Moderator: Redaktörer
Ljudman skrev:Hej Gastone, kan du berätta lite mer om det bygge som du refererar till? Lådstorlek, antal element, elementval för bas o diskant. Utveckla gärna de problem du stötte på.
Hälsningar Ljudman
Ljudman skrev: Därefter kan jag genom att skifta dessa två småbafflar i lugn och ro lyssna mig fram till vilken variant som passar mig bäst, utan att i onödan såga sönder baffeln .
Ljudman skrev:Dessa diskanter har jag haft för avsikt att driva med en transistorförstärkare, 2x30 w. Men jag såg häromdan i Hifi & Musik (nåt nummer från 2007) ett test av en kinesisk rörförstärkare, 2 x 13 w, som kostade 3995:- , ock då fick jag idén att kanske låta ett rörsteg driva diskanten, vad tror ni om det?
Piotr skrev:Jag tänker mig att om något så är det en dum idé att ha elementen parvis då den akustikt/mekaniska snedbelastningen som kan uppstå om elementen uppvisar olika småsignalparametrar får maximal effekt.
Om i stället många element samsas i en volym så jämnar denna effekt ut sig mellan elementen. Den är med största sannolikhet liten hur man än vrider och vänder på det för en sluten kontsruktion med ett relativt snällt impedansförlopp jämfört med en basreflexlösning.
Likaledes kan elementen påverka varandra elektriskt om inte impedanskurvan är identisk. Spelar alla elementen paralellt så är dom inte i vägen för varandra iom. att de ser en (fördmodligen) mycket låg drivimpedans från förstärkaren.
Med alla elementen i serie bör det inte heller bli så farligt iom. att strömmen bara kan gå en väg.. genom alla elementen och därmed drivs de likadant.
Värst bör det bli med en serie-paralell koppling som ett "H" där osymmetri kan resultera i en ojämn belastning/drivning av elementen.
Jag skulle rekommendera alla i samma volym med stagning samt två grupper om fyra paralellkopplade element i serie för en 4 ohm impedans.
Jag svär mig inte fri från att jag kan ha tänkt fel i detta och i sådana fall ser jag mig naturligtvis gärna rättad av någon som har bra koll på detta.
/Peter
Ljudman skrev:Hej Keld.
Jag behöver en förklaring till ditt inlägg. Jag kan förstå att ju längre bort från mittpunkten elementen är i vertikalplanet, desto längre tid tar det för dessa elements ljudutstrålning att nå lyssnarens öra. Men att kompensera löptidsfel med lägre utnivå? Det botar väl inte löptidsfelet annat än att man dämpar elementen så att de blir mer eller mindre ohörbara?
Strmbrg skrev:
Och, dessutom - kanske:
Vitsen med en linjekälla är väl (bland annat) att den skall "stråla cylindriskt".
Om man nu dämpar nivån i de yttre delarna av linjekällan, så lär väl spridningen i vertikalled påverkas, och den "cylindriska strålningen" övergår därmed i att likna någon annan geometrisk form.
Keld skrev:Strmbrg skrev:
Jo. men som allt annat är detta en kompromiss, som ska tillämpas lagom så, att inte nackdelarna överväger fördelarna.
Svante skrev:
Och visst kan elementen vara lite olika, men vad fasen, det är småsaker. Och intuitivt, utan att ha funderat hemskt mycket på det, så borde en gemensam volym snarare jämna ut skillnader mellan elementen än förstärka dem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster