Läs mer på http://user.faktiskt.io/svante/semesterbygge

Edit: snyggare bild.
Moderator: Redaktörer
markih skrev:Peerless HDS och ND32?
Thomas_A skrev:Neodyniumdiskant. Pallar de mer effekt?
EngelholmAudio skrev:Läckert bygge och trevlig dokumentation.
Jag noterade en relativt låg delning - hur pallar diskanten detta (för mig okänd diskantelement)!??
Har du hållit filtret "hemligt" medvetet eller kan man få sen det (jag om nån förstår att/om du vill hålla det hemligt)?
Trout skrev:Snygga högtalare, Svante (om man gillar furu d.v.s.)
Snyggt reportage åxå.
Har du mätt fram resonansen vid 170Hz (i såna fall hur) eller enbart
lyssnat?
postpunk skrev:Högtalaren på bilden är mycket snygg! Jag blev ruskigt sugen på att bygga högtalare nu! Synd att det verkar så svårt. Kanske kan jag få kopiera din högvärdiga design?
De största och viktigaste diciplinerna i att bygga högtalare likt denna är:Svante skrev:postpunk skrev:Högtalaren på bilden är mycket snygg! Jag blev ruskigt sugen på att bygga högtalare nu! Synd att det verkar så svårt. Kanske kan jag få kopiera din högvärdiga design?
Nejdå, svårt är det inte. Man ska väl inte ha tummen mitt i handen, och lite verktyg är väl nästan nödvändigt om det ska bli bra, men annars är det bara kul. Klart att du får kopiera om du vill!
EngelholmAudio skrev:F.ö. - tack Svante för kul inlägg! Vettigt balanserade åsikter om delningen men jag skulle iaf hålla ögon (och öron) öppna för dist från diskanten.
Trout skrev:Furugrejen var bara att typ "bänkskivehögtalare" har dissats utseendemässigt några gånger tidigare.
Själv tycker jag det är miljön dom ska stå i som avgör om det blir snyggt eller ej.
Typ extrema spacedesigngrejor i en hembygdsgård kan ju se väldigt konstigt ut.
gustav skrev:Den 6,5-tummaren är trevlig och mycket prisvärd !
Behöver dock rejäl inspelning fick jag erfara.
Snyggt bygge!
mvh
iffe skrev:Svante: Missade du min fråga eller är det en s.k "talande tystnad"?
dimitri skrev:finns det motstånd att köpa på 1.09 ohm, 1.37 , 0.89, 0.75 och 6.8 ohm?
Är det värden som programmet ger?
Lite ovanligt (i mina lekmannaögon) med "korsningen" mellan 1mH och 2.2 uF.
Dimitri
Svante skrev:Sen köper man ju på sig lite verktyg, men de har man ju kvar.
Svante skrev:Just nu vill jag inte plocka bort dem för att lacka dem och experimentera med dämpning, jag vill lyssna mer.
Kraniet skrev:ja rätt intressant är det även om det kanske inte har så mycket praktisk relevans när det kommer till högtalare.. dock är det ju intressant ur en mer allmän resonanssynvinkel.
vad har du använt för ljudmaterial? och har du upprepat försöken med annat ljudmaterial?
om du kör enstaka sinustoner och träffar av enstaka resonanser borde teet röra sig till andra platser?
avr7000 skrev:Intressant...
När jag jobbade på mätteknikavdelningen på Volvo Aero så hittade jag en glasburk med pollen i ett skåp... jag frågade vad de använt den till... -undersökt resonanser i komponenter... För länge sedan![]()
/Stefan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster