Rozenblits Grounded Grid PreAmp

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Rozenblits Grounded Grid PreAmp

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 21:00

Jag har alltför många surdegar under lägenhetens sängar. (Tur det inte är en ägarlägenhet, då hade kanske grannarna åberopat servitut och strypt strömtillförseln till min lödkolv) En del är mer viktiga än andra. Grounded Grid-försteget som påbörjades för kanske 2 år sedan är väl viktigast av alla.
Länge länge har jag lovat att slötföra det; och fastän inget fattas och inga hinder (på senare tid) funnits i vägen har det aldrig liksom blivit klart. Trots idoga knuffar .... :roll:

Eftersom en del är copyright-skyddat hänvisar jag inte till något schema utan tycker nog att folk ska köpa Bruce Rozenblitz bok Audio Reality.

Här har vi lite bilder i all fall.Ungefär så här ska det se ut; i ena hörnet nättrafo och nätdel. Längs fram tre rör, varav två ska synas i ovala hål i fronten. Och en bit in i lådan som kommer från www.????.it (italiensk ljudfirma), sitter motorpotentiometern. Det kortet styr också sex reläer på ingången. Tjusigt
Bild

Bakstycket med nätbrunn och strömbrytare där och in- och utgångskontakterna där.
Bild

Där har vi reläkortet.
Bild

Motorpotentiometern.
Bild

Och där är fronten med den kullriga ratten.
Bild

Mer efter Dansbandsdags eller Kärnorna på Isen, eller vad det nu var på Televiskonsmaskinen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-15 21:08

Trevligt. Har du märkt att det ligger en skruv på ett av kretskorten? Den kanske är ditlaggd med avsikt?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-11-15 21:27

Spännande! :)

I ett tillfälligt infall av hybris funderade jag på att bygga en "Grounded Grid" men insåg ganska snart mina begänsningar. Har hört om en del projekt med denna "pre amp" i Sverige och det verkar som de flesta är väldigt nöjda med ljudet.

Ska Du även gå vidare med något av OTL-stegen? Det finns ju en SET OTL med hela 1,5W effekt som kanske räcker till för att driva dina Sonido :wink: .

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 21:27

Den ligger där så man kan föreställa sig storleken på kretskortet. Det är en M12-skruv förresten ... :P

Det kortet togs nog för ett år sedan. Skruven ligger troligen inte kvar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-11-15 21:28

Då blir det en rätt så stor rackare då? Coolt.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 21:50

Jag köpte på mig en massa 12B4A för att bygga OTL-steg med 12 rör/kanal. Tror till och med att jag skulle använda fler rör än så. Men jag föredrar ett litet SE-steg med trioder istället (2A3). Jag kan ju få 1W med 12B4A också ...

Mer bilder från minnenas korridorer:

Det är lite trångt där inne.
Bild

Nätdelen som levererar plus- och minusspänning r uppbyggd på ett Veroboard. Där ska nu ett enkelt nätaggregat till glöden in också (12V).
Bild

Skruven ligger kvar!!!! :x
Bild

Motorpoten är köpt på http://www.diyclub.biz.
Bild

Kan det se ut så här?
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 21:51

Frodrak skrev:Då blir det en rätt så stor rackare då? Coolt.

Överdrev lite. Jag hade lite problem i början att montera motorpoten. Det fanns inte tillräckligt långa skruvar (i närmaste järnhandel). Och jag hade inte riktigt plats heller med en stor skruvskalle.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-11-15 21:59

Jahaja. Ser att Du varit och rotat i frugans syskrin och hittat sprättaren och en Fiskars tygsax :wink: . (spinner vidare på "finn fem fel-temat" appropå skruven som återkommer i bild gång på gång).

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 22:19

Det är min sprättare och saxen kom med en rullkniv, linjal och matta som jag köpte i ett paket på JO-ANNs i USA för två år sedan.

Så här ungefär ska det se ut när det blir klart (höll på att skriva OM). Hålen nertill ska indikira vald ingång (blå ljusdioder).
Bild

Ovansida.
Bild

Mer.
Bild

Här jag fått rören monterade på en alu-skena. Förvånades över att det vara ganska få komponenter att montera. Till ledningarn har jag använt emaljerad Cu-tråd.
Bild

Lite öppet är dock hur jag ska montera frontpanelen (den tjocka) på frontpanelen (den tunna).
Bild

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-11-15 22:21

Ser ut att bli jäkligt snyggt.
Fan, Bävern, vad du kan :D
Men du, blå lysdioder som ingångsindikatorer?
Edit: ändrat lite...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-15 22:26

Cool!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 22:53

Frodrak skrev:Ser ut att bli jäkligt snyggt.
Fan, Bävern, vad du kan :D
Men du, blå lysdioder som ingångsindikatorer?
Edit: ändrat lite...

Lådan var ju färdig, och fronten har någon annan fräst i, resten däremot har jag svetsat och svarvat fram själv.
Dioderna SKA vara blå - så är det bestämt.

Egentligen, och det gäller ju allt, har man riktiga verktyg kan man göra riktigt sköna prylar, det vet väl vilken högtalaresnickare som helst.

Så är vi framme vid dagens datum. Så här ser projektet ut idag:

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu ska det bli klart. Subminiatyrförstärkaren (0,8W med miniatyrrör) får vänta.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-11-15 23:57

Men varför just "grounded-grid", gallerjordad steg med signalingång på katoden = låg ingångsimpedans vilket skulle kunna tolkas som om du har en moving-coil pu som signalkälla! Men gissa är inte kul, berätta nu varför och hur, gärna med ett schema på en pappersserviette.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-15 23:57

Jäkla sexigt med rören innanför dom där fönstren. Jag är sugen på en rörförstärkare själv. Fint nu på hösten och vintern med rören lysandes hemtrevligt.
Får se vad jag kan hitta på...

Tips för långa skruvar: Köp gängstav och kapa. Mutter i vardera änden. Kostar nästan ingenting på ställen som biltema eller clas i sjön.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-16 10:55

Max_Headroom skrev:Tips för långa skruvar: Köp gängstav och kapa. Mutter i vardera änden

Det var nog så jag gjorde till slut. Och så köpte jag en 6mm rundstav i aluminium och använde som distans. En av tankarna med steget var just att det skulle se lite raffigt ut och konstruktionen valdes för att ... "den sades vara bra" ...

PeterAkemark skrev:Men varför just "grounded-grid", gallerjordad steg med signalingång på katoden = låg ingångsimpedans vilket skulle kunna tolkas som om du har en moving-coil pu som signalkälla! Men gissa är inte kul, berätta nu varför och hur, gärna med ett schema på en pappersserviette.

Förstärkaren är uppbygg av tre trioder ... letar schema ... där bara en triod är "jordad". Resten sitter som som buffertsteg.
Så här lite grovt:

Bild

Här finns andra mer typiska GG-steg:
http://diyparadise.com/web/index.php?option=com_content&task=view&id=102&Itemid=1

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-16 11:16

Det där blev ju riktigt jävla snyggt faktiskt :)

Vad blir det för materialkostnad om tex köper allt från elfa?

blir lite sugen faktiskt.

Du får lägga upp en bild med glöd i rören

:D
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-16 11:43

Du kan inte köpa allt från elfa. Du kan inte köpa nåt från elfa ... jo nåt - lite motstånd och kondingar.
Chassit från www.hifi2000.it, trafo från Frag Jan Zuerst i Tyskland, motorpot/kontroller från diyclub.biz i HongKong, rören från .... TubesAnd More i USA, ratten och ingångskontakterna från vt4c.com i Hongkong ....

Jag tror jag har en totalsumma bara på material på 2500:- eller lite mer.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-11-16 11:53

Ett exempel nedan:

Jag är lite sugen då jag behöver ha en förförstärkare där signalen från CD och surroundförstärkare "kopplas förbi" dvs en bypassfunktion. Detta låter sig ju göras om man bygger själv.

Också nyfiken på om rör i förseget kan råda bot på den hårdhet/vasshet jag upplever med kombinationen SB3/DAC1/Denon 2105/NAD 208/ OA51 (OA2212 klart mindre vassa men inte så välupplösta, funkar också sämre till bio.

Vore intressant att höra lyssningsintryck framöver....

http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid=m38.l1313&_nkw=%22grounded+grid%22&_sacat=See-All-Categories

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-16 13:04

Jag ska efter kaffet precisera inköpslistan lite mer. Kan också upplysa om att det finns en HK-sajt som säljer mönsterkort till Rozenblit-förstärkaren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-16 13:07

haha... vid första anblicken tyckte jag det såg ut som tre ledsna gubbar på kopplingsschemat!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-16 13:14

Nattlorden skrev:haha... vid första anblicken tyckte jag det såg ut som tre ledsna gubbar på kopplingsschemat!

De blir genast glada när de får ström genom knoppen. :D

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-11-16 13:29

Förkortas ECT 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-11-16 14:31

Lås den här tråden! För lite trollning och bråk.

Bild
Lite sura gubbar?

Väldigt trevlig tråd annars SB.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-16 15:47

Lite köpinfo då gubbs och grabbs.

Schemat är taget direkt från Bruce Rozenblits Audio reality:
http://www.transcendentsound.com/books.htm

Lådan är en GX 287 från www.audiokit.it:
http://www.audiokit.it/ITAENG/Cabinet/HI-FI2000/HI-FI2000-Galaxy.htm

Nättrafo är specialbeställd från Frag Jan Zuerst (lite halvbra/halvdåligt är att nätdelen har spänningsdubblare. Man kan ta kondingar med lägre spänningstålighet men ... men .. :roll:
http://www.die-wuestens.de/

Motorpot (inklusive reläkort och fjärrkontroll) kommer från Diyclub i HongKong. Jag beställde modell MV-01; kostar dryg 35 dollar.:
http://diyclub.biz/catalog/index.php?language=en

Ingångskontakter och ratten kommer från:
http://www.vt4c.com/shop/program/main.php

Rören är tre vanliga 12AU7 aka ECC82 aka 5814 aka 5963 ...Jag kör med 12AU7 inhandlade på:
http://www.tubesandmore.com/

Resten är lite blandat men det mesta (motstånd, kondensatorer, nätbrunn, labbkort till nätdelen) kommer från:
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do

Edit: Särstavning. :evil:

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-11-18 14:49

Du råkar inte veta hur många VA en trafo till fjärrstyrningen bör vara på som minst?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-18 14:54

Inte en susning, men jag har en trafo på 1,9VA men vet inte om det funkar. Det är ju bara under motorns gång den käkar ström .... och när relärerna aktiveras.
Alternativt är att plocka den spänningen från glöden.

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-11-19 00:45

är det en lika dan 1,9VA trafo som du skickade till mig kan jag meddela att den fungerar aldeles utmärk för mig.
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-19 10:21

Det var ju bra info! Tack, då kan jag sova lugnt.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2008-11-26 17:50

väldigt snyggt bygge, bäver! vart fick du lådan volymratten ifrån?

köpte sån där motorpot och kanalväljare av slump för ett tag sen. men då vet man vem man ska fråga om det strular...

kan nån förklara vad trollning betyder?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-26 18:08

Var jag fick lådan ifrån ... orkar inte skriva men titta i tråden så har du alla koordinater. Ratten är lite rundad (en VT4C-ratt annars) och frontplåten är special.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-11 18:33

Lite djävla åppdejt:

Bytte (på fulsvenska <kräks> "bytade" </kräks>) den iofs ganska lilla nättrafon mot en mindre som dessutom var designad för lite högre ström på 12V-uttaget för att orka ta hand om potentiometerkortet också.

http://www.pastisch.se/tubes/images/gg-22.jpg

Bytte ut det gamla subchassit för rören mot en lite större som nu bultas i potentiometern - monteringen förenklas högst väsentligt.

Bild

Med ångesten skockandes i halsgropen slog jag på spänningen för att se hur högt nätdelen skulle smälla ... största möjliga tyssssssssssnad. Obelastat visade voltmetern fina värden. Skulle egentligen (på fulsvenska "ijänkligen") ligga på +/-200V men jag har inte lassat på lasten (rören). Måste sno ihop ett litet 12V-aggregat till glödspänningarna också.

Bild
Bild

Det går således framåt. :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-11 18:38

"Byttade" heter det. :evil:

I övrigt: kul projekt! Ser fram mot fortsättningen! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-11 18:53

Det gör jag med. Det är liksom bortlovat sedan .... ja,när var det du bet i gräset i Poltava eller var det i Halden?? (*)

Vad som ska göras är att sätta en likriktarbrygga, en konding och en 12V-regulator (och kanske några småkondingar) på en bit weroboard, ansluta matningsspänningar till rören och testköra med lös potentiometer. Sedan ska potentiometern och ingångsväljarjkortet kopplas in samt hela anläggning pimpas (blå lysdioder .... :P :P :P ).

(*) Här bet Karl XII i gräset: llllllllllll........lllllllllllll
Senast redigerad av soundbrigade 2010-10-11 18:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-11 18:56

Potentiometern lös?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-11 19:00

Lös, ja! Blå lysdioder, skrev jag inte det ... ??? Lustifikationer bort; jag fattar inte riktigt hur den där motorpoten ska kopplas in, varför jag får ta en vanlig 47K-pot från mina lådor och stoppa in de minutrar det tar att se att ljud tränger igenom rören.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-10-11 21:11

soundbrigade skrev:Lös, ja! Blå lysdioder, skrev jag inte det ... ??? Lustifikationer bort; jag fattar inte riktigt hur den där motorpoten ska kopplas in, varför jag får ta en vanlig 47K-pot från mina lådor och stoppa in de minutrar det tar att se att ljud tränger igenom rören.

En så´n tur då att jag har inkopplingsanvisning till denna på hemsidan... om det är en MV 06.

LÄNK:

http://www.thumper.se/hifi/inkoppling.html
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-14 19:54

Bra, kanske funkar. har dock en MV08. Får kolla efter tallinnkryssen i helgen.

Har snott ihop ett fjuttekort med regulator för glöden. Det fjuttekortet kan man enkelt montera på det rör-subchassit.
Rörsubchassiplåten går vidare att bulta fast i subfronten, som sitter innanför den yttre (och snyggare) fronten. Det innebär störe stabilitet och enklare montage. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-14 20:56

soundbrigade skrev:Lustifikationer bort; jag fattar inte riktigt hur den där motorpoten ska kopplas in, ...

Kretsen ska flashas med drivisar seru.

Riktigt kul projekt, sätt fart nu. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-10-14 21:00

Jo, jag har kollat (den mekaniska) funktionen på poten. Den är ju kul iom att den styr tre par ingångar dessutom.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-03-05 15:51

Bockade med blixtens hastighet ett kopparplåt, borrade hål i en annan och sågade till en ekpinne vilken också borrades hål i.
I detta plåt- och träbygge ska min egen GG-stärkare byggas in. Sitter med en del småproblem som att jag inte har40 mm långa M3- eller M4-skruvar eller distanser av den längden.
Lådan (foton kommer) är ca 200 x 270 x 70 mm och jag placerar de två kretskorten inuti lådan så rören tittar upp genom hål på ovansidan.
Tre rattar, lite försäknkta på fronten och jag har en lite udda idé med lysdioder - inga blå den här gången.
Jag har en "gammal" trafo från ett annat GG-projekt; det som beskrivs i början av tråden.
In- och utgångskontakterna hamnar på lådans ovansida och där hamnar nog också nätkontakten.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-03-05 18:05

Jamen det där var bland det finaste jag sett sen jag konfirmerades!

Se till att skruva ihop det sista nu så vi får lite lyssningsupplevelser.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-03-05 19:02

soundbrigade skrev:Sitter med en del småproblem som att jag inte har40 mm långa M3- eller M4-skruvar eller distanser av den längden.

Hur många behöver du? Jag donerar gärna 1-9 st 40 mm distanser M3 inklusive mutter, bricka och skruv av typen:

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-03-07 21:51

Ett jättestort tack till UrSv!!! Det där löser en del problem som visserligen inte är olösliga men krångliga nog ändå.

Bild på apparaten i lösbitar:
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-03-20 16:19

Lattjar lite med fronten:

Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-20 17:25

Ser ut som ett hattrick. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-03-20 17:47

Ville ha någon sorts påvver-ånn-indikering och kom på att sätta lysdioder under rattarna. Det ständiga gnället från HiFi-forumfolket om blå lysdioder fick mig att se rött .... :idea:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-20 18:58

ser ut som ett italienskt hiend-bygge, jättefint!
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-03-20 19:18

Njae ... ekstycket är tillsågat på jobbets grova och halvsneda kapsågar och putsad så långt jag orkade putsa och sedan vederbörligt oljad.

Kopparplåten är profilerad (eller vad man säger) och borrjobbet är inte 100% lyckat (repor, sluntit med borren).

Hoppas dock att helhetsintrycket ska bli bra när jag är färdig. Det är så svårt att hitta på en design som funkar och som ser harmonisk ut. Jag är lite småledsen på byggen där man använt repig alu eller durkplåt och komponenter som hänger på trekvart bara för att de inte var inplanerade från början. Jag ska ju sedan erkänna att jag är inte nöjd med att trafon sitter där den sitter = ovanpå.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2011-03-21 12:36

soundbrigade skrev:Ville ha någon sorts påvver-ånn-indikering och kom på att sätta lysdioder under rattarna. Det ständiga gnället från HiFi-forumfolket om blå lysdioder fick mig att se rött .... :idea:

Rött matchar ju skorna... :wink:
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-03-21 13:14

Nattlorden skrev:haha... vid första anblicken tyckte jag det såg ut som tre ledsna gubbar på kopplingsschemat!

Det är du inte ensam om! :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-03-21 17:30

Glebster skrev:

Det är du inte ensam om! :D

Att vara en ledsen gubbe i ett kopplingscshema?? :roll:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-23 22:56

Tre ledsna gubbar............... :cry: :cry: :cry:
Dax att få dem på bättre humör. :roll:

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2011-03-25 10:08

Det ser ut att bli ett fint bygge!
Jag tänkte jag skulle slänga in några bilder på hur det blev med trafon jag köpte av dig för ett tag sedan!

Bild
Bild
Bild

Jag har kört hardwire, men jag saknar fjärrstyrningen som du har, det hade varit något!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-03-25 13:43

Men va fan .... 8O ... där var trafon jag letat ihjäl mig efter!!!!!!

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2011-03-26 16:52

Bytt är bytt och kommer aldrig mera igen!!! :twisted:

Nu står den och spelar så fint med mina nya TABAQ :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-03-26 18:19

Ei olle problem ... Jag har ju en trafo för det här men jag var så förvånad att jag inte hittade min "gamla" trafo. Jag skippade ju den för att den var så stor och köpte en toroidtrafo istället.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2011-03-26 18:48

I min låda passar den utmärkt, så jag kan bara tacka och bocka!

Sesså, sätt fart lite med ditt bygge nu :wink:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-07-08 07:53

Huggbävern, haru blivit klar med GG-försteget än?

Skulle vara kul att höra dina åsikter om det.
Var nämligen till en kompis utanför Kga i helgen som har ett Rosenblitz GG bygge och jag tyckte nog att det var rätt så välljudande det där
lilla försteget.

Såpass att jag faktiskt fundilerar på om man skulle bygga sig ett dylikt. :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-07-08 12:42

:roll:

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2011-07-09 01:01

:D :D
/Anders

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-07-19 20:26

Inget nytt under kjolen alltså? :P
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-07-25 12:17

ääääähämmmmmmmmmm ... :roll:

Jag fick hem en motorpot strax innan vi drog på semsterresa. :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-07-25 14:07

Motorpotten du hade i lådan för tre år sen då? :lol:
Den där italienska som var på bilderna i första sidan...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-07-25 14:40

Ny motorpott .... :roll:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-07-27 07:45

Du har inte testat det med en manuell pot heller alltså?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-07-27 08:37

Bild

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-07-27 14:19

Jaja, jag ska sluta skriva i tråden och fråga :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2011-07-27 15:45

Återkommer .... när jag kommit åter.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-11-02 16:54

Världens lääääääääääääääääääääääängsta bygge, räknat i tid alltså.
Mycket av problemet har varit koncentraerad till ett utrymme ovan för nackkotan (huvudet, om man så säger). Minsta motgång har bromsat något år eller två.
Det som hänt nu är att ... inget hänt men jag råkade (?!) få hem en ny sorts motorpot som är lite mer bändig än den jag hade från början. Det är framför allt anslutningarna till potentiometern som är betydligt klarare.
Jag har gjort i ordning en massa (för många :( ) med alla påbörjade projekt i hopp om att det ska stimulera mig att avverka dessa i snabb takt.

Hur som helst, så här ser senaste varianten ut. Tyvärr är fjärren ganska ful att se på.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-11-02 18:57

Elektroniken ser trevlig ut, men fjärren var verkligen hemsk! :)

Seså, bygg klart nu, mitt låter riktigt fint!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-11-02 19:27

OM man hade tillgång till andra verktyg än en 2500mm bockmaskin och vinkelslip skulle man för 17 gjort en snygg fjärr.

Jaja, ska bygga klart. Har ju bara 26 lappar med projekt (ett på varje lapp) och då har jag inte räknat med thereminen .... :roll:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-11-03 10:33

Cool!
Två år går fort, inte behöver du känna dig stressad över det :)

Ett intressant försteg det där, är själv lite sugen på ett sådant.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-11-03 11:05

Två år!!!??? 8O Kolla när första inlägget gjordes!

Det finns byggsatser att köpa från AnalogMetric:
http://www.analogmetric.com/goods.php?id=393
http://www.analogmetric.com/goods.php?id=1367
eller lösa kort för den som vill plocka ihop komponenter själv:
http://www.analogmetric.com/goods.php?id=1379
http://www.analogmetric.com/goods.php?id=427

Jag bygger "i luften" på den här och så har jag färdiga kort till en egen (och den är ju heller inte klar men det skyller jag på att jag inte har en låda, bra npg)

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2013-12-07 13:48

Hehehe... Gud skapade ingen brådska :D
/Anders

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-12-07 15:15

Vi ser livstecken från dig - det känns väldigt bra.

har lovat min samtalsterapeut att försöka gör något klart tills vi träffas efter nyårshelgerna.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2013-12-15 15:03

Tack Bävern, har ingen som sparkar... :oops:
/Anders

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-15 16:13

Hur som helst, så här ser senaste varianten ut. Tyvärr är fjärren ganska ful att se på.
Bild

Chunghop father Allan lay...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-15 17:02

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till DIY-forum