Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:Nätagget:
http://user.faktiskt.io/naqref/natagg.jpg
Använd en vanlig belysningstrafo för 12V-halogenlampor. Den räcker mer än väl!
hevi skrev:Är det inte lite vågat att lägga så mycket kapacitans efter regulatorerna?
hevi skrev:Naqref skrev:Nätagget:
Är det inte lite vågat att lägga så mycket kapacitans efter regulatorerna?
Henrik
peranders skrev:Jag skulle nog välja icke-kortslutande kontakter för en ingångsväljare. Kortslutande kontakter är bra för en dämpsats. Har jag fel?
Tank skrev:Vad säger du, Naqref? N5mD - Naqref 5-minute design?
Naqref skrev:
Kraniet. Jag har använt en hel del av de ingående delarn för att med rimlig säkerhet kunna säga att de borde funka fint!
Macken skrev:Snygg låda. Var hittar man en sådan?
/Marcus
Robin skrev:Jag funderar även på att bygga LTS tonkontrollen från Molt nr3 1990, känner du till den? Kan jag smyga in den lite snygg någon stans, eller ska jag ha den helt separat?
Kraniet skrev:tror jag gjort nåt fel.. jag får ut 65 volt AC från nätdelen![]()
Max_Headroom skrev:Avkopplingskondingar precis i närheten av OPn snackas det ju om. Hur viktigt är det? Lämpligstorlek i så fall?
Jag har inga på min hörlursförstärkare jag byggde, och den låter kalas.

Morello skrev:Max_Headroom skrev:Avkopplingskondingar precis i närheten av OPn snackas det ju om. Hur viktigt är det? Lämpligstorlek i så fall?
Jag har inga på min hörlursförstärkare jag byggde, och den låter kalas.
tex 0.47uJätteviktigt alltså
Naqref skrev:Skumt. Men man tappar lite mer spänningsmarginal med dubbellikriktningen så kanske var där inte tillräcklig spänning före den negativa regulatorn för att den skulle reglera ordentligt?
Svante skrev:Ja här slinker inget igenom!
Erik skrev:Hej!
Om man väljer att blockera dc på ingången, finns det någon nackdel med att välja ett rc-filter med en stor resitor? ungerfär 1 uF i komb med 1 MOhm, precis innan op-ampen. Då kan man ju använda bättre metallfilmskondensatorer.
/Erik
Morello skrev:Erik skrev:Hej!
Om man väljer att blockera dc på ingången, finns det någon nackdel med att välja ett rc-filter med en stor resitor? ungerfär 1 uF i komb med 1 MOhm, precis innan op-ampen. Då kan man ju använda bättre metallfilmskondensatorer.
/Erik
1 Mohm har ett termiskt brus om 126 nV/rt(Hz), vilket är 24 dB mer än bruset från en 134:a. Inte att rekommendera alltså
Naqref skrev:Svante: Finns ju opampar med större biasström än så. kallas bipolära opampar!![]()
Erik skrev:Är det bra eller dåligt att lågpassfiltrera med 75 ohm och några hundra nF för att få impedansanpassning för hf? Jag har förstått att ca 1kOhm är vanligare.
Robin: Det fungerar inte bra att göra så. Vill du ha den balancerad så förslår jag att man sätter en opamp i en inverterande koppling med två (så noga matchade som man kan hitta) motstånd i storleksklass 1.5k - 4.7k. Den kopplar man in precis före motståndet på utgången vid den befintliga opampen. Och så sätter man samma motstånd på utgången som för den befintliga men man kan justera ner värdet något till kanske 55ohm.
Erik skrev:Halveras den karakterisktiska impedansen i kabel vid balanserad signalöverföring? Eller vadan de mindre motstånden?
Erik skrev:Tack för alla svar, här kommer fler frågor...
Lcaudio anser att Nationals LM 6172 är bra. Den har en input bias på några micro ampere, det måste väl medföra mycket stora problem med dc-offset?
MVH Erik
Är det för mycket får man se till att båda ingångarna "ser" samma resistans,
Är man inte helt på det klara med hur man beräknar brus och offset är nog JFET (eller MOSFET)-OP att föredra
Manga_X skrev:Är "listan" på komponenter som behövs fullständig eller avser den endast en kanal?
För visst är 2134 "2-kanalare"?
Ingen som har ritat på ett kort till denna???
Manga_X skrev:Lutar åt att använda BB627 istället.
Ställer det till något avseende komponentlistan eller är allt frid och fröjd ändå?
i skrev::?:
Vad händer om man använder en kortslutande ingångsväljare ?
Svante skrev:Tittade just på elfa, konstigt att det inte finns såna som man vill ha. Har inte elfa nån konkurrent?
Svante skrev:i skrev::?:
Tittade just på elfa, konstigt att det inte finns såna som man vill ha. Har inte elfa nån konkurrent?
Morello skrev:Svante skrev::?:
Tittade just på elfa, konstigt att det inte finns såna som man vill ha. Har inte elfa nån konkurrent?
Jo, www.farnell.se
Johan_Lindroos skrev:Prova RS components istället på www.rsonline.se.
i skrev:Svante skrev:
Finns det något "trick" för att använda två vridomkopplare för att utöka antalet lägen ? Dvs fortfarande bara en ratt/omkopplare på utsidan men där "lägesbytena" fortsätter från den ena omkopplaren till den andra m h a ngnslags mekanism ?
zvenzzon skrev:i skrev:Svante skrev:
Finns det något "trick" för att använda två vridomkopplare för att utöka antalet lägen ? Dvs fortfarande bara en ratt/omkopplare på utsidan men där "lägesbytena" fortsätter från den ena omkopplaren till den andra m h a ngnslags mekanism ?
Man skulle ju kunna köra med en enpolig vridomkopplare och låta vridomkopplaren välja vilket RELÄ (flerpoligt!) som skall koppla in signalen.
Svante skrev:zvenzzon skrev:i skrev:Svante skrev:
Man skulle ju kunna köra med en enpolig vridomkopplare och låta vridomkopplaren välja vilket RELÄ (flerpoligt!) som skall koppla in signalen.
Nädu zvenzzon, det där skrev inte jag.
Manga_X skrev:Är L7X15CV kretsarna isolerade eller var den nakna ryggen en uppenbar kontaktyta som bara väntade på att få kortslutas med en oisolerad kylfläns med lite kylpasta på? Make my day liksom...?!
Larsen skrev:Klarar det av att driva två slutsteg med vardera 10kOhms inimpedans (borde ju bli 5kOhm) utan att man måste lägga till fler utgångar enligt vad som redan nämnts?

Macken skrev:Jag har byggt mig ett försteg nu. Obalanserat och med i tråden nämd inköpslista. Jag har problem med att den förstärker för mycket. Kan knappt röra någonting på volympotten innan det blir för högt. På låga volymer så hörs det bara/mest i vänster kanal. Hur dämpar jag lämpligast detta? Motstånd i serie med potten?
/Marcus
Bison skrev:Varför behövs det ett paralellmotstånd efter log potentiometern???
zvenzzon skrev:Anledningen till varför man vill ha resistorn där är att om potentiometern "glappar" så är potentialen hos +ingången på efterföljande op-förstärkare fortfarande definerad (och låg).
Naqref skrev:Bison skrev:Varför behövs det ett paralellmotstånd efter log potentiometern???zvenzzon skrev:Anledningen till varför man vill ha resistorn där är att om potentiometern "glappar" så är potentialen hos +ingången på efterföljande op-förstärkare fortfarande definerad (och låg).
Naqref skrev:Den brusar dubbelt så mycket.
hevi skrev:Naqref skrev:Nätagget:
Är det inte lite vågat att lägga så mycket kapacitans efter regulatorerna?
Henrik
Mixon skrev:Är det några problem med "bumpar" när man bryter strömmen med 2134?
Naqref™ skrev:Mixon skrev:Är det några problem med "bumpar" när man bryter strömmen med 2134?
Inte vad jag har märkt.
MadFinn skrev:R19 och R20 på schemat
Vad är dom till för ???
MadFinn skrev:Är dessa motstånd till för att dämpa insignalen ????
MadFinn skrev:Så nu sista frågan jag vill besvära med på ett tag då :
Funkar det rätt upp o ner utan dessa 2 motstånd eller skall jag bygla dom med noll motsånd ??
(Fattar inte hur ni kunniga står ut med idioter som jag)
pairair skrev:Xor:
Tack ska du ha! Snyggt vet jag inte, och fungerar gör det inte heller...
Jag är helt ny på detta, och har nog missat nåt fundamentalt. Måste vara något galet med jorden här.... m någon orkar ta en titt på min lilla krets (PDF-fil här) så vore jag evigt tacksam!
/Pär
pairair skrev:Alltså, så som jag har ritat, måste jag inte bygla R19 & R20 (som jag nu lämnat öppna)? Ursäkta min närmast totala "ignorans"....
Morello skrev:Ser lite lustigt ut. Poten är kopplad för att ge fullt pådrag när den är fullt moturs.
Morello skrev:Detta är inte skrivet för att leka von Oben för att vara en hjälpande hand
RogerGustavsson skrev:Om det är detta schema du refererar till: http://user.faktiskt.io/naqref/preamp.jpg
Du kan köra på 2 st 9V batterier, en för varje matning. Du kan givetvis köra med blyackumulator(er) också. 2st, en för varje matning. Kretsen drar väldigt lite ström ca 10mA/matning. Tillkommer förstås förbrukningen för din motorpot/ingångsväljare.
RogerGustavsson skrev:Du kan använda TLE2426 för att få +-6 V men lite högre spänning till 2134 är kanske att föredra? Med två 9- eller 12V-batterier kan du utesluta railsplittaren. 9V-batterier gör det hela mycket mindre. 9V NiMh finns med 250mAh och det räcker för 25 timmars drift.
Högre matningsspänning ger högre utstyrningsreserv, bör sättas i relation till behovet. Kan gå bra med +-6V också.
Naqref™ skrev:+/- 6V kommer att funka.
Xor skrev:Ni kommer inte på någon annan anledning till att kretsen ovanför inte skulle fungera? Tex. något problem med att driva både motorpotskortet (+12v) och OPAmpen (+-6V) från samma batteri?
Xor skrev:
Vill dock dubbelkolla själva inkopplingen: Ska kondigarna gå från plus till jord samt minus till jord eller mellan plus till minus?
Är 100nF bra värden även vid +-6V?
Naqref™ skrev:Det kommer troligen från opampen men problemet är minimalt eftersom man ALLTID ska stänga av effektförstärkaren först (och i omvänd ordning - sätta på den sist).
Naqref™ skrev:Hmmm man kan ha ett utgångsrelä som man ser till bryter utgången omedlebart när man bryter spänningen men samtidigt så ser man till att ha en så stor konding som låter försteget jobba lite längre.
Batteri->Brytare->Spänning till relä->Diod->Stor nätkonding->vidare till resten
Typ...
swirve skrev:Har suttit o läst genom hela tråden flera gånger. Som nybörjare i förstärkare DIY så har ja några , kanske självklara för vissa, frågor.(såga mig inte totalt)
"Kraftjorden", alltså innan R11, ska den anslutas till signaljorden på signalsidan? känns inte som de borde det va?
däremot ska väl kondingarna C3 och C4 anslutas mellan"kraftjord" och plus resp minus precis innan OP.amparna?
I det lite "finare" schemat har trafon dubbla sek lindningar, men i det enklare schemat bara en, spelar det nån roll? spelar det nån roll vilken av sekundär-tåtarna som går till diodbryggan resp "chassie gruond"?
Tänkte använda den här tillsammans med en AMP-5 från 41Hz. På ingångarna där trafo:n ska in står det "power ground (to transformer/chassies)". Där kopplas ju en av tåtarna från trafon, ska denna också kopplas till chassiet på samma punkt som ja kopplat "chassie ground" från N5md kraftenhet?
Finns det nån vits alls att koppla till chassit om man inte kör jordat uttag? på de AMP-5 som ja sett har man bara kopplat trafon tillingångarna, inget till chassit...
tobbe_svensk skrev:Tjena, trevlig å enkel krets det här![]()
Snida ihop en layout, vad tror ni?
Lade till 2st elektrolyter 6.3mm som option.
mer här: http://www.ettnet.se/~tobias/diy/n5md/
/Tobbe
Naqref™ skrev:Exempel:
Om efterföljande apparat (subförstärkare) har en inimpedans på 10k (normalt är från 20k och uppåt 50k) så blir dämpningen (med båda kanalerna spelande samma signal);
20 * log (10/(10+1.1)) = -0.9dB
Naqref™ skrev:Koppla ett motstånd på några kohm mellan utgången på spänningsregulatorn och till jord. En del exemplar behöver en last för att reglera ordentligt.
Morello skrev:Har du tänkt att det ska vara en linjär pot, eftersom motståndet efter poten är så litet?
Naqref™ skrev:Jepp linjär pot!
EvilBoo skrev:Mitt första inlägg i detta forum![]()
Efter att ha "smygläst" denna tråd och slutligen fått tummen ur...
så har även jag byggt detta försteg. Dock har jag använt opa627 istället.
Jag har en sak jag skulle behöva hjälp med. Jag har 1st Alps motordriven volympot den ligger på 100k. Och volymratten beter sig lite skumt. om jag vrider på volymratten så händer ingenting tills "kl" 9 ungefär, sedan kommer nästan allt på en gång. Så volymratten blir väldigt känslig.
Vad gör jag åt detta? Finns det något enkelt sätt att fixa detta utan att köpa ny pott. Jag vill ha kvar den motordrivna Alps-potten då jag även har byggt en ir mottagare som fjärrstyr potten.
Men ta bort motståndet från pottens löparuttag, det var väl på 14k??
Med den potten blir common-mode-distorsionen troligen ganska hög.

ollebolle skrev:Naqref rekommenderar plastbanepotentiometer p.ga. att de håller längre, och brusar mindre.
Undrar om de där alps har plastbana... Det står inte
EvilBoo skrev:Ja den potten är logaritmisk tyvärr. men jag har tagit sådana komponenter jag har hemma i lådan, därav valet med opa627 och denna volympott.Men ta bort motståndet från pottens löparuttag, det var väl på 14k??
Jag har provat att ta bort 14k motståndet men det är fortfarande inte bra.Med den potten blir common-mode-distorsionen troligen ganska hög.
Skulle du kunna förklara detta lite bättre så att jag begriper varför.
Eller skall jag köpa en ny pott? Isåfall, vet någon vart köper jag en linjär motordriven modell?
Common-mode-distorsion: Om de två ingångarna på den råa opampen ser väldigt olika impedans mot (lämpligen) jord, så får man distorsion p g a att de två nominellt lika men extremt olinjära kondingarna som bildas mellan resp ingångoch substratet ( den jordade del som inte har blivit krets) i opampen drivs från olika impedanser.
Elfa.se skrev: 0-946-50 Motstånd MRS25 1kohm 1% 0,6W
ollebolle skrev:Varför ett vred som styr reläer som ingångsväljare?
Kan du inte köra vredet självt som ingångsväljare?
Så gär jag i mitt rörförsteg som för övrigt distar kanske två tiopotenser mer än N5MD
Ulew skrev:Nej, det går ju på knappt en 50-lapp, men gratis motstånd med 5% tolerans är billigare
n3mmr skrev:
Common-mode-distorsion: Om de två ingångarna på den råa opampen ser väldigt olika impedans mot (lämpligen) jord, så får man distorsion p g a att de två nominellt lika men extremt olinjära kondingarna som bildas mellan resp ingångoch substratet ( den jordade del som inte har blivit krets) i opampen drivs från olika impedanser.
Max_Headroom skrev:ollebolle skrev:Varför ett vred som styr reläer som ingångsväljare?
Kan du inte köra vredet självt som ingångsväljare?
Så gär jag i mitt rörförsteg som för övrigt distar kanske två tiopotenser mer än N5MD
Jag byggde med relän för att jag antog att det är mera driftssäkert. Vridomkopplare kan får oxider på kontaktyorna och så. Jag kör med Omron G6H. Men mitt resonemang kanske är helt galet?
Max_Headroom skrev:Jättebra! Förslag på åtgärd?
oa51 skrev:Håller på och bygger... Experimentkort med banor.
Min fråga är:
1: Hur skall bryggan vändas? - Jag har i nuläget kopplat + resp - i riktning mot lytarna, och "det vridna växelströmstecknet mot AC- matningarna
2: Om jag har en 12V- bula, var ska jag koppla dem, har nu kopplat AC mellan "green" och jord. (red/brown). Blue är alltså inte kopplad.
Ulew skrev:(Jag har för mig att några sa att den här potten börjar spraka och leva rövare efter en tid, men vad gör man inte för att komma billigt undan?)
fjunet skrev:Jag citerar något jag hört från en vis man, "When you buy quality, you only cry once".
nadifierad skrev:Jag ville slippa op`s i filtret om det är möjligt! Den passiva delningen, har jag fått för mig, är minst ljudpåverkande!? Visst, man tappar lite på signalstyrkan, men signal/brus förhållandet blir bättre (med rätt komponenter). Vidare så borde det passiva fitret inte påverka den totala bandbredden i samma utsträckning som ett aktivt filter!? Detta är mina tankar om saken, jag är ingen lödtennssniffare, så jag hoppas på lite feedback från de som är bättre bevandrade i kretskortens värld!?
Jag funderar på att köra ett system biampat med dessa filter, som ett alternativ till aktivt filter! (Om det nu är möjligt!?) Mvh...

Morello skrev:Jag tycker nog att man bör eller till och med skall implementera en automatisk mutefunktion för att föhindra den typen av puffar.
Naqref™ skrev:Hmmm man kan ha ett utgångsrelä som man ser till bryter utgången omedlebart när man bryter spänningen men samtidigt så ser man till att ha en så stor konding som låter försteget jobba lite längre.
Batteri->Brytare->Spänning till relä->Diod->Stor nätkonding->vidare till resten
Typ...
Naqref™ skrev:Mono kan man fixa lättast genom att direkt efter utgångarna på opamparna (men FÖRE) motstånden på utgången att sätta två lagom stora motstånd (kanske 2.2k duger) där ett går från höger opampsutång och det andra från den vänstra opampsutgången till en gemensam punkt. Där får du ut mono.
Rods hemsida skrev:Placing a short on the outputs will not damage the opamps (or even discrete circuits), provided there is a limiting resistance in the output - since it is almost mandatory that a 100 Ohm (or thereabouts) resistor is used to prevent oscillation, no further action is needed. In addition, nearly all opamps are protected against shorted outputs anyway.
ollebolle skrev:Vill du att din mixer ska ta in stereo och konvertera till mono?
Jag kan inte mycket om mixers, men vilken signal har du tänkt ta in?
Mikrofon?
ollebolle skrev:Menar du frågan om "tåtarna till höger"? Jag förstår inte frågan.
Skillnaden mellan det handritade schemat och det datorritade är att det senare har möjligheter till balanserade utgångar.
Dessutom har det två resistorer, R19 och r20 som också är optional.
Har du köpt xlr-kontakter gissar jag att du vill ha balanserade utgångar, och då är det ju bara att bygga exakt efter det datorritade schemat.
Man kan ha både obalanserade och balanserade på samma gång, det är bara att koppla första op:n till både rca-kontakten, och xlr-kontakten.
ollebolle skrev:Lycka till! Sätt de små avkopplingskondensatorerna på 0.1µF precis bredvid opampen! Det står tidigare i tråden med...
Jag skulle valt en annan kontakt än xlr för strömförsörjningen på grund av risken för förväxling![]()
Jag själv är iallfall rätt klantig
ollebolle skrev:Det är jätteviktigt att du kör med avkopplingskondensatorer!
De finns visst med i schemat, de är ritade i nätdelen.
De ska sitta en på varje sida om op:n, en från minus till jord, och en från plus till jord.
Användare som besöker denna kategori: Ayrton och 16 gäster