Mikrofonförstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Jonas_R » 2010-10-22 22:57

Hej,

Tackar för trevlig liten mikrofonförstärkare!

Några kanske dumma frågor...

- Skall inte punkten mellan R3 och R4 vara ihopkopplad med plus-ingången på OP-B (ben 5)? I så fall saknad det en "plupp" i schemat.

- Är det inte något konstigt med layouten? J4 borde väl vara kopplad till R1 mm. och inte till R8/OP ben 1? Dessutom tror jag att den andra sidan av R1 som är kopplad till D1 också borde vara kopplad till R2 och plus-sidan av C3. Eller har jag fått något om bakfoten?

Så en helt annan fråga - kan den här mikrofonförstärkaren användas tillsammans med en "Linkwitz-modifierad" WM-61A-kapsel i tvåtrådskoppling? Kräver det i så fall polvändning av mikrofonkapseln eller andra ändringar?

Hälsningar,

Jonas

mike34

Inläggav mike34 » 2010-10-24 10:55

Länkar in en micförstärkare som jag hittat på nätet med lite anorlunda tänk bakom.
Jag har själv funderat på bygge av den och eftersom vi har en micamp tråd så kanske det kan blåsa lite liv i den igen.

http://www.proaudiodesignforum.com/foru ... 14&start=0

Kan det va nått och sikta på ? andra trådar just nu tar upp bas mätmicar och annat för låga frekvenser. Här kanske det finns utrymme neråt mot DC om micen tillåter.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-10-24 12:27

den design jag har publicerat mha andra (ingen nämnd ingen glömd men jag är inte ensam om arbetet) har en frekvensgång långt ner i infraljudsområdet, -3dB runt 1 Hz. det går att utvidga ytterligare med större kondensatorer på lämpliga ställen.

den designen är till för att göra goda mätningar med elektretmikrofoner , se även div. trådar om dessa. till detta duger den utmärkt. det är möjligt att den duger till andra användningsområden också.

det är en intressant , välarbetat design men vad är syftet att göra en mycket mera komplicerad design för att slippa en ingångskondensator om man skall nå en låg undre gränsfrekvens som ändå begränsas av mikrofoner? jag kan se andra fördelar med den också, den är säkert ypperlig för inspelningsändamål.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-10-30 20:08

Jonas, helt rätt.

Det är fel i schemat. Jag skall åtgärda detta så fort det går.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2011-09-06 10:04

*Bump*
Hur gick det?
Undrar en nyfiken,
Amit

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-09-06 10:43

jag lovar att cadda en pcb under min föräldraledighet nästa år ;)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2011-09-06 17:52

:D

Nå, det verkar som att kretslösningen i alla fall har testats med framgång, om planerna är så långt framskridna. :wink:

VAB:a lugnt!

/Amit

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Jonas_R » 2011-09-06 19:02

Hejsan,

Om det finns några modiga hemmabyggare där ute får ni gärna testa den här layouten:

http://www.inomhusflyg.se/hogtalare/V1_2_layout_sv.png

http://www.inomhusflyg.se/hogtalare/V1_2_place_farg.png

OBS! Inga garantier. Jag har inte provbyggt... :)

Hälsningar,

Jonas

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-04 21:37

Bikinitider

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Mikrofonförstärkare

Inläggav aisopos » 2014-04-24 13:34

Snacket om högintensiva LED är det bara för att det var vad rikki hade i sin "bra och ha låda" och det alltså bara blev så?
Dvs det skulle gå bra med vilka LED som helst, eller en enda LED med t.ex. 4 volt framledningsfall (vid 1-2 mA) eller valfri zenerdiod på lämplig spänning (ca 4 V) ?

Jag vill bara kolla ifall det är något magiskt med högintensiva LED, t.ex. lågt brus eller väldigt brant If/Vf.
Annars ser det för mig ut som att vad som helst som har ungefär zenerkaraktäristik bör fungera.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-27 14:11

aisopos skrev:Snacket om högintensiva LED är det bara för att det var vad rikki hade i sin "bra och ha låda" och det alltså bara blev så?
Dvs det skulle gå bra med vilka LED som helst, eller en enda LED med t.ex. 4 volt framledningsfall (vid 1-2 mA) eller valfri zenerdiod på lämplig spänning (ca 4 V) ?

Jag vill bara kolla ifall det är något magiskt med högintensiva LED, t.ex. lågt brus eller väldigt brant If/Vf.
Annars ser det för mig ut som att vad som helst som har ungefär zenerkaraktäristik bör fungera.

Jag bumpar upp denna fråga igen.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-04-27 21:38

Se andra tråden.

mvh Rickard

Föregående

Återgå till DIY-forum