Lackad koppartråd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Lackad koppartråd

Inläggav JockScott » 2008-01-14 23:47

Hur pass slitstark är lackad koppartråd som ex. den från Elfa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 178285.htm

Eller den från en Tritech spole?

Tänker göra fyrfläta för använda till internkabel i högtalare och undrar om någon har en uppfattning hur tålig ytan är mot nötning då man flätar och ev skava mot något inne i högtalaren.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-14 23:55

Ehh... Varför?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-15 00:38

Varför inte!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-15 01:26

Nja, om nu isoleringen skavs av så blir det kortis mellan ledarna och möjligt förstärkarhaveri. Om isoleringen brister beror förstås på hur hårt du tvinnar.

Det verkar vara en onödig risk om det inte finns nåt bra skäl.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-15 08:14

Svante skrev:Nja, om nu isoleringen skavs av så blir det kortis mellan ledarna och möjligt förstärkarhaveri. Om isoleringen brister beror förstås på hur hårt du tvinnar.

Det verkar vara en onödig risk om det inte finns nåt bra skäl.

Det är ju just detta jag vill ha svar på, hur stark ÄR isoleringen. Vet att det förekommer denna typ av kabel, men jag vill inte chansa för mycket.

Denna typ av kabel ska ju inte heller ha några uppenbara nackdelar rent tekniskt snarare tvärtom eller...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-15 09:38

varför skulle koppartråden röra på sig?

hur högt spelar du ? ;)

tror inte det är ett problem, några gånger klarar tråden att nötas.
den är tämligen styv faktiskt så jag är tveksam till att den rör på sig innuti lådan så mycket att det skaver. eventuell åverkan på lådan som får tråden att röra sig åsamkar nog större skada på lådan och element.

för övrigt har jag isolerad koppartråd i mitt internkablage,mest för att det var vad jag hade hemma.

affären ville sälja teflonisolerad superkoppartråd... :?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-15 10:00

rikkitikkitavi skrev:varför skulle koppartråden röra på sig?

hur högt spelar du ? ;)

tror inte det är ett problem, några gånger klarar tråden att nötas.
den är tämligen styv faktiskt så jag är tveksam till att den rör på sig innuti lådan så mycket att det skaver. eventuell åverkan på lådan som får tråden att röra sig åsamkar nog större skada på lådan och element.

för övrigt har jag isolerad koppartråd i mitt internkablage,mest för att det var vad jag hade hemma.

affären ville sälja teflonisolerad superkoppartråd... :?

Jag har inte trott att den rör sig pga. spelande, däremot ska den dras genom hål in i internlådor. Högtalarna kanske ska flyttas runt etc. dvs allt som kan påverka att den rör sig eller nöter. Och framförallt ska den flätas.

Sedan kör inte jag med grejen att jag "bara tar det som fanns hemma" utan jag undersöker vilket jag tror kan fungera bra och provar, jag är inte specieltl lat heller. Denna kabel fungerar nog rätt bra enligt det jag läst på nätet...finns inte mycket som talar emot den iaf. Men det är inte prestandan som är intressant i denna tråd utan hållbarheten på ytisoleringen.

Den lindas ju i spolar och antar att den har en del motståndskraft.

Jag har flätat EKK, mest för att prova om EKK är så fantastisk som det sägs och fläta inte är sämre än rak kabel...den blir dock ganska tjock och jag vill ha tunnare internkabel.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-15 10:14

nja, jag gjorde vissa övervägande i valet av internkablage.

diameter(resistans) , fyskisk styvhet (precis som du) , tillgänglighet och prestanda gjorde att jag tog 1.4 mm lackerad koppartråd. Samt även nötning.

Jag gjorde bedömningen att vid normalt bruk av högtalaren , oavsett ljudtryck (det var ett skämt) kommer inte kabeln att nötas så mycket att isoleringen skadas. Och om den skadas är det ytterst osannolikt att två skador möts och orsakar skador.

Jag skulle inte heller ha en förstärkare som inte klarar kortslutning på utgången har jag lärt mig av erfarenhet :(

(hålla på att koppla kablar, helt plötsligt stretar en kardel ut från den fina dyrkabeln och så har man en säkring...)

PVC isolering är också väldigt onötig. Skadas lätt- teflon likaså.

Är du osäker så fixera tråden på lådans insida på ett par punkter så rör den sig mycket mindre.

Det blir lite längre tråd men ett par dm gör inte så mycket om man bara använder tillräckligt tjock tråd (ca 11 mOhm / m för 1.4 mm tråd)

men detta är mina val o bedömningar. alla har vi egna kriterier...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-15 10:28

rikkitikkitavi skrev:nja, jag gjorde vissa övervägande i valet av internkablage.

diameter(resistans) , fyskisk styvhet (precis som du) , tillgänglighet och prestanda gjorde att jag tog 1.4 mm lackerad koppartråd. Samt även nötning.

Jag gjorde bedömningen att vid normalt bruk av högtalaren , oavsett ljudtryck (det var ett skämt) kommer inte kabeln att nötas så mycket att isoleringen skadas. Och om den skadas är det ytterst osannolikt att två skador möts och orsakar skador.

Jag skulle inte heller ha en förstärkare som inte klarar kortslutning på utgången har jag lärt mig av erfarenhet :(

(hålla på att koppla kablar, helt plötsligt stretar en kardel ut från den fina dyrkabeln och så har man en säkring...)

PVC isolering är också väldigt onötig. Skadas lätt- teflon likaså.

Är du osäker så fixera tråden på lådans insida på ett par punkter så rör den sig mycket mindre.

Det blir lite längre tråd men ett par dm gör inte så mycket om man bara använder tillräckligt tjock tråd (ca 11 mOhm / m för 1.4 mm tråd)

men detta är mina val o bedömningar. alla har vi egna kriterier...

Låter vettigt, och fixera den var något jag hade tänkt göra då det borde vara bra. Såg på en byggbild av Peak högtalare att den satt fast med klammer. Inget jag tidigare gjort och inte sett i andra högtalare men något som borde göras. problemet kan ju bli i framtiden om det är trångt och man vill av någon anledning byta ut den.

Har du använt den enkardeliga eller den flerkardeliga lackade tråden?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-15 10:33

enkardelig.

jag fick en "överbliven" rulle på några kg av en (el)motorrenoveringsfirma...

det räckte inte till att linda om ens en motorlindning sa de så den brukade gå i retur för omsmältning (utan att firman fick betalt) och jag kände killen som äger firman...

fick slipa av isoleringen före lödning dock.
man tar ett litet slippapper o drar runt ändan. det är lite mek att löda så tjock enkardelig tråd, krävs lite effekt faktiskt i lödkolven.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-15 11:10

Och du tycker den fungerat bra? hade du flätat eller "naturell"?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-15 11:27

1 st tråd , enkardelig.

inga synpunkter på det fungerar bra förutom då lödningen.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-14 11:53

Plockar upp den här tråden igen.
Enligt uppgift ska det finnas en firma i Jönköpingstrakten som säljer lackerad koppartråd på bulk. Är det någon som känner till vilket företag det kan vara? Kan ha "RCO" eller liknande i titeln.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-03-14 12:25

För några år sedan köpte jag en rulle koppartråd med en stålkärna 5 x 1mm ledare. Trådarna var lackisolerade och en yttre tygisolering. Kabeln var specialkonstruerad för Amerikanska missiler och skulle hålla när missilen träffade sitt mål. Så det borde räcka med att du knuter ihop trådarna med ett kraftigt snöre enligt den konstruktion som fanns i gamla radioapparaters kabelstammar.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-03-14 12:39

JockScott skrev:Den lindas ju i spolar och antar att den har en del motståndskraft.

Skillnaden i konsekvenser av en kortslutning i en spole jämfört med en tvåledare är stora. I en spole är det små spänningsskillnader mellan lagren: vid kortslutning internt i spolen får man bara en spole med mindre värde. En kortslutning mellan två poler i en tvåledare kan leda till en förstärkare med mindre värde... Lagren i en spole a) böjs i ganska stora radier i förhållande till trådtjockleken, b) ligger skyddade när de väl hamnar på spolen, c) rör sig inte när det väl hamnat på spolen. Summasummarum: använd gärna plastisolerade ledare till internkablaget såvida du inte promt behöver mer spänning i ditt liv. Plasten (vanligen PVC) gör dessutom att kablen dämpas mekaniskt, vilket är trevligt.

Vad gäller eventuella omdömen på nätet om flätad kabel så har iallafall inte jag hittat något med någon som helst allmän giltighet. Men det ser ganska coolt ut. Och ja, jag har kört med flera olika varianter av fyrflätat. Korsning, vridning, korsning, vridning, korsning...

/D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-14 12:48

Själv så köpte jag enkelledare i silver på Elfta, tillsammans med tunna teflonslangar som jag tryckte in silverkablarna i. Sedan gjorde jag en fyrfläta av dessa trådar och stoppade in i en lite större slang.

Bara för att det är snyggt, jag förväntar mig ingen ljudmässig skillnad. Och när högtalaren väl är ihopskruvad ser man inte kablarna, men bara vetskapen om dom räcker :-)

/ B

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-03-14 12:57

funderade lite på det:

isolerad koppartråd används i motorer. även om man lindar med maskiner som spänner tråden hårt blir det inte helt vibrationsfritt.
tråden kan nog sägas "rassla" lite, lite.

vibrationer = nötning av tråden , speciellt mot chassi och rotor.
Kortslutning av motorlindningar mot chassit innebär driftstopp.

PVC tål 70 C. Lacken på koppartråden åtminstone 130C.

Jag tror lackisolerad koppartråd är tåligare än PVC och Teflonisolerad.

Och i en högtalare spelar det ingen roll därför att om högtalaren utsätts för en värre miljö än en elmotor med avseende på temperatur, fuktighet och vibrationer är det inte internkablaget som stryker med först.

Martin, känner inte till firman du söker. men tipset är att kolla efter firmor som säljer elmotorer och renoverar sådana. finns överallt (jag hittade min i lilla klippan) där det finns industrier i närheten. säkert flera i jönköpingstrakten.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-03-14 13:13

rikkitikkitavi skrev:funderade lite på det:

isolerad koppartråd används i motorer. även om man lindar med maskiner som spänner tråden hårt blir det inte helt vibrationsfritt.

Tål extremt med stryk, jobbar delvis med pumpar/motorer och det skall mycket till även i svår industrimiljö innan lacken ger sig på tråden.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-03-14 14:14

rikkitikkitavi skrev:funderade lite på det:

Detta innebär att lindningarna skulle röra sig mot varandra, dvs. att några lindningar accelerar mer än andra. Varför drar du slutsatsen att det skulle vara så?

rikkitikkitavi skrev:vibrationer = nötning av tråden , speciellt mot chassi och rotor.
Kortslutning av motorlindningar mot chassit innebär driftstopp.

Nötning sker bara om trådarna rör sig mot varandra. Har du lindat av en gammal motor någon gång och sett hur emaljen ser ut? Ganska snygg brukar den vara. Utmattning och åldring av tråden torde vara större problem.

rikkitikkitavi skrev:PVC tål 70 C. Lacken på koppartråden åtminstone 130C.

Japp. I transformatorn där det är varmt och stilla: emalj/lack, från transformatorn: tillledare med PVC-isolering. Obs. Teflon tål betydligt mer än 70 grader.

rikkitikkitavi skrev:Jag tror lackisolerad koppartråd är tåligare än PVC och Teflonisolerad

Tror och tror. Tåligare och tåligare.

Ta ett sandpapper eller en kniv och försök gnida bort isoleringen från en bit lackerad koppartråd respektive en bit ekk. Notera antalet cykler.

Men istället för att filosofera fritt eller utföra meningslösa experiment så kan vi iakttaga hur det ser ut i verkligheten: lackerad/emaljerad koppartråd används i lindningar av olika slag: spolar och motorer. PVC-isolerad tråd används i nästan alla typer av strömkablar och teflonisolerade kablar används där man behöver temperatur- och kemikalietåliga isolationsmaterial.

/D

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-03-14 14:36

varför inte olika acceleration?
om en tråd inte har samma support som de andra kommer den inte accelereras lika fort. jmfr om du håller i något när bussen börjar accelerera mot de som sitter ner... Har du aldrig sett en dåligt lindad spole?

hur skulle koppartråden utmattas? isoleringen ger sig ibland, det är sant men det har mera med temperaturen och luftens inverkan att göra.

jag pratade med killarna på motorfirman och de sa att de har sett taskiga lindningar där tråden ser nött ut. Jag har sett motorer där lindningen ser rätt taskig ut också.

orsaken till att du har tilledare isolerade med PVC till en transformator är att de kablarna bär full potentialskillnad och därför måste du har större isolationsspänning än en tunn lackisolering kan ådstakomma. men jag brukar inte spela så högt att jag får genombrott ens på tunn lackisolering...

jag har gjort försöket du nämner. PVC isoleringen var inte mera tålig än vanlig lackisolering. Brukar du gräva i dina högtalare med kniv?
Jag har aldrig hört talas om att man använder PVC tack vare dess nötningsbeständighet, speciellt inte PVC som används som
böjlig isolering med ett stort innehåll av mjukgörare som dessutom gör att PVC isoleringen åldras. Teflon är synnerligen glatt och synnerligen fysiskt ostarkt.

PVC, Teflon mm används där man behöver kemikalieresistens och
isolationsförmågan ett tunt lacklager inte ger. De fall där detta har kritisk betydelse innebär nog ett driftfall för högtalaren som jag inte vill utsätta den för, eller mitt vardagsrum eller mig själv för den delen.

Ialla fall spelar det ingen roll. I högtalaren utsätts inte kablaget för några större påverkningar och därför spelar det ingen roll vad du använder. Andra egenskaper spelar större roll.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-14 14:39

EKUA är en förträfflig internkabel, om du inte maxar ut över 1000W längre perioder...

Lätt att dra, tillräckligt styv för att ligga still (kan ju limmas mot sidorna med) och lätt att löda.

EKK internt känns nästan dumt...

Själv har jag supra Ply 2.0, men om jag gjorde om det bidde det EKUA för kortare sträckor (<1m).

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-03-14 17:38

rikkitikkitavi skrev: men jag brukar inte spela så högt att jag får genombrott ens på tunn lackisolering...

:lol:

PVC "flyter" ju gärna ut runt skarpa kanter också fast det är nog inget större problem i högtalarsammanhang......
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
peranders

Re: Lackad koppartråd

Inläggav peranders » 2008-03-18 13:34

JockScott skrev:Hur pass slitstark är lackad koppartråd som ex. den från Elfa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 178285.htm

Eller den från en Tritech spole?

Tänker göra fyrfläta för använda till internkabel i högtalare och undrar om någon har en uppfattning hur tålig ytan är mot nötning då man flätar och ev skava mot något inne i högtalaren.
Detta går alldeles utmärkt!... men jag kan inte förstå vitsen. Varför föredra denna typ? Varför inte vanlig EK (massiv tråd) eller FK (flertrådigt)?
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-03-18 13:38

-Martin- skrev:Plockar upp den här tråden igen.
Enligt uppgift ska det finnas en firma i Jönköpingstrakten som säljer lackerad koppartråd på bulk. Är det någon som känner till vilket företag det kan vara? Kan ha "RCO" eller liknande i titeln.
Knalla till första bästa motorlindare. Det är mitt råd.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-03-18 13:39

Kaffekoppen skrev:EKUA är en förträfflig internkabel, om du inte maxar ut över 1000W längre perioder...
0.38 kvadrat, klent både elektriskt och mekaniskt enligt mitt tycke.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-03-18 14:19

peranders skrev:
Kaffekoppen skrev:EKUA är en förträfflig internkabel, om du inte maxar ut över 1000W längre perioder...

Precis som kaffekoppen skriver så handlar det ju om avståndet också.

Fråga till kaffekoppen eftersom jag ändå känner att EKUA är VÄLDIGT spetig, du har lyssnat dig fram till denna åsikt antar jag ?
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-18 14:26

peranders skrev:
Men den mekaniska svajigheten är väl bara bra, eftersom man minskar risken för irriterande resonanser högt upp?

Jag har tidigare haft problem med internkablage som surrat med på vissa frekvenser eftersom de varit så tjocka och därmed styva.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-03-19 09:05

peranders skrev:
-Martin- skrev:Plockar upp den här tråden igen.
Knalla till första bästa motorlindare. Det är mitt råd.

Elfa, Conrad m.fl. har sådan tråd. Tidigare hade även Kjell & Co. Motorlindare finns inte i varje gathörn...

Återgå till DIY-forum