Moderator: Redaktörer
Rätta mig om jag har fel nu.
Jag har efter att ha läst igenom hela denna tråd kunnat sammanfatta ett superbilligt mätsystem som vem som helt kan knåpa ihop.
Velleman K1803 < 100kr
Byt ut OP förstärkaren mot NE5534 < 10kr
Batterikontakt 10kr
Koppla ett 10 kohmsmotstånd till BIAS.
Behövs kondingen och resistorn enl nedan?
+---------------------------- battery +ve (9 Volts)
|
10k
|
o---------- ??uF ------o----- output
|+ |
Capsule ??k R2
|- |
+----------------------o----- GND, and battery -ve
rikkitikkitavi skrev:kodapas förslag är bra men mitt bättre![]()
kodapa skrev:rikkitikkitavi skrev:kodapas förslag är bra men mitt bättre![]()
Whattafack![]()
![]()
Nej då, du har alldeles säkert rätt, däremot tyckte jag att mitt förslag var en ganska enkel väg att gå. (Fast det var ännu enklare att köpa ett ljukort med inbyggt micstärkare)
rikkitikkitavi skrev:jag skall fundera på om jag har tid att smälla ihop ett litet kretskort+ komponentlista på mitt förslag + en kortare byggbeskrivning.
Flint skrev:rikkitikkitavi
Jag kör ung samma krets som du. Två "serikopplade" IC men NE5532. Funkar bra. Låter bra även till vanlig ljud och musikinspelning.
Flint skrev:rikkitikkitavi skrev:jag skall fundera på om jag har tid att smälla ihop ett litet kretskort+ komponentlista på mitt förslag + en kortare byggbeskrivning.
Det tycker jag att du ska göra. Det skulle jag uppskatta och troligen alla andra med. Och beskriv/motivera hur du tänker och varför kopplingen blev som den blev och vilka "problem" du hade med det ena och det andra innan du blev nöjd.
rikkitikkitavi skrev:fråga: är det vettigt att lägga hela förstärkningen i ett steg? är det så du menar Naqref? Eller är det bias OPn?
Flint skrev:rikkitikkitavi skrev:flint, förstärkningen är valfri beroende på motståndens/potens värde.
Stämmer, men jag ber att få rätta mig. Det är de "motkopplande" resistanserna jag kör som varsin pott och inte de motsånd som går ner till jord.
Naqref skrev:Flint skrev:rikkitikkitavi skrev:flint, förstärkningen är valfri beroende på motståndens/potens värde.
Stämmer, men jag ber att få rätta mig. Det är de "motkopplande" resistanserna jag kör som varsin pott och inte de motsånd som går ner till jord.
Så har jag oxå gjort vid något tillfälle och det är ingen dum lösning.
Flint skrev:Naqref skrev:Flint skrev:rikkitikkitavi skrev:flint, förstärkningen är valfri beroende på motståndens/potens värde.
Stämmer, men jag ber att få rätta mig. Det är de "motkopplande" resistanserna jag kör som varsin pott och inte de motsånd som går ner till jord.
Så har jag oxå gjort vid något tillfälle och det är ingen dum lösning.
Det tar jag som en komplimang eftersom det kommer från dig.
Naqref skrev:Nu när jag sitter och spånar så skulle man faktiskt kunna tänka sig för att få ner bruset något att man kör så med låt säga en stereopot på 10k och har 800 ohm i första steget och 1.6k i andra då får man en variabel förstärkning mellan 0 och 40dB där man prioriterar lite extra förstärkning på första steget.
Naqref skrev:
Vettigt och vettigt. Jag kör så i min nuvarande krets och det fungerar tillfredställande. Men det är lite mindre optimalt om man ligger nära 40dB förstärkning. Vanligen gör man inte det. Och gör man det så beror det på att man matar ut för lite effekt till högtalaren.Annars kan man skippa biasopampen om man sätter, låt säga, 100uF parallellt över dioderna.
rikkitikkitavi skrev:räcker shunteffekten hos lysdioderna till att driva elektreten? de brukar dra några hundra mikroA? så sätter man strömmen genom lysdioderna till kanske 3-4mA.
annars är det en snygg lösning. sparar komponenter.
jag gillar tanken med en omkopplare som ställer förstärkningen i fasta steg.
nästa jag bygger blir med vippor.
Naqref skrev:Nu blev jag så inspirerad att jag sitter och äntligen caddar på min egna mätbox. 10W förstärkare och mikförstärkare på ca ½ kvadratdm.
rikkitikkitavi skrev:Flint, jag antar utmaningen.
15 perioder 440 Hz eller?
Poäng på total lägst dist eller knock-out på klippning?
rikkitikkitavi skrev:man kanske skulle göra med två omkopplare istället för potar för att styra förstärkningen ?
en för 0,10,20,30 dB i första steget.
en för 0-10dB i 2 dB steg i andra steget?
rikkitikkitavi skrev:Jag, Flint och Anders kan hålla på i all oändlighet och bestämma finesser osv men då kommer man aldrig till skott.
Flint skrev:rikkitikkitavi skrev:Jag, Flint och Anders kan hålla på i all oändlighet och bestämma finesser osv men då kommer man aldrig till skott.
Nu blev vi ledsna. Ditt tidsbegrep verkar färgat. 12 timmar sen vi började prata möjligheter är ingen evighet jämfört med det vi står inför.
Kraniet skrev:ja det är ju bara en kabel som går från line ut till line in. det är tydligen ett måste om man vill ha exakta mätningar.
rikkitikkitavi skrev:schemat blir då som i denna?
http://user.faktiskt.io/rikkitikkitavi/Mikamp2.pdf
rikkitikkitavi skrev:prestanda? map dist och brus?
Som referens antages en WM-61 kapsel användas.
Det är nog hyfsat. dist < 0,1% över hela audiobandet vid normal förstärkning dvs ca 30 dB.
S/N med en elektretskänslighet på 15 mV/Pa borde vara bättre än elektretens eget brus (ca 60dB S/N) vilket borde vara tillräckligt för alla behov.
(TL072 brusar ca 2-3 uV på sin ingång, men man får ta hänsyn till vilken förstärkning man behöver vilket i sin tur beror på hur stort ljudtryck)
Byggsatser :
Jag har inget intresse av att administrera detta, bara så det inte blir några missförstånd.
Det är mestadels en akademisk diskussion än så länge. kommer vi fram till en fungerande bra lösning kan det vara värt att göra en sticky av denna tråd.
Jag kan rita ett kretskort, som det ser ut nu ryms det på ca 60*60 mm. Kan man få ett större intresse för dessa kan man samköpa dessa för ett par tior st. Men då startkostnaden blir > 1000 SEK kanske vi skall undersöka intresset först. Jag lämnar inga tidsgarantier heller.
Jag har inte heller möjlighet att provtillverka kretstkort hemma.
Det går att bygga kretsen på ett veroboard också.
(så byggde jag min orginalförstärkare som länkas till i första bilden)
Kanske någon kan göra en grafisk bild av detta på ett snyggt sätt?
Komponentlistan är kort och billig.
Alla komponenter är standardvara hos Elfa eller Electrokit mfl. varför samköp inte är värt arbetet.
Totalkostnaden blir högre än Velleman K1803.
phon skrev:Om det är en vanlig liten billig elektret så kan man kanske lägga in en frekvenskorrigering för mikens baffelstöd?
Den brukar ha en bulle mellan ~8k och 20 k på några dB, min WM61 har visst 3,5 dB om jag inte missminner mig helt. Korrigeringen skulle kunna ligga i motkopplingsslingan för första op-ampen.
Sen kan man kanske Linkwitz-modda miken också och köra tretråd med sourceföljare ut från kapseln, var det inte så att den klarade lite högre nivåer då?
rikkitikkitavi skrev:Roger :
det är ju bra, då finns det ju alternativ. Annars är det lätt att göra korrigeringen i mjukvara om den funktionen finns.
Finns det en länk någonstans?
rolfzetterberg skrev:MM3 finns i alla fall.Har dessutom vad jag också skulle lägga på-en ellyt över batteriet och en bandbreddsbegränsning uppåt i motkopplingen plus en HF-spärr i form av en ferrit.Sen kan man ju också diskutera en begränsning neråt.
Spänningskretsen tycker jag däremot verkar lite onödigt bra.Duger nog med vanlig stab.
http://users.rcn.com/rhcamp/mm2v1p1.pdf
pagge@elektronikforumet skrev:Det här projektet började med att en audiointresserad kompis ville ha hjälp med att mäta impedans på sina nybyggda högtalare. Min första tanke var att bara koppla ett shuntmotstånd i serie med högtalaren och mäte på bägge sidor om detta med oscilloskopet. Ganska tröttsamt att svepa över frekvens och rita i en graf, men det kanske hade kunnat gå för en enda högtalare. Projektet hade mest troligt kunnat slutföras på en eftermiddag (möjligen med tillhörande natt).
Men så enkelt kunde det inte sluta. Istället hittade polaren ett PC-program (http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/) som använder ljudkortet för att göra samma sak jag tänkte göra med oscilloskopet. Fördelen är att man snabbt får trevliga grafer utan manuellt arbete (man kan ju arbeta hur länge som helst för att slippa arbete).
Eftersom man inte kan koppla högtalaren direkt till ljudkortet behövs en extern förstärkare, några motstånd och andra småprylar. Förslag på uppkoppling enligt ARTA var:
http://img87.imageshack.us/i/artaschematic.png/
Det hade säkert funkat bra, men det känns lite besvärligt att ha en extern förstärkare. Blir många sladdar och man måste vara försiktig med polariteten på förstärkaren. Man skapar även en potentiellt störande jordloop (notera nödlösningen med 1K motståndet mellan förstärkar-jord och ljudkorts-jord.). Därför kom jag fram till att jag skulle göra boxen aktiv genom att integrera en chip-amp.
De resonanser vi vill mäta är ju väldigt stora och tydliga så jag ser inga speciella krav på audiofilt låg distortion. Därför föll valet på LM1875, en gammal hederlig välbeprövad chipamp som går på ganska låg spänning (16V, då de flesta chipampar vill ha minst 20V).
Här hade det vi kunnat vara nöjda ännu en gång, men några "tänk om man skulle..." senare så kom vi på att vi hade behov att att mäta upp hans lyssningsrum också. Eftersom ARTA mjukvaran redan stöder det så har vi ju ingen ursäkt att inte stödja inkoppling av mic. wm61a verkar vara en prisvärd mic som är omtyckt i DIY kretsar (http://www.johncon.com/john/wm61a/), så vi tänkte pröva med en sådan. Och ska man ha en mic så behöver man ju helst en bra mic-förstärkare. Det är ju trevligt att slippa sladdar och ha den inbyggd i boxen med, dessutom får man full koll på jordningen då.
Detta resonemang har lett fram till följande schema. Lite fascinerande hur lätt det är hänt att ett en sida sväller till fyra
http://img89.imageshack.us/i/audio011.png/
http://img145.imageshack.us/i/audio012.png
http://img339.imageshack.us/i/audio013.png/
http://img403.imageshack.us/i/audio014.png/
Lite kort om schemat:
Nätdelen är en laptop-adapter på 20V vilket gör att man får ut knappa 5W@8hom ur förstärkaren. Där filtrerar jag så gott jag kan med ferriter och 3-terminals-kondensatorer för att få bort RF störningar och vanliga spolar och kondensatorer för LF.
För att slippa AC-koppla förstärkaren behöver jag +- spänning, så jag skapar en virtuell jord. Den virtuella jorden tål inte mycket ström, därför finns den andra LM1875 som i praktiken fungerar spänningsregulator för kraftjorden. Jag ville inte brygga då det skulle innebära att jag måste mäta differentiellt över högtalare och shuntmotstånd.
Micförstärkaren är en OPA1612 som har lägre brus och distortion än vad jag trodde var möjligt, hoppas jag inte lyckas sabba det för mycket. Den får linjärreglerad matning i varje fall. 30ohms motstånden fungerar som filter och skall förhoppningsvis dämpa störningar som annars skulle ledas ner i signaljorden via ingångsavkopplingen till regulatorerna.
Till microfonen tänkte jag använda sködad kabel med två ledare i. Skölden kopplas till stjärnjorden i boxen och går fram till, (utan att anslutas till) micen. De två innerledarna går till micen.
Alla jordarna är ihopkopplade med 0-ohms motstånd för att få stjärn-jord. 0-ohmarna skall sitta så nära varandra som möjligt, därifrån går jorden ut till de olika delarna.
Jag tar tacksamt emot alla förslag och kommentarer. Efter att ha funderat ett tag på hur alla jordströmmar går så känns huvet som köttfärs. Jag kommer nog inte att beställa prylar och börjar bygga på en vecka ännu, så alla fel ni hjälper mig att få bort innan dess är fel jag slipper få med i boxen.
aisopos skrev:Snacket om högintensiva LED är det bara för att det var vad rikki hade i sin "bra och ha låda" och det alltså bara blev så?
Dvs det skulle gå bra med vilka LED som helst, eller en enda LED med t.ex. 4 volt framledningsfall (vid 1-2 mA) eller valfri zenerdiod på lämplig spänning (ca 4 V) ?
Jag vill bara kolla ifall det är något magiskt med högintensiva LED, t.ex. lågt brus eller väldigt brant If/Vf.
Annars ser det för mig ut som att vad som helst som har ungefär zenerkaraktäristik bör fungera.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster