Iffe: Detta:
citat
"Så snart man insett att diskantens akustiska avskärningsfunktion nedåt måste vara brantare för att ge en grupplöptid som motsvarar tidsskillnaden (samtidigt som fasläget förstås skall stämma också!), så är det inga större svårigheter att rikta loben dit man vill, i hela delningsområdet. Jag skrev ihop en formel för det där för 25 år sedan tror jag, jag har för mig att den lyder:
Do = Bo + d * fcr / 4400,
där Do är diskantens ordningstal, Bo är basens ordningstal, d är djupavståndet mellan bas och diskant i cm (vilket inte är lätt att bestämma förvisso) och fcr är delningsfrekvensen.
Exempel 1: Bo=2, d=3cm, fcr=2900Hz ger:
2 + 3 * 2900 / 4400 = 3,98
Således: Välj en fjärde ordningens filterfunktion till diskanten (akustiskt)!
Just fjärde ordningens diskantfunktion är dessutom en särdeles trevlig funktion eftersom den roterar precis ett varv, och således kommer att vara i fas med basen även långt under delningsfrekvensen.
Exempel 2: Bo=4, d=100cm, fcr=80Hz ger:
4 + 85 * 100 / 4400 = 5,93
Således: Välj en sjätte ordningens filterfunktion till toppsystemet (akustiskt)! (Vilket antagligen är ett fjärde ordningens filter elektriskt.)
Då är fashastigheten optimerad, sen får man experimentera med vilka Q-värden som ger rätt fasläge också. Eller räkna, med det är så lätt så det behvöer man inte formler för. Dert gäller som alltid att finna "de harmoniska kosntruktionerna", alltså dom som vill vara rätt nästan av sig själv. Det finns inte så många sådana, men fler än man kan tro. Antalet icke harmoniska dimensioneringar däremot är oändligt" slut citat
taget här:
http://hififorum.nu/forum/topic.asp?ARC ... hichpage=2