Richard skrev:Länk till hur det hela hänger ihop:
http://www.sonicdesign.se/biwire.htmlLäs länken en gång till, brumel och Mrquaffe.
Biwiring gör alltså allting en liten aning sämre än det skulle kunna vara, men färgningen är subjektivt kanske inte alltid otrevlig. Fasfelen som uppstår mellan kablarna varierar dessutom med musikinnehållet.
Jag håller med dig om biwiringens risker, men nu handlar det här ju inte om att biwira.
Jag har själv filtren utanför själva högtalarlådan på mina högtalare, B&W 801, och de låter ju ok trots filtrets placering och säkert 50cm extra kabel efter filtren jämfört med att de suttit inne i lådan. Jag har sett flera andra högtalare som har filtren i sockeln eller i en extern låda, och det har inte varit några problem med det, och de högtalare som haft externa filter har man inte kallat för biwirade, enligt dina resonemang blir ju alla högtalarkonstuktioner med mer än 1 element biwirade, de har ju kablar från filtret till elementen, eller ska man ha någon extrem form av seriefilter ?
Texten du länkar till hos Sonicdesign är bra, jag tycker du ska läsa igenom den och/eller de gamla moltar som det hänvisas till, och försöka förstå vad det står, då får du se att det här med kablarna efter filtren inte har med biwirebegreppet att göra.
Och om du är så orolig för lite längre kablage, då får du väl beräkna om filtret med hänsyn tagen till kabeln, skillnaden är troligen så liten att man kan betrakta den som försumbar om du inte har någon extrem kabel där, men en halvmeter 1.5-2.5 ^2mm koppar extra lär inte påverka mycket, men vill du vara helt säker så beräkna för all del om filtret!
Jag undrar dessutom om det här med fasfelet som kablarna ställer till med efter filtret, som du anser är beroende på musiksignalen, du skulle då bara veta vad filtret gör med signalen............och det är ju själva vittsen med att ha filtret.
Richard skrev:
Transienta fasfel, som varierar med musiken, blir resultatet av långa, dubbla kablar till filtret- eller från filtret till elementen som belastar kablarna olika.
Jag vill dessutom gärna se ett schema hur du kopplar dina högtalare så du inte får olika belastning i kablarna mellan högtalarelementen och filtret.
Jag har faktiskt också en envägshögtalare som har 5 olika matningar från "filtret" , inte ens där är det exakt samma last i kablarna om man hårddrar det.
Jag tror du oroar dig totalt i onödan om den lilla kabelstump som krävs för att flytta filtren, men, beräkna om filtren eller så får du bygga om högtalarna så filtren kan placeras internt med bibehållen kabellängd.