Moderator: Redaktörer
Svenn3SaataN skrev:Med tanke på att du ska staga lådorna också så räcker 19mm
AndersP skrev:Pumpat fruktansvärt? Klart att dom kommer att andas lite, men har det nån praktisk betydelse?
Nattlorden skrev:Mina slutna är i 25mm och stagat med ett stag (djupledes sidan om elementet) med håltagen 12mm MDF. Jag har ingen känsla för eller sprickbildning i målningen som indikterar några direkta rörelser.
AndersP skrev:Jo, men hallå, hörbarhet vill jag prata om. ALLA baslådor andas och skakar oavsett dimensionering. Jag befarar dessutom att det föreligger ett exponentiellt samband mellan dimensionering och "biverkningar"
Nån som vet vilket skivmaterial man bygger InfraZ i förresten?
PeterAkemark skrev:Då konen rör sig utåt så fungerar stagen förmodligen bra, undetryck i lådan. Men då konen rör sig inåt så kommer draghållfastheten i stagen och infästningen in, och den brukar inte vara lika bra.
PeterAkemark skrev:Då konen rör sig utåt så fungerar stagen förmodligen bra, undetryck i lådan. Men då konen rör sig inåt så kommer draghållfastheten i stagen och infästningen in, och den brukar inte vara lika bra. Kanske ska du komplettera stagen med ett par gängade stålstavar, brickor och muttrar? Skivtjockleken kommer bara att ge en ökad massa, 22mm och en bra mekanik borde fungera. Men känns det bättre att använda en bänkskiva á 35 mm så gör det! Räknade på din låda i första inlägget, den blir 250 liter ca med 22mm material, vilket ger Qtc omkring 0,7. Använder du tjockare material så blir volymen mindre och Qtc högre!
Glebster skrev:PeterAkemark skrev:Då konen rör sig utåt så fungerar stagen förmodligen bra, undetryck i lådan. Men då konen rör sig inåt så kommer draghållfastheten i stagen och infästningen in, och den brukar inte vara lika bra.
Du förutsätter att stagens infästning lossnar vid dragkraft, annars fungerar lådans väggar identitskt vid över- och undertryck förutsatt att väggarnas uppbyggnad är homogen.
PeterAkemark skrev:Glebster skrev:PeterAkemark skrev:Då konen rör sig utåt så fungerar stagen förmodligen bra, undetryck i lådan. Men då konen rör sig inåt så kommer draghållfastheten i stagen och infästningen in, och den brukar inte vara lika bra.
Du förutsätter att stagens infästning lossnar vid dragkraft, annars fungerar lådans väggar identitskt vid över- och undertryck förutsatt att väggarnas uppbyggnad är homogen.
boom: problemet är att det går åt energi på fel ställe, det kan verifieras med att mäta lådans Q-värde. Ju högre Q-värde är lika med mindre förluster.
boom skrev:PeterAkemark skrev:Glebster skrev:PeterAkemark skrev:Då konen rör sig utåt så fungerar stagen förmodligen bra, undetryck i lådan. Men då konen rör sig inåt så kommer draghållfastheten i stagen och infästningen in, och den brukar inte vara lika bra.
boom: problemet är att det går åt energi på fel ställe, det kan verifieras med att mäta lådans Q-värde. Ju högre Q-värde är lika med mindre förluster.
Intressant kan du utveckla det lite.
Om jag har en låda med volymen 100 liter men lägger till stag så har jag tagit med det i beräkningen av inner volymen sen sätter jag på extra skivor runt om men inner volymen är förtfarande 100 liter hur på verkar jag då lådans Q värde .
Och vad jag har fått i tutat om Q värde så är det dämpmatrialet som bestämmer det eller har jag ett cykelstyre i handen just nu??.
PeterAkemark skrev:boom skrev:PeterAkemark skrev:Glebster skrev:PeterAkemark skrev:Då konen rör sig utåt så fungerar stagen förmodligen bra, undetryck i lådan. Men då konen rör sig inåt så kommer draghållfastheten i stagen och infästningen in, och den brukar inte vara lika bra.
Intressant kan du utveckla det lite.
Om jag har en låda med volymen 100 liter men lägger till stag så har jag tagit med det i beräkningen av inner volymen sen sätter jag på extra skivor runt om men inner volymen är förtfarande 100 liter hur på verkar jag då lådans Q värde .
Och vad jag har fått i tutat om Q värde så är det dämpmatrialet som bestämmer det eller har jag ett cykelstyre i handen just nu??.
Nä, det har du inte, men det finns fler q-värden att hålla reda på. Du tänker nog på systemets totala q-värde, som AndersP benämnde Qb och ville ha till 0,4-0,5. Jag pratar om lådans q-värde, som brukar var omkring 7-11 och benämnas just Qb i litteraturen. AnderP q-värde borde benämnas Qtc. Eller så är jag ute och cyklar med ditt styre.
Som Ragnwald säger, det finns tidigare trådar som visar hur känsligt det kan vara. Ett praktiskt försök är att ta ett oscilloskåp och en sluten låda och mäta ström och spänning genom/över talspolen vid resonans med en lissajous figur (x-y kopplat skåp). Tar du då i lådan så kommer du att se hur stor inverkan ett stag kan ha!
AndersP skrev: ALLA baslådor andas och skakar oavsett dimensionering.
AndersP skrev:Hmm, Qtc ska det vara förstås![]()
Anyways bygger jag snart en testlåda på +250 liter och räknar med att kunna bygga 50 liter "för litet" och dämpa mig till Qtc = 0,4 - 0,5. Lådorna blir hur som helst monster.
AndersP skrev:Hmm, Qtc ska det vara förstås![]()
Anyways bygger jag snart en testlåda på +250 liter och räknar med att kunna bygga 50 liter "för litet" och dämpa mig till Qtc = 0,4 - 0,5. Lådorna blir hur som helst monster.
Fs 15,6
VAS 1039
Qes 0,32
Qms 12,2
Qts 0,31
Sd 855
Mms 104
Re 8,0
Xmax 14
Bl 16,4
AndersP skrev:nF
Ragnwald skrev:Nattlorden skrev:Mina slutna är i 25mm och stagat med ett stag (djupledes sidan om elementet) med håltagen 12mm MDF. Jag har ingen känsla för eller sprickbildning i målningen som indikterar några direkta rörelser.
Men men hur starkt har alla dessa lådor behövt spela ihop med piP som toppar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster