nya basmoduler !!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

nya basmoduler !!!

Inläggav DVD-ai » 2010-10-28 00:02

Jag har nu bestämt mig för att jag ska ha nya basmoduler och mina Ino Audio pX-2 moduler ska bort på grund av att dom inte fungerar i mitt rum, jag har dock inte bestämt mig för vad som ska ersätta dom...

jag har funderat länge på att satsa på 8st SLS10" i slutet på >40liter/st men är ändå lite inne på portat likt förbaskat... :P

Jag är nyfiken på dom så kallade "Fynd basarna" och hur dom presterar, jag vet att några av er har byggt med dom och har förstått att dom tydligen ska prestera väldigt bra för pengarna (båda ljudtryck, djup men framförallt kvalitet!). Men hur bra ?!
Går det att få tag i "rätt variant" av den basen och vad har den för nominell impedans, kan man köra typ 3st parallell kopplade och drivna av ett Behringer EP4000 tro ?!

Alla tips är välkomna på kompetenta men inte för dyra (max 10000kr sammanlagt) bassystem som bygger på just flera "mindre" moduler, ca <50 liter /st är ett krav ! sedan kan det få vara 6-8st, det gör inget...

Men ni som byggt med Fynda basarna, vad har ni för tips och finns det någon i stockholmsområdet som man skulle kunna få muta in sig hos med bullar och ett glatt humör och kunna lyssna till dessa ?!

alternativet är att jag trillar tillbaka på ProfundusP-4, men jag vill testa andra varianter ju!
:roll: :D
Senast redigerad av DVD-ai 2010-10-28 08:41, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-28 01:31

Bild

8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-28 01:41

De element som var intressanta för små lådor, är tyvärr åtgångna för länge sedan.

Vilka toppar har du? - avgör hur starkt basarna behöver kunna återge.
Hur stort är rummet? -avgör hur många basar som behövs.

4st SLS-10 i varsina slutna 42literslådor, integrerar väldigt fint med piP, men blir otillräckligt med större toppar och starkare medelnivå.

Det finns iofs ett Fyndaelement kvar, som skulle kunna vara intressant i större låda. :)
Bild
Elementen är inte sneda, det är optikförvrängning. Det blev ett helsike att få isär dem efter fotosejouren.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-10-28 06:16

Vad kul, med basbygge!! :D

Själv skulle jag vilja utöka till att köra med 2 x 4 sls 10" i slutna lådor :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-10-28 07:50

Jag kör med 4st SLS 12 i lådor om ca 52-54 l vardera och det funkar fint
ihop med pK.

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2010-10-28 08:06

Jag kan instämma med Stranne ovan, jag kör också med 4st SLS12or i slutna lådor på ca 50liter.
Givetvis med LT-krets på dessa då de egentligen är i minsta laget.
De används ihop med mina Orion och hittills har de räckt till bra.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-28 08:23

Ragnwald skrev:De element som var intressanta för små lådor, är tyvärr åtgångna för länge sedan.

Vilka toppar har du? - avgör hur starkt basarna behöver kunna återge.
Hur stort är rummet? -avgör hur många basar som behövs.

4st SLS-10 i varsina slutna 42literslådor, integrerar väldigt fint med piP, men blir otillräckligt med större toppar och starkare medelnivå.

Det finns iofs ett Fyndaelement kvar, som skulle kunna vara intressant i större låda. :)
Bild
Elementen är inte sneda, det är optikförvrängning. Det blev ett helsike att få isär dem efter fotosejouren.

Ok, jag misstänkte nästan det, det brukar vara så att jag missar intressanta element... :lol: :cry:

Men vad e detta för annat element som du pratar om ?

e det detta: http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=3740

Hur är den i övrigt ?!

jag e sugen på att bygga något som "någon annan redan gjort grovjobbet till" om du förstår vad jag menar..?! :roll: detta på grund av att jag just nu känner mig välldigt less på allt vad moduler heter och känner inte det minsta för att hålla på och "testa" en massa innan det blir bra... :x
Jag vill ha något som på en gång är bra !

jag har i16s som toppar.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-28 08:31

nadifierad skrev:Vad kul, med basbygge!! :D

Själv skulle jag vilja utöka till att köra med 2 x 4 sls 10" i slutna lådor :) .

JO ! :D

Men samtidigt så tänkte jag nog inte exprimentera för mycket, jag skulle vilja ha ett "färdigt koncept" (typ..) som helt bombsäker blir bra... 8)

Jag har dock sneglat lite på SEASL26ROY som verkar mycket lovande !

slutar väll med att man sitter där och testar, mäter, fyller/ tömmer på dämpmaterial, testar mäter stoppar i lite till dämp, ändrar röret, mäter, slänger i mer dämp, kortar röret lite till osv osv.... :x :lol:

Helt hopplöst ju... :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-28 08:40

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7756
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=238&Itemid=223

Jag sneglar alltså på denna lite dyrare bas, 6st av dessa i passande stor låda (40-50liter/st..?!) vore ju inte helt fel! borde kunna flytta bra med luft och samtidigt kunna fås att gå djupt... :P

blir ca 9000kr för 6st, men jag kanske "bara" ska ha 4st för 6st blir ändå knepigt att koppla för att få bra drivning med mitt Behringer EP4000. jag vill ju samtidigt inte gärna parallell + seriekoppla portade lådor :roll:

Det va någon på forumet som räknat på lådor till dessa och byggt + blivit välldigt nöjd, jag ska leta upp vem det är och ställa han mot väggen för att pressa på information ! 8)

Edit: jag är även på gång att bygag en lite mätjigg, kommer väll upp någon slags byggtråd på det antar jag...
Mvh//David

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-10-28 08:49

DVD-ai skrev:http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7756

Jag sneglar alltså på denna lite dyrare bas, 6st av dessa i passande stor låda (40-50liter/st..?!) vore ju inte helt fel! borde kunna flytta bra med luft och samtidigt kunna fås att gå djupt... :P

blir ca 9000kr för 6st, men jag kanske "bara" ska ha 4st för 6st blir ändå knepigt att koppla för att få bra drivning med mitt Behringer EP4000. jag vill ju samtidigt inte gärna parallell + seriekoppla portade lådor :roll:

Det va någon på forumet som räknat på lådor till dessa och byggt + blivit välldigt nöjd, jag ska leta upp vem det är och ställa han mot väggen för att pressa på information ! 8)

Edit: jag är även på gång att bygag en lite mätjigg, kommer väll upp någon slags byggtråd på det antar jag...

Är väl Glebster som byggt med Seas L26ROY , tror han byggde portat men proppade igen portarna efter ett tag.

Du spretar lite i dina önskemål i denna tråd, å ena sidan vill du ha nånting färdigt och klart och säljer bort dina X-2, å andra sidan vill du inte behöva mäta och finjustera men satsar på DIY.

Jag hade satsat på L26ROY eller SB29NRX-6. Fördel med SB att den är på 6 ohm samt aningens billigare, nackdel att den har lite kortare x-max.
Har inte hittat några distmätningar på SB basen men IÖ har pekat ut den som en intressant bas vilket jag tar som ett plus.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-28 09:11

Tycker dvd-ai ska testa tappade horn, för blir man inte nöjd med inobasar så ska man nog testa något helt annorlunda än basreflexlösningar.

peterpettersson el petterpetersson :oops: har väl konstruerat några stycken som kan vara av intresse.
edit:
kanske inte, de tenderar ju att bli lite större än 50liter.
plus ettar johanerikssons tips om SB elementet istället.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-28 09:49

johaneriksson skrev:
DVD-ai skrev:http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7756

Är väl Glebster som byggt med Seas L26ROY , tror han byggde portat men proppade igen portarna efter ett tag.

Du spretar lite i dina önskemål i denna tråd, å ena sidan vill du ha nånting färdigt och klart och säljer bort dina X-2, å andra sidan vill du inte behöva mäta och finjustera men satsar på DIY.

Jag hade satsat på L26ROY eller SB29NRX-6. Fördel med SB att den är på 6 ohm samt aningens billigare, nackdel att den har lite kortare x-max.
Har inte hittat några distmätningar på SB basen men IÖ har pekat ut den som en intressant bas vilket jag tar som ett plus.

Haha, jo jag vet att jag verkar lite splittrad, det beror på att jag är just det också... :lol: enda jag vet i dagsläget är att jag MÅSTE hitta en allternativ lösning till mina pX-2 moduler jag har idag för dom fungerar inte i mitt rum av flera orsaker. Inte dåliga moduler utan helt enkelt bara "fel" för mitt rum... :)

Jag har nu läst genom hela Glebsters tråd och insett att 6st Roy i slutet 50Liter skulle kunna bli riktigt fint ! :P
Men jag vill gärna ha portat för att få högre effektivitet och att utan EQ kunna få bra respons men samtidigt bra ljudtryck.

Ni får ge er till tåls lite med mig, jag är som en tvättsvamp som suger in ideer just nu och samtidigt intresserad av alla möjliga allternativ och kollar på möjliga lösnignar, så jag hoppar en del fram och tillbaka...
men SeasL26ROY ser onekligen välldigt intressant ut på pappret och dom simuleringar jag nu sett är inte tokiga. Jag tror det finns potential med det elementet.

Om jag ska se för vs nackdelar med den i olika lösningar ser ut som följande.

L26ROY Slutet
Bra:
trevliga "små" lådor på50L/st
går "bra" att parallell/seriekoppla till 6ohm
lättare att bygga och få till bra, Infra EQ har jag dessutom !

Dåligt:
Räcker kapaciteten...?! :?
Fler element = dyrare

L26ROY portat
bra:
högre effektivitet, räcker med 4st...?!
Kan då parallell koppla dom 2 och 2 till mitt Behringer

dåligt:
MYCKET knepigare att få till bra och medför antagligen otaliga timmar av mätande och testande.
vill inte görna seriekoppla portade lådor, så fler än 4 är inte att tänka på om jag inte köper ett till steg... :roll:

Jag är inte helt omöjlig, klart man får lov att testa lite, bar det att jag känenr inteför att gå på något "nutt element" och ta ett stort steg ut i det "okända" just nu. vill ha något som känns lite säkert och som jag vet att det går att få till bra :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-28 09:52

schmutziger skrev:Tycker dvd-ai ska testa tappade horn, för blir man inte nöjd med inobasar så ska man nog testa något helt annorlunda än basreflexlösningar.

peterpettersson el petterpetersson :oops: har väl konstruerat några stycken som kan vara av intresse.
edit:
kanske inte, de tenderar ju att bli lite större än 50liter.
plus ettar johanerikssons tips om SB elementet istället.

Njaa, jag gillar basen som Ino modulerna "kan prestera", men i mitt rum så är just pX-2 inte lämpligt, pP-4 va MYCKET bättre tycker jag :)
och sedan så går ju "små" moduler att placera på vettiga sätt också, vilket inte går med pX-2 i nuvarande rum... :roll:

allternativet till allt är att återgå till pP-4, men jag vill titta på allternativa lösningar först, skulle det skita sig så blir jag jag så illa tvungen att gå tillbaka till pP moduler :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-28 09:59

jag själv känner mig minst sagt ordentligt "ringrostig" på simmuleringsfronten och måste sätta mig ner med diverse program och börja komma igång med den biten igen... Men är det någon som skulle vilja hjälpa mig att bistå med lite simulerignar på L26ROY i max 60liter låda (har jag precis kommit fram till att det fungerar) och utformningen är inte så petig. det som blir bäst liksom :P

Slutet verkar vara optimalt med 50liter, men portat vill antagligen ha större, säkert närmare 70 liter men hur bra kan man få till det med 60 liter lådvolym och portat ?

Om någon/ några ville hjälpa mig med att ta fram några ideer så vore det guld värt så kan dom vara till stor hjälp i form av i alla fall ideer och andras synpunkter. Jag ska simulera lite själv i LSPcad och BasBoxpro6 och se vad jag får fram. Men andras tipps och ideer är alltid nyttigt ! :)
Speciellt när man känner sig som en fastråsstad gammal mutter i huvudet när det kommer till detta just nu. Va så länge sedan jag ens orkade bry mig att det liksom tynat bort märker jag... :oops:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-10-28 10:00

Köp 2 X-moduler till. Då har du 4 burkar. Eventuellt kan du köpa bara 2 element och ny kabinett till dom redan har och köra slutet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-28 10:35

Det blir för mycket pengar... och tar för mycket plats, jag vill inte ha 2st 100 liters klossar i mitt lilla 12kvm rum...

Då är det bättre med 6st 50liters som man kan placera vettigt ;)

Förhoppnignen är 4st portade lådor på 50-60liter med något element i som presterar bra ljudtryck och bra flås till 20Hz eller lägre och som ska låta bra.

I annat fall få det bli slutet, hur ineffektivt det än må vara och dyrt... :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-10-28 11:11

DVD-ai skrev:Det blir för mycket pengar... och tar för mycket plats, jag vill inte ha 2st 100 liters klossar i mitt lilla 12kvm rum...

Då är det bättre med 6st 50liters som man kan placera vettigt ;)

Förhoppnignen är 4st portade lådor på 50-60liter med något element i som presterar bra ljudtryck och bra flås till 20Hz eller lägre och som ska låta bra.

I annat fall få det bli slutet, hur ineffektivt det än må vara och dyrt... :roll:

4 st X-element i 50 liter slutet vardera. Eller kanske ännu mindre låda, 40 liter eller nåt. Skulle jag kört på. Billigt och bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-28 11:12

johaneriksson skrev:Är väl Glebster som byggt med Seas L26ROY , tror han byggde portat men proppade igen portarna efter ett tag.

Korrekt. I en låda i storleksordningen under 50liter rekommenderar jag slutet alternativt slavbas då det är ett mindre h-------e att trycka in rör långa nog för en vettig avstämning (med vettig menar jag i regionen runt 20Hz). Om man skulle lyckas (vilket jag faktiskt delvis gjorde, om jag bara använder ett av mina två BR-rör och pluggar det andra) får man brottas med dist från rören som förvisso också går att råda bot på med hjälp av en "Svanteslits". Problemen är många men lösningarna finns.

Idag hade jag tveklöst byggt slutna direkt och kompletterat med en miniDSP.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-28 11:37

Glebster skrev:
johaneriksson skrev:Är väl Glebster som byggt med Seas L26ROY , tror han byggde portat men proppade igen portarna efter ett tag.

Korrekt. I en låda i storleksordningen under 50liter rekommenderar jag slutet alternativt slavbas då det är ett mindre h-------e att trycka in rör långa nog för en vettig avstämning (med vettig menar jag i regionen runt 20Hz). Om man skulle lyckas (vilket jag faktiskt delvis gjorde, om jag bara använder ett av mina två BR-rör och pluggar det andra) får man brottas med dist från rören som förvisso också går att råda bot på med hjälp av en "Svanteslits". Problemen är många men lösningarna finns.

Nu har jag läst att du inte spelar så värst högt, men hur högt upplever du att du kan spela med dina två slutna ?!

och hur presterar dom rent allänt, helt subjektivt :)

sedan undrar jag om du skulle ha lust/möjlighet att göra en liten snabb simulering i 60 liter och portat med och se om man kan få till ett -3dB närmare och -6db runt eller lägre än 20hz är det helt omöjligt ?!

jag skulle ju vilja att 4st sådanna i 60 liter portat skulle kunna låta toppen, det medger ju klart högre ljudtryck också än 4st slutna... ska jag köra slutet blir det nog 6st till att börja med och antagligen 2st till sedan. Men drömmen vore att få till det bra med portat så att man får effektiviteten :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-28 11:53

johaneriksson skrev:Jag hade satsat på L26ROY eller SB29NRX-6. Fördel med SB att den är på 6 ohm samt aningens billigare, nackdel att den har lite kortare x-max.

Vad e det för element, hittar inget på nätet... :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-10-28 12:01

DVD-ai skrev:
johaneriksson skrev:Jag hade satsat på L26ROY eller SB29NRX-6. Fördel med SB att den är på 6 ohm samt aningens billigare, nackdel att den har lite kortare x-max.

http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/10-sb29nrx75-6/
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-28 12:08

DVD-ai skrev:Nu har jag läst att du inte spelar så värst högt, men hur högt upplever du att du kan spela med dina två slutna ?!

och hur presterar dom rent allänt, helt subjektivt :)

sedan undrar jag om du skulle ha lust/möjlighet att göra en liten snabb simulering i 60 liter och portat med och se om man kan få till ett -3dB närmare och -6db runt eller lägre än 20hz är det helt omöjligt ?!

jag skulle ju vilja att 4st sådanna i 60 liter portat skulle kunna låta toppen, det medger ju klart högre ljudtryck också än 4st slutna... ska jag köra slutet blir det nog 6st till att börja med och antagligen 2st till sedan. Men drömmen vore att få till det bra med portat så att man får effektiviteten :)

Tillräckligt högt vid musik för att det är förstärkaren som sätter gränsen, inte högtalarna. Vid film har jag inte testat hur högt jag klarar av.

Subjektivt är jag mycket nöjd och då är jag ändå övertygad om att det finns mer att hämta med LT och PEQ.

Ladda ner Basta! och simulera själv, då lär du dig så mycket mer. Se min tråd för simuleringar vid 50 liter, skiljer inte så mycket vid 60.

Kör hårt.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-10-28 12:11

DVD-ai skrev:

Simulerar riktigt fint i 70 liters låda och basreflex. Efter att jag simulerat fram den lådan hittade jag ett bygge på http://www.lautsprecherbau.de där lådstorleken också är 70 liter så jag kanske inte är helt ute och cyklar :)
Går till skillnad från L26ROY att avstämma till 20 hz utan att rören blir groteskt långa.

Zaph har använt storebrosan SB34 till sitt trevägsbygge http://www.zaphaudio.com/SB12.3/ och den distmätningen ser väl helt ok ut.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-28 12:17

johaneriksson skrev:http://www.lautsprecherbau.de

HiFi-tomten meets Onkel Sam! :lol:

Bild

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-28 12:21

johaneriksson skrev:Går till skillnad från L26ROY att avstämma till 20 hz utan att rören blir groteskt långa.

Då är de nog ett bättre val till BR med låg avstämning än ROY.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-10-28 12:21

Bild

Det känns tryggt att lita på någon som ser ut att vara så genuint nerknarkad i hifiträsket :)

Edit: Bytte bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-28 14:28

Jo det elementet verkar ju inte helt ointressant, ska som sagt köra lite fulsimmuleringar när jag kommer hem på BasBoxPro6, ska försöka få igång LSPcad också men det tror jag kommer att misslyckas...

Någon som råkar ha några simulerade kurvor med den basen i 60 liter ?

Allternativet är att jag får "gå ner mig" till 8" basar i 50-60liter portat, är nog lättare att hitta sådanna som passar till lådvolymen :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-10-28 15:09

DVD-ai skrev:Jo det elementet verkar ju inte helt ointressant, ska som sagt köra lite fulsimmuleringar när jag kommer hem på BasBoxPro6, ska försöka få igång LSPcad också men det tror jag kommer att misslyckas...

Någon som råkar ha några simulerade kurvor med den basen i 60 liter ?

Allternativet är att jag får "gå ner mig" till 8" basar i 50-60liter portat, är nog lättare att hitta sådanna som passar till lådvolymen :)

Har du spanat på några speciella åttatummare?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-28 15:27

Njaaa, ja jag kollat runt lite, men inget vettigt att komma med just nu då jag inte ens hunnit test simmulera något än... e ju på jobbet :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-28 15:41

jag har börjar sannsa mig, jag vet ju att portade lådor rent allmänt inte låter som jag vill ha det, så varför jag ens sitter nu och funderar på att ge mig på att försöka få till något själv som skulle kunna göra mig nöjd, det är mgi en gåta...?! :? ren dumhet kanske, eller bara jävullsk envishet kombinerad med lite "spela högt och överdimmansionerings nojja" :roll:

6st Slutna blir säkert alldeles utmärkt, jag har drivning och InfraEQ tillsats till mitt cr80s så den biten är redan "klar"...

Nu ska jag hem och simmulera 6st slutna lådor 50-60 liter med diverse element och grafer komemr att komma upp. Ska som sagt försöka få igång LSPcad men antagligen orkar jag inte böka med det just nu utan det blir sunkiga BasBoxPro6 grafer tills vidare... :lol:

jag har lite fastnat på L26Roy, tycker den ser så bra ut på något vis och datan tilltalar mig starkt + dom grafer jag sett i slutet säger mig att en lite större låda än 50 liten borde kunan ge en kruva som stämemr mycket bra överens med målkurva och möjlighet till "rätt" Q på runt 0,5-0,6 som jag skulel vilja ha :)

enda problematiken blir sedan att mäta på lådorna och i praktiken få till Q-värdet till där jag vill ha det, men det är ett kommande problem! (som jag gärna får hjälp med av någon mätkunnig... :mrgreen:)
Mvh//David

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-28 16:09

Hur många profundus-X element kan du köpa istället för 6st seas?
Gör egna slutna lådor till de elementen, förstår inte varför du ska klydda med ett nytt element, du har ju redan alt tillgängligt för infraX...
du kan nog köpa rätt fluff när/om du får möjlighet till basreflex igen.

infraX8-12.eget fluff låter väldigt smutt i mina öron iaf.

ps. andrahandsvärdet på ino är nog bättre än seas med...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-28 17:11

johaneriksson skrev:Bild

Det känns tryggt att lita på någon som ser ut att vara så genuint nerknarkad i hifiträsket :)

Edit: Bytte bild

jag tycker han ser ut som karl12, riktigt snygg alltså
Bikinitider

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-28 17:26

schmutziger skrev:Hur många profundus-X element kan du köpa istället för 6st seas?
Gör egna slutna lådor till de elementen, förstår inte varför du ska klydda med ett nytt element, du har ju redan alt tillgängligt för infraX...
du kan nog köpa rätt fluff när/om du får möjlighet till basreflex igen.

infraX8-12.eget fluff låter väldigt smutt i mina öron iaf.

ps. andrahandsvärdet på ino är nog bättre än seas med...

Du har på sätt och vis rätt men dom kostar ju 1000kr/ st mer än Seas basarna... då har jag bara råd med InfraX-4 vilket garanterat blir på tok för lite... :?

eller har jag fel om att X basarna kostar ca 2500kr/st... 8O

Edit: ett annat svagt minne är 1700kr/st, vilket stämmer ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-28 17:34

2008 kostade de 2200:-
Var hittar du l26 för 1500:-? 17-1800 på europe audio iaf.
Kommer dock ihåg att glebster fick betala extra pga tung frakt o han köpte ju bara två.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-28 18:02

schmutziger skrev:2008 kostade de 2200:-
Var hittar du l26 för 1500:-? 17-1800 på europe audio iaf.
Kommer dock ihåg att glebster fick betala extra pga tung frakt o han köpte ju bara två.

jo, 2200kr är mycket pengar... :(

men jag är i desperat behov av flera/ mindre moduler...

Att det ska vara så svårt då... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-28 18:22

DVD-ai skrev:jag har börjar sannsa mig, jag vet ju att portade lådor rent allmänt inte låter som jag vill ha det, så varför jag ens sitter nu och funderar på att ge mig på att försöka få till något själv som skulle kunna göra mig nöjd, det är mgi en gåta...?! :?

Fördelen med att bygga portat är att du vid behov kan stoppa igen porten. Nackdelen att du då inte har får en perfekt optimerad sluten låda.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-29 01:51

Eller så bygger du med SLS10...

Det är en beprövad konstruktion, du vet att den låter bra, lätt att bygga ritning finns hos mig. Även billig om du skulle vilja komplettera med flera senare :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-10-29 05:57

Glebster skrev:

Det går att trycka in rör upp till 60cm i en låda på 45 liter men då måste det vara 3 tum eller mindre.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-10-29 06:03

Timpolanen skrev:Eller så bygger du med SLS10...

Det är en beprövad konstruktion, du vet att den låter bra, lätt att bygga ritning finns hos mig. Även billig om du skulle vilja komplettera med flera senare :)

Samma ritning finns även vid tymphany.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-29 08:26

Jag verkligen avskyr detta med bas, ett så jobbigt problem... :x

Hur ska det gå... ?! :lol: känns som att oavsett vad jag satsar på så gör jag fel... jag "vet" vad jag vill ha, men kan inte få det så jag måste kompromissa och det är något av det värsta jag vet. Nästan så att jag häldre skiter i alla göra något alls om jag inte känner att jag kan göra det precis så som jag vill att det ska vara. det är en av mina största styrkor men även svagheter... :oops:

Men det enda jag vet jsut nu är att nuvarande moduler måste bytas ut för jag kan inte lyssna på musik alls just nu, men jag vet att med 4st moduler så låter (subjektivt) 101 gånger bättre i mitt dåliga rum. Så kravet är liksom 4 eller fler mindre moduler som tillsammans ska kunna ge mig det jag vill ha.

Jag önskar att det fanns ett mirakelelement på 10" (typ..) som passade perfekt i en 50-60 liter låda och gav en idealkurva + klarade spela högt!

kanske finns men jag hittar inget.. :|
Mvh//David

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-29 09:13

DVD-ai skrev:Jag önskar att det fanns ett mirakelelement på 10" (typ..) som passade perfekt i en 50-60 liter låda och gav en idealkurva + klarade spela högt!|

L26Roy i sluten konfiguration passar din beskrivning ovan. Men jag är av åsikten att du oavsett lådkonstruktion kan vrida ur mer ur elementet medels en PEQ eller varför inte en PEQ och en LT lösning eller varför inte en miniDSP? :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-29 09:45

Ja, och Infra EQ har jag ju så jag kommer kunna "boosta" bäst jag vill 8)

Men enligt simmuleringarna så uppfyller inte riktigt ROY "idealkurvan" tyvär... så man får inte den där drömresponsen... :P :roll:

Men frågan är, blir det "bra nog"..?! :wink:

Det viktigaste är dock att det låter bra, med bra menar jag inte så att man på något sätt tänker på basen utan att den bara finns där och gör det den ska. den upplevelsen stiger (enligt mina upplevelser) med antalet moduler. upplevelsen blir helt enkelt naturligare ju fler moduler man har och det har jag upplevt oavsett märke/ variant av moduler jag testat med :)

Jag funderar vidare, lite grafer kommer kanske upp ikväll, men jag får inte igång mitt LSPcad ( :| ), någon med ett vettigare program än BasBoxPro6 som skulle ha lust att simmulera L26ROY i 2st lådor åt mig, så att jag får lite riktigare grafer.

Jag har tittat på följande.

1: Slutet 50 liter med mellan 30-40% dämpning i lådan: Q=0,47 - 0,5
2: Slutet 60 liter med mellan 40-50% dämpnign i lådan: Q=0,43 - 0,45

Det jag är intresserad av är följande, om någon har ett program där man kan räkna med dämpmaterialet och dess dencitet så vore det grymt !
gullfiber vill jag använda mig av (har hemma!), hur många % av lådan ska jag fylla om jag använder vanlig gullfiber ?!
BasBoxPro6 har ingen som helst fungtion för att räkna på däpmaterialet och dess data så man får bara en "ca bild" av hur det kan tänkas kunna vara med "något dämpmaterial med av programet förbestämda egenskaper"... :?

Om ni inte har denciteten så ska jag leta fram den, och sedan så påverkar ju även dämpmaterialets isotermiska egenskaper också resultatet, dom vet jag dock inte hur man ska räkna på... någon som har några tips ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-10-29 09:46

DVD-ai skrev:
Jag önskar att det fanns ett mirakelelement på 10" (typ..) som passade perfekt i en 50-60 liter låda och gav en idealkurva + klarade spela högt!

Utan EQ?

/Peter

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-29 09:50

Ja, utan EQ såklart ;)

räknat med att rumsbidraget ska "bära upp" responsen så att den blir "rak hela vägen ner" :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-10-29 09:54

Då bör väl elementet ha högre Q än ROY?

För att spela högt med låg termisk kompression så är det väl bättre med x-max 40mm än x-max 28mm och talspolebobi i Alu i stället för glas och plast?

;)

/Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-29 10:14

10 liter i sluten låda gör ju ingen stor skillnad direkt. Men så här ser det ut i LSPCad. Rumskruvan är modellerad efter mitt rum på 3,5x5,5m.

Bild
Bild

Pratas ju lite om L26 i den här tråden http://www.htguide.com/forum/showthread ... ge=1&pp=35

Jed har ju lagt upp en mätning där på elementet. framgår dock inte vilken volym.

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-29 10:21

tack Kraniet ! :D

Ok, bra då fick jag en bild va hur det ser ut i det programmet, jo det är ju ytterst små skillnader...

Men det ser ju inte helt galet ut...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-10-29 10:26

jag hade byggt med nht basar :-) O:-)

oj, 6-8 st. Så många har jag inte. My bad. Förlåt.
Senast redigerad av Fjonkalicious 2010-10-29 10:32, redigerad totalt 1 gång.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-29 10:30

Piotr skrev:Då bör väl elementet ha högre Q än ROY?

För att spela högt med låg termisk kompression så är det väl bättre med x-max 40mm än x-max 28mm och talspolebobi i Alu i stället för glas och plast?

;)

/Peter

Hmm, jo, TC basarna verkar intressanta !
jag är öppen för alla förslag och vill undersöka allt noga innan jag köper något bara :)

Men om den betydligt större linjära slaglängden, 40mm p-p stämmer så är det ju välldigt maffigt
Mvh//David

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2010-10-29 10:32

DVD-ai skrev:Jag önskar att det fanns ett mirakelelement på 10" (typ..) som passade perfekt i en 50-60 liter låda och gav en idealkurva + klarade spela högt!

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4558t00.pdf

i 40 liter :wink:
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-10-29 10:34

Det skrivs en del intressant i den här tråden som kan vara värt att läsa igen.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-29 10:45

DVD-ai skrev:Ja, utan EQ såklart ;)

räknat med att rumsbidraget ska "bära upp" responsen så att den blir "rak hela vägen ner" :P

Jag förstår inte din rädsla för EQ/LT. Du verkar beredd att ta till vilka medel som helst för att slippa. Medels PEQ/LT kan du ju optimera ditt system så det lirar som du vill att det ska i ditt unika rum*. Men förklara gärna om jag missat något i ditt resonemang.

*Dessutom kan du få hjälp att bekämpa ev. moder och andra illasinnade varelser.

Edit: dåligt ordval.
Senast redigerad av Glebster 2010-10-29 10:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-29 10:47

Piotr skrev:För att spela högt med låg termisk kompression så är det väl bättre med x-max 40mm än x-max 28mm och talspolebobi i Alu i stället för glas och plast?

Har L26ROY bobi i glas och plast? *nyfiken*

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-29 10:47

chrisss skrev:
DVD-ai skrev:Jag önskar att det fanns ett mirakelelement på 10" (typ..) som passade perfekt i en 50-60 liter låda och gav en idealkurva + klarade spela högt!

Men har inte den lite onödigt lågt Q ?

ska undersöka den med, tack ! :)
Senast redigerad av DVD-ai 2010-10-29 11:17, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-29 10:49

Glebster skrev:
DVD-ai skrev:Ja, utan EQ såklart ;)

Jag förstår inte din rädsla för EQ/LT. Du verkar beredd att ta till vilka medel som helst för att slippa. Medels PEQ/LT kan du ju optimera i princip alla system så de lirar som du vill ha det i ditt unika rum. Men förklara gärna om jag missat något i ditt resonemang.

Neee, jag e interädd för EQ, vill bara använda den så lite som möjligt :P
mindre effekt till elementen = mindre värme och behöver inte jobba lika hårt = trevligt för alla inblandade. både för steg och högtalare alltså :)

Har ju skaffat en InfraEQ just med tanken på att jag ska kunna kompencera och trimma in det som jag vill ha det juhhh :wink:
Mvh//David

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-29 10:50

SB acoustics 10tummare har liknande egenskaper som bremen tian. kan också vara värd att fundera på. Den basreflexlåda nagref gjorde till brementian passar nästan perfekt till sb acoustics också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-29 11:41

Passar alltså utmärkt i ca 50-60 liter portat och går att få den att spela bra mot 20hz ?

Med slutet kan man ju EQ'a för att få upp responsen under 50hz, men med portat blri det ju lite klurigare under avstämningen då EQ i stort sätt har 0 inverkan i praktiken där...

Ska det vara portat ska det "klara av" 20Hz (linjärt), annars får det vara slutet :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-10-29 11:51

DVD-ai skrev:[)

Har ju skaffat en InfraEQ just med tanken på att jag ska kunna kompencera och trimma in det som jag vill ha det juhhh :wink:

Vilken EQ har du fastnat för?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-29 12:14

Jag har en InfraEQ till mitt CR80s, alltså en från InoAudio Infra EQ tillsats
Mvh//David

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-29 12:25

DVD-ai skrev:Jag har en InfraEQ till mitt CR80s, alltså en från InoAudio Infra EQ tillsats

Har jag förstått det rätt att detta är en analog LT-krets?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-29 12:54

Glebster skrev:
DVD-ai skrev:Jag har en InfraEQ till mitt CR80s, alltså en från InoAudio Infra EQ tillsats

Samma härad, men inte samma socken. *IMO*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2010-10-29 13:13

Nattlorden skrev:
Glebster skrev:

Det är ett faktum.
\\Sky

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-29 15:28

Glebster skrev:

Hmm, njaaee, eller e det så..?! :roll:

Det är en InfraEQ ... :mrgreen:
en EQ för låga frekvenser sedan hur det fungerar "riktigt" får någon annan ta :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2010-10-29 16:57

DVD-ai skrev:
chrisss skrev:

Men har inte den lite onödigt lågt Q ?

ska undersöka den med, tack ! :)

Lagom Q tycker jag.

4 såna pumpar som mina 8 x 8", det räcker garanterat i ditt lilla rum.

40 liter är baserat på att hålla lådtryckdist ner.

Lådan kan göras mindre.

Några (handräknade) exempel.

100 x 352 cm2 x 12,5 mm = 44 l effektiv volym / 120% = 37l låda
Qtc=0,52 Fc=37 HZ

30 liter x 120%= 36 l effektiv volym
Qtc= 0,55 F0=40 Hz

25 liter x 120% = 30 l effektiv volym
Qtc=0,6 F0=43 Hz

Om jag skulle bygga en ny högtalare skulle jag välja detta element
i knappt 30 liter. Lite Infra/LT i botten så är det klart.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-29 17:32

nackdelen är väl möjligtvis att det är 4ohms basar med RE på 2,5ohm. så fyra slutsteg lär nog behövas om du inte har ett som är stabilt ner mot 1- 2ohm.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-10-29 19:28

Nattlorden skrev:
Glebster skrev:

Ursäkta för off topic men finns det här disuterat i någon tråd? (Paa, ett litet rop efter hjälp)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-30 11:32

Jag har nu sneglat på TCsound bas som jag fått nys om, den presterar ganska trevliga kurvor och har ca 15mm större Xmax än ROY.

Funderingar funderingar....

ProfundusP-4 lär riktigt bra, jag skulle ju kunna återgå till dom, men problemet är att då måste jag lägga pengar i mellan... :(
och sedan så vill jag testa lite nytt ! :P

TC basarna ligger nära till hands just nu faktiskt!
Mvh//David

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2010-11-10 09:29

Lite tid har gått ,,, Har du kommit fram till något mer ?
Har du hittat något något annat lämpligt
element nu eller vad ?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-10 11:49

De här små sötnosarna för 139 dollar, i 43 liter basreflex eller 24 liter sluten låda, känns väldigt lockande.
Bra element som funkar i små lådor, tilltalar mig. :)
http://www.creativesound.ca/details.php?model=SDX10

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-10 19:56

TC-Epic (som jag kör med) har ung. samma T/S-parametrar och funkar således i motsvarande lådstorlek. TC har lite större slaglängd, 8 ohm DCR mot 3-5 ohm samt alukon i ställe för papp.

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-10 21:28

Är det den här ?
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-656

Ser ut att ha 2x2ohmslindningar = 4ohm seriekopplat.

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2010-11-10 23:46

Jag tänkte faktiskt skaffa 6 st SDX10 innan jag bestämde mig för 2 SDX15 :)
Epic-basen blir nog dyrare att ta hem, samt att det kanske kan bli jobbigt om något pajar?

Just SDX10 är rätt bra prissatt hos den svenska återförsäljaren, och går antagligen att få billigare ändå om 6st inhandlas... dra iväg ett mail och fråga vettja :)

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-11-11 00:16

Ragnwald skrev:De här små sötnosarna för 139 dollar, i 43 liter basreflex eller 24 liter sluten låda, känns väldigt lockande.
Bra element som funkar i små lådor, tilltalar mig. :)
http://www.creativesound.ca/details.php?model=SDX10

Såg ju jättespännande ut de där! Funderar på basmoduler till OA51 (med liknande mått, fast en helt fyrkantig sluten låda) och då verkar de inte alls fel, är min högst oinitierade åsikt.

Tack för tipset.
/G

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-11 00:39

Ragnwald skrev:Är det den här ?
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-656

Ser ut att ha 2x2ohmslindningar = 4ohm seriekopplat.

Ursäkta om jag rörde till det. Jag har en variant med dubbla talspolar 2x4 ohm.

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-11 01:36

Bele skrev:Jag tänkte faktiskt skaffa 6 st SDX10 innan jag bestämde mig för 2 SDX15 :)
Epic-basen blir nog dyrare att ta hem, samt att det kanske kan bli jobbigt om något pajar?

Just SDX10 är rätt bra prissatt hos den svenska återförsäljaren, och går antagligen att få billigare ändå om 6st inhandlas... dra iväg ett mail och fråga vettja :)

Visst katten, glömde att det finns en svensk återförsäljare.
Jo element som är i produktion och populära som CSS, är naturligtvis ett säkrare val, när man ska ut med en massa klöver.

Sitter själv med basar nu som inte går att uppbringa längre. Men händer något, så kommer CSS SDX10 att passa som hand i handske med mina fina lådor. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-11 02:52

Det är sant att den variant som jag har inte är i produktion för tillfället men jag lämnar garanti på de nya element jag ämnar att avyttra och lämnar pengar tillbaka eller ersätter med likadana nya element om det skulle vara något problem.

Ska inte ta mer plats i tråden men vill inte att någon ska tro något annat.

/Peter

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-11 11:18

Jag är nere i en "ljud svacka" så just nu ser det inte ut att bli något...
jag har dock fått till det så pass i basen att jag kan leva med ljudet som det är nu, så kanske dröjer ett bra tag innan någon förändring sker, eller så tar jag nya friska tag i detta snart (vem vet när..?!) och börjar med något projetk.. ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-11-11 11:35

Trist att höra DVD-ai, hoppas det vänder snart.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-11 13:12

Piotr skrev:Ska inte ta mer plats i tråden men vill inte att någon ska tro något annat.

Jo, ta plats för tusan, är nog fler än trådskaparen som är intresserade. Jag uppfattade inte att du var återförsäljare.
Har du någon länk, så vi kan titta på parametrarna för 8ohmsvarianten ?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-11-11 13:55

Ragnwald skrev:
Piotr skrev:Ska inte ta mer plats i tråden men vill inte att någon ska tro något annat.

Jo, ta plats för tusan, är nog fler än trådskaparen som är intresserade. Jag uppfattade inte att du var återförsäljare.
Har du någon länk, så vi kan titta på parametrarna för 8ohmsvarianten ?

+1 Hade varit intressant! :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-11 16:13

Nix men jag köpte på mig ett gäng för ett tag sedan och har beslutat mig för att göra mig av med ett antal då jag verkar klara mig på färre än jag räknat med.

Om någon är intresserad se tekniska frågor i min byggtråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 6&start=60

Och PM'a om intresse finns för köp av basar.

/Peter

Återgå till DIY-forum