Material till kretskort

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
P5

Material till kretskort

Inläggav P5 » 2008-09-02 12:50

Hej.

Tänkte tillverka ett par kretskort till mina OA14 då jag inte vill förstöra originalfiltren när jag bygger om dem till 14.3Y-konfig.

Om jag inte har sett fel så är korten uppbyggda av en skiva i ett plastliknande material och ditlimmade tungor i koppar på baksidan. Och så en massa små hål för komponenternas ben. Nu till mina frågor:

Fråga 1:
Vilket material är detta kort i?

Fråga 2:
Kortet är från 70-talet. Finns det bättre material tillgängliga idag?

Fråga 3:
Finns det anledning att gå upp i dimension (tjocklek) på tungorna, eller rent av byta material?

Fråga 4:
Vad är ett lämpligt lim för att fästa tungorna? Jag tänker på att de utsätts för höga temperaturer i samband med lödning.

Hoppas att någon har svar eller synpunkter på detta. :)

MVH
Carl

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-02 14:53

Ett vanligt alternativ är att limma fast komponenterna med smältlim på en masonitskiva och sedan löda ihop benen med point-to-point.

Ett alternativ är att borra hål och dra komopnenterna ben genom dessa och löda ihop på baksidan av masontskivan. Man kan då förståss använda något annat än masonit om man vill. T.ex. ett prototypkretskort, antingen sånt som bara är hålat eller ett med lödöar eller med kopparbanor.

Ytterligare ett alternativ är förståss att etsa och borra ett kretskort som passar perfekt för ens önskemål, men det är nog onödigt krångligt för DIY projekt i liten skala.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-09-02 15:12

1. Pertinax eller FR-2 (Phenolic cotton paper)

2. Idag använder man vanligen epoxyindränkt glasfiber eller FR4. Dyrare men det är inte det som gör den stora kostnaden vid små serier. Betydligt mer tåligt än FR2.

3. Enklast är väl att byta till kretskortsmonterade spadar/kabelstift.

4. Inte intressant om man gör ovanstående.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-02 15:20

Kretskort är väl lämpligt till serietillverkade högtalare. Men, ska man bara göra två filter är det ju mycket mer klydd med tillverkning av kretskorten, än att bara limma komponenterna på en masonit och hårdwirekoppla och löda!
Och så blir ju hårdwirekoppling dessutom bättre än den tunna folien på korten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-02 15:49

Hej.

Masonit + ormbo av kablar ger inte tillfredställande resultat i min värld, därför vill jag först undersöka om det går att göra bättre.

Naqref:
Vet du var man köper sådant material för kretskort?

Sedan tror jag att du missförstår mig med vad jag kallar för "tungor". Med tungor menar jag de kopparremsor som går på kretskortets undersida och förbinder komponenterna med varandra. Eller missförstår jag dig nu? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-02 16:12

Det är inte tungor som man limmar dit, utan ett kopparskikt som är hoplaminerat med kortet vid tillverkningen. Sedan etsas de ytor som inte ska vara ledare bort och kortet borras och ev lackas som skydd för ledarna.
Oavsett detta så är inte kretskortbaserade delningsfilter "non plus ultra" när det gäller högtalarbygge.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-02 16:19

Nej, jag har sökt lite på nätet och insett att kretskortet till originalfiltret är etsat. Jag trodde nämligen att det var tungor, utskurna i koppar som man limmat dit.

Min tanke var att göra så här:
Rita av "tungorna" på kretskortet och därefter skära ut dem ur kopparplåt, silver eller liknande. Sedan var tanken att limma dem på ett mönsterkort (om det nu må vara masonit eller FR4).

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-02 16:22

paa skrev:Oavsett detta så är inte kretskortbaserade delningsfilter "non plus ultra" när det gäller högtalarbygge.

Vad skulle detta i så fall vara? Skulle masonit och ett ormbo av EKUA vara att förefra framför originalfilter?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-02 17:45

P5 skrev:Rita av "tungorna" på kretskortet och därefter skära ut dem ur kopparplåt, silver eller liknande. Sedan var tanken att limma dem på ett mönsterkort (om det nu må vara masonit eller FR4).

Kör med förtennt koppartråd, samma sak! JUH! :)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-02 17:48

P5 skrev:
paa skrev:Oavsett detta så är inte kretskortbaserade delningsfilter "non plus ultra" när det gäller högtalarbygge.

Vad skulle detta i så fall vara? Skulle masonit och ett ormbo av EKUA vara att förefra framför originalfilter?

Om du ser det som möjligt att för hand klippa ut banorna i kopparplåt kan det inte bli mycket till ormbo....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-02 19:04

Jag tänkte att det skulle vara mer praktiskt att löda fast komponenternas ben i tungor istället för i en tunn kabel.

Att löda någonting med någon mm i diameter till något som är ännu smalare låter vanskligt. Är det så man gör?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-02 19:08

Det du kallar tungor är ju båra någon 1/10mm tjock. En 1-2mm koppartråd har betydligt större area.
Rent hantverksmässigt är det betydligt mer praktiskt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-02 20:04

I fallet med tungor har man borrat ett hål som man för kabeln igenom. Kabeln löds 90 grader mot tungans plan och får stöd runtom. Hur skulle det kunna vara lättare att löda en kabel mot en annan?

Tanken med förtent koppartråd eller silvertråd på baksidan av kretskortet blir allt mindre främmande, men jag tycker fortfarande att det verkar krånligt att förbinda sex lödben med en tunn kabel, vilket är extremfallet på Sonab-filtret.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-02 20:21

Självklart gör du som du vill, vi bara berättar hur vi gör. Problemet med dina "tungor" är ju att de sitter lika löst och sladdrar som vilken koppartråd som helst. Om du inte tar fram en mönsterkort.

Har man byggt rörförstärkare är detta med koppartrådar hit och dit inget större problem.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-02 20:49

Jag lutar åt att bygga med trådar, men jag har inte bilden klar framför mig hur jag skall binda ihop sex punkter med en tråd. Ska jag tvinna tråden runt komponentens ben, eller räcker det att låta tråden vila på spetsen av benet och fixera den med en droppe tenn?

Om någon har en bild så är jag tacksam. Jag är väldigt oerfaren beträffande lödning.

Angående val av material: Det finns mönsterkort utan koppar som är färdiga med hål osv. Masonit funkar ju också, men det ser tråkigt ut. Är det uteslutet att använda sig av trä? (Masonit är väl en träprodukt)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-09-02 20:51

P5 skrev:Att löda någonting med någon mm i diameter till något som är ännu smalare låter vanskligt. Är det så man gör?

De båda trådarna (t.ex. en från en kondensator och en från en kabel) böjs till först för att klämmas till varandra. Den ena (eller båda) böjs som ett U och träs över den andra och kläms till. Sedan löder man.

Man bör inte bara löda två trådar mot varandra, typ värma på lödtenn på båda och sedan hålla dom nära varandra och värma så de smällter ihop. Utan fixera ihop dom lite först så som jag skrev ovan.

Skall t.ex. sex trådar ihop behöver det inte ske exakt på samma punkt utan kan bli bredvid varandra mot en av trådarna.

Om man vill utgå från ett kretskort. Så istället för att etsa ett fint mönster kan man fräsa bort koppar, så att koppar banorna blir väldigt stora (onödigt stora). Ungefär som ett enkelt pussel, där varje pusselbit tänker in det område där flera ben kommer ner och löds och får kontakt med varande. Går att göra med en vanlig stativborrmaskin och en liten fräspinne. Ställer in på rätt höjd/djup och sedan rör man på kortet i önskat mönster. Ojoj, undra om någon förstår detta :)

Kretskort brukar ha 35um (mikrometer) koppar, det är tunt. Finns med tjockare koppar.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-09-02 20:54

Oj, nu postade vi ungefär samtidigt.

Tänkte bara tillägga att i båda fallet (kretskort eller hard-wire på trä platta) så bör man fixera komponenterna med något lämpligt lim. Annars kan de ge missljud vid vibrationer.

//Michael

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-02 20:56

Mich skrev:Om man vill utgå från ett kretskort. Så istället för att etsa ett fint mönster kan man fräsa bort koppar, så att koppar banorna blir väldigt stora (onödigt stora). Ungefär som ett enkelt pussel, där varje pusselbit tänker in det område där flera ben kommer ner och löds och får kontakt med varande. Går att göra med en vanlig stativborrmaskin och en liten fräspinne. Ställer in på rätt höjd/djup och sedan rör man på kortet i önskat mönster. Ojoj, undra om någon förstår detta :)

Jag förstår precis hur du menar, och det är ju i princip så kortet är gjort från början. Öarna är väldigt stora.

Kan man påvisa någon ljudmässig skillnad mellan det ena eller det andra tillvägagångsättet? (Öar kontra kabel)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-02 20:58

Om man absolut vill bygga på kretskort så finns det ju sådana färdigborrade experimentkort med längsgående banor som är lätta att skrapa av på strategiska ställen, och så kan man löda tvärförbindningar med kabel där det behövs.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-02 21:21

paa skrev:Om man absolut vill bygga på kretskort så finns det ju sådana färdigborrade experimentkort med längsgående banor som är lätta att skrapa av på strategiska ställen, och så kan man löda tvärförbindningar med kabel där det behövs.

Med tanke på koppartjocklek och -bredd runt hålen är väl Veroboard inte att rekommendera till passivt filterbygge?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-02 21:34

Så masonit, plywood eller liknande duger alltså utmärkt till att göra ett kretskort. Jag får göra ett försök och se hur jag lyckas innan jag ger mig på att tillverka mönsterkort.

Beträffande kabel. Är det koppartråd som gäller? Har sett att vissa använder silver i audioapplikationer. Bra/dåligt?

MVH
Carl

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-02 21:36

Ta förtennt koppar, lättare att löda än blank koppartråd.
Vilket är bäst silver eller koppar i det här fallet? Silver lär vara dyrare medan kopparen billigare - det borde avgöra. Tycker jag. :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-02 21:47

Koppar ger lägre resistans än silver per krona.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-02 21:52

Det är så korta avstånd att resistansen inte spelar någon roll vad du använder.
Ska du ha riktigt kul kan du köra med NS för det är en dröm att löda i. Värmeledningsförmågan är relativt dålig varför det är lätt att få fina lödningar.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-02 22:11

Jag börjar få klart för mig hur detta ska se ut nu. Det är egentligen bara ett frågetecken. Hur ska jag fästa kablaget till högtalarna? Jag behöver ett antal fasta punkter för att fästa in- och utgående kablage (5 par till elementen och 1 par till inkommande signal). Någon form av dragavlastning måste till för att jag ska känna mig trygg. :)

Något förslag?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-02 22:26

Kolla runt lite för den här frågan har varit uppe förut.
Du behöver ju ingen dragavlastning mellan filter och element om filtret monteras i högtalarlådan, annars kan du ju borra lagom stort hål i plattan, dra ner kabeln från ovansidan och slå knut på undersidan och löda den till filterkomponenterna.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-09-02 23:39

P5 skrev:Något förslag?
Borra två hål. Kabel upp och kabel ner. Kanske en klick lim, om du tycker det känns bra.

Angående val av kabel, så ta en entrådig koppar kabel. EKUA är ju, enligt flera, bra och lämplig inne i högtalaren. Dela på den och du har lämplig tråd mellan komponenter.

//Michael

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-03 08:02

Det finns ju färdiga mönsterkort (kretskort är ett färdigmonterat mönsterkort med kretsar på) i universalutförande på de flesta ställen - Ljudia, HiFi-kit, Conrad osv. Kollat sådana?

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-03 08:55

Hej.

Ja, sådana kretskort har jag sett. Men jag tror att jag provar bygga kortet själv genom hardwiring.

Tack för svaren.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-03 09:00

Tänk igenom placering av spolar om du har flera, se till att de inte har parallella eller colinjära axlar. Med lite eftertanke kan du nog klara dig utan extra tråd, komponenternas ben räcker nog.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-04 21:47

Jag rekommenderar att både komponenter och kablarna som går ut från filterkortet fästa fast med smältlim. Om det är något som du tror att det blir lite större påfrestningar på så är det bara att ösa på med mer smältlim där.
Smältlimmet kommer fungera som dragavlastning.
Om du vill ha ännu starkare så kan man borra hål i kortet och dra buntband genom hålen för att hålla fast saker ännu hårdare.

Om du vill fästa ihop många saker med varandra och tycker att det blir för snårigt med point-till-point lödning så kan man sätta dit ett lödstöd. Det är i princip en ögla/flera öglor som det är lätt att löda dit saker på. De är ganska vanliga att se i byggen med rörförstärkare, men jag har nog aldrig sett dem i ett högtalarfilter.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-10-07 02:37

Väcker en gammal tråd till liv igen.

Det blev inget hemmabyggt kretskort, istället återanvände jag filtren från de svarta OA14.3Y som jag köpte för att ta delar (främst diskanter) till de vita OA14.3Y som jag bygger. Byggherren av de svarta OA14 hade slarvat lite måste jag tyvärr säga. Jag köpte nya komponenter och fräschade upp korten rejält:

Bild
Bild
Ett av korten innan uppfräschning. Gamla limrester och slarvig placering av komponenterna sänker intrycket. Ja, jag vet att filtret inte syns men glöm för fan inte att det är insidan som räknas. Dessutom satt den höga spolen löst vilket knappast kan anses som bra, eller? :wink:

Bild
Bild
Det andra kortet efter borttvättning av limrester och en mer smakfull placering av komponenterna.

Nu till frågan: Det verkar som om kretskortet hade ett tunt lager av någon form av halvklibbig "lack" på baksidan. Kanske för att hindra det från att ärga? När jag tvättade av korten försvann detta skikt. Är det något som ni rekommenderar att jag använder igen och i så fall, var hittar jag sådan "lack"?

MVH
Carl

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-10-11 02:44

Jag är inte orolig för lackskickt etc på kretskortet. Det gör visserligen att man minskar risken att oavsiktligt komma åt ledande delar i kortet, men när de väl är monterade så är den risken minimal.

Det jag däremot skulle fundera på är hur spolarna påverkar varandra med den placering du har. De ligger på samma ledd och mycket nära varandra, vilket anses vara den sämsta relativa placeringen. Bäst är att vinkla om den ena spolen så att den ligger vinkelrätt mot den andra spolen, då kommer inte magnetfälten att påverka i samma utsträckning.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-11 10:24

Bilder (problem med Diinoweb just nu).
Här ligger spolarna så att deras magnetfält interagerar - INTE BRA.
Bild

Här har spolarna placerats så att deras magnetfält inte kan samverka - BRA.
Bild

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-10-28 17:16

Hej.

Ja, jag skall beakta detta när jag modifierar kretskorten till mina OA12.

Men som någon skrev i en annan tråd; man kan avsiktligen välja en i sig sämre lösning för ett bättre slutresultat. Då filtret garanterat är framlyssnat för bästa ljud kanske man gör sig själv en björntjänst om man optimerar filtret enligt ovanstående skiss?

Nu tror jag dock inte att det blir sämre och jag kommer att modifiera kretskorten till OA-tolvorna med icke-parallella spolar.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-28 17:35

Ärligt - jag kommer att i mina filter ha spolar som ligger ner på det obra sättet men jag distanser dem dem lite.

Återgå till DIY-forum