Moderator: Redaktörer
schmutziger skrev:Hur många profundus-X element kan du köpa istället för 6st seas?
Gör egna slutna lådor till de elementen, förstår inte varför du ska klydda med ett nytt element, du har ju redan alt tillgängligt för infraX...
du kan nog köpa rätt fluff när/om du får möjlighet till basreflex igen.
infraX8-12.eget fluff låter väldigt smutt i mina öron iaf.
ps. andrahandsvärdet på ino är nog bättre än seas med...
schmutziger skrev:2008 kostade de 2200:-
Var hittar du l26 för 1500:-? 17-1800 på europe audio iaf.
Kommer dock ihåg att glebster fick betala extra pga tung frakt o han köpte ju bara två.
DVD-ai skrev:jag har börjar sannsa mig, jag vet ju att portade lådor rent allmänt inte låter som jag vill ha det, så varför jag ens sitter nu och funderar på att ge mig på att försöka få till något själv som skulle kunna göra mig nöjd, det är mgi en gåta...?!![]()
Glebster skrev:johaneriksson skrev:Är väl Glebster som byggt med Seas L26ROY , tror han byggde portat men proppade igen portarna efter ett tag.
Korrekt. I en låda i storleksordningen under 50liter rekommenderar jag slutet alternativt slavbas då det är ett mindre h-------e att trycka in rör långa nog för en vettig avstämning (med vettig menar jag i regionen runt 20Hz). Om man skulle lyckas (vilket jag faktiskt delvis gjorde, om jag bara använder ett av mina två BR-rör och pluggar det andra) får man brottas med dist från rören som förvisso också går att råda bot på med hjälp av en "Svanteslits". Problemen är många men lösningarna finns.
Idag hade jag tveklöst byggt slutna direkt och kompletterat med en miniDSP.
Timpolanen skrev:Eller så bygger du med SLS10...
Det är en beprövad konstruktion, du vet att den låter bra, lätt att bygga ritning finns hos mig. Även billig om du skulle vilja komplettera med flera senare
DVD-ai skrev:Jag önskar att det fanns ett mirakelelement på 10" (typ..) som passade perfekt i en 50-60 liter låda och gav en idealkurva + klarade spela högt!|
Piotr skrev:Då bör väl elementet ha högre Q än ROY?
För att spela högt med låg termisk kompression så är det väl bättre med x-max 40mm än x-max 28mm och talspolebobi i Alu i stället för glas och plast?
/Peter
DVD-ai skrev:Jag önskar att det fanns ett mirakelelement på 10" (typ..) som passade perfekt i en 50-60 liter låda och gav en idealkurva + klarade spela högt!
kanske finns men jag hittar inget..
DVD-ai skrev:Ja, utan EQ såklart![]()
räknat med att rumsbidraget ska "bära upp" responsen så att den blir "rak hela vägen ner"
chrisss skrev:DVD-ai skrev:Jag önskar att det fanns ett mirakelelement på 10" (typ..) som passade perfekt i en 50-60 liter låda och gav en idealkurva + klarade spela högt!
kanske finns men jag hittar inget..
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4558t00.pdf
i 40 liter
Glebster skrev:DVD-ai skrev:Ja, utan EQ såklart![]()
räknat med att rumsbidraget ska "bära upp" responsen så att den blir "rak hela vägen ner"
Jag förstår inte din rädsla för EQ/LT. Du verkar beredd att ta till vilka medel som helst för att slippa. Medels PEQ/LT kan du ju optimera i princip alla system så de lirar som du vill ha det i ditt unika rum. Men förklara gärna om jag missat något i ditt resonemang.
DVD-ai skrev:[)
Har ju skaffat en InfraEQ just med tanken på att jag ska kunna kompencera och trimma in det som jag vill ha det juhhh
Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 22 gäster