Använda "vanlig" bas som slav?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Använda "vanlig" bas som slav?

Inläggav Kalejdokom » 2009-11-03 21:14

Någon minns kanske min frustration över att dessa två fina bilbasar efter några år i garaget inte lät så vackert längre:

Bild

De distar på något sätt mekaniskt; skrapar när konen rör sig.

Nu har jag emellertid fått en idé - att möjligen använda dem som slavbasar för att få till djupare bas i ett par mindre lådor. Jag har dock ingen erfarenhet av att räkna på slavbaskonstruktioner eller någon annan insikt om vad som kan fungera. Dessutom är det ju omöjligt att fastställa vikten på den rörliga massan i konen...

Finns det någon därute som har något tips? Är det ens värt att yxa till en testlåda eller är det redan dömt att misslyckas? Spelar det någon roll att magneten sitter kvar på en slavbas? Finns det "tumregler" om lämpliga storleksförhållanden på elementen i en slavbaskonstruktion; funkar det t.ex. med en 6,5" bas tillsammans med 8" slavbas? Hur ska man tänka när det gäller lådvolym i en slavbaslåda?

Och för att vara riktigt tydlig med mina avsikter; jag har ett par SC165v3 som jag kantat om med bra resultat plus lite diskanter. Tanken kittlar därför att bygga typ en OD11-XL med slaven riktad neråt mot golvet. Crazy?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-03 21:34

Kan du få loss motorsystemet? Isf kan du räkna fram den rörliga massan från T/S-parametrarna (uppmätta medan motorn finns kvar då...) och sedan gjuta ner så mycket vikt du behöver inuti talspolen. :)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2009-11-03 21:37

Jag tycker det vore kul att se oavsett om det fungerar eller ej :) lärorikt liksom.

Den rörliga massan (om det nu är Mms du syftar på :oops:) kan du ju räkna ut genom att mäta upp impedansen och göra Svantes högtalarlab, men då vill det ju till att man har prylarna eller orkar skaffa om man inte har.

Min första tanke är att bilbasarnas rörliga massa lär vara rätt liten för att användas som slavbas. Tittar man på slavbasar på t.ex Hifikit har de ju ofta flera hekto rörlig massa 8O förmodligen mångadubbelt mer än bilbasarna.

Annars - intressant idé! :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-11-03 21:50

Inga problem,...

Knacka bort magneten och limma fast en metallklump med ett gängat hål på konen... Du kan seda addera vikt och stämma av systemet som du vill (inom vissa gränser naturligtvis)

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-11-03 21:58

Ok, tack för snabb respons!

Att få loss magneten verkar nog mer än omöjligt. Jag kan inte se några "svaga punkter" att attackera med släggan. Inte finns det heller några (synliga) skruvar.

Frågan kvarstår - kan det fungera med magneten kvar? Jag inser dock att det kan vara svårare att öka massan på konen då.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-03 22:03

Borde funka bra med 6,5" bas med 8" slav. Slaven ska ju helst vara något större.
Sen får du trimma slaven med påklistrad vikt.
Just det här är ju den gode boom expert på.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-11-03 22:04

Kalejdokom skrev:Ok, tack för snabb respons!

Att få loss magneten verkar nog mer än omöjligt. Jag kan inte se några "svaga punkter" att attackera med släggan. Inte finns det heller några (synliga) skruvar.

Frågan kvarstår - kan det fungera med magneten kvar? Jag inser dock att det kan vara svårare att öka massan på konen då.

Kan du inte tigersåga loss den?

Sågar du bort den bakre plattan, så släpper nog allt!? :?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-03 22:07

Man kan ju hälla något i den där skålformade konen ocskå. Det hade bara varit snyggare om man kunde gjort det från andra sidan...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-03 22:13

Peta skyddsmaterial ovanpå baksidan av konen och kapa sedan "benen" med vinkelslip (åt ett håll som sprutar så lite som möjligt på konen) ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-11-03 22:14

Nattlorden skrev:Peta skyddsmaterial ovanpå baksidan av konen och kapa sedan "benen" med vinkelslip (åt ett håll som sprutar så lite som möjligt på konen) ?

Blir inte chassit för svagt då?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-03 22:19

ed
Senast redigerad av Ragnwald 2009-11-03 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-03 22:20

Om man kapar på "rätt" sida spindel kan jag inte se att det skulle vara ett problem. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-03 22:22

Tusan, kom just på det. Han inte editera. :wink:
Man får lossa spindeln och kapa bakom.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-03 22:22

du kan aldrig hänga så att slaven spelar neråt det som händer är att du spränger slaven då den har gått ur sitt läge och får den att hänga .
Du kan mäta det första polstycket på den basen som du skall slakta och se vad x-max ligger på x-max på slaven bör ligga på ca 10% mera än huvod elmentetes x-max

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-03 22:24

Men om man tar bort spolen, kan den väl inte hänga sig i alla fall?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-03 22:37

Och magnetmotorns Xmax är inte samma sak som upphängningens Xmax. Det är ju det som är intressant om den ska agera slav.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-03 23:10

nolimitsoya skrev:Och magnetmotorns Xmax är inte samma sak som upphängningens Xmax. Det är ju det som är intressant om den ska agera slav.

då måste man veta upphängningens x-max men ser man på dom storslagiga slavar som finns överdäre så pratar man om 3 tums slaglängd p-p vilket skulle göra runt 34mm i x-max och det stämmer ganska bra med dom element som har fått agera slavar .

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-03 23:16

Ragnwald skrev:Men om man tar bort spolen, kan den väl inte hänga sig i alla fall?

jo det gör den så fort man viktar den och skall man ha något så när lågt f3db på lådan så får man minst vikta på runt 400gram
det är mycket enklare om man har ett litet program när man håller på med slavbasar
http://audio.claub.net/software/jbagby.html#WBC

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-04 00:02

Pratar du om att spindel och upphängning kolapsar av den extra vikten, eller att de bottnar om man monterar elementet "neråt"?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-04 01:16

Hm.. om det är som boom säger, att slaget i en riktning alltså innåt, kan bli upp till 3,4cm, så är väl risken att spindeln slår mot magneten.

Alltså återstår att skära bort hela konen med spindel och limma dit en platt dito, mot gummikanten. Sen torde det problemet vara löst, åtminstone, eller?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-04 03:32

Varför det, när man kan bara såga loss magneten istället? 8O

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-04 06:44

nolimitsoya skrev:Pratar du om att spindel och upphängning kolapsar av den extra vikten, eller att de bottnar om man monterar elementet "neråt"?

Jag vet inte vad du är ute efter men har du haft en slav i din hand och vänt och vridit på en så märker du om du har ett mms på en 300-600 gram att konen har gått ur sitt läge om man håller den vågrätt och det ser man ganska tydligt .
Men jag tycker att du kan bygga ett system med en slavbas som är riktad neråt med ett mms på ca 600 gram sen kan du återkomma till tråden och berätta din erfarenhet av hur man spränger en upphängning på en slavbas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-04 06:48

nadifierad skrev:Blir inte chassit för svagt då?

En metallring fastskruvad i lådan? Jag skulle bli mycket förvårad om det visar sig du har rätt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-04 07:05

boom skrev:Jag vet inte vad du är ute efter men har du haft en slav i din hand och vänt och vridit på en så märker du om du har ett mms på en 300-600 gram att konen har gått ur sitt läge om man håller den vågrätt och det ser man ganska tydligt.

Nähmen, det gick få en begriplig förklaring. Synd att den måste vara spydig också, men man kan ju inte få allt. :)

MP

Inläggav MP » 2009-11-04 07:30

Jag tycker det är synd att förstöra så snygga element :?
Kan du inte lösa upp limmet till upphängningarna och försöka fixa till dem?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-11-04 12:38

Tack igen, alla som blandat sig i diskussionen så energiskt - synd bara att det så lätt blir irritationer i lägren.

MP, jag vet inte riktigt vad som är problemet, men jag misstänker att spolarna tagit skada elektriskt på något sätt. Det skrapar nämligen inte när man trycker ner konen för hand - bara när man matar på signal. Sist jag använde dem var till en dans på ett bröllop för flera ör sedan. Då löste slutsteget ut på överhettning, kanske brände jag elementen då :oops:.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-11-04 12:41

Kalejdokom skrev:MP, jag vet inte riktigt vad som är problemet, men jag misstänker att spolarna tagit skada elektriskt på något sätt. Det skrapar nämligen inte när man trycker ner konen för hand - bara när man matar på signal. Sist jag använde dem var till en dans på ett bröllop för flera ör sedan. Då löste slutsteget ut på överhettning, kanske brände jag elementen då :oops:.

Det där har jag varit med på ett par Seas P17 REX. De hade legat på en hylla ett (bra) tag och hade ett skrapande ljud när jag först kopplade in dem. Vred på lite grann på förstärkaren och spelade ett tag så försvann det... Som om något hade blivit lite ocentrerat och sedan "hoppade rätt". :?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-11-04 17:47

Jag har provkört dom en del utan någon hörbar förbättring. Kanske man ska ge dom en rejäl omgång och se vad som händer 8)...

MP

Inläggav MP » 2009-11-05 02:01

Om det inte skulle lösa sig så bör du kontrollera signalvägen mellan anslutningen och elementets talspole.
Jag har ett par gånger upplevt glappande "flätor", de kanske behövs lödas om eller bytas ut.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-05 02:07

Man skulle kunna tänka sig att spoltråden lossnat delvis och när du matar på effekt (musik) så ger skrapet sig till känna pga värmen som bildas i gapet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-05 09:57

oftst brukar jag inte ta isär magneterna på mina element men i de få fall jag har gjort så har jag använt en kökskniv med tunt blad, typ filekniv, och drämpt till med hammaren, kniven placerar jag såklart mot skarven mellan magnet och polstycke eller topplattan
Bikinitider

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-11-06 18:40

Jag vet inte om jag har fel eller vad men jag tycker betäckningen Xmax används fel i de flesta fall!
Det jag har fått lärt mig är att Xmax är den slaglängd som talspolen har lika många lindningar inom magnetgapet!
Lite skillnad är det dock om det är ett över-eller underhängt magnetsystem (där talspolen är längre eller kortare än magnettjockleken), är det ett underhängt så är det slaglängden som hela talspolen är inom magnetbredden, är det överhängt så är det slaglängden som talspolen har samma antal lindningar inom magnetgapet, om ni förstår vad jag menar...
Det innebär att elementets linjära slaglängd kan vara uppåt dubbelt av Xmax och den mekaniska max slaglängden ännu längre!

Jag kan ha fel, men det är det jag har lärt mig, jag vill dock gärna att detta klaras ut så jag inte går å tror fel...

Mvh Peder

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-06 20:14

Intressant förklaring. Jo xmax är halva den totala slaglängden p-p.
Polstycket säger en del, men någon som är expert kan väl hjälpa till att klargöra för oss.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-11-06 20:23

Är inte Xmax alltid den linjära slaglängden vid FS innan elementet distar kraftigt?

Ger ju inte så mycket att ha 40 mm Xmax om bara 2 mm är linjär slaglängd tex

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-11-06 21:08

Fast är den linjära slaglängden kortare än Xmax då är något gravt felkonstruerat, visst det är säkert möjligt att den kan vara det men förmodligen inte på en seriös konstruktion! Sätter man en upphängning från ett element med kort slaglängd på en motor som har betydligt längre Xmax så borde väl den linjära slaglängden bli kortare än Xmax, men det är nog knappast en seriös konstruktion.

Men som sagt så är jag inte helt säker på min sak, så finns det nån som är det så får dom gärna rätta mig...

//Peder

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-07 01:40

Raukman skrev:Fast är den linjära slaglängden kortare än Xmax då är något gravt felkonstruerat, visst det är säkert möjligt att den kan vara det men förmodligen inte på en seriös konstruktion! Sätter man en upphängning från ett element med kort slaglängd på en motor som har betydligt längre Xmax så borde väl den linjära slaglängden bli kortare än Xmax, men det är nog knappast en seriös konstruktion.

Men som sagt så är jag inte helt säker på min sak, så finns det nån som är det så får dom gärna rätta mig...

//Peder

Man måste skilja på linjärt x-max och p-p x-max och den linjära är bara åt ett håll alltså så blir den mindre än en p-p
och personligen så tycker jag att den linjära x-maxen är mera riktig.

MP

Inläggav MP » 2009-11-07 01:46

Raukman skrev:Jag vet inte om jag har fel eller vad men jag tycker betäckningen Xmax används fel i de flesta fall!

Jag kan ha fel, men det är det jag har lärt mig, jag vill dock gärna att detta klaras ut så jag inte går å tror fel...

Mvh Peder

Visst är det så, snart är det x-mas

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-11-07 09:31

Raukman skrev:Fast är den linjära slaglängden kortare än Xmax då är något gravt felkonstruerat, visst det är säkert möjligt att den kan vara det men förmodligen inte på en seriös konstruktion! Sätter man en upphängning från ett element med kort slaglängd på en motor som har betydligt längre Xmax så borde väl den linjära slaglängden bli kortare än Xmax, men det är nog knappast en seriös konstruktion.

//Peder

Jag trodde linjär xmax var slaglängd som elementet klarar att spela rent utan dist och xmech var den mekaniska slaglängden (dvs vad elementet klarar innan det bottnar)

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-11-07 12:09

Xmax som specifikation är i 9/10 fall, för ett överhängt motorsystem (mest vanligt), talspolelindningens höjd minus magnetgapets (polplattans) höjd delat på två. VC height - Air gap height / 2 = matematiskt Xmax. Alltså hur mycket talspolen kan röra sig ut eller in utan att den hamnar utanför gapet.

För underhängt är det tvärtom.

Krångligare behöver man inte göra det för just den specifikationen. Men vill man veta hur elementet verkligen beteer sig så får man ta till helt andra metoder.

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-11-07 17:03

Bra då var det som jag trodde, fast jag förklarade på ett sämre sätt...

//Peder

Återgå till DIY-forum