Moderator: Redaktörer
Ljudman skrev:Elementen är testade och fungerar/låter bra i 15 liters sluten låda, men även i samma volym fast basreflex. Är det då ok att multiplicera 15 liter med 8 element (120 liter) eller ska man räkna på annat sätt? Ska man sektionera invändigt så att 2 element får 30 liter var eller spelar detta någon roll?
MVH
Piotr skrev:Någon dipoleffekt kommer inte vara aktuell och det går utmärkt att köra alla basarna i gemensam låda.. MEN en del stagning kan ju vara på plats och då går det ju alldeles utmärkt att dela in lådorna i flera mindre. Dock med uppgivet antal element samt låddimensioner så har det ingen betydelse utöver stabiliteten i konstruktionen.
/Peter
Kaffekoppen skrev:Jag håller inte alls med. Separata volymer anbefalles. Även i en gemensam lådkropp mås det bäst med separata volymer.
Piotr skrev:Ja fast någon "2.5-vägs effekt" blir det nog inte heller iom. att det som jag förstår det handlar om en tvåvägare.
/Peter
Piotr skrev:Kaffekoppen skrev:Jag håller inte alls med. Separata volymer anbefalles. Även i en gemensam lådkropp mås det bäst med separata volymer.
Har du vägt in att det är en sluten konstruktion och att elementen avses drivas med ett gemensamt slutsteg vilket innebär elektrisk inverkan mellan elementen?
Om det vore fråga om en basreflexlösning med två baselement skulle jag också rekommendera paralell koppling och separata volymer.
/Peter
Då har du inte alls givit dem separata volymer. Dum idé.Ljudman skrev:Tack för synpunkterna. Jag väljer nog att dela upp högtalaren i 3-4 sektioner invändigt, men jag sågar ett rektangulärt hål, kanske 15x20 cm i varje mellanvägg, och detta mest för att skapa oregelbundenhet för ljudvågorna och en rejäl intern stagning.
Är det någon som har bilder på egna eller andras linjekällor? Det kunde vara kul med lite design-inspiration.
PS. Efter Strmbergs anmaning har jag nu skrivit en liten presentation av mig, min ljudfilosofi och min anläggning.
Hälsningar Ljudman
Kaffekoppen skrev:Då har du inte alls givit dem separata volymer. Dum idé.
norman skrev:Kaffekoppen skrev:Då har du inte alls givit dem separata volymer. Dum idé.
Men är det en lika dum idé som att inte berätta varför det är en dum idé?
norman skrev:Kaffekoppen skrev:Då har du inte alls givit dem separata volymer. Dum idé.
Men är det en lika dum idé som att inte berätta varför det är en dum idé?
housemicke skrev:dali megaline
nadifierad skrev:
Vad är linjekällans främsta attribut? "bredare" sweetspot?
nadifierad skrev:housemicke skrev:dali megaline
Jo, dom förväxlade jag med dipoler!Svårt att hålla käften trots dålig påläsning
![]()
Vad är linjekällans främsta attribut? "bredare" sweetspot?
Ljudman skrev:Hej Kaffekoppen.
Piort skrev att det går utmärkt att ha gemensam låda. Du hävdar tvärtom att det är en dum idé att inte ordna separata kammare för elementen. Du skriver att man definitivt ska ha separata lådor till elementen. Men ex.vis Dali Megaline har faktiskt gemensam volym för två baselement (varje sektion som består av fyra basar har två sektioner, alltså inte egen volym för varje baselement). Utifrån detta faktum och att att massor med andra kvalificerade högtalare på marknaden som har två eller fler identiska baselement faktiskt inte har invändig sektionering, så undrar åtminstone jag varför konstruktörerna bakom alla dessa högtalare inte infört sektionering, en bit spånskiva per baselement kostar ju inte många kronor i sammanhanget för att ge denna i dina ögon viktiga förbättring.
Ljudman skrev:Hej Gastone, kan du berätta lite mer om det bygge som du refererar till? Lådstorlek, antal element, elementval för bas o diskant. Utveckla gärna de problem du stötte på.
Hälsningar Ljudman
Ljudman skrev: Därefter kan jag genom att skifta dessa två småbafflar i lugn och ro lyssna mig fram till vilken variant som passar mig bäst, utan att i onödan såga sönder baffeln .
Ljudman skrev:Dessa diskanter har jag haft för avsikt att driva med en transistorförstärkare, 2x30 w. Men jag såg häromdan i Hifi & Musik (nåt nummer från 2007) ett test av en kinesisk rörförstärkare, 2 x 13 w, som kostade 3995:- , ock då fick jag idén att kanske låta ett rörsteg driva diskanten, vad tror ni om det?
Piotr skrev:Jag tänker mig att om något så är det en dum idé att ha elementen parvis då den akustikt/mekaniska snedbelastningen som kan uppstå om elementen uppvisar olika småsignalparametrar får maximal effekt.
Om i stället många element samsas i en volym så jämnar denna effekt ut sig mellan elementen. Den är med största sannolikhet liten hur man än vrider och vänder på det för en sluten kontsruktion med ett relativt snällt impedansförlopp jämfört med en basreflexlösning.
Likaledes kan elementen påverka varandra elektriskt om inte impedanskurvan är identisk. Spelar alla elementen paralellt så är dom inte i vägen för varandra iom. att de ser en (fördmodligen) mycket låg drivimpedans från förstärkaren.
Med alla elementen i serie bör det inte heller bli så farligt iom. att strömmen bara kan gå en väg.. genom alla elementen och därmed drivs de likadant.
Värst bör det bli med en serie-paralell koppling som ett "H" där osymmetri kan resultera i en ojämn belastning/drivning av elementen.
Jag skulle rekommendera alla i samma volym med stagning samt två grupper om fyra paralellkopplade element i serie för en 4 ohm impedans.
Jag svär mig inte fri från att jag kan ha tänkt fel i detta och i sådana fall ser jag mig naturligtvis gärna rättad av någon som har bra koll på detta.
/Peter
Ljudman skrev:Hej Keld.
Jag behöver en förklaring till ditt inlägg. Jag kan förstå att ju längre bort från mittpunkten elementen är i vertikalplanet, desto längre tid tar det för dessa elements ljudutstrålning att nå lyssnarens öra. Men att kompensera löptidsfel med lägre utnivå? Det botar väl inte löptidsfelet annat än att man dämpar elementen så att de blir mer eller mindre ohörbara?
Strmbrg skrev:
Och, dessutom - kanske:
Vitsen med en linjekälla är väl (bland annat) att den skall "stråla cylindriskt".
Om man nu dämpar nivån i de yttre delarna av linjekällan, så lär väl spridningen i vertikalled påverkas, och den "cylindriska strålningen" övergår därmed i att likna någon annan geometrisk form.
Keld skrev:Strmbrg skrev:
Jo. men som allt annat är detta en kompromiss, som ska tillämpas lagom så, att inte nackdelarna överväger fördelarna.
Svante skrev:
Och visst kan elementen vara lite olika, men vad fasen, det är småsaker. Och intuitivt, utan att ha funderat hemskt mycket på det, så borde en gemensam volym snarare jämna ut skillnader mellan elementen än förstärka dem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster