I sådana fall kan man ju bygga ett referensförsteg för under 1000 lappen! :
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Har du tänkt att det ska vara en linjär pot, eftersom motståndet efter poten är så litet?
Naqref™ skrev:Jepp linjär pot!
EvilBoo skrev:Mitt första inlägg i detta forum![]()
Efter att ha "smygläst" denna tråd och slutligen fått tummen ur...
så har även jag byggt detta försteg. Dock har jag använt opa627 istället.
Jag har en sak jag skulle behöva hjälp med. Jag har 1st Alps motordriven volympot den ligger på 100k. Och volymratten beter sig lite skumt. om jag vrider på volymratten så händer ingenting tills "kl" 9 ungefär, sedan kommer nästan allt på en gång. Så volymratten blir väldigt känslig.
Vad gör jag åt detta? Finns det något enkelt sätt att fixa detta utan att köpa ny pott. Jag vill ha kvar den motordrivna Alps-potten då jag även har byggt en ir mottagare som fjärrstyr potten.
Men ta bort motståndet från pottens löparuttag, det var väl på 14k??
Med den potten blir common-mode-distorsionen troligen ganska hög.

ollebolle skrev:Naqref rekommenderar plastbanepotentiometer p.ga. att de håller längre, och brusar mindre.
Undrar om de där alps har plastbana... Det står inte
EvilBoo skrev:Ja den potten är logaritmisk tyvärr. men jag har tagit sådana komponenter jag har hemma i lådan, därav valet med opa627 och denna volympott.Men ta bort motståndet från pottens löparuttag, det var väl på 14k??
Jag har provat att ta bort 14k motståndet men det är fortfarande inte bra.Med den potten blir common-mode-distorsionen troligen ganska hög.
Skulle du kunna förklara detta lite bättre så att jag begriper varför.
Eller skall jag köpa en ny pott? Isåfall, vet någon vart köper jag en linjär motordriven modell?
Common-mode-distorsion: Om de två ingångarna på den råa opampen ser väldigt olika impedans mot (lämpligen) jord, så får man distorsion p g a att de två nominellt lika men extremt olinjära kondingarna som bildas mellan resp ingångoch substratet ( den jordade del som inte har blivit krets) i opampen drivs från olika impedanser.
Elfa.se skrev: 0-946-50 Motstånd MRS25 1kohm 1% 0,6W
ollebolle skrev:Varför ett vred som styr reläer som ingångsväljare?
Kan du inte köra vredet självt som ingångsväljare?
Så gär jag i mitt rörförsteg som för övrigt distar kanske två tiopotenser mer än N5MD
Ulew skrev:Nej, det går ju på knappt en 50-lapp, men gratis motstånd med 5% tolerans är billigare
n3mmr skrev:
Common-mode-distorsion: Om de två ingångarna på den råa opampen ser väldigt olika impedans mot (lämpligen) jord, så får man distorsion p g a att de två nominellt lika men extremt olinjära kondingarna som bildas mellan resp ingångoch substratet ( den jordade del som inte har blivit krets) i opampen drivs från olika impedanser.