Moderator: Redaktörer
Har man tur går det att passa in skapligt med bara känslan i fingrarna.matno294 skrev:Tänkte testa bygga ett par fixturer och använda dem till att limma ihop MDF bitar utan att kexa eller använda skruv. Är det någon här som testat detta med lyckat resultat?
matno294 skrev:Frågan är sen om det blir tillräckligt starkt?
Ragnwald skrev:Nja, min erfarenhet är, att om sågningen är gjord med precision (exakta vinklar) och lagom press appliceras, glider det inte efteråt.
Försöker man däremot, att limma hela lådan i ett svep, blir det naturligtvis problem.
matno294 skrev:Består inte limmet mest av vatten ändå?
Tanken var att öka friktionen lite, så att MDF bitarna glider mindre. Men det är ingen bra ide alltså...
Fredrikb72 skrev:Nu har jag äntligen börjat snickra basmoduler och jag undrar hur viktigt det är att ha ordentligt tryck på det som limmas? De flesta bilder jag sett sitter det massor med tvingar / spänband mm men behövs det verkligen?
Om man limmar helt utan tvingar/tryck (förutom något kg från skivan som ligger överst) hur blir resultatet då?
Det är trälim / vitlim jag pratar om.
Mvh
n-puh skrev:Kan man inte göra små stift och använda för att förhindra att plattorna glider vid sammanpressning.
lgs skrev:Limmade lådor i helgen och kom på att popnit var väldigt användbart för att förenkla inpassningen. Använde tvingar för att sätta ihop lådorna (utan lim) och borrade sen med ett 2mm borr nära hörnen.
Vid limning är det sen bara att passa in, trycka dit popniten och tvinga ihop.
matno294 skrev:Frågan är sen om det blir tillräckligt starkt?
brumel skrev:Min erfarenhet efter 5 byggen är att limfog går bra. Vitlim sitter som attan. Efter 15 min kan man justera med en gummiklubba om det skulle va nån sida som försöker rymma i sidled.
aisopos skrev:Svante, du limmar på någon plastskiva av något slag, smart !![]()
Är det ett sånt där golvskydd man har under kontorsstol med hjul (både skydd och att det ska rulla lätt).
celef skrev:var kan man få tag på schysst kantfrässtål? de stål jag testat fräser inte så tätt inpå så det blir en liten kant kvar, väldigt surt
Drakir skrev:Borde gå att kontaktlimma med vitklistret..Att man penslar båda ytorna och låter dessa torka till klibbtorrt,så att det hugger och inte glider vid sammanfogningen..
Egerwood skrev:Skulle bygga 4 st provlådor. Limmade med vitlim och slog i dyckert till hälften. En låda blev skev så baffeln passade ej skulle slå isär lådan med plastklubba. Ja jösses jag anser att limfogen inte blir starkare av 100 tals kilo i press eller tryck. Jag fick knappt isär min låda och då var den helt utan baffel och bakstycke. Och om jag har fel att den blir starkare av att sitta i press så blir den stark nog utan det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster