Mitt första DIY-högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wilke

Mitt första DIY-högtalare

Inläggav Wilke » 2008-03-16 16:09

Har suttit och lusläst ALLA DIY-forum som finns på nätet för att införskaffa lite kunskap.

Modellen jag tänkte börja med är bärbara envägsminihögtalare bestyckade med Tang Band w4-1337sa. Men många påpekar behovet av ett sk notch filter för att denna skall låta bra. Och där är mitt problem för närvarande. Jag har hitta denna se F4: Lineup Series Build Thread (F4, D4, D44, R4, R44). I mina novisögon ser filtret väldigt avancerat, för att inte tala om dyrt. Mina beräkningar på part express skall filtermaterialet kosta ca $75, vilket är ungefär vad elementen kostar.

Är det värt att lägga pengarna på alla filter-delar när ändå off-axis värdet inte är något vidare?

Alternativ 1: Bygga liknande F4 (som är anpassat för just w4-1337).
Alternativ 2: Bygga någon av andra modeller som jag har hittat vilka har en billigare filterdel:
CT218br
Bandit
Andra element än Tang Band:
microFonken
Hi-Vi B3S single driver system
Solo103

Alternativ 2: Skall jag göra en tvåvägare istället? Om jag skall följa D4 i länken ovan blir det väldigt mkt dyrare... Men det finns andra modeller med andra element t.ex:
Hi-Vi Juniors
Hatt
Bargain Mini

Som sagt är det någon som har en åsikt i allt detta? Eller ännu hellre en rekommendation!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-16 16:13

Spontant om notchfiltret; du skulle väl kunna köra elementparametrarna i något program och få lite data på ett lagom filter.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Wilke

Inläggav Wilke » 2008-03-16 18:37

Har du något förslag vilket program som bra (och lätt att komma in i)? 8O

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-16 19:02

Svantes Basta-program kanske.
Enkla resultat får di i något gratisprogram hos HiFi-kit och kanske på Ljudia.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-03-16 20:41

Hej!

Bra ideé att börja med en 1-vägs högtalare. Elementet är ett av mina favvosar men för full-range bruk hade jag valt en variant med annat konmaterial. Finns ju ex. W4-1320SA vilket är identiskt så när som på konmaterialet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-16 21:01

Kolla också http://www.sonidi.hu - äkta bredbandare.

Användarvisningsbild
Wilke

Inläggav Wilke » 2008-03-17 15:22

Efter ha läst och försökt förstå alla andras byggen kommer det upp en liten fråga: Varför inte bara göra en tvåvägare och dela innan puckln i frekvensgången (6k)?

Verkar enklare men vad förlorar man (om något)? Förutom priset på tweetern?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-17 15:49

Du hittar ju bra och billiga element som ger MYCKET bra resultat. Sök lite på Tangband här inne. Jag byggde ett par små tvåvägare och lade inte ut mer än 2000:- för dem (inräknat ett par scrappade lådor och en diskant som jag också skippat till förmån för TB samt exklusiv träfront och lite lull-lull, annars hade de stannat på under 1500:-).

Mitt budgetprojekt

Jag bygger också ett par horn med ungerska bredbandselemnet och räknar med att dessa kan komma att kosta runt 2000:- med.

Återgå till DIY-forum