LT vs PEQ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikgr2

LT vs PEQ

Inläggav mikgr2 » 2011-05-02 17:40

Hej!

Skrevs om LT jämfört med PEQ i någon annan tråd (minns inte vilken), tyvärr blev jag inte så mycket klokare av det så jag skapar en ny tråd.

Om jag har förstått det hela rätt så anänder man LT (linkwitz transform) för att höja nivån i de lägre frekvenserna samt minska den puckel som finns precis innan kurvan börjar falla nedåt. Dessa förändringar kan man ju göra med en PEQ också. Frågan är: Gör LT något som PEQ inte klarar av?

För att ta ett praktiskt exempel.
Linkwitz har konstruerat en basmodul som heter Thor. Det är en 50-literslåda med ett tolvtums xls-element i. Till denna har han konstruerat en LT.
Tänk nu att jag tar denna l50litersåda med samma element i, fast utan LT, mäter upp den i mitt rum, t.ex. med XTZ romma analyzer, och utifrån mätresultatet höjer de lägre frekvenserna samt minskar ev. toppar. Då borde jag ju få en bättre lösning jömför med att köra en LT. Frågan är. Missar jag något genom att göra på detta sätt, dvs gör LT-lösningen något som PEQ-lösningen inte gör?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-02 18:30

Peq går oftast inte att reglera under 20 hz.
Lt kan du själv designa för att höja från hur lågt som helst. :)

Jag skulle nog mäta den färdiga lådan i rummet, innan jag bestämmer LT`ns ingrepp.
Själv kör jag med Peq, men hade gärna haft LT. :D

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2011-05-02 18:50

nadifierad skrev:Peq går oftast inte att reglera under 20 hz.

Jag skulle nog mäta den färdiga lådan i rummet, innan jag bestämmer LT`ns ingrepp.

Tack för svar.
Ok, då går det alltså koma lägre ned i frekvenserna mvia LT. Finns det fler fördelar?

(Ser dock på min minidsp att lägsta ingreppsfrekvens är 10 hz.)

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-05-02 18:57

Problemet med att Peq:n inte kan regleras under 20 hz kommer man ju runt genom att sänka allt över tex 20 hz. Då blir ju effekten att allt under höjs i förhållande till resten :) .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-02 18:58

Du har kanske redan tittat på den här länken?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29916

Den är lite av forumets uppslagsverk vad gäller LT. :)

Du kan ju även använda LT till Hp filtreringen mot topparna, och slippa digitala burkar helt, om du är lagd åt det hållet :D

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-02 18:59

single_malt skrev:

Problemet med att Peq:n inte kan regleras under 20 hz kommer man ju runt genom att sänka allt över tex 20 hz. Då blir ju effekten att allt under höjs i förhållande till resten :) .

Jo! så resonerade jag själv! Men med LT så vet man vad man gjort, och slipper gissa :D

Edit: Sedan är LT oftast mer befogat när man bygger "för små" slutna lådor.
Jag har full storlek på mina, dvs runt Q 0,6 ungefär...

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-05-02 19:12

Shelving borde väl funka annars?

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-05-02 19:16

Men mäta måste man väl alltid göra för att se vad man håller på med? Det finns väl ingen LT-funktion en PEQ inte klarar av att göra?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-02 19:16

kodapa skrev:

Shelving borde väl funka annars?

Menar du shelving i Peq`n?
Du vet ju fortfarande inte vad som händer under Peq`ns lägsta ingreppsfrekvens!? Och har du en för liten sluten låda så behöver du nog lite handfasta verktyg att ta tag med under 20 hz :)
Tror jag då! :wink:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-02 19:21

single_malt skrev:Men mäta måste man väl alltid göra för att se vad man håller på med? Det finns väl ingen LT-funktion en PEQ inte klarar av att göra?

Har man en låda med ett för högt Q, så faller den brant under Puckeln.
Att hämta upp det fallet med Peq, genom att sänka allt över 20 hz, tycker jag verkar vara lite chansartat energislöseri...
Men jag gissar! :)

Edit: Mitt mätprogram mäter bara ner till 16 hz. allt därunder är höljt i dunkel för mig :?

Men en sluten låda med Q runt 0,7, faller ganska flackt. Så med rumstillskott och mätningar ner till vad mätprogrammet tyar, så kan jag med Peq, få en kurva som är linjär ner till 16 hz, och sedan troligen faller ganska flackt ner bortom 10 hz.

Men det skulle jag inte kunna uppnå genom att använda enbart Peq,med sitt begränsade ingreppsfrekvensområde på en för liten sluten låda, med tanke på hur den stupar efter "puckel/knä/tjofräsen", eller vad tusan man kallar det... :) ,
Så LT är nog vägen att gå, om man ska bygga för smått.... 8)
Senast redigerad av NADifierad 2011-05-02 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2011-05-02 19:28

Du kan ju även använda LT till Hp filtreringen mot topparna, och slippa digitala burkar helt, om du är lagd åt det hållert :D[/quote]

Ja, det har du rätt i, har sett att Linkwitz använder LT vid högpassfiltreringen av högtalaren Plutom mot den yttepyttelilla basmodulen Pluto

Sammanfattning hhitintills:
1. Basmodulen kan gå djupare ned i frekvens med LT.
2. LT kan användas vid högpassfiltrering av topparna.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-02 19:33

Jag la till lite i mitt förra inlägg :)

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-05-02 19:49

nadifierad skrev:
single_malt skrev:Men mäta måste man väl alltid göra för att se vad man håller på med? Det finns väl ingen LT-funktion en PEQ inte klarar av att göra?

Har man en låda med ett för högt Q, så faller den brant under Puckeln.
Att hämta upp det fallet med Peq, genom att sänka allt över 20 hz, tycker jag verkar vara lite chansartat energislöseri...
Men jag gissar! :)

Edit: Mitt mätprogram mäter bara ner till 16 hz. allt därunder är höljt i dunkel för mig :?

Men en sluten låda med Q runt 0,7, faller ganska flackt. Så med rumstillskott och mätningar ner till vad mätprogrammet tyar, så kan jag med Peq, få en kurva som är linjär ner till 16 hz, och sedan troligen faller ganska flackt ner bortom 10 hz.

Men det skulle jag inte kunna uppnå genom att använda enbart Peq,med sitt begränsade ingreppsfrekvensområde på en för liten sluten låda, med tanke på hur den stupar efter "puckel/knä/tjofräsen", eller vad tusan man kallar det... :) ,
Så LT är nog vägen att gå, om man ska bygga för smått.... 8)

Om du använder tex Behringer fbq 2496 och monitorerar det du håller på med med nån sorts realtidsanalysprogram(för man måste ju ha koll på vad man gör) som tex smaart så är det inget problem att se vad du gör tillräckligt lågt i frekvens.
Jag vet inte exakt vad du menar med energislöseri? Om du tänker på det med att sänka nivå över 20 hz för att kunna påverka det som händer under 20 så är det ju bara att kompencera nivåfallet med att öka gainen på slutsteget!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-02 20:00

Jo! Jag kör som sagt så själv :) .
Med energislöseri menar jag, att i fallet med för små slutna lådor, så har du redan en stor förlust pga den brant fallande kurvan. Och att då sedan sänka allt över 20 hz, för att få en jämn kurva....
Då hade jag hellre satsat på LT! 8)

Edit: Kanske undantaget minidsp. Om man kan reglera så lågt som 10hz. :roll:

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-05-02 20:07

Det är kanske nånting jag missar här men efter man i stort sätt kan imitera vilken LT-transform funktion som helst med en PEQ så förstår jag inte problemet:)?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-02 20:09

single_malt skrev:Det är kanske nånting jag missar här men efter man i stort sätt kan imitera vilken LT-transform funktion som helst med en PEQ så förstår jag inte problemet:)?

Som jag förstår det så kan du inte skicka på 10-15 dB vid 1hz med en peq?

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-05-02 20:19

nadifierad skrev:
single_malt skrev:Det är kanske nånting jag missar här men efter man i stort sätt kan imitera vilken LT-transform funktion som helst med en PEQ så förstår jag inte problemet:)?

Inte med ett väldigt lite Q men med såna brantheter som förekommer i LT-sammanhang funkar det ju(genom att dämpa nivån högre upp).

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-02 20:23

single_malt skrev:
nadifierad skrev:

Inte med ett väldigt lite Q men med såna brantheter som förekommer i LT-sammanhang funkar det ju(genom att dämpa nivån högre upp).

Jag får inte ihop det i min skalle :) .
Om du har en för liten låda som faller som en sten från kanske 50 hz. Vad hjälper det då att sänka allt över 20 hz?
Den faller ju likväl brant under 20 hz!?
Då har du ju ingen bas kvar!! :D

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-05-02 20:33

nadifierad skrev:Jag får inte ihop det i min skalle :) .
Om du har en för liten låda som faller som en sten från kanske 50 hz. Vad hjälper det då att sänka allt över 20 hz?

Okej, högtalaren faller från 50 hz och du LP-delar den vid 80 typ.
Då sätter du kanske ett filter på 65 hz som du sänker tillräckligt mkt och med tillräcklig branthet för att motverka fallet. Självklart måste du kolla vad som händer genom mätning av verkligheten
Ur en låda som faller som en sten vid 50 hz blir det kanske svårt att få nivå vid 1 hz.
Självklart kommer du att få krana på mer för att få rätt nivå men det är ju det LT handlar om.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-02 20:39

single_malt skrev:

Då sätter du kanske ett filter på 65 hz som du sänker tillräckligt mkt och med tillräcklig branthet för att motverka fallet. Självklart måste du kolla vad som händer genom mätning av verkligheten
Ur en låda som faller som en sten vid 50 hz blir det kanske svårt att få nivå vid 1 hz.
Självklart kommer du att få krana på mer för att få rätt nivå men det är ju det LT handlar om.

Jo, de gör ju samma sak. Men med LT kan du jobba enda från dc, och forma kurvan utifrån din "för lilla" lådas förutsättningar.
Peq är ju smidigt så tillvida att man även kan tygla rumsresonanserna :) .

Men Ska man bygga kompakta smålådor från scratch, så tycker jag det verkar vettigare med LT.
Peq ser jag främst som ett verktyg för att ,som sagts tygla de rumsliga problemen.
Fast återigen så verkar det som om den där minidsp är väldigt allsidig!
Jag har inte vågat läsa så mycket om den, då jag inte har råd att köpa fler prylar just nu... :?

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-05-02 20:46

nadifierad skrev:
single_malt skrev:

Jo, de gör ju samma sak. Men med LT kan du jobba enda från dc, och forma kurvan utifrån din "för lilla" lådas förutsättningar.
Peq är ju smidigt så tillvida att man även kan tygla rumsresonanserna :) .

Men Ska man bygga kompakta smålådor från scratch, så tycker jag det verkar vettigare med LT.
Peq ser jag främst som ett verktyg för att ,som sagts tygla de rumsliga problemen.
Fast återigen så verkar det som om den där minidsp är väldigt allsidig!
Jag har inte vågat läsa så mycket om den, då jag inte har råd att köpa fler prylar just nu... :?

Hm, du skriver först att dom gör samma sak men i nästa mening att LT kan jobba från DC...
Det hade nog varit lättare att visa med bilder men tyvärr har jag inget ftp-konto.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-02 21:05

Dom gör samma sak så tillvida att de kan användas för att ändra tonkurvan.
Skillnaden som jag ser det, är att med Lt kan du aktivt ändra frekvensgången från det lägsta. Med Peq kan du ändra ner till en bit över det lägsta, och sedan "hoppas" på att det räcker till :wink:

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-05-02 23:48

peq kurvan ser ju ut som en "klocka" men man vill egentligen ha en shelving, dvs knäcka kurvan vid nån frekvens, det går att få ett likvärdigt resultat med peq, även om det är lite trixigare, så man bör köra med shelving istället.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-02 23:57

Du får gärna förklara shelvingfunktionen för oss, lite djupare. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-05-03 00:33

Det är ett filter som böjer av allt från ingreppspunkten och inte har någon speciell bandbredd, som ett peq filter, det går vidare mot noll eller oändligt om man så vill ända tills det "slår i taket" på nått sätt, det finns ju tex en maxgräns för amplituden och antagligen finns det ju frekvensbegränsningar i praktiken också http://en.wikipedia.org/wiki/Equalization

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-05-03 07:10

MrQaffe skrev:Det är ett filter som böjer av allt från ingreppspunkten och inte har någon speciell bandbredd, som ett peq filter, det går vidare mot noll eller oändligt om man så vill ända tills det "slår i taket" på nått sätt, det finns ju tex en maxgräns för amplituden och antagligen finns det ju frekvensbegränsningar i praktiken också http://en.wikipedia.org/wiki/Equalization

Jag håller med om det du skriver men jag argumenterar för PEQ i detta fall för några olika anledningar.
I de smala arbetsområden vi talar om går det att få en klockformad kurva att se ut som shelving pga att halva klockan hamnar utanför arbetsområdet.
Oftast behöver man ju PEQ ändå för att få bort någon rumsnod tex och då slipper man använda fler apparater.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-03 14:16

Varför inte använda det gottaste av båda?
Det ena utesluter väl inte det andra, eller gör de det?

Att enbart höja nivå, bidrar väl till minskat headroom.
Sen gäller det att kunna ställa ingångskänsligheten på slutsteget.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-05-03 14:18

Ragnwald skrev:Varför inte använda det gottaste av båda?

Precis!
Ragnwald skrev:Det ena utesluter väl inte det andra, eller gör de det?

Nope!
Bild

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-05-04 01:11

Självklart kan man kombinera filtren, man kanske tom. bör göra det, några rumsresonansdämpare i basen brukar göra gott i praktiken.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-04 08:09

Om jag minns rätt kan jag lägga in filter ner till 15Hz i min peq, men dom verkar ner till eller upp till -> out.
Vet inte hur många fall det ens är nödvändigt att justera något under 5Hz och om det är det så väljer man väl bästa metoden. Däremot vet jag att det i 100% av fallen då man spelare i rum som man har något rumsrelaterat problem. En del går att lösa med peg annat kanske inte alls går att lösa. I högtalar design är det väl lämpligt att jobba med L-T men det känns inte som att det alltid skulle vara bästa för att kompensera för rumsproblem då dessa är i regel smalbandiga.
Känns som vanligt att de som inte gillar peq har heller inte testat ordentligt eller möjligen tror att en peq låter på ett visst sätt. Olika peqar kan bete sig väldigt olika är min erfarenhet efter att ha testat ytterst lite men faktiskt ändå gjort det.

Mvh/Harryup

Nästa

Återgå till DIY-forum