Potentiometer sökes

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tore

Potentiometer sökes

Inläggav Tore » 2007-12-01 20:37

Jag tänkte försöka laga en gammal NAD-förstärkare som har en glappande volymkontroll. Undrar om någon vet var/om/hur man kan få tag i en potentiometer som den på bilden. Främre delen (yttre reglage) är volym (20k log) och bakre delen (inre reglage) är balans (5k cross fade). Vore mycket tacksam att få hjälp med detta.

Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-12-01 21:27

Kolla på www.svalander.se :wink: Men just den typen blir nog svår..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-01 21:31

Elektronikspray funkar inte alltså...

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 2007-12-01 23:35

Nefilim skrev:Kolla på www.svalander.se :wink: Men just den typen blir nog svår..

Tänkte att det borde finnas något modulärt system där man själv kan bygga ihop den kombination man behöver. Har letat på ELFA och ett par andra ställen men hittar inget sådant. I värsta fall får jag väl skippa balanskontrollen och montera in en vanlig volymkontroll istället. Fast då måste jag hitta en snygg ratt som ersätter den gamla... :)

Kaffekoppen skrev:Elektronikspray funkar inte alltså...

Har försökt men av allt att döma är kolbanan skadad. :(

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-12-01 23:50

Varför ska du ha en balanskontroll? Jag har inte haft behov av en sådan på över 10 år.
Mitt minne är blott ett minne numera.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-12-02 11:28

I en perfekt värld skulle man kunna köpa lösa delar i ett modulsystem,sätta ihop dom med ett "klick",och sedan montera poten i ett passande hål och sätta på en kontakt..........klart!Men nu lever vi ju inte i en perfekt värld,så....
Det största problemet med potarna är kanske det lilla basuttaget(loudness på svenska)som tycks vara näst intill omöjligt att få tag på.Logaritmiska potar finns ju fortfarande,annars kan man ju välja en linjär pot och koppla på motstånd över löparen så får man en bra audiokurva.Men det känner väl alla till, kanske.
Balanspot tycker jag själv är bra att ha ur två synpunkter-dels vid felsökning och dels är inte alla högtalare och rum helt perfekta.Men man kan ju tänka sig flera mellanlösningar,där man inte behöver ha balansen på fronten.T.ex kan man montera en balanspot med skruvmejselspår inne i apparaten,och sedan borra ett litet hål på undersidan.Lätt att komma åt vid behov.Eller montera en lång plastaxel som sticker ut några cm på baksidan.Eller ha poten stickande ut litegrann på undersidan,så man kommer åt den med fingret.Kanske har någon annan fler lösningar?

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Re: Potentiometer sökes

Inläggav PeterAkemark » 2007-12-02 12:07

Tore skrev:Jag tänkte försöka laga en gammal NAD-förstärkare som har en glappande volymkontroll. Undrar om någon vet var/om/hur man kan få tag i en potentiometer som den på bilden. Främre delen (yttre reglage) är volym (20k log) och bakre delen (inre reglage) är balans (5k cross fade). Vore mycket tacksam att få hjälp med detta.

Bild

Det du har är egentligen 4 potentiometrar. Glappar säger du, på vad sätt glappar de? De enda som jag vet någonsin har haft byggbara potentiometrar är/var Allen Bradley, känt märke som bl a tillverkade resistorer (motstånd).

Varför jag frågar om hur e glappar är för att det kanske går att rädda din rätt speciella konfiguration som med stor säkerhet är ett beställningsjobb hos någon asiatisk tillverkare.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Potentiometer sökes

Inläggav n3mmr » 2007-12-02 12:46

PeterAkemark skrev:
Tore skrev:Jag tänkte försöka laga en gammal NAD-förstärkare som har en glappande volymkontroll. Undrar om någon vet var/om/hur man kan få tag i en potentiometer som den på bilden. Främre delen (yttre reglage) är volym (20k log) och bakre delen (inre reglage) är balans (5k cross fade). Vore mycket tacksam att få hjälp med detta.

Bild

Det du har är egentligen 4 potentiometrar. Glappar säger du, på vad sätt glappar de? De enda som jag vet någonsin har haft byggbara potentiometrar är/var Allen Bradley, känt märke som bl a tillverkade resistorer (motstånd).

Varför jag frågar om hur e glappar är för att det kanske går att rädda din rätt speciella konfiguration som med stor säkerhet är ett beställningsjobb hos någon asiatisk tillverkare.

En gång provade jag att göra som följer:
Demontera den trasiga potten+annat (den var helt oanvändbar..) i minsta delar.
Mäta mekaniska dimensioner på banorna och annat.
Hitta en enklare potentiometertyp som verkade ha delar som liknade reparationsobjektet.

Byta delar i ursprungsobjektet, sätta ihop.

70-talet.

Funkade ett litet tag i alla fall, sen föll apparaten i glömska. (Gammal radio med sammanbyggda kontroller för allt, precis allt.) Minns inte säkert, men jag tror det blev bra och hållbart. Den inbyggda omkopplaren fick byggas om helt mha en yttre extra vippomkopplare och nåt med lim och skruvar...

Jag fick öppna upp centrumhålen lite, men materialen är oftast mjuka.

Annars kan man kanske ta isär och reparera/böja till/smörja/rengöra och sätta ihop igen.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 2007-12-03 12:45

Tack för svaren! Börjar väl ge upp tanken på att hitta en likadan potentiometer att ersätta den med. Skall prova om jag kan ta isär den gamla och rengöra och böja till kontakttungorna, och om det inte hjälper får jag väl byta ut den mot en enkel volymkontroll. Att leda ut balanskontrollen till baksidan skulle kunna vara ett alternativ. Det där med att byta ut ev trasiga delar i potentiometern vågar jag nog inte ge mig på även om det var en bra idé.

Till dig som undrade på vilket sätt den glappar så yttrar det sig som ett kraftigt sprakande i vänster kanal när man rör på volymkontrollen. I början blev det bättre av att man vred volymen upp och ned några gånger men nu verkar det vara konstant. Sprakandet kommer alltid på samma ställen längs skalan.

Från det ena till det andra, är det bättre med kol eller ledande plast i en volymkontroll, eller spelar det ingen roll?

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-12-03 16:28

Plast nöts inte ut så snabbt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-04 10:57

Undrar varför NAD inte har använt en dubbel potentiometer där de två kanalernas volym kan justeras separat om så önskas? Detta med tanke på att det redan finns två axlar koaxialt och att man hade kortat en del av signalvägen i samma slag. ALPS har haft sådana men antagligen går det inte att köpa dessa över disk längre. På mitt ena kassettdäck sitter en sådan stereopotentiometer som kan kanaljusteras.

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 2007-12-04 17:48

RogerGustavsson skrev:Undrar varför NAD inte har använt en dubbel potentiometer där de två kanalernas volym kan justeras separat om så önskas? Detta med tanke på att det redan finns två axlar koaxialt och att man hade kortat en del av signalvägen i samma slag. ALPS har haft sådana men antagligen går det inte att köpa dessa över disk längre. På mitt ena kassettdäck sitter en sådan stereopotentiometer som kan kanaljusteras.

Tja, jag tycker det verkar osmidigt att styra höger och vänster kanal separat på det sättet. Har man väl justerat balansen för lyssningsrummet så vill man väl att den skall hålla sig så oberoende av volyminställningen. Sedan tror jag kanske inte att en sådan ändring av signalvägen påverkar ljudet märkbart, men det kanske man inte skall säga på ett hifi-forum. :)

Har iallafall lött tillbaks den gamla potentiometern nu, efter att ha låtit den ligga nedsänkt i ett glas med aceton och T-sprit över natten! (Det var vad jag råkade ha hemma i lösningsmedelsväg.) Det verkade vanskligt att plocka isär den så jag tänkte att det skadar inte att prova med detta först. Nu fungerar den perfekt! Inte ett knäpp när man rör volymen. Får väl se hur länge det håller i sig...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-04 19:00

Den kontrollen jag beskriver har höger och vänster kanal i samma ratt, ovanpå varandra. Toppen (den yttersta delen närmast rummet) och botten (den närmast chassit) kan vid behov justeras i förhållande till varandra. Fungerar jättebra och ger bara en potentiometer i signalvägen. Har själv inte haft någon balanskontroll de senaste 18 åren och saknar den inte heller.

Fyller på med lite mera. På sidan 21 (i dokumentets numrering) i detta dokument http://www3.alps.co.jp/WebObjects/catalog.woa/PDF/E/Potentiometer/MetalShaft/RK097/RK097.PDF och figur 13 och 14 visar sådana potentiometrar jag har försökt beskriva. Rattarna kan göras friktionskopplade till varandra så att båda kanalerna följer med. Fanns tidigare även högvärdigare sådana av typ RK27 som kunde beställas enligt önskemål i Tyskland.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-04 23:39

Då man har balansen på detta sätt brukar de två rattarna ha en viss tröghet gentemot varandra så att man lätt kan ställa volymen utan att förlora balansen helt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 2007-12-05 00:48

Jo, men även om kanalerna är friktionskopplade så kommer väl inställningen bara vara rätt vid en viss volym. Säg att du har justerat balansen vid en viss volym och sedan vill sänka volymen. Då kommer den ena kanalen gå i ändläge före den andra, vilket gör att ena kanalen blir helt tyst medan den andra fortfarande spelar, dvs balansen mellan kanalerna har ändrats. (Har man alltid balansen i mitten spelar det förstås ingen roll.)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-05 10:04

Tore!

Jag tror du har missförstått något... Det fungerar i praktiken utan några problem. Vet inte riktigt vad du menar med att balansen ändras för att du ändrar volymen. Det handlar alltså om en dubbbelvolymkontroll som i normalfallet manövrerar båda kanalerna. Till varje potentiometer går en axel, de är koncentriskt monterade. Den inre axeln manövrerar den bakre potentiometern, den yttre den främre. Sammankopplingen är som nämnts via friktion. Vrider du den ena följer den andra med. Vill man inte det får man hålla fast den ena medans den andra vrides. Är inte alls krångligt och fungerar utmärkt på de apparater jag har kommit i kontakt med som har denna typ av kontroll. Vitsen är att signalvägen kortas och det brukar sällan vara fel.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-05 10:09

Tore skrev:Jo, men även om kanalerna är friktionskopplade så kommer väl inställningen bara vara rätt vid en viss volym. Säg att du har justerat balansen vid en viss volym och sedan vill sänka volymen. Då kommer den ena kanalen gå i ändläge före den andra, vilket gör att ena kanalen blir helt tyst medan den andra fortfarande spelar, dvs balansen mellan kanalerna har ändrats. (Har man alltid balansen i mitten spelar det förstås ingen roll.)

Du har en poäng i att man ställer balansen vid en viss volym och att den ena kommer nå ändläge före den andra. Men man spelar i regel i området runt denna volym och jag ser inget skäl att skruva ner volymen i botten ?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-05 10:10

Tore skrev:Jo, men även om kanalerna är friktionskopplade så kommer väl inställningen bara vara rätt vid en viss volym. Säg att du har justerat balansen vid en viss volym och sedan vill sänka volymen. Då kommer den ena kanalen gå i ändläge före den andra, vilket gör att ena kanalen blir helt tyst medan den andra fortfarande spelar, dvs balansen mellan kanalerna har ändrats. (Har man alltid balansen i mitten spelar det förstås ingen roll.)

Detta kallas kanalobalans och är vanligt vid billiga potentiometrar och när kontrollen är i bottenläge eller nära bottenläge. Bättre är om man kan ha potentiometrar lite mera uppvridna.

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 2007-12-05 16:57

tvett skrev:Du har en poäng i att man ställer balansen vid en viss volym och att den ena kommer nå ändläge före den andra. Men man spelar i regel i området runt denna volym och jag ser inget skäl att skruva ner volymen i botten ?

Skruva ner volymen i botten, nej det var bara ett sätt att tydliggöra att balansen kommer att variera med volymen. (Det är ofta enklast att exemplifiera med extremfallet även om fenomenet finns mer eller mindre över hela skalan.) Jag köper dock att det fungerar bra i praktiken, med tanke på att man ändå sällan har balansen någon annanstans än i mittenläget.

Återgå till DIY-forum