Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Kolla på www.svalander.seMen just den typen blir nog svår..
Kaffekoppen skrev:Elektronikspray funkar inte alltså...
Tore skrev:Jag tänkte försöka laga en gammal NAD-förstärkare som har en glappande volymkontroll. Undrar om någon vet var/om/hur man kan få tag i en potentiometer som den på bilden. Främre delen (yttre reglage) är volym (20k log) och bakre delen (inre reglage) är balans (5k cross fade). Vore mycket tacksam att få hjälp med detta.
PeterAkemark skrev:Tore skrev:Jag tänkte försöka laga en gammal NAD-förstärkare som har en glappande volymkontroll. Undrar om någon vet var/om/hur man kan få tag i en potentiometer som den på bilden. Främre delen (yttre reglage) är volym (20k log) och bakre delen (inre reglage) är balans (5k cross fade). Vore mycket tacksam att få hjälp med detta.
Det du har är egentligen 4 potentiometrar. Glappar säger du, på vad sätt glappar de? De enda som jag vet någonsin har haft byggbara potentiometrar är/var Allen Bradley, känt märke som bl a tillverkade resistorer (motstånd).
Varför jag frågar om hur e glappar är för att det kanske går att rädda din rätt speciella konfiguration som med stor säkerhet är ett beställningsjobb hos någon asiatisk tillverkare.
RogerGustavsson skrev:Undrar varför NAD inte har använt en dubbel potentiometer där de två kanalernas volym kan justeras separat om så önskas? Detta med tanke på att det redan finns två axlar koaxialt och att man hade kortat en del av signalvägen i samma slag. ALPS har haft sådana men antagligen går det inte att köpa dessa över disk längre. På mitt ena kassettdäck sitter en sådan stereopotentiometer som kan kanaljusteras.
Tore skrev:Jo, men även om kanalerna är friktionskopplade så kommer väl inställningen bara vara rätt vid en viss volym. Säg att du har justerat balansen vid en viss volym och sedan vill sänka volymen. Då kommer den ena kanalen gå i ändläge före den andra, vilket gör att ena kanalen blir helt tyst medan den andra fortfarande spelar, dvs balansen mellan kanalerna har ändrats. (Har man alltid balansen i mitten spelar det förstås ingen roll.)
Tore skrev:Jo, men även om kanalerna är friktionskopplade så kommer väl inställningen bara vara rätt vid en viss volym. Säg att du har justerat balansen vid en viss volym och sedan vill sänka volymen. Då kommer den ena kanalen gå i ändläge före den andra, vilket gör att ena kanalen blir helt tyst medan den andra fortfarande spelar, dvs balansen mellan kanalerna har ändrats. (Har man alltid balansen i mitten spelar det förstås ingen roll.)
tvett skrev:Du har en poäng i att man ställer balansen vid en viss volym och att den ena kommer nå ändläge före den andra. Men man spelar i regel i området runt denna volym och jag ser inget skäl att skruva ner volymen i botten ?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Kurben och 230 gäster