Högtalarbygge - Enbart limma MDF funkar det?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matno294

Högtalarbygge - Enbart limma MDF funkar det?

Inläggav matno294 » 2010-01-22 11:42

Tänkte testa bygga ett par fixturer och använda dem till att limma ihop MDF bitar utan att kexa eller använda skruv. Är det någon här som testat detta med lyckat resultat?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-22 11:51

Ska knappast vara nödvändigt, men kan du inte visa med en skiss, hur du menar?
Knepet är att såga innanliggande bitar exakta och utanliggande bitar någon mm större, för passlipning efteråt.
Senast redigerad av Ragnwald 2010-01-22 11:53, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-01-22 11:52

Limmet blir väldigt glatt när du sätter det under press och tvingarna får ofta sidokrafter eller rottationskrafter när man dratt till lite. Det betyder att du kan fixera skivan med tvingarna men när du kommer dit en kvart senare så har den flyttat sig 1-5 mm. Jag har provat två lösningar. Den första är att sitta och hålla i grejerna första kvarten vilket är jobbigt och svårt. Det andra jag provat är att förankra skivorna med fyra förborrade hål på 0,8 mm med en liten mässingsspik. Med denna metod fick jag mycket bra precision efter jag filta lite på metoden.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-22 11:56

Nja, min erfarenhet är, att om sågningen är gjord med precision (exakta vinklar) och lagom press appliceras, glider det inte efteråt.
Försöker man däremot, att limma hela lådan i ett svep, blir det naturligtvis problem.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Högtalarbygge - Enbart limma MDF funkar det?

Inläggav paa » 2010-01-22 12:01

matno294 skrev:Tänkte testa bygga ett par fixturer och använda dem till att limma ihop MDF bitar utan att kexa eller använda skruv. Är det någon här som testat detta med lyckat resultat?
Har man tur går det att passa in skapligt med bara känslan i fingrarna.
Annars kan man göra utanpåliggande skivor lite större och fräsa bort det utstickande med en fräs med kullager i änden, som ser till att det blir helt i plan. Det är svårare att slipa bort det utstickande för det kan vara hårdare tvärs fibrerna än längs och det kan spjälka och limmet är det segaste av allt, så limfogen sticker upp efter slipning.
Träplugg är ju användbart annars, man får ju med sån där dubbelknapp med spets i båda ändar för märkning för bornning när man köper träpluggen hos Biltema eller Classe.
När det gäller hållfastheten så är det dock inga problem att bara limma med vitlim.
Senast redigerad av paa 2010-01-22 12:13, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-22 12:10

Det går utmärkt. Jag brukar skruva som stöd om det är större/långa stycken annars är det bara att sikta och klämma ihop. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-01-22 12:11

Bara limma går bra. Så som det skrivits så kan det vara svårt att få bitarna att hamna på rätt ställe, men det går. Jag har dock på alla senare lådor jag byggt fräst kanterna så att de ligger omlott. Då går det bra att klämma med tvingar/knektar. Ibland har jag haft dubbla skivor på en sida. Den inre mindre så att det blir en kant runt om lika tjock som skivan som skall limmas emot.

//Michael

Användarvisningsbild
matno294

Inläggav matno294 » 2010-01-22 14:43

Kul med många svar!

Lite mer förtydligande:
Jag förutsätter att bitarna är precisionssågade. Tänkte limma med vanligt trälim (ev utspätt och pensla ytorna) sedan fixera två bitar i taget. Fixturen består av en yttre och en inre 90 graders vinkel gjorda i MDF. Dessa ska endast bibehålla vinkeln under press. När bitarna limmats och satts i fixeringen använder jag flera tvingar för att få press mot anläggningsytan och för att undvika oönskad rörelse.

Frågan är sen om det blir tillräckligt starkt?

Jag har provat plugga, skruva och kexa i andra projekt men lyckas aldrig få bitarna att sitta perfekt kant i kant, kanske drar jag alldeles för högt hårt i tvingarna.

Min erfarenhet är annars att kexning är det bästa monteringssättet, men min lamellfräs har inte den precision som jag skulle önska, vilket ständigt visar sig.... mycket spackling blir det :)

På tal om spackling, vilket spackel är bäst att använda?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-22 14:48

Här är två alternativ:

Kexning + spännband. Ger dig mer justermån men ändå spänn.

Spikpistol. Ger di små hål, men jag gissar att det klarar man med en runda tvåkomponentsspackel.

Det är iaf det jag har funderar på till mina lådor, spikpistolen lockar då den gör att man kan göra flera lådor på raken.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-01-22 15:05

Här borde Soundbrigade skriva något om hur förkastligt det är att späda ut vitlimmet (PVA):
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
matno294

Inläggav matno294 » 2010-01-22 15:51

Består inte limmet mest av vatten ändå?
Tanken var att öka friktionen lite, så att MDF bitarna glider mindre. Men det är ingen bra ide alltså...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-01-22 16:23

Jag har byggt alla mina högtalare (inte så många då...) med bara limmade fogar. Det har aldrig varit några problem.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-01-22 18:11

Min erfarenhet efter 5 byggen är att limfog går bra. Vitlim sitter som attan. Efter 15 min kan man justera med en gummiklubba om det skulle va nån sida som försöker rymma i sidled. :)

Baffeln kan ju sågas upp i två delar så att man har en öppning kvar till sist att komma in för terminering och filter.
Let forever be

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-01-22 20:01

matno294 skrev:Frågan är sen om det blir tillräckligt starkt?

Jag vågar mig på att svara Ja :)

Om du vill skaffa egen erfarenhet så ta två spill bitar. Limma den ena ståendes på högkant på den andra (liggandes). Dagen efter så tar du och viker/trycker på den stående biten så att du bryter sönder/bort den 8)

//Michael

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-01-22 21:08

Ragnwald skrev:Nja, min erfarenhet är, att om sågningen är gjord med precision (exakta vinklar) och lagom press appliceras, glider det inte efteråt.
Försöker man däremot, att limma hela lådan i ett svep, blir det naturligtvis problem.

Exakt min erfarenhet också. Riktiga sågsnitt är halva lösningen.
11010000

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-01-22 21:18

Slår återigen ett slag för 45 graders (44.8 :wink: ) snitt, tejpa och vika...

Bild

Bild

Bild

Bild

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2010-01-22 21:35

Vad har du sågat dessa skivor med Stefan?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-22 21:54

Skulle jag också vilja veta.
Makalöst fint.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-01-22 22:03

Vissa snitt är snickerisågade men vissa av dem fick jag modda (även 44.8 graders) och då har jag sågat på en bra bordssåg.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-22 22:12

avr7000 skrev:.. har jag sågat på en bra bordssåg.

Fabrikat, modell, pris, bild?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-01-22 22:39

Skall kolla men säkert en 30000 pix eller så

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-22 23:09

Jo jag misstänkte det.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2010-01-23 00:20

matno294 skrev:Består inte limmet mest av vatten ändå?
Tanken var att öka friktionen lite, så att MDF bitarna glider mindre. Men det är ingen bra ide alltså...

Att limmet blir sämre är ju redan sagt, men om du vill att det inte ska glida så gäller två saker.

1. Ta inte för mycket lim. Ta bitarna och pressa och drar lite för hand mot varandra när du limmar, känns det halt är det för mycket lim och om det hugger är det för lite, det ska gå lite trögt. Mycket lim gör inte att det blir starkare utan man pressar bara ut det på sidorna, där det inte gör någon nytta.

Perfekt "lagom" är när man ser en lång tunn sträng lim pressas fram på bägge sidor limförbandet. Inget kladd men heller inget torrt mao.

2. Sätt tvingarna rakt och pressa inte för hårt i början. Det är svårtare än man tror, kanske det svåraste när man limmar, så det kan vara en bra ide att ta hjälp av kex, pluggar, spikpistolen eller något annat för att hålla bitarna på plats när man sätter limningen i press.

Man vill ju gärna att lådorna ska bli vinkelräta och det är lättast om man limmar fyra sidor samtidigt. När man fått alltihop i spänn så mäter man diagonalerna och sätter en tving på den längre och trycker tills det blir rätvinkligt. Det behövs så gott som alltid.

Man kan tillverka enkla rätvingliga stöd som man sätter tvingarna i, en på insidan och en på utsidan av varje hörn, det är en sån där braohagrej som man spar tills nästa gång.

Det kan också vara att spänna allt som man limmar mot en plan skiva. En sådan skiva klär man lämpligen med målartejp så att man inte limmar fast sina lådor i underlaget (skivan). Det är också en braohagrej som man spar på.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-06-21 01:22

Nu har jag äntligen börjat snickra basmoduler och jag undrar hur viktigt det är att ha ordentligt tryck på det som limmas? De flesta bilder jag sett sitter det massor med tvingar / spänband mm men behövs det verkligen?

Om man limmar helt utan tvingar/tryck (förutom något kg från skivan som ligger överst) hur blir resultatet då?

Det är trälim / vitlim jag pratar om.

Mvh

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-21 05:36

Fredrikb72 skrev:Nu har jag äntligen börjat snickra basmoduler och jag undrar hur viktigt det är att ha ordentligt tryck på det som limmas? De flesta bilder jag sett sitter det massor med tvingar / spänband mm men behövs det verkligen?

Om man limmar helt utan tvingar/tryck (förutom något kg från skivan som ligger överst) hur blir resultatet då?

Det är trälim / vitlim jag pratar om.

Mvh

Man måste ha tryck på på skivorna så att man får limmet att täta i lim fogen.
men jag skulle nog rekommendera hörntvingar och träplugg för glider konstruktionen någon tiondel så blir hela konstruktionen sned.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2012-06-21 07:57

Kan man inte göra små stift och använda för att förhindra att plattorna glider vid sammanpressning.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-06-21 08:48

Bild
Limmande 10 lådor o använde dem som tyngder åt de som var "nyast"
har bara använt tejp för att hålla styr på skivorna o tvingar på ett håll, funkade kanon, blev väldigt fint på de lådor där kapningen var bra!
Senast redigerad av schmutziger 2012-06-21 08:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-21 08:50

Limmade mina profX-lådor med bara hörntvingar. De flesta av er är händigare på sådant än jag, men hade jag bara torkat av vitlimmet i tid, så hade jag nog inte fått mycket slipjobb. Fick sämre passning gången innan när jag kexade, men det är nog en vanesak det med.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2012-06-21 08:57

n-puh skrev:Kan man inte göra små stift och använda för att förhindra att plattorna glider vid sammanpressning.

Går alldeles utmärkt.
Man kan borra små hål och använda vek spik, som man sedan tar bort.
Ett annat sätt är att använda knappnålar eller monteringsnålar. Tryck i dem, nyp skallen av dem med några mm utstick.
\\Sky

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2012-06-21 09:01

Annars verkar detta inte så dumt.

lgs skrev:Limmade lådor i helgen och kom på att popnit var väldigt användbart för att förenkla inpassningen. Använde tvingar för att sätta ihop lådorna (utan lim) och borrade sen med ett 2mm borr nära hörnen.

Vid limning är det sen bara att passa in, trycka dit popniten och tvinga ihop.

Bild

Nästa

Återgå till DIY-forum