Moderator: Redaktörer
Ivil skrev:Hej!
Kan man montera xls12" nedåt-riktad?
/Andreas
När spidern töjt ut sig så har du förlorat motsvarande Xmax..Bill50x skrev:Rent teoretiskt, borde inte långtidsförändring av ett hängande element (horisontellt monterat) vara mindre skadlig än ett lodrätt monterat? Högtalarkonen rör sig ju hela tiden framåt/bakåt (och är konstruerad för detta) men knappast i sidled. Ett element som är monterat för framåtstrålning (som 99% av alla högtalare) borde ju bli negativt påverkat av tyngdkraften. Eller?
/ B
MagnusÖstberg skrev:När spidern töjt ut sig så har du förlorat motsvarande Xmax..Bill50x skrev:Rent teoretiskt, borde inte långtidsförändring av ett hängande element (horisontellt monterat) vara mindre skadlig än ett lodrätt monterat? Högtalarkonen rör sig ju hela tiden framåt/bakåt (och är konstruerad för detta) men knappast i sidled. Ett element som är monterat för framåtstrålning (som 99% av alla högtalare) borde ju bli negativt påverkat av tyngdkraften. Eller?
/ B
Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:När spidern töjt ut sig så har du förlorat motsvarande Xmax..
Vilket betyder på svenska?
steveo1234 skrev:En vanligt tumregel är att sålänge som elementets Cms*Mms*g är under 0,05*Xmax så funkar det bra med vertikal montering.
AndersP skrev:Ska man vara petnoga så heter bashögtalaren Thor vilket betyder 2 XLS "12 i var sin låda med ca 50 L innervolym med vissa mått och helt tomma inuti + 2 analoga aktiva delningsfilter som går i mono. Thor-Orion är den version av filtret som är skräddarsydd för att fungera med Linkwitz Orion som huvudhögtalare.
Det som beskrivs här i tråden är 55 L lådor och 2 XLS eller XXLS? "12 och XTC-förstärkare vilket inte har något med Thor eller Orion att göra.
Ivil skrev:Hej!
Nu har jag öppnat lådorna och finner att de är tomma på både dämpning och filter! De är på 50 liter. Jag har inte än hunnit prova hur de låter (frugan var inte helt nöjd med att jag kom hem med ytterligare ett par högtalare, så de ligger och mognar där hemma) . Är det vanligt att man använder sig av lådor utan dämpning?.
Rickard: Vilket element har du i dina? Varför stoppade du dämpmaterial i dem? Funkar de bra utan LT?
/Andreas
Ivil skrev:Hej igen!
Nu har jag äntligen haft tid att koppla in basmodulerna och steget, men jag måste säga att jag är djupt besviken! otroligt "svampiga" och inte alls träffsäkra...har lyssnat på lite snabbare bas (ex septeber mikrofonkåt) och det låter skitdåligt... Har suttit på golvet hela kvällen och rattat och slagit om brytare men det blir inge bra...
Ska det inte vara bättre? är tolvorna för slöa? kan det bli bättre genom att fylla lådorna med dämpmaterial?
/Andreas
Ivil skrev:Hej igen!
Nu har jag äntligen haft tid att koppla in basmodulerna och steget, men jag måste säga att jag är djupt besviken! otroligt "svampiga" och inte alls träffsäkra...har lyssnat på lite snabbare bas (ex septeber mikrofonkåt) och det låter skitdåligt... Har suttit på golvet hela kvällen och rattat och slagit om brytare men det blir inge bra...
Ska det inte vara bättre? är tolvorna för slöa? kan det bli bättre genom att fylla lådorna med dämpmaterial?
/Andreas
Ivil skrev:Hej! nu ska jag försöka svara på lite frågor.
Hur ser ditt rum ut ? -Har ett relativt öppet vardagsrum med enkelgips i innerväggarna utan isolering, så det kan säkert ställa till det! (Men jag tycker att jag spelar så pass lågt att jag inte borde ha problem?!
Är lådorna och tätninglisterna runt elementen absolut täta ? -dom ser täta ut ialla fall...dom har tätningsliter.
Har du provat olika placeringar av subbasarna ? -Nej det har jag inte... har tv:n placerad mot ett hörn i rummet så ena basen står väldigt nära men jag har provat att slita ut basen som var närmast hörnet, jag vill minnas att jag tyckte det lät bättre då men inte alls bra.
[/b]
Richard skrev:Ivil:
Det är inte det element som linkwitz rekommenderar till Thor.

AndersP skrev:Jodå, du har de element som Thor konstruerats för.
Skär du av basen i sidosystemet?
Ivil skrev:...jag har ställt om att frontarna är small och delar vid 80hz.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], nijo och 21 gäster