Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jag behöver kanske en spole med induktansen 0,06 mH och det finns inte på hifikit iaf.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Jag behöver kanske en spole med induktansen 0,06 mH och det finns inte på hifikit iaf.
LCR-mätare och linda av stället.
Svante skrev:Naqref™ skrev:Svante skrev:Jag behöver kanske en spole med induktansen 0,06 mH och det finns inte på hifikit iaf.
LCR-mätare och linda av stället.
Ja, jo, men jag skulle vilja veta ändå. Man får ju linda av 22 % av kopparn ju eftersom minsta värdet som finns är 0,1 mH.
perstromgren skrev:Asså, jag undrade faktiskt vem tusan Linda var i rubriken och varför hon spolar! Så tokigt det kan bli...
Helmut skrev:Jag tycker att det är lättast att linda spolar för hand på en träkärna och lägga på ett lager lim mellan varje lager. Dra också ut tråden för varje skickt så att du kan skrapa av isoleringen och löda på ett extra uttag och linda på ett eller två lager extra så att du får möjligheten att testa andra värden och finjustera delningsfrekvensen eftersom det sällan blir perfekt vid första försöket.
Svante skrev:Hmm, när ni säger träkärna, låter ni den sitta kvar sen, eller drar ni bort spolen ifrån den?
norman skrev:Svante skrev:Hmm, när ni säger träkärna, låter ni den sitta kvar sen, eller drar ni bort spolen ifrån den?
Brukar knacka ur kärnan och sen limma och dra runt buntband runt spolen. (lite smartare vore att göra plats för buntbanden på kärnan man lindar runt så man kan dra ihop dem innan man tar av spolen, mindre risk för trassel och svordomar då).
Lättast vore väl kanske att göra kärnor som man inte vill återanvända, men jag brukar vara lite lat och vill inte göra flera stycken...
paa skrev:En sån där liten som Svante behöver kan man kanske linda på elinstallationsrör?
Svante skrev:Det är ingen som har sett bobiner, alltså såna där som färdigspolar är lindade på, att köpa någonstans?
bupp skrev:vet att du ville göra det själv men..
http://www.intertechnik.de/index.html/JTI2bmF2aWQlM0QxNzY4JTI2bGFuZyUzRGVuJTI2c2lkJTNEbjQ4YjkzMTRiYTU0ZjUlMjZzaWQlM0RuNDhiOTMxNGJhNTRmNSUyNmIlM0Q=.html?basis=61&detail=46268&suchwort=
zapanasta skrev:Hej,slänger in en fråga här,hur viktigt är det att spolen blir rätt vid en 12db delning av diskant?Håller på att mixtra lite med några gamla diskanter ock det låter bra men vet som sagt inte om spolen är rätt.Mvh
zapanasta skrev:Hej,slänger in en fråga här,hur viktigt är det att spolen blir rätt vid en 12db delning av diskant?Håller på att mixtra lite med några gamla diskanter ock det låter bra men vet som sagt inte om spolen är rätt.Mvh
zapanasta skrev:Hej,ja jag är långt ifrån nån expert på detta,men jag har seriekopplat 2 st kondensatorer med värderna 2,2uf ock 3,3uf,vet inte riktigt hur man räknar ut det sammanlagda värdet av dessa men jag tror att jag hamnar nånstans runt 1,5uf, spolarna jag använder är väligt små ock lätta (runt 0,30mh) nånstans skulle jag tro. Diskanterna är på 8 ohm ock fungerar som bakdiskanter i ett par lådor. Nån vänlig själ som kan hjälpa mig att räkna ut det sammanlagda värdet av dom seriekopplade kondensatorerna ock tala om vilket värde spolen ska ha? Mvh....
Hej,här finns information.mvh.........[url]http://www.minhembio.com/sollerön/185125/[/url]Svante skrev:Mm, det fattas information för att kunna ge nåt bra svar.
Kan du tala om vad det är för
-element (både bas & diskant)
-lådans mått och volym
-filtrets schema före och efter moddning (även basgrenen)
?
Hej,jodå det gör dom,får kontakta hifikit ock fråga dom va det ska va för spole till en diskant på 8 ohm som har en kondensator på 1,3uf så jag får spolar med rätt värde. Länken visar två olika typer av filter som sitter i denna högtalarmodell jag har, sista årsmodellen körde dom med 12db delning även till bakdiskanterna, är det jag försöker åstakomma, diskanterna jag satt i nu sitter bak orginal i största modellen dc-1515 så jag har förhoppningsvis inte tagit allt ur luften bara. [url]http://www.minhembio.com/sollerön/203425/[/url]Svante skrev:Ok, i brist på data på diskanten då, får man i alla fall konstatera att seriemotstånden till diskanten förmodligen räddar förstärkaren om spolen skulle vara feldimensionerad.
För visst sitter de två motstånden uppe till höger i serie med diskantelementet?
zapanasta skrev:Hej igen,stämmer dessa tabeller?Enligt denna behöver jag en spole på strax under 0.4mh om jag har en kondensator på 1.3uf till en 8ohms diskant.http://www.drkrupp.se/hifi/filter_filterlista.html
Svante skrev:Är det någon som har provat att linda spolar själv? Hur gör man bäst? Borrmaskin? Köper man bobiner nånstans som man kan linda på?
Jag behöver kanske en spole med induktansen 0,06 mH och det finns inte på hifikit iaf.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 218 gäster