Moderator: Redaktörer
Kjell_Kranzberg skrev:Tack för svar.
I min Inertia sitter det 741. Det står på kopplingsschemat att kompensationskondensatorn inte används med 741, bara med 301, men kondensatorn sitter på kortet. Det spelar väl ingen roll förstås.
Jag funderar på om 5534 kan vara ett alternativ. Vad tror ni?
peranders skrev:notera att 5534:an måste ha 22 pF mellan ben 5 och 8.
peranders skrev:Inte risk, du har det som ett brev posten. Läs gärna databladet.
Morello skrev:Testa rakt av med TL071/072 - den är tillräckligt bra för applikationen och tillräckligt trött för att inte kräva så mycket i termer av avkoppling, layout etc.
1. Byt en OP i taget.
2. Övervaka med oscilloskop
Kjell_Kranzberg skrev:Tacksam för hjälp.
Nu har jag bytt till 5534. Jag har satt en kondensator på 33pF mellan ben 5 och 8. I den ena kanalen fungerar det fint.
Men i den andra...
5534:an börjar nog självsvänga för efter en stund går effekttransistorerna sönder. Den bli väldigt varma ganska snart, så varma att kylelementet också blir varmt som attan.
Kan det vara en idé att öka värdet på kondensatorn?
m v h
Svante skrev:Instämmer om braigheten, men tror du att TL071 klarar sig utan att självsvänga i den kopplingen?
Jag sköt ett par diskanter en gång med en sån och för hög resistans i återkopplingsloopen.
peranders skrev:Slutsteget är ganska enkelt, kan vara det som är en svag länk? Dina högtalare också ganska daterade. CD-spelaren är säkert den starkaste länken i din kedja.
Vad är C125 och C126 bra för?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 234 gäster