Man ser direkt hur träet får liv och djup när oljan trängt in - det här blir finfint!

Tråkigt bara att det tar sex timmar för oljan att torka... och jag vet ännu inte hur många strykningar som behövs.
Moderator: Redaktörer
Nä, jag vet ju inte ens vad jag harKalejdokom skrev:Men vad skulle jag byta till? Du menar byta mina oanvända Revelator mot beggade subbasar? Dom vill jag nog inte göra mig av med hur jag än gör...
Det är väl klart att jag kan gå förbi min policy och köpa ett mer dedikerat subelement om jag samtidigt kasserar två element som faktiskt inte funkar.
Eller hade du förslag på byteshandel?
Kalejdokom skrev:...och nu har jag hittat nåt!
![]()
![]()
Pinsamt, men hemskt roligt - jag grävde ännu djupare i garaget och hittade denna, en Phoenix Gold Xmax10 från HiFi-klubben, förmodligen sent 90-tal:
Jag hade allvarligt förträngt mina tidigare basorgier bak i bilen... Med ett fs på 23Hz, xmax +/-12mm och max 300W kontinuerlig effekt så blir det här sjukt mycket bättre än tidigare påtänkta Zachrybasar. Med tanke på att den även ska användas för baskaggen till de digitala trummorna, så är jag övertygad om att det här blir mycket bättre!
Eller, som det står på databladet:
"Caution - Xmax woofers are capable of very high SPL's. Prolonged exposure to these high SPL's can cause hearing loss."
Nu återstår bara att bygga en stabil och riktigt tät låda så är vi hemma!
PS - jag har redan provat den i en provisorisk låda och den är hel - spelar rent och djupt utan dist.
DVD-ai skrev:Hänger bara motstonden löst inne i lådan.... ?!
celef skrev:DVD-ai skrev:Hänger bara motstonden löst inne i lådan.... ?!
är det inte bra menar du?
DVD-ai skrev:celef skrev:DVD-ai skrev:Hänger bara motstonden löst inne i lådan.... ?!
Svar: Nej
Dom har en tendens till att vibrera och föra oväsen vid vissa frekvenser, mycket störande + att det inte är så bra att dom hänger löst...
Dom kan faktiskt (har varit med om det) vibrera så pass att lödnignarna blir slitna = dom släpper och man får glappkontakt.
Motfråga, varför skulle det inte vara dåligt att ha dom hängande löst..?!
kanske vi kan börja tillverka hängande filter, alla komponenter hänger i anslutnignarna till respektive element, så får vi stämma av filtrena så att deras resonans frekvens inte infaller i den hörbara området, så att dom slipper störa...![]()
Ne men jag ser det som ej självklarhet att inte något ska hänga löst och bidrera inne i en högtalare...
celef skrev:DVD-ai skrev:celef skrev:DVD-ai skrev:Hänger bara motstonden löst inne i lådan.... ?!
Svar: Nej
Dom har en tendens till att vibrera och föra oväsen vid vissa frekvenser, mycket störande + att det inte är så bra att dom hänger löst...
Dom kan faktiskt (har varit med om det) vibrera så pass att lödnignarna blir slitna = dom släpper och man får glappkontakt.
Motfråga, varför skulle det inte vara dåligt att ha dom hängande löst..?!
kanske vi kan börja tillverka hängande filter, alla komponenter hänger i anslutnignarna till respektive element, så får vi stämma av filtrena så att deras resonans frekvens inte infaller i den hörbara området, så att dom slipper störa...![]()
Ne men jag ser det som ej självklarhet att inte något ska hänga löst och bidrera inne i en högtalare...
anledningen till min fråga att dom flesta verkar så anala vad gäller hur saker och ting ska vara, det måste alltid vara strikt ordning, slarvigt är lika med döden. det tycker jag är tråkigt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 240 gäster