Moderator: Redaktörer
Kjell_Kranzberg skrev:Tack för svar.
I min Inertia sitter det 741. Det står på kopplingsschemat att kompensationskondensatorn inte används med 741, bara med 301, men kondensatorn sitter på kortet. Det spelar väl ingen roll förstås.
Jag funderar på om 5534 kan vara ett alternativ. Vad tror ni?
peranders skrev:notera att 5534:an måste ha 22 pF mellan ben 5 och 8.
peranders skrev:Inte risk, du har det som ett brev posten. Läs gärna databladet.
Morello skrev:Testa rakt av med TL071/072 - den är tillräckligt bra för applikationen och tillräckligt trött för att inte kräva så mycket i termer av avkoppling, layout etc.
1. Byt en OP i taget.
2. Övervaka med oscilloskop
Kjell_Kranzberg skrev:Tacksam för hjälp.
Nu har jag bytt till 5534. Jag har satt en kondensator på 33pF mellan ben 5 och 8. I den ena kanalen fungerar det fint.
Men i den andra...
5534:an börjar nog självsvänga för efter en stund går effekttransistorerna sönder. Den bli väldigt varma ganska snart, så varma att kylelementet också blir varmt som attan.
Kan det vara en idé att öka värdet på kondensatorn?
m v h
Svante skrev:Instämmer om braigheten, men tror du att TL071 klarar sig utan att självsvänga i den kopplingen?
Jag sköt ett par diskanter en gång med en sån och för hög resistans i återkopplingsloopen.
peranders skrev:Slutsteget är ganska enkelt, kan vara det som är en svag länk? Dina högtalare också ganska daterade. CD-spelaren är säkert den starkaste länken i din kedja.
Vad är C125 och C126 bra för?
snubber skrev: Det kan nu vara så att den är felritad, men det kollar du enkelt genom att mäta spänningen över dioden.
Kjell_Kranzberg skrev:Jag mäter upp 2,1 V över dioden.
snubber skrev:Kjell_Kranzberg skrev:Jag mäter upp 2,1 V över dioden.
Testa med att lägga till en extra diod i serie med den första så du höjer spänningen till 2.1 + 0.6 = 2.7 V. Samtidigt kollar du kollektorströmmen till en av slutrissorna. Blir det någon värme i sluttrissorna i tomgång? Med en extra diod bör du märka en tydlig skillnad i tomgångsvärme.
Kjell_Kranzberg skrev:En zenerdiod eller en 1N4003?
På kortet har R137 och dioden bytt plats med varandra. Betydelsefullt?
Den tryckta diodsymbolen på kortet är vänd åt samma håll som på schemat.
Diodens vita band är vänt så att det stämmer överens med diodsymbolens streck.
Kjell_Kranzberg skrev:Tack Svante och Leif för hjälp och tips.![]()
Nästa steg blir att studera boken du rekommenderade, Leif.
Seriemotstånd på effekttrissornas emittrar: Ja, det har jag undrat över varför sådana inte finns där. 0,33 ohm kanske är ett vettigt värde.
Likaså har jag undrat över varför zenerdioden inte sitter på kylelementet i 2235:an. I andra kopplingar jag studerat gör den det.
Men stärkaren får spela som den är ett tag till. Först ska boken läsas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 229 gäster