viggens byggtråd samt presentation

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
viggen

viggens byggtråd samt presentation

Inläggav viggen » 2008-02-01 23:04

hej alla trevliga hifi byggare.
är ny här på forumet och tänkte att jag i den här tråden skulle presentera mig själv och mina mål innom hifi samt få hjälp med en fråga eller två.
jag: snart 28 år bor i en av stockholm södra orter. mit nick kommer från den tid då jag pluggade till flygtekniker samt flygplansmontör....dock inget jag jobbar med idag....ingen hitt att va färdigutbildad innom flygbranchen precis innan 11 september :evil:
nog om mig så länge nu till mina mål innom hifi: den person som väckt inträsset innom mig är min kära kusin som har varit frälst en längre tid och sitter nu på ett par b&w 803d som låter helt gudomligt. tyvär så har jag inte riktigt hans ekonomiska resurser....men efter en massa timmar bakom datorskärmen så ger jag mig nu ikast med att försöka bygga rent ljud för mindre penger.
jag har nu bestämt mig för att börja med att bygga en mindre anlägning för att lära mig hur allt fungerar för att senare när mer pengar samt kompitens erhollts skapa nått som kan mäta sig med min kusins 803or.
inköpt än så länge: gainclone från chipamp, ett enkelt försteg från elektrokitt, samt ett par jordan jx92s och lite kontakter mm.
byggbilder mm kommer senare att precenteras i denna tråd.

sen har jag ett par frågor också: har en trafo på 300va 2*24v samt en 15va 2*15v....vilken storlek på säkringar borde jag använda till dessa? man har tappat lite av el och elektroniken man lärde sig i skolan.

har ni några bra förslag på hur jag ska konstruera högtalarlådor mm så tveka inte utan skriv en rad då jag inte har särskilt mycke erfarenhet innom detta område.
funderingarna just nu lutar åt en basreflexkonstruktion enligt jordans rekomendationer på volym mm.

*sätter igång anna ternheims a french love(naked version) och längtar till den dag då jag får höra denna låt på nått bättre en högtalarna inbyggda i min lapptopp*

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-02-01 23:07

Välkommen!

Finns nästan hur mycket som helst att lära sig om högtalarkonstruktion... Finns en hel del bra att läsa här på forumet om man letar lite.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-01 23:31

Hej och välkommen!

Jag skulle ha kört med 12A säkring om sådan finns till stora trafon och 1A till den lilla.

Lycka till med högtaleriet. Ska du satsa seriöst kommer du att spara in eneomt med tid och ork genom att beställa och läsa ELAK-kompendiet från KTH. Kostar väl 130kr eller nåt. Du behöver inte förstå allt direkt, men ju mer man läser, desto fler poletter trillar ned med tiden.

Mät först och bygg sedan är också en bra devis. Nu för tiden finns många bra och gratis program. Svante här på forumet har skrivit några bra, bl.a. BASTA, ett program för baslådor.

Bygge av högtalare: Det stora problemet är filtret. Tips: Bygg in det i en egen liten låda på baksidan av dina första högtalare sådet är lättåtkomligt för modefieringar. Använd billiga och bra element. Många nybörjare köper svindyrae element och tror det blir bra bara man köper dyra nog komponenter till sitt filter. Det blir det inte. Högtalarbygge tar tid, är ganska svårt och skojigt om man gillar det! Pyzzel, verkligen. Och fullärd blir du aldrig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-02 00:23

Du kan ju läsa om mitt baffelstegsfilter till Jordan JX92S här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 181#317181
Filtren kan förstås behöva justeras lite för baffelstorleken.
Kolla in Svantes baffelstegssimuleringsprogram.
Du kan ju även prova några basreflexsimuleringsprogram och se om dom kommer fram till 8 liter också. Bara 30 mm diameter på basreflexröret tycker jag verkar vara i minsta laget, men porten får ju inte bli för lång heller. Lättare att få till porten vettigt med lite större låda, kanske runt 10 liter, om simuleringarna visar att det är en gångbar volym.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-02-02 00:44

friskt kopplat hälften brunnet 8) välkommen i klubben
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-02-03 17:52

tack!

Jo jag har gjort lite försök med paslådeprogram men alla rekomenderar en storlek på ca 13-16 liter medan jordan skriver max 12.5 liter i ventilerad låda....ska räkna lite mer på saken samt läsa på lite till. Dock ingen broska då lådorna inte kommer att börja byggas förän om ett par veckor.Jag börjar med elektroniken.

kanske skulle varit lite tydligare....det var på primärsidan jag menade och då borde det väll fungera med en trög 1,5A till den stora och en trög 100mA till den lilla eller tänker jag helt fel. Borde jag även ha säkringar på sekundärsidan?

Det jag är i störst behov av just nu är några snygga lådor att bygga in allt i...nån som har några bra tipps?
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-03 23:22

Var har du hittat dom rekommendationerna?
Det jag kan läsa på Jordans hemsida och som jag baserade svaret på är följande:
8 litre reflex enclosure
For many applications a more traditional design may be preferred. This offers an outstanding performance for its size and offers an ideal entry level system for the smaller room. The enclosure should be lined with acoustic wadding to a depth of 30-40mm, keeping well clear of the vent.
The internal volume is 8 litres, which can be built as an internal size of (HxWxD) 30 x 15 x 18cm. The vent should be 3cm diameter x 11cm long.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-02-04 00:26

http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jx92.html

länk till tekniska specen för elementet där står det:
max box volume (vented) litres 12.5
har inte hunnit räkna mer på lodorna än men vad jag hitils fått fram är ju att en större låda med 50mm port borde fungera bätre än 8l och 30mm port. men som sakt ska räkna mer på saken och lära mig hur svantes baffel program fungerar mm

så nu har jag handlat in allt jag behöver till förförstärkaren samt slutsteget förutom lådor att bygga in det i så jag har istället spenderat eftermidagen med att bygga högtalarkabel.
skulle vara kul om man kunde få lite mätvärden på den....har ju bara en vanlig multimeter. hur gör man för att mäta upp indiktansen i en kabel?
resistansen hamnade på 0.6 ohm på en 2m kabel....bra eller dåligt?
kabeln är gjord av 3 cat 5e solid som jag flätat ihop.
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-02-05 23:58

sitter ock leker lite med edge....ska man ta med basreflexröret som ett element i simuleringen? för röret borde väll invärka om det sitter på frontbaffeln. eller ska man göra en egen simulering för röret.
och sen en liten funderare till. om man rundar av alla kanter på baffeln skall man då räkna på baffeln ytterkanter eller ska man räkna från där avrundningen börjar?

:? mycket att sätta sig in i

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-02-07 00:04

Bild

bätre än så här får jag inte till det. kan få en kortare men högre puckel men antar att det blir mer hörbart än en som är bred och lägre om ni förstår hur jag menar.

tänkte lägga in lite bilder på gainclonen också men hittar inte max tillåten bildbredd någon stans. någon som vet på rak arm?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-07 10:50

Greetings Viggen!

Är det Adamskis närbild av ett UFO du har som avatar (alltså en kökslampa :) )?

Om du inte har elementen kan jag jag rekommendera dig att ta hem några nummer av tyska högtalarbyggtidningen Klang&Ton. Kan köpas som pdf:er på nätet. Mycket balla konstruktioner.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-02-07 20:42

tack för tipset

Nepp ingen kökslampa :) ...det är ju en närbild på ett av de jordan jx92s elementen jag har köpt.
Bild

Nu längtar jag till söndag så man får sig lite inspiration på hifi-mässan. Hoppas bara rumen är bätre än förra året.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-07 20:46

Jag tror Klang & Ton har lekt med en del lådor till Jordan-element.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-02-08 22:49

Här är det par bilder på strömförsörjningsdelarna samt förstärkarkorten jag lött ihop från chippamp.
dock lite kass kvalite då jag bara har mobilen att fotta med.
och ja det är en gammal skärbräpa jag använt vid lödning för att inte göra en massa fula märken i mitt fina diy-bord.

Bild

Bild

Det va väldigt fin kvalite på korten

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-03-19 22:25

Så här kommer ett par bilder på den färdiga elektroniken. första bilden är på försteget som skall skrotas...väldigt dålig kvalite...blir till att bygga nått annat.

Andra bilden är på slutsteget som är byggt som 2 monoblock med gemensam strömförsörjning. Detta skall dock byggas om lite smått för att få bort ett svagt brummande från trafon. förutom brummandet värkar den fungera riktigt bra.

Bild

Bild

Är det någon här som har nått bra tipps på vart man kan få tag på en billig motordriven potentiometer.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-19 23:13

viggen skrev:Är det någon här som har nått bra tipps på vart man kan få tag på en billig motordriven potentiometer.

http://www.diyclub.biz Tror den kostade 24USD - KOMPLETT!
Notera - väldigt låååååååååångsam sajt (kinacensurerad??).

Direktlänk: Motorpot
Kolla min röriga Huggbävertråd!

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-03-20 00:12

Tack bävern såg väldigt intresant ut. Går signalvägen genom potentiometern eller styr den bara reläer som i sin tur ändrar resistansen som den här http://www.twistedpearaudio.com/joshuatree/jt.aspx?
Hur ändrar du ingång manuellt på lådan? via knappar eller via en av de vridreglage som var koplade till pcb:n.
ska bli riktigt kul att följa ditt bygge då det är nått liknande jag funderat på. jag hadde dock tänkt mig opampar i stället för rör.

Du skojja inte...va nog den segaste sajt jag någonsin besökt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-20 12:55

Kolla min huggbäverrörtråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22566

Jag har beställt därifrån ett par gånger - frakten tog däremot kort tid ... 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-20 13:38

viggen skrev:Bild

bätre än så här får jag inte till det. kan få en kortare men högre puckel men antar att det blir mer hörbart än en som är bred och lägre om ni förstår hur jag menar.

tänkte lägga in lite bilder på gainclonen också men hittar inte max tillåten bildbredd någon stans. någon som vet på rak arm?

Det där är väl inte så dåligt? En så lång och mjuk bulle kan ju säkert rätas ut nästa hundraprocentigt med en sugkrets om man vill förfina ytterligare. Men elementets frekvensvariationer är säkert större än detta, och med simulering kommer man bara så långt som exaktheten på ingångsvärdena tillåter.
Kör på det där, och innan du försöker förfina frekvenskurvan ytterligare så kanske det vore bäst att mäta upp den verkliga frekvensgången med elementet i lådan.
Basporten ska inte med i edge-simuleringen, bl.a för att frekvenserna som kommer ur porten ändå inte får något baffelstöd, eftersom det är så långa vågor på det som kommer därifrån.
Högtalarkablar med 0.6 ohms resistans låter väl inte som något att skriva hem om, dock?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-03-24 02:35

Tack paa då kör jag på det.
:oops: blev ju resistansen i multimetern jag mätte hehe...resistansen på kabeln är ej mätbar med min multimeter.

Vecka 15 kommer det nya försteget börja byggas. fjärrstyrt och möjlighet att köra balanserat. Ska bara bestämma mig för om jag skall köra passivt eller bygga in en förstärkarkrets också. Har funderat på att köpa en såndär klämbox vad har man för spänning på signalen från en sån? Högtalarna är färdiga i huvet...ska bara få ner det på papper så jag kan åka iväg och få lite mdf tillkapat.

Återgå till DIY-forum