Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Nja, om nu isoleringen skavs av så blir det kortis mellan ledarna och möjligt förstärkarhaveri. Om isoleringen brister beror förstås på hur hårt du tvinnar.
Det verkar vara en onödig risk om det inte finns nåt bra skäl.
rikkitikkitavi skrev:varför skulle koppartråden röra på sig?
hur högt spelar du ?![]()
tror inte det är ett problem, några gånger klarar tråden att nötas.
den är tämligen styv faktiskt så jag är tveksam till att den rör på sig innuti lådan så mycket att det skaver. eventuell åverkan på lådan som får tråden att röra sig åsamkar nog större skada på lådan och element.
för övrigt har jag isolerad koppartråd i mitt internkablage,mest för att det var vad jag hade hemma.
affären ville sälja teflonisolerad superkoppartråd...
rikkitikkitavi skrev:nja, jag gjorde vissa övervägande i valet av internkablage.
diameter(resistans) , fyskisk styvhet (precis som du) , tillgänglighet och prestanda gjorde att jag tog 1.4 mm lackerad koppartråd. Samt även nötning.
Jag gjorde bedömningen att vid normalt bruk av högtalaren , oavsett ljudtryck (det var ett skämt) kommer inte kabeln att nötas så mycket att isoleringen skadas. Och om den skadas är det ytterst osannolikt att två skador möts och orsakar skador.
Jag skulle inte heller ha en förstärkare som inte klarar kortslutning på utgången har jag lärt mig av erfarenhet![]()
(hålla på att koppla kablar, helt plötsligt stretar en kardel ut från den fina dyrkabeln och så har man en säkring...)
PVC isolering är också väldigt onötig. Skadas lätt- teflon likaså.
Är du osäker så fixera tråden på lådans insida på ett par punkter så rör den sig mycket mindre.
Det blir lite längre tråd men ett par dm gör inte så mycket om man bara använder tillräckligt tjock tråd (ca 11 mOhm / m för 1.4 mm tråd)
men detta är mina val o bedömningar. alla har vi egna kriterier...
JockScott skrev:Den lindas ju i spolar och antar att den har en del motståndskraft.
rikkitikkitavi skrev:funderade lite på det:
isolerad koppartråd används i motorer. även om man lindar med maskiner som spänner tråden hårt blir det inte helt vibrationsfritt.
tråden kan nog sägas "rassla" lite, lite.
rikkitikkitavi skrev:funderade lite på det:
isolerad koppartråd används i motorer. även om man lindar med maskiner som spänner tråden hårt blir det inte helt vibrationsfritt.
tråden kan nog sägas "rassla" lite, lite.
rikkitikkitavi skrev:vibrationer = nötning av tråden , speciellt mot chassi och rotor.
Kortslutning av motorlindningar mot chassit innebär driftstopp.
rikkitikkitavi skrev:PVC tål 70 C. Lacken på koppartråden åtminstone 130C.
rikkitikkitavi skrev:Jag tror lackisolerad koppartråd är tåligare än PVC och Teflonisolerad
rikkitikkitavi skrev: men jag brukar inte spela så högt att jag får genombrott ens på tunn lackisolering...
Detta går alldeles utmärkt!... men jag kan inte förstå vitsen. Varför föredra denna typ? Varför inte vanlig EK (massiv tråd) eller FK (flertrådigt)?JockScott skrev:Hur pass slitstark är lackad koppartråd som ex. den från Elfa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 178285.htm
Eller den från en Tritech spole?
Tänker göra fyrfläta för använda till internkabel i högtalare och undrar om någon har en uppfattning hur tålig ytan är mot nötning då man flätar och ev skava mot något inne i högtalaren.
Knalla till första bästa motorlindare. Det är mitt råd.-Martin- skrev:Plockar upp den här tråden igen.
Enligt uppgift ska det finnas en firma i Jönköpingstrakten som säljer lackerad koppartråd på bulk. Är det någon som känner till vilket företag det kan vara? Kan ha "RCO" eller liknande i titeln.
0.38 kvadrat, klent både elektriskt och mekaniskt enligt mitt tycke.Kaffekoppen skrev:EKUA är en förträfflig internkabel, om du inte maxar ut över 1000W längre perioder...
peranders skrev:0.38 kvadrat, klent både elektriskt och mekaniskt enligt mitt tycke.Kaffekoppen skrev:EKUA är en förträfflig internkabel, om du inte maxar ut över 1000W längre perioder...
Men den mekaniska svajigheten är väl bara bra, eftersom man minskar risken för irriterande resonanser högt upp?peranders skrev:0.38 kvadrat, klent både elektriskt och mekaniskt enligt mitt tycke.Kaffekoppen skrev:EKUA är en förträfflig internkabel, om du inte maxar ut över 1000W längre perioder...
peranders skrev:Knalla till första bästa motorlindare. Det är mitt råd.-Martin- skrev:Plockar upp den här tråden igen.
Enligt uppgift ska det finnas en firma i Jönköpingstrakten som säljer lackerad koppartråd på bulk. Är det någon som känner till vilket företag det kan vara? Kan ha "RCO" eller liknande i titeln.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 239 gäster