Material till kretskort

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-04 21:47

Jag rekommenderar att både komponenter och kablarna som går ut från filterkortet fästa fast med smältlim. Om det är något som du tror att det blir lite större påfrestningar på så är det bara att ösa på med mer smältlim där.
Smältlimmet kommer fungera som dragavlastning.
Om du vill ha ännu starkare så kan man borra hål i kortet och dra buntband genom hålen för att hålla fast saker ännu hårdare.

Om du vill fästa ihop många saker med varandra och tycker att det blir för snårigt med point-till-point lödning så kan man sätta dit ett lödstöd. Det är i princip en ögla/flera öglor som det är lätt att löda dit saker på. De är ganska vanliga att se i byggen med rörförstärkare, men jag har nog aldrig sett dem i ett högtalarfilter.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-10-07 02:37

Väcker en gammal tråd till liv igen.

Det blev inget hemmabyggt kretskort, istället återanvände jag filtren från de svarta OA14.3Y som jag köpte för att ta delar (främst diskanter) till de vita OA14.3Y som jag bygger. Byggherren av de svarta OA14 hade slarvat lite måste jag tyvärr säga. Jag köpte nya komponenter och fräschade upp korten rejält:

Bild
Bild
Ett av korten innan uppfräschning. Gamla limrester och slarvig placering av komponenterna sänker intrycket. Ja, jag vet att filtret inte syns men glöm för fan inte att det är insidan som räknas. Dessutom satt den höga spolen löst vilket knappast kan anses som bra, eller? :wink:

Bild
Bild
Det andra kortet efter borttvättning av limrester och en mer smakfull placering av komponenterna.

Nu till frågan: Det verkar som om kretskortet hade ett tunt lager av någon form av halvklibbig "lack" på baksidan. Kanske för att hindra det från att ärga? När jag tvättade av korten försvann detta skikt. Är det något som ni rekommenderar att jag använder igen och i så fall, var hittar jag sådan "lack"?

MVH
Carl

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-10-11 02:44

Jag är inte orolig för lackskickt etc på kretskortet. Det gör visserligen att man minskar risken att oavsiktligt komma åt ledande delar i kortet, men när de väl är monterade så är den risken minimal.

Det jag däremot skulle fundera på är hur spolarna påverkar varandra med den placering du har. De ligger på samma ledd och mycket nära varandra, vilket anses vara den sämsta relativa placeringen. Bäst är att vinkla om den ena spolen så att den ligger vinkelrätt mot den andra spolen, då kommer inte magnetfälten att påverka i samma utsträckning.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-11 10:24

Bilder (problem med Diinoweb just nu).
Här ligger spolarna så att deras magnetfält interagerar - INTE BRA.
Bild

Här har spolarna placerats så att deras magnetfält inte kan samverka - BRA.
Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-10-28 17:16

Hej.

Ja, jag skall beakta detta när jag modifierar kretskorten till mina OA12.

Men som någon skrev i en annan tråd; man kan avsiktligen välja en i sig sämre lösning för ett bättre slutresultat. Då filtret garanterat är framlyssnat för bästa ljud kanske man gör sig själv en björntjänst om man optimerar filtret enligt ovanstående skiss?

Nu tror jag dock inte att det blir sämre och jag kommer att modifiera kretskorten till OA-tolvorna med icke-parallella spolar.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-28 17:35

Ärligt - jag kommer att i mina filter ha spolar som ligger ner på det obra sättet men jag distanser dem dem lite.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Föregående

Återgå till DIY-forum