Moderator: Redaktörer
nadifierad skrev:Peq går oftast inte att reglera under 20 hz.
Lt kan du själv designa för att höja från hur lågt som helst.![]()
Jag skulle nog mäta den färdiga lådan i rummet, innan jag bestämmer LT`ns ingrepp.
Själv kör jag med Peq, men hade gärna haft LT.
Problemet med att Peq:n inte kan regleras under 20 hz kommer man ju runt genom att sänka allt över tex 20 hz. Då blir ju effekten att allt under höjs i förhållande till restennadifierad skrev:Peq går oftast inte att reglera under 20 hz.
Jag skulle nog mäta den färdiga lådan i rummet, innan jag bestämmer LT`ns ingrepp.
single_malt skrev:Problemet med att Peq:n inte kan regleras under 20 hz kommer man ju runt genom att sänka allt över tex 20 hz. Då blir ju effekten att allt under höjs i förhållande till restennadifierad skrev:Peq går oftast inte att reglera under 20 hz.
Själv kör jag med Peq, men hade gärna haft LT..
nadifierad skrev:Peq går oftast inte att reglera under 20 hz.
kodapa skrev:nadifierad skrev:Peq går oftast inte att reglera under 20 hz.
Shelving borde väl funka annars?
single_malt skrev:Men mäta måste man väl alltid göra för att se vad man håller på med? Det finns väl ingen LT-funktion en PEQ inte klarar av att göra?
nadifierad skrev:single_malt skrev:Men mäta måste man väl alltid göra för att se vad man håller på med? Det finns väl ingen LT-funktion en PEQ inte klarar av att göra?
Har man en låda med ett för högt Q, så faller den brant under Puckeln.
Att hämta upp det fallet med Peq, genom att sänka allt över 20 hz, tycker jag verkar vara lite chansartat energislöseri...
Men jag gissar!
Edit: Mitt mätprogram mäter bara ner till 16 hz. allt därunder är höljt i dunkel för mig![]()
Men en sluten låda med Q runt 0,7, faller ganska flackt. Så med rumstillskott och mätningar ner till vad mätprogrammet tyar, så kan jag med Peq, få en kurva som är linjär ner till 16 hz, och sedan troligen faller ganska flackt ner bortom 10 hz.
Men det skulle jag inte kunna uppnå genom att använda enbart Peq,med sitt begränsade ingreppsfrekvensområde på en för liten sluten låda, med tanke på hur den stupar efter "puckel/knä/tjofräsen", eller vad tusan man kallar det...,
Så LT är nog vägen att gå, om man ska bygga för smått....
single_malt skrev:Det är kanske nånting jag missar här men efter man i stort sätt kan imitera vilken LT-transform funktion som helst med en PEQ så förstår jag inte problemet:)?
nadifierad skrev:single_malt skrev:Det är kanske nånting jag missar här men efter man i stort sätt kan imitera vilken LT-transform funktion som helst med en PEQ så förstår jag inte problemet:)?
Som jag förstår det så kan du inte skicka på 10-15 dB vid 1hz med en peq?
single_malt skrev:nadifierad skrev:single_malt skrev:Det är kanske nånting jag missar här men efter man i stort sätt kan imitera vilken LT-transform funktion som helst med en PEQ så förstår jag inte problemet:)?
Som jag förstår det så kan du inte skicka på 10-15 dB vid 1hz med en peq?
Inte med ett väldigt lite Q men med såna brantheter som förekommer i LT-sammanhang funkar det ju(genom att dämpa nivån högre upp).
nadifierad skrev:Jag får inte ihop det i min skalle.
Om du har en för liten låda som faller som en sten från kanske 50 hz. Vad hjälper det då att sänka allt över 20 hz?
Den faller ju likväl brant under 20 hz!?
Då har du ju ingen bas kvar!!
single_malt skrev:nadifierad skrev:Jag får inte ihop det i min skalle.
Om du har en för liten låda som faller som en sten från kanske 50 hz. Vad hjälper det då att sänka allt över 20 hz?
Okej, högtalaren faller från 50 hz och du LP-delar den vid 80 typ.
Då sätter du kanske ett filter på 65 hz som du sänker tillräckligt mkt och med tillräcklig branthet för att motverka fallet. Självklart måste du kolla vad som händer genom mätning av verkligheten
Ur en låda som faller som en sten vid 50 hz blir det kanske svårt att få nivå vid 1 hz.
Självklart kommer du att få krana på mer för att få rätt nivå men det är ju det LT handlar om.
nadifierad skrev:single_malt skrev:nadifierad skrev:Jag får inte ihop det i min skalle.
Okej, högtalaren faller från 50 hz och du LP-delar den vid 80 typ.
Då sätter du kanske ett filter på 65 hz som du sänker tillräckligt mkt och med tillräcklig branthet för att motverka fallet. Självklart måste du kolla vad som händer genom mätning av verkligheten
Ur en låda som faller som en sten vid 50 hz blir det kanske svårt att få nivå vid 1 hz.
Självklart kommer du att få krana på mer för att få rätt nivå men det är ju det LT handlar om.
Jo, de gör ju samma sak. Men med LT kan du jobba enda från dc, och forma kurvan utifrån din "för lilla" lådas förutsättningar.
Peq är ju smidigt så tillvida att man även kan tygla rumsresonanserna.
Men Ska man bygga kompakta smålådor från scratch, så tycker jag det verkar vettigare med LT.
Peq ser jag främst som ett verktyg för att ,som sagts tygla de rumsliga problemen.
Fast återigen så verkar det som om den där minidsp är väldigt allsidig!
Jag har inte vågat läsa så mycket om den, då jag inte har råd att köpa fler prylar just nu...
MrQaffe skrev:Det är ett filter som böjer av allt från ingreppspunkten och inte har någon speciell bandbredd, som ett peq filter, det går vidare mot noll eller oändligt om man så vill ända tills det "slår i taket" på nått sätt, det finns ju tex en maxgräns för amplituden och antagligen finns det ju frekvensbegränsningar i praktiken också http://en.wikipedia.org/wiki/Equalization
Ragnwald skrev:Harryup skrev:I högtalar design är det väl lämpligt att jobba med L-T ...
Hur menar du?
Skulle inte peq och schelving kunna vara ett bra alternativ till LT, i det fallet?
Ragnwald skrev:Harryup skrev:I högtalar design är det väl lämpligt att jobba med L-T ...
Hur menar du?
Skulle inte peq och schelving kunna vara ett bra alternativ till LT, i det fallet?
Ragnwald skrev:Aktiva subbar är helt oanvändbara.
Vilken signalkälla ansluter du till en sådan?
Harryup skrev:Ragnwald skrev:Harryup skrev:I högtalar design är det väl lämpligt att jobba med L-T ...
Hur menar du?
Jo, om man vill kompensera aktivt men det vill ju inte alla. Jag misstänker att man i mer än 90% av fallen kan få "rätt" peq att göra samma kompensation som L-T. Frågan bara hur de olika alternativen låter.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Ragnwald skrev:Aktiva subbar är helt oanvändbara.
Tja, t.ex. en linjesubwoofer ut på en processor eller ett elektroniskt filter.
Personligen ser jag dom som helt användbara.
mvh/Harryup
kodapa skrev:Harryup skrev:Ragnwald skrev:Harryup skrev:I högtalar design är det väl lämpligt att jobba med L-T ...
Hur menar du?
Jo, om man vill kompensera aktivt men det vill ju inte alla. Jag misstänker att man i mer än 90% av fallen kan få "rätt" peq att göra samma kompensation som L-T. Frågan bara hur de olika alternativen låter.
mvh/Harryup
På vilket sätt är L-T inte aktivt? http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9
Ragnwald skrev:Harryup skrev:Ragnwald skrev:Aktiva subbar är helt oanvändbara.
Tja, t.ex. en linjesubwoofer ut på en processor eller ett elektroniskt filter.
Personligen ser jag dom som helt användbara.
mvh/Harryup
1. De allra flesta aktiva subbar innehåller ett eget filter, är de alltid urkopplingsbara.
2. De allra flesta hembioreceivrar har ett LP-filter som ej är urkopplingsbart.
3. Tror inte man ostraffat kopplar en DSP där emellan.
Och som sagt, LT är ju ett aktivt filter det med, som i princip gör samma jobb som en peq rätt inställd.
Harryup skrev:Analoga utan möjlighet till delayer mellan olika register ser jag som oanvändbara, för att använda ett faktisktuttryck.
p
Harryup skrev:Ragnwald skrev:Harryup skrev:I högtalar design är det väl lämpligt att jobba med L-T ...
Hur menar du?
mvh/Harryup
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Ragnwald skrev:Harryup skrev:I högtalar design är det väl lämpligt att jobba med L-T ...
Hur menar du?
mvh/Harryup
En parametrisk EQ gör inte samma sak som en "Linkwitz-transform". Det enda som någorlunda liknar "LT" skulle kunna vara en s k shelfing-funktion. Dock finns det ju rätt många apparater som innehåller både parametrisk EQ och shelfing-funktion, kanske det du tänker på?
kodapa skrev:Ragnwald skrev:Varför inte använda det gottaste av båda?
Precis!Ragnwald skrev:Det ena utesluter väl inte det andra, eller gör de det?
Nope!
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:
mvh/Harryup
En parametrisk EQ gör inte samma sak som en "Linkwitz-transform". Det enda som någorlunda liknar "LT" skulle kunna vara en s k shelfing-funktion. Dock finns det ju rätt många apparater som innehåller både parametrisk EQ och shelfing-funktion, kanske det du tänker på?
MagnusÖstberg skrev:+1
Det är inte alls samma sak.
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Ragnwald skrev:Harryup skrev:I högtalar design är det väl lämpligt att jobba med L-T ...
Hur menar du?
mvh/Harryup
Ragnwald skrev:Ser fint ut det där single_malt.
Har du någon möjlighet att sänka nivån under 10Hz?
Spela inte en vinylskiva med den kurvan.
single_malt skrev:
Jag har roat mig med att härma en LT-kurva med min Behringer peq
Jag förstår inte vad som skiljer detta mot ett dedikerat LT-filter?
Jag satte ett filter vid ca 45 hz på q=5 och - 15db och ett smalbandigare på några db vid 80 hz för att ta bort den lilla del av (klockan)som inte filtreras bort av HP-filtret
single_malt skrev:@Ragnwald, jag har inte provat HP-filtrering.
@Nadifierad. Kurvan är uppmätt på EQ:ns utgång och jag använder smaart och har använt liten fft-storlek för att få med låga frekvenser men det gör att det ser lite knaggligt ut högre upp i frekvens.
Jag har som sagt inte mätt på någon låda utan bara visat ATT man kan göra LT-transform med en peq. Sen är det upp till användaren att anpassa kurvan efter högtalaren som ska användas.
Hoppas att du har fått lite nya tankar om hur det ligger till med nivåer under ingreppsfrekvensen nu.
single_malt skrev:Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:
mvh/Harryup
ochMagnusÖstberg skrev:+1
Det är inte alls samma sak.
Jag har roat mig med att härma en LT-kurva med min Behringer peq
Jag förstår inte vad som skiljer detta mot ett dedikerat LT-filter?
Jag satte ett filter vid ca 45 hz på q=5 och - 15db och ett smalbandigare på några db vid 80 hz för att ta bort den lilla del av (klockan)som inte filtreras bort av HP-filtret
single_malt skrev:Jag satte ett filter vid ca 45 hz på q=5 och - 15db och ett smalbandigare på några db vid 80 hz för att ta bort den lilla del av (klockan)som inte filtreras bort av HP-filtret
Användare som besöker denna kategori: doppler och 22 gäster