Here we go again - hemmastudio - reborn!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Here we go again - hemmastudio - reborn!

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-26 00:46

Fortsatt uppgradering av bioljud och hifi får anstå ett tag eftersom vi plötsligt beslutat att röja upp och fixa till i det s.k. allrummet där digitala trummor, keyboard och diverse andra instrument samsas med TV-tittande, motionscykel, diverse sällskapsspel och gamla leksaker (ungarna är nu i tonåren...)

Alltså rev vi ut allting - bonade golvet, målade taket, klär om sofforna, kastade ut tjock-TV:n, gamla spegeln och soffbordet.

Så var det det här med "studion" - här behövs förstås till att börja med ett par riktiga monitorer:

Bild

En snabb inventering i garaget, några blyertsskisser, en skiva MDF och därefter lite sågande och fräsande "under altanen". Det får bli ett par slutna, kompakta lådor. 200x338x238 mm:

Bild

Basen är en Dynaudio 17W75 och till den en Morel MDT29 i diskanten. De har legat oanvända länge, men nu är vilan slut:

Bild

Basen har en stålkorg som överlappar håltagningen rejält så det blir riktigt bra att låta diskanten glida ner under basen med 20 mm överlappning. Med fräsen är det dessutom en fröjd att få till precisionen med millimeterpassning:

Bild
Senast redigerad av Kalejdokom 2014-05-06 10:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-26 00:51

Det är inte normalt att ha Dynaudio element skräpandes! :? 8O :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-27 12:05

nadifierad skrev:Det är inte normalt att ha Dynaudio element skräpandes! :? 8O :D

Men visst vore det nice om det råkade hända? :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-27 12:13

nadifierad skrev:Det är inte normalt att ha Dynaudio element skräpandes! :? 8O :D

Jag har 9 stycken :oops:

Skall bli kul att följa, har baselementen och MDT30 liggandes.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-27 13:19

skön elementmontering, sonus faber hade nån modell med sådan överlapp

lådan ser liten ut, vad ska du ha för dämpmaterial?
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-27 14:31

Dynaudio använder det på flera modeller.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-07-27 14:36

pinoccio skrev:

Men visst vore det nice om det råkade hända? :lol:

Haha, jo drömma kan man ju alltid... :roll:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Here we go again - hemmastudio

Inläggav DVD-ai » 2009-07-27 14:37

[quote="Kalejdokom"]Fortsatt uppgradering av bioljud och hifi får anstå ett tag eftersom vi plötsligt beslutat att röja upp och fixa till i det s.k. allrummet där digitala trummor, keyboard och diverse andra instrument samsas med TV-tittande, motionscykel, diverse sällskapsspel och gamla leksaker (ungarna är nu i tonåren...)

Alltså rev vi ut allting - bonade golvet, målade taket, klär om sofforna, kastade ut tjock-TV:n, gamla spegeln och soffbordet.

Så var det det här med "studion" - här behövs förstås till att börja med ett par riktiga monitorer:

En snabb inventering i garaget, några blyertsskisser, en skiva MDF och därefter lite sågande och fräsande "under altanen". Det får bli ett par slutna, kompakta lådor. 200x338x238 mm:

Basen är en Dynaudio 17W75 och till den en Morel MDT29 i diskanten. De har legat oanvända länge, men nu är vilan slut:

Basen har en stålkorg som överlappar håltagningen rejält så det blir riktigt bra att låta diskanten glida ner under basen med 20 mm överlappning. Med fräsen är det dessutom en fröjd att få till precisionen med millimeterpassning:
quote]

Sjukt snyggt, blir nog prima detta du ! :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-27 14:51

Det blir väl en f3 runt 60hz och rätt högt q på det lådvalet..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-27 16:08

MagnusÖstberg skrev:Dynaudio använder det på flera modeller.

jag har för mig ha sett fjösiga överlapp på dynaudio enbart, inte alls så kaxiga som på sonus faber, man jag kan ju ha fel
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-27 18:52

MagnusÖstberg skrev:Det blir väl en f3 runt 60hz och rätt högt q på det lådvalet..

Rätt och fel... snarare 50Hz men ja, med en rejäl q-puckel :wink: .

Så här ser det ut i WinISD med en sluten låda på 10L:

Bild

Men kurvan bekymrar mig inte nämnvärt eftersom jag delar aktivt i botten mot en sub och dessutom använder EQ för att jämna till kurvan.

Jag vet hur dessa element låter och är ganska säker på att få till ett bra resultat i sluten låda. Dynaudio är dessutom kända för att funka bra med 6dB filter så jag testar med ett enkelt 6/18dB filter vid 3500Hz utan krusiduller och så får EQ:n fixa biffen!

Idag har jag skruvat ihop lådorna - återkommer med bilder när jag tömt kameran...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-27 19:47

Nu handlar ju den här tråden egentligen om ett par nya studiomonitorer, men det blev liksom ett helt DIY-projekt av hela rummet. Så här ser det ut mitt under pågående DIY-ande:

Bild

Nya hyllor (25% rabatt på ELFA hos K-Rauta!) som jag byggt i samma 18mm furu som jag använt i mina tidigare högtalarbyggen. Sofforna har hängt med i elva år så dom måste kläs om (pågår just nu av min DIY:ande hustru).

Mycket sladdar blir det...

Bild

Jag upptäckte även att det fanns ett tomrum innanför en vägg, där det skulle passa med en infälld hylla, med lite effektljus. Sagt och gjort - en hylla i väggen:

Bild

...och hoppsan - här kom det visst en sån här oxo:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-27 20:01

Ja, ha - då blev jag just av med den gamla AV-receivern som jag lagt ut på Blocket men egentligen tänkt behålla till den här "lilla" biosalong som det nu blir i den kombinerade studion/allrum/TV-rum...

Det var en SONY STR-DE475 som dock inte hade tillräckligt med SPDIF in och definitivt ingen HDMI. Men nu blir det alltså att jaga rätt på en ny.

Fråga: någon som vet om någon AVR som är så pass slimmad att den kan stå på en hylla som bara är 300mm djup?? Med minst 2xSPDIF och helst med HDMI. 5.1 är ok.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-27 21:32

Nu börjar det likna något; sofforna har fått ny klädsel och nya kuddar. TV:n och BD-spelaren är på plats, mina gamla surrounder har fått nytt liv som fronter bredvid TV:n (ja, dom ska förstås få nya fötter och nya tygfronter) och "studion" är ihopkopplad, dock utan några högtalare ännu :( .

Bild

Ja, studion förresten. För den som är intresserad så är det följande pryttlar som visas på bilden nedan:

Yamaha NP-30 keyboard/piano
Yamaha DTXpress III med div tweak och extensions (trummor)
Epiphone LP Goldtop elgura
Yamaha RBX-374 elbas
MAC mini (med Garageband som studioprogramvara inkl div gigpacks för t.ex. symfoniorkester med riktiga samplade instrument)
Tascam US-122 midiinterface
Behringer Xenyx 1222 mixer
Behringer FBQ1502 EQ
Behringer CX2310 aktivt delningsfilter
2 x NAD3020 slutsteg till monitorer resp subbas (som skall byggas!)

Bild
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-07-28 00:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-27 23:04

hur är slagkänslan på yamahapadsen, har virveln bättre känsla än pukorna? vad är det för kagge?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-28 01:05

Nu ska det erkännas att det främst är min son som trakterar trumstockarna, men jag har väl medverkat i all teknisk assistans och inköp. Virveln är en stereo gummipad från DTXtreme (TP-100) som ger en väldigt naturtrogen slagkänsla, med programmerbara rims för olika kantslagseffekter. Övriga är standard gummipads (TP-65) som är helt ok. Sonen säger dock att Rolands meshpads är snäppet bättre, om det säger något.

Kaggen är en kombination av "riktig" dubbelpedal och en pad från Thomanns Milleniumset, som blev över när vi slaktade grabbens nybörjarset - vi har alltså flera sådana pads att slita ut som kagge.

Man må ha fördomar om digitala trummor, men de här funkar fantastiskt bra och möjligheten att öva med hörlurar är räddningen för övriga familjen...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-28 01:16

Sista finishen gällande rumstweak fick bli ett par Bose Acustimass-kuber som bak-/surroundhögtalare. Att placera dem så här högt upp i taket ger ett väldigt spejsigt surroundljud:

Bild

Och så var det monitorerna, ja. Dom har kommit så här långt idag:

Bild

De här lådona har jag gjort med helt räta vinklar och utan några avfasade kanter - med tanke på ytbehandlingen. Jag har en del björkfanér som blev över efter vinterns 2,5-vägs Scanspeakbygge. Vet bara inte när jag får tid att göra klart underarbetet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-28 10:09

Kalejdokom skrev:Virveln är en stereo gummipad från DTXtreme (TP-100) som ger en väldigt naturtrogen slagkänsla, med programmerbara rims för olika kantslagseffekter. Övriga är standard gummipads (TP-65) som är helt ok. Sonen säger dock att Rolands meshpads är snäppet bättre, om det säger något.

jag har varit sugen ett tag att prova den där yamaha-virveln, det finns även en trezoners, om den är mjukare i slagkänslan än dom vanliga pukpadsen så finns det hopp. jag har ett roland-set själv, blandat nätskin och gummipads. nätskinn är inte felfria, onaturlig studs och problem med hotspot, känsligheten är dock tipptopp och till viss del positioneringen

Kaggen är en kombination av "riktig" dubbelpedal och en pad från Thomanns Milleniumset, som blev över när vi slaktade grabbens nybörjarset - vi har alltså flera sådana pads att slita ut som kagge.

ok

Man må ha fördomar om digitala trummor, men de här funkar fantastiskt bra och möjligheten att öva med hörlurar är räddningen för övriga familjen...

jag håller med. många gånger är det inte ens möjligt att lira akustiskt hemma, då är ju digitalt en dröm. men helt ljudlösa är dom långt ifrån, jag var tvungen att bygga isolatorer till kaggen och hihat, annars lät det som om huset skulle rasa
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-28 11:13

celef skrev:...annars lät det som om huset skulle rasa

Hm... när man läser en hel del andra trådar här på Faktiskt så verkar det ju tvärtom som att det är just det man vill åstadkomma - få huset att rasa alltså, genom att alstra så mycket lågfrekvent (o-)ljud som möjligt :twisted:. Fast då kallas det visst "musik" :wink:.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-28 20:29

Kalejdokom skrev:
celef skrev:...annars lät det som om huset skulle rasa

Hm... när man läser en hel del andra trådar här på Faktiskt så verkar det ju tvärtom som att det är just det man vill åstadkomma - få huset att rasa alltså, genom att alstra så mycket lågfrekvent (o-)ljud som möjligt :twisted:. Fast då kallas det visst "musik" :wink:.

jepp, dom växer nog upp och får vett dom med ska du se :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-29 09:11

Appropå bas ja, det behövs ju en sub till monitorerna (som även kommer att funka som LFE-kanal vid filmtittande). Jag grävde lite djupare i garagets gömmor och titta vad jag hittade:

Bild

Två mumsiga bilbasar; 8" Zachry BX-808. Jag har ju lyckats få välljud ur bilbasar hemma tidigare så det lär väl gå med de här också. Jag tror att det kan funka med isobarik (pull-push) i en sluten låda på 20L plus lite LT-hjälp. Med ett f-3 på 25Hz räcker det med ett DC-gain på 12dB för att få till det så här:

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-29 22:21

Delar du garage med Ljudia eller? :D

Du flyttar dubbelt så mycket luft, om du struntar i isobariken, och kör på var sin låda till åttorna! :twisted: :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-29 22:36

nadifierad skrev:Delar du garage med Ljudia eller? :D

Du flyttar dubbelt så mycket luft, om du struntar i isobariken, och kör på var sin låda till åttorna! :twisted: :wink:

På fråga A svarar vi nej och på B kan vi inte... kan vi inte tänka oss att ta mer golvyta i anspråk. För att få samma tonkurva som med isobarik krävs dessutom dubbelt så stor låda. Jag vill försöka med en låda och den kommer att stå i ett hörn och få bra rumsstöd. Den här basen är inte heller till för att skapa jordbävning i Kina så det blir nog ok så här.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-29 22:41

Kalejdokom skrev:
nadifierad skrev:Delar du garage med Ljudia eller? :D

På fråga A svarar vi nej och på B kan vi inte... kan vi inte tänka oss att ta mer golvyta i anspråk. För att få samma tonkurva som med isobarik krävs dessutom dubbelt så stor låda. Jag vill försöka med en låda och den kommer att stå i ett hörn och få bra rumsstöd. Den här basen är inte heller till för att skapa jordbävning i Kina så det blir nog ok så här.

Blir nog bra, som vanligt! :)

Nu måste väl ändå garaget vara länsat på coola element? 8O :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-29 22:46

Dags att rulla vidare bygget av monitorerna. Efter lite putsning av lådorna är det nu dags för fanéret. Jag måste erkänna att jag är lite orolig för detta moment. Jag har tidigare bara fanérat baksidan på mina 2,5-vägare. Nu ska jag lyckas med 12 sidor på två lådor. Vi får väl se hur det går. I kväll började jag med att klippa till alla bitarna från björkfanéret:

Bild

Två motstående sidor i taget tänkte jag få i press mellan två MDF-skivor och ett antal tvingar:

Bild

Vi får se i morgon bitti hur resultatet blir. Det jag funderar på är hur det blir att fanéra nästa sidor då limmet kommer att rinna ut på de redan fanérade sidorna. Det gäller väl att stå redo och snabbt torka bort allt överflödigt spill. Någon som har några idéer eller förslag till hjälp?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-29 22:54

nadifierad skrev:Nu måste väl ändå garaget vara länsat på coola element? 8O :wink:

Ja, det närmar sig onekligen slutet. Förutom de planerade projekten som ingår i min uppgradering plus lite annat så lär det väl bli några udda element kvar - men sen är det tomt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-30 16:42

Dagen börjar bra. De två första sidorna med fanér har satt sig ordentligt utan att glipa i någon kant eller hörn. Det frestar dock på krafterna och tålamodet att få till ett riktigt bra resultat. Att skära och slipa ner kanterna är ett precisionsjobb som tar tid! Och att limma nya sidor med faner tar ju några timmar i press. Nu har jag dock gjort klart totalt fyra (av 12) sidor och skurit upp hålen för element och terminaler:

Bild

Bild

Jag har klurat lite kring hur följande sidor skall fås till utan att det rinner lim på de färdiga sidorna och att kunna slipa kanterna utan att slipa på de färdiga sidorna. Jag provar med att tejpa över de färdiga sidorna med smörgåspapper och maskeringstejp så får vi se hur det blir:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-30 21:58

Försöket med smörgåspapper pch tejp funkade utmärkt. Efter att tejpen avlägsnats tog jag ett superfint slippapper och jämnade till hörnen och tog bort de små limrester som fanns kvar. Resultatet blev absolut 100%:

Bild

Nu sitter de sista sidorna i press så om ett par timmar kan jag ta paus för idag och förhoppningsvis få ljud i lådorna i morgon - spännande!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-30 22:21

En låda väl värdig de fina elementen :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-31 10:47

Yes, och nu är båda lådorna helt klara! Jag är mycket nöjd med resultatet, men det tog nästan två dygn att få till det och efter allt slipande för hand så är armar och händer i behov av lite semester...

Bild

Nu återstår att behandla med olja innan montering av elementen kan ske.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-31 11:58

...och här var första lagret olja påpenslat. Jag använder en sidenmatt, färglös möbelolja som innehåller kinesisk olja; samma typ som används t.ex. på köksbänkar. Jag tänker putsa med fin trollull för att ta bort de fibrer som reser sig och för att få till en slät och matt yta.

Man ser direkt hur träet får liv och djup när oljan trängt in - det här blir finfint!

Bild

Tråkigt bara att det tar sex timmar för oljan att torka... och jag vet ännu inte hur många strykningar som behövs.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-31 19:07

det blir fint det där, men enkla lådor riskerar att bli lite tråkiga, jag tycker proac har förhindrat detta väl genom att addera en liten knorr i form av en liten list på baffelns nedre del, lådan blir så mycket mer spännande att titta på detta enkla vis, assymetrisk elementplacering hjälper såklart oxå till

Bild

vad är det i kinesisk olja som är så bra jämfört med vanlig hederlig linolja?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-31 20:05

Linolja är säkert också bra. Kinesisk olja har mycket låg ytspänning och är känd för att tränga in bra och ge träet hög formstabilitet.

Beträffande designknorr så kommer den här:

Bild

Medans oljan torkar fräser jag till ett par fronter med avfasade/avrundande sidor. Jag använder 10mm MDF och fräser ur för elementen så att ramen kan ligga dikt an mot baffeln:

Bild

Och naturligtvis så har jag fräst ner neodyniummagneter i baffeln och gör alltså motsvarande försänkning i ramen:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-31 22:16

Dags då för slutligt montage. Det handlar ju om slutna lådor så det gäller att det blir riktigt tätt. Jag använder tätningssnören från HiFi-kit; riktigt slajmigt och lagom kladdigt - det blir nog tätt:

Bild

Samma tätning till basen. Här skymtar även dämpningen; jag har fyllt runt om och mot baksidan, ca 50% fyllning med 70mm Isover isoleringsmatta. Skymtar även en dämpled till diskanten. Jag testar med 6dB dämpning för diskanten då jag vet att de är betydligt mer lättdrivna än Dynaudiobasarna (inte på pappret, men enligt dB-mätaren):

Bild

Element och terminaler på plats - äntligen färdigt!!!!

Bild

Efter lite brusmätning är jag redo att släppa på Eagles - Long road out of Eden - och då ser det ut så här :D :D:

Bild

Återkommer när de kommit på plats i studion och trimmats in med EQ och aktiv delning mot subbasen!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-31 22:24

finfint :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-01 00:04

Brutalt vackert! :D

Elementen är också så jvla läckra! :wink:

Svårt att sluta ögonen och lyssna, när högtalaren ser ut så där. 8)

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2009-08-01 00:10

Mycket fint! Keep up the good work, som man säger!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-04 16:40

Installationen i studion pågår för fullt - jag återkommer med bilder när det är lite mer färdigt.

MEN, idag har jag stött på patrull. För första gången på länge har jag blivit riktigt besviken - mina fina Zachry-basar, som jag tänkt bygga sub av (se tidigare inlägg i denna tråd), visar sig vara skadade på något sätt. Båda elementen ger ifrån sig ett skrapande ljud som verkar komma från konen, så fort man ökar volymen något. Förmodligen har talspolarna tagit skada. Elementen har ju inte använts på många år så frågan är om de kan ha "åldrats" på något vis genom att inte ha motionerats på länge.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel och om det mot förmodan skulle gå att göra något åt det? Det märkliga är att de ger en bra, djup och fast bas i en testlåda, men med ett ordentligt skrapande och krasande som biljud.

Eftersom jag vill hålla strikt på min policy om att inte köpa några nya element börjar jag nu istället fundera på att använda de två Revelator-basarna som jag har liggandes. Att bygga en sub med de elementen känns dock onödigt lyxigt, men bättre det än att de bara blir liggandes.

Jag ska fundera någon dag så jag inte förhastar mig...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-04 16:42

Är det inte en idé att fundera på byteshandel? Då ökar du ju inte antalet element..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-04 19:05

Men vad skulle jag byta till? Du menar byta mina oanvända Revelator mot beggade subbasar? Dom vill jag nog inte göra mig av med hur jag än gör...

Det är väl klart att jag kan gå förbi min policy och köpa ett mer dedikerat subelement om jag samtidigt kasserar två element som faktiskt inte funkar.

Eller hade du förslag på byteshandel?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-04 19:26

När dom nu ändå är trasiga, så är det väl läge att testa om du kan öppna, och hitta felet? :)

Skulle inte förvåna mig om du lyckas laga dem själv! :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-04 21:14

Jag har redan försökt... det finns inte en synlig (eller osynlig?) skruv e.d. att pilla på. Det blir att skära loss konen, men det får gärna någon annan göra. Den som har vägarna förbi får dom gratis!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-04 22:39

Kalejdokom skrev:Men vad skulle jag byta till? Du menar byta mina oanvända Revelator mot beggade subbasar? Dom vill jag nog inte göra mig av med hur jag än gör...

Det är väl klart att jag kan gå förbi min policy och köpa ett mer dedikerat subelement om jag samtidigt kasserar två element som faktiskt inte funkar.

Eller hade du förslag på byteshandel?
Nä, jag vet ju inte ens vad jag har :)

Men det hindrar ju inte att det kanske går att hitta nått...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-04 23:13

...och nu har jag hittat nåt!

:D :D :D Pinsamt, men hemskt roligt - jag grävde ännu djupare i garaget och hittade denna, en Phoenix Gold Xmax10 från HiFi-klubben, förmodligen sent 90-tal:

Bild

Jag hade allvarligt förträngt mina tidigare basorgier bak i bilen... Med ett fs på 23Hz, xmax +/-12mm och max 300W kontinuerlig effekt så blir det här sjukt mycket bättre än tidigare påtänkta Zachrybasar. Med tanke på att den även ska användas för baskaggen till de digitala trummorna, så är jag övertygad om att det här blir mycket bättre!

Eller, som det står på databladet:

"Caution - Xmax woofers are capable of very high SPL's. Prolonged exposure to these high SPL's can cause hearing loss."

Nu återstår bara att bygga en stabil och riktigt tät låda så är vi hemma!

PS - jag har redan provat den i en provisorisk låda och den är hel - spelar rent och djupt utan dist.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-04 23:27

Kalejdokom skrev:...och nu har jag hittat nåt!

:D :D :D Pinsamt, men hemskt roligt - jag grävde ännu djupare i garaget och hittade denna, en Phoenix Gold Xmax10 från HiFi-klubben, förmodligen sent 90-tal:

Jag hade allvarligt förträngt mina tidigare basorgier bak i bilen... Med ett fs på 23Hz, xmax +/-12mm och max 300W kontinuerlig effekt så blir det här sjukt mycket bättre än tidigare påtänkta Zachrybasar. Med tanke på att den även ska användas för baskaggen till de digitala trummorna, så är jag övertygad om att det här blir mycket bättre!

Eller, som det står på databladet:

"Caution - Xmax woofers are capable of very high SPL's. Prolonged exposure to these high SPL's can cause hearing loss."

Nu återstår bara att bygga en stabil och riktigt tät låda så är vi hemma!

PS - jag har redan provat den i en provisorisk låda och den är hel - spelar rent och djupt utan dist.

Sweet, är det äkta kolfiber eller bara kolfiberlook?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-05 08:16

Jodå, det är äkta "Tri-matrix Carbone Fibre, for incredible stiffness with excellent damping characteristics to give amazing transient response and true piston motion under heavy excursion." Låter bra på pappret...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-05 08:24

Kanon! Små gömmor är kul :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-05 09:45

Hänger bara motstonden löst inne i lådan.... ?! :roll:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-05 13:41

DVD-ai skrev:Hänger bara motstonden löst inne i lådan.... ?! :roll:

Dom gjorde det under provspelningen. Nu sitter dom med ett buntband fästat bak på diskanten :).

PS Har just varit förbi Optimera och hämtat hem lite ny björkfanér (till baslådan)... 80 spänn för fanér till hela lådan är väl inte fy skam?!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-05 14:49

är det inte bra menar du?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-05 19:26

Här kommer lite bilder från slutfasen av monitorerna. Så här blev det med fronter på plats och på en hylla med mått lika högtalarens fotavtryck. Jag har sågat hyllan med 17 graders vinkel så att den blir exakt spegelvänd mot den vänstra högtalaren:

Bild

Här en detalj som visar tygfrontens kant mot baffeln:

Bild

Eftersom jag inte vill ha några synliga konsoler under/bakom hyllan så har jag använt en ELFA-skena som är dold bakom högtalaren och med endast en hyllkonsol som jag måttat in så att den skär exakt genom högtalarens tyngdpunkt. För att fixera i sidled har jag monterat två stödklotsar närmast skenan mot vägen, så här:

Bild

Och så här ser det ut på lite håll, med de båda monitorerna på plats. Än återstår att placera dit lite fler burkar på hyllan och dra en del ytterligare kablage:

Bild

Det låter fantastiskt bra! Och med den blivande subben som stöd i botten ska det även gå att dra på ordentligt på trummorna :).

Edit, stavfel.
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-08-06 22:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-05 19:39

Kör du med trummodulens inbyggda ljud eller har du någon mjukvara på datorn som står för ljuden?
SuperiorDrummer 2.0 verkar grymt bra, om jag någon dag fixar ett elektroniskt trumset i lägenheten så kommer jag lätt köra med det!

http://www.youtube.com/watch?v=xiqgMN--hMg

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-05 19:55

Använder bara modulens ljud (DTXpress III) och för träning räcker det riktigt långt. Har inte midikopplat modulen till datorn utan kör endast via line in på datorns midiinterface.

Edit, stavfel.
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-08-06 22:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-06 09:34

celef skrev:

Svar: Nej

Dom har en tendens till att vibrera och föra oväsen vid vissa frekvenser, mycket störande + att det inte är så bra att dom hänger löst...
Dom kan faktiskt (har varit med om det) vibrera så pass att lödnignarna blir slitna = dom släpper och man får glappkontakt.

Motfråga, varför skulle det inte vara dåligt att ha dom hängande löst..?!

kanske vi kan börja tillverka hängande filter, alla komponenter hänger i anslutnignarna till respektive element, så får vi stämma av filtrena så att deras resonans frekvens inte infaller i den hörbara området, så att dom slipper störa... ;)

Ne men jag ser det som ej självklarhet att inte något ska hänga löst och bidrera inne i en högtalare...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-06 10:42

Jag använder smältlim till mina hardwirelösningar i lådorna, såväl komponenterna limmas som lödningarna limmas fast mot lådan.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-06 14:24

DVD-ai skrev:
celef skrev:

Dom har en tendens till att vibrera och föra oväsen vid vissa frekvenser, mycket störande + att det inte är så bra att dom hänger löst...
Dom kan faktiskt (har varit med om det) vibrera så pass att lödnignarna blir slitna = dom släpper och man får glappkontakt.

kanske vi kan börja tillverka hängande filter, alla komponenter hänger i anslutnignarna till respektive element, så får vi stämma av filtrena så att deras resonans frekvens inte infaller i den hörbara området, så att dom slipper störa... ;)

Ne men jag ser det som ej självklarhet att inte något ska hänga löst och bidrera inne i en högtalare...

anledningen till min fråga att dom flesta verkar så anala vad gäller hur saker och ting ska vara, det måste alltid vara strikt ordning, slarvigt är lika med döden. det tycker jag är tråkigt.
Bikinitider

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-06 14:41

celef skrev:
DVD-ai skrev:
celef skrev:

anledningen till min fråga att dom flesta verkar så anala vad gäller hur saker och ting ska vara, det måste alltid vara strikt ordning, slarvigt är lika med döden. det tycker jag är tråkigt.

Jo, men vist är det kul om det ser "snyggt och städat" ut :)
och om grejerna sitter fast ordentligt och är man noga så tycker jag det blir roligare.. :P

men i detat fall så va det ju inte bara det, utan det finns alltså rent driftekniska argument för att inte ha dom löst hängande inne i högtalaren :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-06 21:25

Nog tjatat om motstånd som hänger löst...

Mer intressant är sådant som sitter ordentligt fast, med t.ex. 8 st M6 bultar genom en 38mm baffel. I kväll kunde jag inte värja mig längre - studiosubben måste bli klar till helgen!

Här kommer alltså en liten cliffhanger. Alla sidor är uppsågade, hål och försänkningar urfrästa. Slutsteget ska sitta på gaveln och för att passa måtten jag valt för övrigt så fick jag även försänka slutsteget 5mm in i gaveln genom att fräsa ner spår i kanten på MDF:en. Det skymtar lite på denna provisoriska uppställning av lådan (som ännu ej är monterad):

Bild

Slutsteget sitter i en egen låda, avskiljd från basens slutna låda.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-07 10:54

Ritkigt trevliga mått på den "subben" :)

hur kommer den att spela då tro ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-07 14:16

Yttermåtten är 450x300x238 mm men lådvolymen för basen är endast drygt 16L (på rekommendation från PhoenixGold datablad). Med lite EQ och hörnplacering ska vi nog få den att spela under 30Hz, men det är ju ingen monsterförstärkare jag använder så SPL lär väl bli lite begränsad.

Man får påminna sig om att den ska stå i ett mindre rum och tjäna som basstöd till studion och en mindre TV-hörna. Det "riktiga" musik-/biorummet är på övervåningen och där spar vi inte på krutet... men den avdelningen avhandlar vi i andra forumtrådar!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-08 09:55

Lådan är nu ihopskruvad/-limmad och spacklad inför kommande fanéring:

Bild

Under tiden spacklet torkar så kan man ju fundera lite på vad man kan göra av ett par kromade klädhängarstänger från ELFA, en 21mm kvartsstav, några filttassar, spikbleck och en skiva stavlimmad furu:

Bild

Ernst hade nog gjort en ljuslykta eller en utegrill, men det går bort!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-09 15:11

Ok, då kör vi väl hela upploppsrakan ända in i mål, sammanfattat i en och samma post!

Lådan skulle som sagt fanéras och för långsidorna innebar det att fanéret måste skarvas för att täcka hela sidan. Jag la därför två fanérstycken lite om lott och fixerade med maskeringstejp (den blå varianten, som ska vara lättare att ta loss efteråt). Jag skar igenom båda fenéren i ett skär och fick därigenom ett snitt med perfekt passning - helt utan synlig skarv...

Bild

...men den blå tejpen tog förstås med sig valda delar av fanéret :evil: (se längs skarven i mitten):

Bild

Nu spelar ju detta ingen större roll. Det mesta gick att fixa med slipning och sedan är det ju baksidan. Dessutom ska den ju stå under en hylla på golvet.

Alla sidor klara och gaveln mot slutsteget har fått lite svart färg längs kanterna:

Bild

Återigen blir jag påmind om hur lätt det faktiskt är att få till perfekta hörnen och sidor med fanér. Jag har alltid trott att sånt här bara går att fixa på fabrik med NC-maskiner och specialmetoder:

Bild

Och medans oljan torkar passar jag på att "leka Ernst" en stund. Fräsen är suverän till att få till exakta cirklar och avfasningar. Lite grått tyg och en häftapparat och ramen till fronten är fixad!

Bild

Att använda M6-bultar och limmade islagsmuttrar är förstås overkill - och det visade sig också att jag borrat hålen genom baffeln lite snett och lite för trångt. Det blev till att borra upp hålen och dessutom "mjuka upp" gängorna med lite cykelolja innan jag fick igenom alla bultarna. Hoppas sannerligen att jag slipper skruva ur elementet igen!

Bild

Ta da! Färdigt!

Bild

We are family 8) 2.1-systemet till studion är färdigt:

Bild

Och hur låter den då? Ingen aning - det dröjer en stund innan jag får möjlighet att testa - håll till godo med det visuella resultatet tills vidare!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-09 15:20

:cry:

Det är så snyggt att jag blir rörd.........Snyft..... :D

Vad skulle du ha de kromade rören till? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-09 16:32

...för att inte tala om hur rörd man blir av soundet - jag kunde inte hålla mig utan konkade ner hela kitet till "studion" och föll på knock out i första ronden. Det behövs ingen EQ - basen rullar med all önskvärd tydlighet raka vägen ner i källaren. 20Hz är ingen match, och hur lättdriven är den basen?! Jag fick dämpa allt som finns på vägen genom EQ och filter för att få en "lagom" nivå på trycket. Helt otroligt!!

De kromade rören ja, det är en helt annan historia men hör likväl hemma i studion och därmed i den här tråden - jag återkommer så snart jag hämtat mig från SPL-chocken...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-09 16:36

Fan vad coolt! :D

Jag upplever samma fenomen med mina slutna subbar!
Det är inte frågan om att höja några frekvenser, utan en ren dämpningsfråga............ :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-10 23:04

Har ikväll ägnat mig åt att trimma in ljudet, efter att ha kompletterat med en ny AV-receiver. Och det var sannerligen en trevlig stund, för jag hittade en mycket kompetent krabat på MediaMarkt. Läs mer i mitt inlägg under Köpråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 4&start=77

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-14 17:15

Börjar närma mig slutet på studio-DIY:andet. Efter att ha fått klart monitorerna och subben till studion har jag/ska jag avsluta lite tweakande på TV-högtalarna (frontkanalerna till bioljudet) i samma rum.

I min pågående uppgradering av det "riktiga" musik/bio-rummet på övervåningen har jag plockat bort ett par gamla hembyggda stativare som tjänat som sidokanaler tidigare. Så här såg dom ut då:

Bild

Jag har egentligen inte varit så imponerad av ljudet från dem tidigare men tänkte att de skulle kunna komma till pass vid den nya TV:n. De är bestyckade med helt ok Peerless-element, DT80H i diskanten och WR130 som 5" bas:

Bild

Eftersom jag nu har en grafisk dB-mätare var jag nyfiken på hur de presterade enligt ljudmätaren. Och då blev jag pinsamt upplyst om att diskanten var ansluten med fel polaritet i båda lådorna. Med ett andra ordningens delningsfilter hade jag en kraftig dip runt 2,5 kHz och aldrig reflekterat över att man bör fasvända diskanten! Efter att ha rättat till "felet" såg det ut så här med rosa brus utan EQ 8) - och plötsligt kom det ljuv musik ur dessa gamla föraktade hemmabyggen:

Bild

Första åtgärden för att höja den visuella finishen blev ett par nya tygfronter i samma mörkgrå färg som studiomonitorerna. Tidigare ramar var svarta och 2 mm för breda... (fult!):

Bild

De blanka ELFA-stängerna från tidigare golvstativ tänkte jag använda till nya kortare stativ, men när högtalarna nu låter så mycket bättre får jag nog lägga krut på ett mer sobrare tweak. Alltså införskaffades lite rejäla 50mm ben i Zamak med ytbehandling i mattborstad nickel (Zamak är en legering av zink, aluminium, magnesium och koppar). Med M-gänga i topp och botten ska vi nog få till en fot av dessa:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-14 21:29

Träskivan och kvartslisten är tillsågade:

Bild

Och en stund senare är bottenplattorna till stativen limmade. Återstår att slipa, betsa och lacka:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Here we go again - hemmastudio - KLART!

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-15 19:08

Lite tålamodskrävande med båtlack som tar 10 timmar på sig att bli klibbfri... Efter två strykningar på bottenplattan blev jag i alla fall helnöjd med resultatet. Och med ben och filttassar på plats ser det ut så här:

Bild

Därmed kan vi stänga den här tråden. Studion är klar och det blev långt mycket bättre än jag anat från början - att "bara flytta några hyllor", resulterade i ett helt nytt rum, som också blev en liten biosalong med fantastiskt ljud, BD och HD-TV.

Bild

Väl mött i mina andra byggtrådar där jag jobbar vidare med min uppgradering.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-15 22:06

Med risk för att bli tjatig :? ..............Skitsnyggt! 8)

Användarvisningsbild
Hoffen

Inläggav Hoffen » 2009-08-15 22:33

Väldigt stiligt resultat!

//Hoffen

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2009-08-15 23:05

...helvete...

Nu får jag totalt mindervärdeskomplex och kommer nog att skrota min byggtråd.
Jävla människa!

Eller... Vad jag egentligen försökte säga...
Wow! Grymt imponerad! Vackra byggen som vanligt!

\\Sky

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-08-15 23:11

Fortsätter tjatet om att det var vansinnigt snyggt!!!!! :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-15 23:38

Du är DIY världens Bingo Rimèr! :D (Får till det snyggt! :wink: )

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-16 00:43

Men TACK för alla ovationer - nu orkar jag kanske fullfölja "steg 5" - mina dipoler som fått vänta de senaste veckorna.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-06-28 09:03

Var hittar du såna där magneter? Jag gillade verkligen iden med att slippa se "plupphål" när frontskyddet är av...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-06-28 09:37

Det ser så lekande lätt ut när du håller på.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-06-28 09:39

kodapa skrev:Var hittar du såna där magneter?

Clas Ohlson...

http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=31-1466

Finns nog i andra storlekar också.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-06-28 11:03

Väldigt snyggt!

Gamla bilbasar är bra grejer! hyfsat lättdrivna och behöver inte så stor låda.
Dagens bilbasar väger 10-20kg och behöver 1kW för att spela bra...
/Kristian

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Here we go again - hemmastudio - reborn!

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-06 10:24

Bump!

Jag bygger vidare på den här tråden. Fyra år har gått sedan jag färdigställde "studion" slash lilla TV-rummet. Det har använts flitigt, men nu har trummorna åkt ut och äldsta dottern likaså (hon gick dock på egen begäran). Så nu är det dags att göra något helt nytt av det här rummet. Sofforna åkte ut på Blocket och alla fasta installationer, hyllor, lampor - rubbet är borta. Taket och sidoväggar är målade, nya tapeter är nästan klart. Ny soffa står inplastad och väntar på avtäckning. Ny TV står också och väntar, så nu återstår bara det viktigaste - ljudet. Jag återvinner mina OA50.XLR som frontar, men funderar mycket på hur jag ska göra med sub. Rummet kommer få en "högre finish" nu och jag behöver lyfta designen på snickerierna. Så till mina funderingar:

Jag har två st Scan-Speak 18W/8531 (Revelator) som jag vill använda till subben. Jag har ett utrymme under den nya TV-bänken som skulle kunna rymma basen och fick ögonen på denna skapelse från Bose (de har flera olika modeller med 1-3 baselement men alla med samma princip). Det är väl någon form av TL, men med lite märklig volym inne i lådan. Dessutom verkar sista delen av ljudledningen öka i area efter att mittdelen varit smalare. Är det någon som vet hur den här är beräknad eller om man kan göra något liknande med mina Revelator? Jag är sugen på att prova!

Bild

Eller om någon har länkar till sidor för beräkning/dimensionering av pipor eller TL som skulle kunna göras liknande denna?

Fråga 2: Jag har ju två element. Om man monterar dem som pull-push kan man ju i princip halvera volymen i en vanlig låda (jmf med endast ett element). Gäller den principen även vid beräkning av TL-lådor? Eller hur ska man räkna då? Finns det någon vinst med pull-push i TL?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-05-06 11:44

OM du inte vill/kan köra Hornresp eller Mathcad (MJK) kanske en sådan här enklare variant funkar?

http://www.mh-audio.nl/tml.asp

http://www.quarter-wave.com/

http://www.hornresp.net/

Såg att du redan 2009 ville göra TL med basarna! Dax att slutföra nu!? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-06 11:53

Tack för länkarna! Du har bättre koll än jag själv. Många idéer kommer och går. Jag har ju även två KEF B139 liggandes. De har ju också använts flitigt i TL. Men de lådor jag sett är ju alldeles för stora!

När det gäller Bose så ser jag att de har tre olika storlekar på ovanstående koncept. Bredd och höjd är lika medans längden på lådan ökar med ca 8 cm för resp större storlekarna. Det innebär väl i princip att man bara förlängt ljudledningen en bit för respektive låda och därmed sänkt avstämningen en bit?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-06 11:58

Fundering. Om de enda t/s-parametrar som skall anges i beräkningen är Fs och Sd så kanske det funkar att använda två lika element och ange Fs för elementen och den sammanlagda arean (2 x Sd). Resonansfrekvensen borde ju inte bli annorlunda med två element jämfört med bara ett.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-05-06 13:03

Tror precis som du. Att använda fler element i pipan/hornet borde även jämna ut frekvenskurvan lite..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-16 11:14

Nya idéer på gång. Jag planerar att bygga med 18mm vitfolierad spånskiva (vanliga hyllplan typ Elfa eller IKEA). Frågan är om det går att limma dessa som man brukar göra med vanlig obehandlad spån eller MDF? Eller behövs det skruvar för att hålla ihop?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-05-16 12:38

Limmar du osågade bitar mot varandra är det folien du limmar, om det håller beror på hur bra den är limmad mot spånskivan. kortänden tycker jag lossnar lite lätt av fukt på sådana skivor så jag hade nog velat skruva fast.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-16 14:47

Ja, det blir ju att limma folie mot folie (på de flesta ytor). IKEA har nämligen färdiga hyllplan i exakt rätt storlekar, så att det blir minimalt med sågning. Subben kommer i princip vara dold under mediabänken med endast en långsida synlig från framsidan. Tänkte att den skulle vara vitfolierad utan synliga skruvar. Äh, jag får väl prova. Skulle fogarna släppa så är det inte värre än att dra i några skruv 8) .

Konceptet för det här caset svänger nog från Bose-TL mot vanlig BR. Jag får inte plats med den stora låda som skulle krävas.

Återgå till DIY-forum