Linda spolar själv?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Linda spolar själv?

Inläggav Svante » 2008-08-29 22:06

Är det någon som har provat att linda spolar själv? Hur gör man bäst? Borrmaskin? Köper man bobiner nånstans som man kan linda på?

Jag behöver kanske en spole med induktansen 0,06 mH och det finns inte på hifikit iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Linda spolar själv?

Inläggav Naqref » 2008-08-29 22:07

Svante skrev:Jag behöver kanske en spole med induktansen 0,06 mH och det finns inte på hifikit iaf.

LCR-mätare och linda av stället. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-29 22:12

Naqref™ skrev:
Svante skrev:Jag behöver kanske en spole med induktansen 0,06 mH och det finns inte på hifikit iaf.

Ja, jo, men jag skulle vilja veta ändå. Man får ju linda av 22 % av kopparn ju eftersom minsta värdet som finns är 0,1 mH.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-29 22:15

Flint gjorde det väl själv och då hade han en slipmaskin med stor slipsten som han byggde om om jag inte minns fel.

Rikkitikkitavi har väl oxå försökt med varierande resultat.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-08-29 23:21

Asså, jag undrade faktiskt vem tusan Linda var i rubriken och varför hon spolar! Så tokigt det kan bli... :oops:
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-08-29 23:26

Dito. Tänkte svara något i stil med "Ingen aning! Du får väl fråga henne..."

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-08-29 23:33

Jag tycker att det är lättast att linda spolar för hand på en träkärna och lägga på ett lager lim mellan varje lager. Dra också ut tråden för varje skickt så att du kan skrapa av isoleringen och löda på ett extra uttag och linda på ett eller två lager extra så att du får möjligheten att testa andra värden och finjustera delningsfrekvensen eftersom det sällan blir perfekt vid färsta försöket.
Personligen tycker jag att slutresultatet blir mer njutbart om jag använder min hörsen och testar lite olika varv på spolen och olika kondensatorer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-29 23:38

Svante skrev:
Naqref™ skrev:

Ja, jo, men jag skulle vilja veta ändå. Man får ju linda av 22 % av kopparn ju eftersom minsta värdet som finns är 0,1 mH.

Jojo, men nåt ska du väl ha att göra när du sitter i bilkö...

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-30 00:21

perstromgren skrev:Asså, jag undrade faktiskt vem tusan Linda var i rubriken och varför hon spolar! Så tokigt det kan bli... :oops:

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-30 00:28

Jag kommer att tänka på dom små pappspolarna som dom har på papprullarna till kvitton i kassa-apparaterna i affärerna. Kanske det kan vara nått att sätta i Batt-Maskinen på lågvarv för att linda spole?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-30 00:39

linda själv = terapi. enligt min erfarenhet.

Det går, men jag rekommenderar en spolhållare av trä så man kan linda hårt.
och det tar tid. sedan får behöver man inte en maskin , men gärna så att koppartråden som ej är lindad kan rotera fritt och så något att hålla spolstommen med så har man ena handen till att snurra denna och den andra styr / spänner koppartråden.

tricket med lim mellan varje var låter smart.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-30 08:03

Helmut skrev:Jag tycker att det är lättast att linda spolar för hand på en träkärna och lägga på ett lager lim mellan varje lager. Dra också ut tråden för varje skickt så att du kan skrapa av isoleringen och löda på ett extra uttag och linda på ett eller två lager extra så att du får möjligheten att testa andra värden och finjustera delningsfrekvensen eftersom det sällan blir perfekt vid första försöket.

Funkar kalas, jag har en vev som jag monterar träkärnan på och låser lindningen med smältlim. Finns det behov av stöd för lindningen monterar jag gavlar av papp eller vävbakelit beroende på hur stor spolen skall vara och grovlek på tråden. I andra änden på veven sitter en enkel mekanisk varvräknare från en skrotad bandspelare så jag slipper sitta och räkna.

För att få fina gavlar kan man såga ut dem med en hålsåg så blir de runda o fina, samt enkla att centrera. Sågar man ett jack i den ena sidan är det enkelt att ordna uttag vid olika varvtal.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-08-30 08:24

Jag brukar oftast linda spolarna själv. Kör (som en del andra) med träkärna med gavlar som jag sätter fast i en borrmaskin med bra varvtalsreglering, sen är det bara att styra tråden med en hand (någon form av handske kan vara bra att ha).

(föräldrarnas sopkvastar hade mystiskt korta skaft när jag var mindre... )

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-30 09:13

Hmm, när ni säger träkärna, låter ni den sitta kvar sen, eller drar ni bort spolen ifrån den?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-08-30 09:27

Svante skrev:Hmm, när ni säger träkärna, låter ni den sitta kvar sen, eller drar ni bort spolen ifrån den?

Brukar knacka ur kärnan och sen limma och dra runt buntband runt spolen. (lite smartare vore att göra plats för buntbanden på kärnan man lindar runt så man kan dra ihop dem innan man tar av spolen, mindre risk för trassel och svordomar då).

Lättast vore väl kanske att göra kärnor som man inte vill återanvända, men jag brukar vara lite lat och vill inte göra flera stycken...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-30 10:47

norman skrev:
Svante skrev:Hmm, när ni säger träkärna, låter ni den sitta kvar sen, eller drar ni bort spolen ifrån den?

Brukar knacka ur kärnan och sen limma och dra runt buntband runt spolen. (lite smartare vore att göra plats för buntbanden på kärnan man lindar runt så man kan dra ihop dem innan man tar av spolen, mindre risk för trassel och svordomar då).

Lättast vore väl kanske att göra kärnor som man inte vill återanvända, men jag brukar vara lite lat och vill inte göra flera stycken...

Aha! Buntband, kollapsar inte spolen då? Eller gör du det efter limningen?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-30 10:49

En sån där liten som Svante behöver kan man kanske linda på elinstallationsrör?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-30 10:53

När jag lindar fribärande spolar som är "lite större" så lägger jag 3 - 6 buntband först på träkärnan. När man är "färdiglindad" så drar man åt buntbanden och trycker ut träkärnan. Det underlättar att linda lite "Gladpack" eller motsvarande plastfilm runt träkärnan innan man börjar att linda.
Leif

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-30 11:26

paa skrev:En sån där liten som Svante behöver kan man kanske linda på elinstallationsrör?

Ah, det låter ju som en bra ide!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-30 12:03

hur många varv kan det krävas om man lindar tråden runt en bult?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-30 12:20

bult = stål = magnetiskt (om den inte är rostfri, men det blir dyrt)
så det är kanske ingen bra ide att köra med.

varför inte gå till trähandeln och köpa rundstång 20 mm diameter, såga upp den i korta bitar på plats?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-30 12:24

värdet brukar skena när man använder magnetiskt material, det kan då inte behövas många lindningar för att nå 0.06mh?

var köper man lackad tråd?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-30 12:30

jo, men eftersom alla magnetiska material är grymt olinjära introducerar du distortion mha en järnkärna. hur mycket beror på signalstyrka, kärnans area och antalet varv.

dessutom är en bult , dvs homogent material det absolut sämsta du kan använda. virvelströmsförlusterna blir stora vid höga frekvenser.

eftersom 60 uH är pyttelite borde man kunna fixa det med vanlig koppartråd. som köpes på elfa, elektrikern, elmotor försäljare och sådana som renoverar dessa (vanligt man lindar om) , clas i sjön mfl

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-30 12:32

Det är ingen som har sett bobiner, alltså såna där som färdigspolar är lindade på, att köpa någonstans?

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-08-30 12:50

Tror jag köpte bobiner från Philips, ev. har Monacor bobiner. Kolla annars med de som säljer ferriter etc. där brukar det finnas vettiga standardbobiner.
Leif

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-30 12:51

Svante skrev:Det är ingen som har sett bobiner, alltså såna där som färdigspolar är lindade på, att köpa någonstans?

Finns som tillbehör till spolstommar/trafosar men det är billigare att köpa spolar på Hifi-kit och dra loss all tråd på den billigaste man hittar...

Exempel: Elfanr: 58-763-13

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-30 14:16

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-08-30 19:25

Hej,slänger in en fråga här,hur viktigt är det att spolen blir rätt vid en 12db delning av diskant?Håller på att mixtra lite med några gamla diskanter ock det låter bra men vet som sagt inte om spolen är rätt.Mvh

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-08-30 19:43

Det är viktigt :)
Egentligen viktigare än om du bara skulle delat 6dB med bara en drolle eftersom du kan ställa till Q värdet så mycket med fel förhållande mellan drolle å konding.

Nästa

Återgå till DIY-forum