallrikar etc etc för att ha så bred marknad som möjligt är det absolut inget negativt anser jag.

Användarvisningsbild
ASTRO

Inläggav ASTRO » 2007-10-09 17:13

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev: Någon som minns Serner? Extremtung tallrik som drevs av en liten svag motor med lång rem. Allt efter teorier som i sig kan låta bestickande, rent av trovärdiga. Att lagret inte höll mer än några timmar för att tallriken var för tung var ett problem som man tydligen aldrig löste...

Ja, jag kommer ihåg för att jag äger ett välfungerande exemplar, det han tillverkas 3st såna spelare. En är i australien, den andra i lund och den tredje har jag haft sen början. Det är sant att det var problem med att lagret inte höll, men problemet var precis att diamanten som var lagerpunken tillsammans med kulan var limmade på axeln som den tunga tallriken vilade på. Det fanns inget lim som höll för det trycket så när allt började röra sig blev allt platt efter bara några minuter. 1994 tog jag kontakt med en diamantfabrik och dom hjälpte mig med att gjuta in en av dom starkaste diamanterna som finns på jorden i axeln, på det sättet så var det i praktik omöjligt att diamanten rörde på sig, på den tiden och på senare tid så har kulorna förbättrats avsevärt, det finns speciella kulor för speciella ändamål. Så då skaffade jag en sån och sen dess har skivspelaren fungerat helt perfekt. Det kändes bra och roligt att kunna färdigställa den så att den fungera på samma sätt som det var tänkt från början, till det verket använder jag en Technics EPA100 tone arm och diverese pickuper. För informationen så drivs den spelare i lund med luft, både motor och tallrik.

Återgå till DIY-forum