Rozenblits Grounded Grid PreAmp

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Rozenblits Grounded Grid PreAmp

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 21:00

Jag har alltför många surdegar under lägenhetens sängar. (Tur det inte är en ägarlägenhet, då hade kanske grannarna åberopat servitut och strypt strömtillförseln till min lödkolv) En del är mer viktiga än andra. Grounded Grid-försteget som påbörjades för kanske 2 år sedan är väl viktigast av alla.
Länge länge har jag lovat att slötföra det; och fastän inget fattas och inga hinder (på senare tid) funnits i vägen har det aldrig liksom blivit klart. Trots idoga knuffar .... :roll:

Eftersom en del är copyright-skyddat hänvisar jag inte till något schema utan tycker nog att folk ska köpa Bruce Rozenblitz bok Audio Reality.

Här har vi lite bilder i all fall.Ungefär så här ska det se ut; i ena hörnet nättrafo och nätdel. Längs fram tre rör, varav två ska synas i ovala hål i fronten. Och en bit in i lådan som kommer från www.????.it (italiensk ljudfirma), sitter motorpotentiometern. Det kortet styr också sex reläer på ingången. Tjusigt
Bild

Bakstycket med nätbrunn och strömbrytare där och in- och utgångskontakterna där.
Bild

Där har vi reläkortet.
Bild

Motorpotentiometern.
Bild

Och där är fronten med den kullriga ratten.
Bild

Mer efter Dansbandsdags eller Kärnorna på Isen, eller vad det nu var på Televiskonsmaskinen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-15 21:08

Trevligt. Har du märkt att det ligger en skruv på ett av kretskorten? Den kanske är ditlaggd med avsikt?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-11-15 21:27

Spännande! :)

I ett tillfälligt infall av hybris funderade jag på att bygga en "Grounded Grid" men insåg ganska snart mina begänsningar. Har hört om en del projekt med denna "pre amp" i Sverige och det verkar som de flesta är väldigt nöjda med ljudet.

Ska Du även gå vidare med något av OTL-stegen? Det finns ju en SET OTL med hela 1,5W effekt som kanske räcker till för att driva dina Sonido :wink: .

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 21:27

Den ligger där så man kan föreställa sig storleken på kretskortet. Det är en M12-skruv förresten ... :P

Det kortet togs nog för ett år sedan. Skruven ligger troligen inte kvar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-11-15 21:28

Då blir det en rätt så stor rackare då? Coolt.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 21:50

Jag köpte på mig en massa 12B4A för att bygga OTL-steg med 12 rör/kanal. Tror till och med att jag skulle använda fler rör än så. Men jag föredrar ett litet SE-steg med trioder istället (2A3). Jag kan ju få 1W med 12B4A också ...

Mer bilder från minnenas korridorer:

Det är lite trångt där inne.
Bild

Nätdelen som levererar plus- och minusspänning r uppbyggd på ett Veroboard. Där ska nu ett enkelt nätaggregat till glöden in också (12V).
Bild

Skruven ligger kvar!!!! :x
Bild

Motorpoten är köpt på http://www.diyclub.biz.
Bild

Kan det se ut så här?
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 21:51

Frodrak skrev:Då blir det en rätt så stor rackare då? Coolt.

Överdrev lite. Jag hade lite problem i början att montera motorpoten. Det fanns inte tillräckligt långa skruvar (i närmaste järnhandel). Och jag hade inte riktigt plats heller med en stor skruvskalle.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-11-15 21:59

Jahaja. Ser att Du varit och rotat i frugans syskrin och hittat sprättaren och en Fiskars tygsax :wink: . (spinner vidare på "finn fem fel-temat" appropå skruven som återkommer i bild gång på gång).

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 22:19

Det är min sprättare och saxen kom med en rullkniv, linjal och matta som jag köpte i ett paket på JO-ANNs i USA för två år sedan.

Så här ungefär ska det se ut när det blir klart (höll på att skriva OM). Hålen nertill ska indikira vald ingång (blå ljusdioder).
Bild

Ovansida.
Bild

Mer.
Bild

Här jag fått rören monterade på en alu-skena. Förvånades över att det vara ganska få komponenter att montera. Till ledningarn har jag använt emaljerad Cu-tråd.
Bild

Lite öppet är dock hur jag ska montera frontpanelen (den tjocka) på frontpanelen (den tunna).
Bild

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-11-15 22:21

Ser ut att bli jäkligt snyggt.
Fan, Bävern, vad du kan :D
Men du, blå lysdioder som ingångsindikatorer?
Edit: ändrat lite...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-15 22:26

Cool!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-15 22:53

Frodrak skrev:Ser ut att bli jäkligt snyggt.
Fan, Bävern, vad du kan :D
Men du, blå lysdioder som ingångsindikatorer?
Edit: ändrat lite...

Lådan var ju färdig, och fronten har någon annan fräst i, resten däremot har jag svetsat och svarvat fram själv.
Dioderna SKA vara blå - så är det bestämt.

Egentligen, och det gäller ju allt, har man riktiga verktyg kan man göra riktigt sköna prylar, det vet väl vilken högtalaresnickare som helst.

Så är vi framme vid dagens datum. Så här ser projektet ut idag:

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu ska det bli klart. Subminiatyrförstärkaren (0,8W med miniatyrrör) får vänta.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-11-15 23:57

Men varför just "grounded-grid", gallerjordad steg med signalingång på katoden = låg ingångsimpedans vilket skulle kunna tolkas som om du har en moving-coil pu som signalkälla! Men gissa är inte kul, berätta nu varför och hur, gärna med ett schema på en pappersserviette.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-15 23:57

Jäkla sexigt med rören innanför dom där fönstren. Jag är sugen på en rörförstärkare själv. Fint nu på hösten och vintern med rören lysandes hemtrevligt.
Får se vad jag kan hitta på...

Tips för långa skruvar: Köp gängstav och kapa. Mutter i vardera änden. Kostar nästan ingenting på ställen som biltema eller clas i sjön.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-16 10:55

Max_Headroom skrev:Tips för långa skruvar: Köp gängstav och kapa. Mutter i vardera änden

Det var nog så jag gjorde till slut. Och så köpte jag en 6mm rundstav i aluminium och använde som distans. En av tankarna med steget var just att det skulle se lite raffigt ut och konstruktionen valdes för att ... "den sades vara bra" ...

PeterAkemark skrev:Men varför just "grounded-grid", gallerjordad steg med signalingång på katoden = låg ingångsimpedans vilket skulle kunna tolkas som om du har en moving-coil pu som signalkälla! Men gissa är inte kul, berätta nu varför och hur, gärna med ett schema på en pappersserviette.

Förstärkaren är uppbygg av tre trioder ... letar schema ... där bara en triod är "jordad". Resten sitter som som buffertsteg.
Så här lite grovt:

Bild

Här finns andra mer typiska GG-steg:
http://diyparadise.com/web/index.php?option=com_content&task=view&id=102&Itemid=1

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-16 11:16

Det där blev ju riktigt jävla snyggt faktiskt :)

Vad blir det för materialkostnad om tex köper allt från elfa?

blir lite sugen faktiskt.

Du får lägga upp en bild med glöd i rören

:D
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-16 11:43

Du kan inte köpa allt från elfa. Du kan inte köpa nåt från elfa ... jo nåt - lite motstånd och kondingar.
Chassit från www.hifi2000.it, trafo från Frag Jan Zuerst i Tyskland, motorpot/kontroller från diyclub.biz i HongKong, rören från .... TubesAnd More i USA, ratten och ingångskontakterna från vt4c.com i Hongkong ....

Jag tror jag har en totalsumma bara på material på 2500:- eller lite mer.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-11-16 11:53

Ett exempel nedan:

Jag är lite sugen då jag behöver ha en förförstärkare där signalen från CD och surroundförstärkare "kopplas förbi" dvs en bypassfunktion. Detta låter sig ju göras om man bygger själv.

Också nyfiken på om rör i förseget kan råda bot på den hårdhet/vasshet jag upplever med kombinationen SB3/DAC1/Denon 2105/NAD 208/ OA51 (OA2212 klart mindre vassa men inte så välupplösta, funkar också sämre till bio.

Vore intressant att höra lyssningsintryck framöver....

http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid=m38.l1313&_nkw=%22grounded+grid%22&_sacat=See-All-Categories

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-16 13:04

Jag ska efter kaffet precisera inköpslistan lite mer. Kan också upplysa om att det finns en HK-sajt som säljer mönsterkort till Rozenblit-förstärkaren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-16 13:07

haha... vid första anblicken tyckte jag det såg ut som tre ledsna gubbar på kopplingsschemat!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-16 13:14

Nattlorden skrev:haha... vid första anblicken tyckte jag det såg ut som tre ledsna gubbar på kopplingsschemat!

De blir genast glada när de får ström genom knoppen. :D

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-11-16 13:29

Förkortas ECT 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-11-16 14:31

Lås den här tråden! För lite trollning och bråk.

Bild
Lite sura gubbar?

Väldigt trevlig tråd annars SB.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-16 15:47

Lite köpinfo då gubbs och grabbs.

Schemat är taget direkt från Bruce Rozenblits Audio reality:
http://www.transcendentsound.com/books.htm

Lådan är en GX 287 från www.audiokit.it:
http://www.audiokit.it/ITAENG/Cabinet/HI-FI2000/HI-FI2000-Galaxy.htm

Nättrafo är specialbeställd från Frag Jan Zuerst (lite halvbra/halvdåligt är att nätdelen har spänningsdubblare. Man kan ta kondingar med lägre spänningstålighet men ... men .. :roll:
http://www.die-wuestens.de/

Motorpot (inklusive reläkort och fjärrkontroll) kommer från Diyclub i HongKong. Jag beställde modell MV-01; kostar dryg 35 dollar.:
http://diyclub.biz/catalog/index.php?language=en

Ingångskontakter och ratten kommer från:
http://www.vt4c.com/shop/program/main.php

Rören är tre vanliga 12AU7 aka ECC82 aka 5814 aka 5963 ...Jag kör med 12AU7 inhandlade på:
http://www.tubesandmore.com/

Resten är lite blandat men det mesta (motstånd, kondensatorer, nätbrunn, labbkort till nätdelen) kommer från:
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do

Edit: Särstavning. :evil:

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-11-18 14:49

Du råkar inte veta hur många VA en trafo till fjärrstyrningen bör vara på som minst?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-18 14:54

Inte en susning, men jag har en trafo på 1,9VA men vet inte om det funkar. Det är ju bara under motorns gång den käkar ström .... och när relärerna aktiveras.
Alternativt är att plocka den spänningen från glöden.

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-11-19 00:45

är det en lika dan 1,9VA trafo som du skickade till mig kan jag meddela att den fungerar aldeles utmärk för mig.
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-19 10:21

Det var ju bra info! Tack, då kan jag sova lugnt.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2008-11-26 17:50

väldigt snyggt bygge, bäver! vart fick du lådan volymratten ifrån?

köpte sån där motorpot och kanalväljare av slump för ett tag sen. men då vet man vem man ska fråga om det strular...

kan nån förklara vad trollning betyder?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-26 18:08

Var jag fick lådan ifrån ... orkar inte skriva men titta i tråden så har du alla koordinater. Ratten är lite rundad (en VT4C-ratt annars) och frontplåten är special.

Nästa

Återgå till DIY-forum