Svantes sommarbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Svantes sommarbygge

Inläggav Svante » 2004-08-11 01:37

Nu har jag satt ihop en sida om mitt sommarprojekt, en 30 liters 2-vägs golvhögtalare i stavlimmad furu. Lite är den ett experiment, den är medvetet enkel, utan stagningar och dämplim, för att se hur stor påverkan det egentligen får på ljudet. Dessutom är den ett test av mitt simuleringsprogram, vi får se hur det stämmer överens med mätningarna som jag inte gjort ännu.

Läs mer på http://user.faktiskt.io/svante/semesterbygge

Bild

Edit: snyggare bild.
Senast redigerad av Svante 2004-08-11 19:39, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-11 06:31

Peerless HDS och ND32?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-11 11:39

markih skrev:Peerless HDS och ND32?

Bas: Peerless 850439 HDS164
Diskant: Peerless 811434 53 NDT

30 liters 40 Hz basreflex
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-08-11 12:34

Högtalaren på bilden är mycket snygg! Jag blev ruskigt sugen på att bygga högtalare nu! Synd att det verkar så svårt. Kanske kan jag få kopiera din högvärdiga design?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-11 12:39

Läckert bygge och trevlig dokumentation.

Jag noterade en relativt låg delning - hur pallar diskanten detta (för mig okänd diskantelement)!??

Har du hållit filtret "hemligt" medvetet eller kan man få sen det (jag om nån förstår att/om du vill hålla det hemligt)?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-11 13:28

Neodyniumdiskant. Pallar de mer effekt?

T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-11 14:09

Thomas_A skrev:Neodyniumdiskant. Pallar de mer effekt?

Oftast mindre. De har inte så stor avstrålande yta. Men det kan man kompencera genom att sätta en kylfläns på bakre polstycket så som Vifa har gjort bl a.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-11 14:14

Fint reportage Svante :)

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-08-11 14:30

Snygga högtalare, Svante (om man gillar furu d.v.s. :wink: )
Snyggt reportage åxå.
Har du mätt fram resonansen vid 170Hz (i såna fall hur) eller enbart
lyssnat?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-11 15:24

EngelholmAudio skrev:Läckert bygge och trevlig dokumentation.

Jag noterade en relativt låg delning - hur pallar diskanten detta (för mig okänd diskantelement)!??

Har du hållit filtret "hemligt" medvetet eller kan man få sen det (jag om nån förstår att/om du vill hålla det hemligt)?

Tackar. Valet att dela vid 2k har nog främst bestämts av att riktverkan blir så konstig om man delar högre, fler sidolober och så. Jag har heller inte tänkt mig att spela tokhögt, det finns en del begränsningar i basen också (6.5" och 40 Hz...) så det är nog helt enkelt en lite stillsam högtalare. Jag vet egentligen inte så mycket om diskantelementet heller, mer än det som står på Peerless hemsida. Vi får se, skulle jag ångra mig går det ju att fräsa hålet större. :wink:

Och, jo, filtret är inte hemligt, jag har bara ritat det för hand och orkade inte scanna det i går kväll. Det kommer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-11 15:30

Trout skrev:Snygga högtalare, Svante (om man gillar furu d.v.s. :wink: )
Snyggt reportage åxå.
Har du mätt fram resonansen vid 170Hz (i såna fall hur) eller enbart
lyssnat?

Mja, steg ett är ju att räkna... :wink: Sen tog jag ett sinussvep nån halvmeter framför högtalaren och såg en präktig dipp vid 160 följt av en mindre topp vid 170 Hz. Med mikrofon inuti lådan blev det också en topp vid 170 Hz. Men jag ska försöka få koll på vad jag gör innan jag visar några kurvor, annar blir det bara förvirrat.

...och det är väl klart att man gillar furu?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-11 15:35

postpunk skrev:Högtalaren på bilden är mycket snygg! Jag blev ruskigt sugen på att bygga högtalare nu! Synd att det verkar så svårt. Kanske kan jag få kopiera din högvärdiga design?

Nejdå, svårt är det inte. Man ska väl inte ha tummen mitt i handen, och lite verktyg är väl nästan nödvändigt om det ska bli bra, men annars är det bara kul. Klart att du får kopiera om du vill!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-11 15:43

Svante skrev:
postpunk skrev:Högtalaren på bilden är mycket snygg! Jag blev ruskigt sugen på att bygga högtalare nu! Synd att det verkar så svårt. Kanske kan jag få kopiera din högvärdiga design?

Nejdå, svårt är det inte. Man ska väl inte ha tummen mitt i handen, och lite verktyg är väl nästan nödvändigt om det ska bli bra, men annars är det bara kul. Klart att du får kopiera om du vill!
De största och viktigaste diciplinerna i att bygga högtalare likt denna är:
* ta sig tiden som behövs
* att inte hetsa/stressa, inte säga "ikväll skall det bli färdigt"

F.ö. - tack Svante för kul inlägg! Vettigt balanserade åsikter om delningen men jag skulle iaf hålla ögon (och öron) öppna för dist från diskanten.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-11 15:51

EngelholmAudio skrev:F.ö. - tack Svante för kul inlägg! Vettigt balanserade åsikter om delningen men jag skulle iaf hålla ögon (och öron) öppna för dist från diskanten.

Tack, det ska jag göra. Det är mycket möjligt att du har rätt.

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-08-11 17:04

Svante: Du räknade väl på millimeterrutat papper, annars är det stor
risk att det inte blir exakt... :wink:
Furugrejen var bara att typ "bänkskivehögtalare" har dissats utseendemässigt några gånger tidigare.
Själv tycker jag det är miljön dom ska stå i som avgör om det blir snyggt eller ej.
Typ extrema spacedesigngrejor i en hembygdsgård kan ju se väldigt konstigt ut. 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-11 17:13

Trout skrev:Furugrejen var bara att typ "bänkskivehögtalare" har dissats utseendemässigt några gånger tidigare.
Själv tycker jag det är miljön dom ska stå i som avgör om det blir snyggt eller ej.
Typ extrema spacedesigngrejor i en hembygdsgård kan ju se väldigt konstigt ut. 8O

Hehe, ja, jag bryr mig inte så mycket vad andra tycker när det gäller utseendet. Jag tycker furu är snyggt, jag vet att andra inte gör det, men de ska ju stå hos mig, så... Men inte bor jag i en hembygdsgård.

Byggde fö en trappa i furu till övervåningen. Var tvungen att ta till lite eklister i framkant, men annars var det helt i furu. Jag tom limmade limträt till vangstyckena själv, det var kul. Men nu blev jag OT, ursäkta herr trådskapare. Ehh.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-08-11 18:12

Snygg lösning med bakstycket, har funderat på något liknande själv men kan inte riktigt bestämma mig för hur det ska se ut. Är jag ensam om att bli väldigt nyfiken på Basta!? Fast det kanske är tänkt för kommersiellt bruk?

Användarvisningsbild
gustav

Inläggav gustav » 2004-08-11 22:13

Den 6,5-tummaren är trevlig och mycket prisvärd !
Behöver dock rejäl inspelning fick jag erfara.
Snyggt bygge!
mvh

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-11 22:43

gustav skrev:Den 6,5-tummaren är trevlig och mycket prisvärd !
Behöver dock rejäl inspelning fick jag erfara.
Snyggt bygge!
mvh

Ja, det där har jag faktiskt funderat på. Resonansfrekvensen var faktiskt mer än lovligt mycket högre än databladet. Jag minns inte siffrorna nu, men 5-10 Hz eller nåt. Jag vet inte om det fixar sig med inspelning, jag får väl mäta igen efter ett tag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-11 22:44

Nu finns delningsfiltret på sidan också.

http://user.faktiskt.io/svante/semesterbygge

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-08-11 23:05

Jo även mina HDS164 hade parametarna på tok åt fel håll 8O
Inspelning ger kanske 5-6 Hz lägre resonans frekvens (gav upp redan efter 2 dagar). Ett par HDS134 jag har hade dock mycket lägre resonansfrekvens än databladet... :D
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-08-12 13:05

Svante: Missade du min fråga eller är det en s.k "talande tystnad"? :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-12 13:58

iffe skrev:Svante: Missade du min fråga eller är det en s.k "talande tystnad"? :D

Ah, jo, jag såg den, men tyckte att den mest var riktad till andra, och inväntade fler kommentarer. Men, alltså, så här är det. Basta! är i ett tillstånd som man inte sätter i händerna på vem som helst. Det finns massor med halvutvecklade finesser, som gör det lite lätt rörigt om man inte vet var man har tummen. Å andra sidan går det att göra ganska kuliga saker, om jag får säga det själv. Om jag ska släppa programmet, så måste jag skala bort alla dumheter, och finesser som bara funkar delvis, och sen måste jag bestämma mig för om jag ska ta betalt och i såna fall hur.

Just nu går tankarna åt att sälja programmet med hjälp av nåt paypal-liknande och ett par hundringar. Men som sagt innan dess måste det göras någorlunda användarvänligt. Vi får se.

Det glädjer mig att du tyckte det verkar intressant. 8)

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-08-13 23:00

finns det motstånd att köpa på 1.09 ohm, 1.37 , 0.89, 0.75 och 6.8 ohm?
Är det värden som programmet ger?
Lite ovanligt (i mina lekmannaögon) med "korsningen" mellan 1mH och 2.2 uF.
Dimitri

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-13 23:38

6.8 ohm är ett standardvärde enlig E12-serien de andra motståndsvärdena skulle jag gissa är dc-resistanserna hos spolarna som sitter i närheten :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-13 23:39

dimitri skrev:finns det motstånd att köpa på 1.09 ohm, 1.37 , 0.89, 0.75 och 6.8 ohm?
Är det värden som programmet ger?
Lite ovanligt (i mina lekmannaögon) med "korsningen" mellan 1mH och 2.2 uF.
Dimitri

1.5uF och 2.2 uF sitter i parallell för att 3.7 uF inte finns att köpa. 6.8 ohm finns att köpa, de andra är resistanser i spolarna (som finns att köpa på hifikit).

Jag har medvetet valt spolar med klen tråd för att se om det går bra ändå (bara man tar hänsyn till det vid filterdimensioneringen). Resultatet blir att resistansen blir lite hög och att högtalaren därmed tappar lite verkningsgrad.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-08-14 00:43

Snygga :) vad kostade det att bygga?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-14 00:54

Oj! Har inte räknat ihop, faktiskt och jag är dålig på att leta lägstapriser, men nuskaviserhär: Elementen 1979:-, filterdelar 762:-, träskivorna kanske 3-400:-, och så skruv och lim och så.
Så paret kanske gick på 3-3,5 kkr. Hoppsan, så mycket trodde jag inte det var. :oops: Fast det finns säkert billigare ställen att köpa än ljudia och hifikit.

Sen köper man ju på sig lite verktyg, men de har man ju kvar.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-14 01:16

Svante skrev:Sen köper man ju på sig lite verktyg, men de har man ju kvar.

Detsamma gäller åtminstone elementen. 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-21 21:47

Ja, då har det gått några dagar och kanske ska man skriva ner några lyssningsintryck. Jag har lyssnat igenom lite skivor och filmer och ska försöka mig på att ge en karaktärsbeskrivning.

De är ganska ljusa i klangen. Man behöver höja nivån rätt mycket för att basen ska gå fram, men gör man det finns djupbasen ändå där. Röster går fram fint, det enda jag stör mig på på en del skivor är att det låter lite "s-igt". De passar bättre för akustisk musik än distad gitarr. Men jag kan inte bestämma mig för om det är bra eller dåligt att vissa skivor låter trist. Beror det på att högtalarna är avslöjande, eller beror det på att de inte klarar att återge skivan? Jag är lite fundersam över att jag inte för mitt liv kan höra den där resonansen vid 170 Hz som jag mätt upp. Kanske kommer jag att höra skillnaden när jag dämpar bort den, vi får se.

Filmljud då? Jag har hunnit se "sagan om ringen" och "pirates of the caribbean", och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd. Det påminner mycket om att vara på bio, i en bra salong, även om jag inte har några surroundhögtalare (ännu) och TV-bilden inte är så stor. Effekterna går fram, även basbullret, och det går att spela tillräckligt högt.

"Tillräckligt" är fö ett ord som beskriver mina intryck just nu rätt bra. Jag må vara rostig i mina bedömningar, men tror mig ändå ha hyfsad koll.

Just nu vill jag inte plocka bort dem för att lacka dem och experimentera med dämpning, jag vill lyssna mer.

http://user.faktiskt.io/svante/semesterbygge/

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-21 21:56

Svante skrev:Just nu vill jag inte plocka bort dem för att lacka dem och experimentera med dämpning, jag vill lyssna mer.

Det b rukar vara ett gott omdöme! :) Tyvärr så brukar det oxå att högtalarna, förstärkarna eller whatever stannar i halvfärdigt skick då oxå... :roll:

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-08-21 22:38

Naqref

Spelar det någon roll? Är inte ljudet det viktigaste. Kan ju dra en liten historia om mig själv då.

När jag limmade mina stativare så.. Äh, skit samma.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-03 21:28

Ja, så har jag försökt illustrera resonansmoder med hjälp av teblad (en påse "Yellow label"). Jag strödde ut innehållet på högtalaren och matade högtalaren med sinusvåg. Det visade sig att det var svårt att få tebladen att röra sig, men vid 330-340 Hz började de "vandra".

Jag filmade hoppandet med digitalkameran: http://user.faktiskt.io/svante/semesterbygge/pics/141-4196_MVI.AVI
På sidan av högtalaren rörde sig tebladen mot framkanten i överkant, och mot bakkanten i nederkant.

Bild

Ovanpå högtalaren lade sig tebladen i ett "u". Så här såg det ut före:
Bild
...och så här såg det ut efter en stunds tutande:
Bild

Vad det innebär har jag inte riktigt förstått ännu, men rörelsen är nog ett resultat av 2:a luftmoden på längden i lådan (den är 1 meter hög), reaktionskrafter från konen (som knuffar lådan fram och tillbaka) och att väggarna rör sig i riktning inåt-utåt pga lufttrycket i lådan. Tebladen "vandrar" verkligen mot uppsamlingsställena, de hoppar inte bara bort från bukarna slumpmässigt.

Nån som har några idéer?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-03 22:01

Hej Sv!

Fräsigt :) :D!!

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-04 00:07

den där tekniken använder man ju när man undersöker pianon också.. fast då har man en finkorning sand.
väldigt häftigt.. varför dom inte bara hoppar iväg är väl för att materialet rör sig i vågor och precis som löv på vatten rör dom sig dit vågorna för dom. där två vågor möter varandra och skapar en permantent "dal" lägger sig löven. saker tenderar ju att lägga röra sig nedåt..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-04 00:16

Jo, men det är lite lustigt om man tittar på tex sidan av lådan, där har tebladen rört sig mot baffeln i överkant, men mot bakstycket i underkant (blåa pilarna). Jag tolkar det som att väggen rör sig i cirklar, eller ellipser, så att tebladen verkligen "matas" åt ett håll, dvs att väggen inte bara rör sig inåt-utåt. Reaktionskraften från konen gör ju att lådan, om den svävade fritt (som i rymden), skulle vrida sig runt mitten. Om detta kommer samtidigt med en "uppblåsning-ihopsugning" av lådan, á la ballong, så kommer en punkt på ytan att röra sig som en ellips och "mata" tebladen i en riktning.

Fast det vet jag ju inte, förstås.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-04 00:25

ja rätt intressant är det även om det kanske inte har så mycket praktisk relevans när det kommer till högtalare.. dock är det ju intressant ur en mer allmän resonanssynvinkel.
vad har du använt för ljudmaterial? och har du upprepat försöken med annat ljudmaterial?

om du kör enstaka sinustoner och träffar av enstaka resonanser borde teet röra sig till andra platser?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-04 08:41

Kraniet skrev:ja rätt intressant är det även om det kanske inte har så mycket praktisk relevans när det kommer till högtalare.. dock är det ju intressant ur en mer allmän resonanssynvinkel.
vad har du använt för ljudmaterial? och har du upprepat försöken med annat ljudmaterial?

om du kör enstaka sinustoner och träffar av enstaka resonanser borde teet röra sig till andra platser?

För det här försöket var det bara sinusar. Det var bara just denna frekvens (330 Hz) som fick tebladen att röra på sig. Annars lyssnar jag gärna på musik. :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-10-04 08:51

Intressant...

När jag jobbade på mätteknikavdelningen på Volvo Aero så hittade jag en glasburk med pollen i ett skåp... jag frågade vad de använt den till... -undersökt resonanser i komponenter... För länge sedan :D

/Stefan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-04 09:02

avr7000 skrev:Intressant...

När jag jobbade på mätteknikavdelningen på Volvo Aero så hittade jag en glasburk med pollen i ett skåp... jag frågade vad de använt den till... -undersökt resonanser i komponenter... För länge sedan :D

/Stefan

Pollen?!? Inget för allergiker, då. :lol: Det måste väl finnas nåt annat "småkornigt" som inte ger allergi. Fast det var kanske ett tag sen?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-04 18:41

yeah, svante is da man! 8)

kanske kan denna sida förklara vad som händer

http://www.kettering.edu/~drussell/Demo ... quare.html

eller leta här

http://www.kettering.edu/~drussell/demos.html
Bikinitider

Återgå till DIY-forum