Fråga angående olja, vax eller annat lämpligt..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bonkas

Fråga angående olja, vax eller annat lämpligt..

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 09:49

Mina Spendor:
http://s820.photobucket.com/albums/zz12 ... 5/Spendor/

Cherry-finish (faner, ej plast) och jag skulle vilja att på något sätt förända färgen på dem till att mer motsvara den mörka valnötsfinishen som finns på tv-bänk och soffbord.
Samtidigt vill jag behålla den snygga ådringen och "träkänslan"...

Jag är total novis på denna typ av operationer och söker tips på hur jag lämpligen går till väga. Kan det räcka med att jag oljar in dem med något?
Och i så fall vad?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-05 10:04

Om den är lackad så blir det svårt att färga om fanerat med t.ex bets eller lasyr, det kommer inte att suga in.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 10:09

paa skrev:Om den är lackad så blir det svårt att färga om fanerat med t.ex bets eller lasyr, det kommer inte att suga in.

Då får man försiktigt ta bort lacken, slipa eller med något lämpligt lösningsmedel. En riktig färgaffär kan svara på detta. Eller någon som renoverar möbler.

/ B

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 10:51

Jag är osäker på om de är lackade...
Det känns inte så, det ser inte ut så..men är inte i princip alla det?

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 11:00

Om vi utgår ifrån att de inte är lackade.. Vad ska jag använda? Tänkte köpa en burk av det rekommenderade och helt enkelt testa lite på baksidan.. Suger det inte in borde det ju inte skada, och funkar det är ju allt gott och väl...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-05 11:05

lackbets ska enligt produktens beskrivning gå att applicera på redan lackade ytor.

Herdins Lackbets
Herdins Lackbets är en färdigblandad bets med lack, som både färgsätter och skyddar ytan mot lätt slitage. Den torkar snabbt och ger en vacker och fyllig betsnyans med en halvblank yta. Herdins Lackbets fäster även på tidigare behandlade ytor och passar för möbler och mindre snickerier. 300 ml räcker till ca 3 m2.

Problemet är att du vet inte vad slutresultatet kommer bli och behandlingen är ju förmodligen permanent.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 11:06

Bonkas skrev:Om vi utgår ifrån att de inte är lackade.. Vad ska jag använda? Tänkte köpa en burk av det rekommenderade och helt enkelt testa lite på baksidan.. Suger det inte in borde det ju inte skada, och funkar det är ju allt gott och väl...

Precis min tanke också, så bra att högtalarna är fanerade även på baksidan :-)

Det finns två varianter, bets är tunnare, lasyr täcker lite bättre. Går du till en färgaffär har de massor med prover där du kan leta ut något lämpligt. Det svåra är att beräkna vad slutresultatet blir eftersom underlaget redan har en rätt mörk kulör. Ta med dig en bild (av högtalarna), av vad som ser ut att vara ungefär rätt kulör, till färgaffären så kan dom förhoppningsvis hjälpa till att stämma av.

Lasyr täcker mer men lämnar mindre kvar av strukturen, bets är tvärtom. Svårt att råda här men en duktig färghandelsanställd borde kunna detta.

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-05 11:13

min erfarenhet är att bets räcker mer än väl för att ändra färgen. Det ger även en bra "träkänsla" då strukturen inte påverkas.
Jag har bla betsat bok till valnötsliknande färg och även furu. Det fungerar mycket bra. De problem man kan ha är just att få färgen rätt men även att det kan bli "flammigt". Jag har använt en vanlig tygtrasa vid applicering.
Lasyr har jag inte testat men det borde fungera. Dock ser jag ingen direkt anledning till att använda lasyr istället för bets.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 13:27

Det får bli ett besök hos kladdpelle efter jobbet..

Tygtrasa.. Tja, det har jag inte ens funderat på..
Hur applicerar jag för att få ett så bra resultat som möjligt?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 13:37

Du får allt göra ren dem och slipa av dem med 400 - 600 slippapper först, oavsett vad du tänkt göra med dem. Då lär du också märka om de är lackade eller inte.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 13:46

Ragnwald skrev:Du får allt göra ren dem och slipa av dem med 400 - 600 slippapper först, oavsett vad du tänkt göra med dem. Då lär du också märka om de är lackade eller inte.

Får bli ett helgprojekt snarare än kvällsprojekt, alltså..

500p har jag en låda så jag får vika söndagen till att göra det riktigt.

Hur applicerar jag betsen på bästa sätt?

Jag har ett par gamla Epos ES11 som får agera provlådor...så man lär sig innan man går på de dyra. Jag är inte helt nöjd med att jag är nöjd med mina Spendor..(luddigt..men labba är ju så kul och de finns liksom inget att göra med..) så jag vill ju inte göra dem osäljbara..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 14:03

Bonkas skrev:Hur applicerar jag betsen på bästa sätt?

Jag har ett par gamla Epos ES11 som får agera provlådor...så man lär sig innan man går på de dyra. Jag är inte helt nöjd med att jag är nöjd med mina Spendor..(luddigt..men labba är ju så kul och de finns liksom inget att göra med..) så jag vill ju inte göra dem osäljbara..

Använd svamp eller trasa.

Men om det inte är livsviktigt utan bara lite kliande i fingrarna så skulle jag hellre låta bli. En massa jobb för något som riskerar bli sämre låter inte som något kul projekt, speciellt inte som att det inte är reversibelt. Gör något kreativt istället, häng ett fluffigt tyg över högtalarna (inte fronten) eller klä dem med någon form av målad papp - eller varför inte tunt spegelglas tillkapat i rätt format?

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 14:18

Själv skulle jag inte använda lackbets på en högtalare.
Betsa först och lacka eller olja efteråt, blir bättre.
Lackbetsen är väldigt snabbtorkande och svår att applicera jämnt, samt att det inte blir så rolig finish.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-05-05 14:22

Jag har själv mycket dålig erfarenhet av bets. Jag skulle prova med ett pigmenterat vax eller kanske försöka byta högtalare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-05 15:42

Bonkas skrev: Om vi utgår ifrån att de inte är lackade.. Vad ska jag använda? Tänkte köpa en burk av det rekommenderade och helt enkelt testa lite på baksidan.. Suger det inte in borde det ju inte skada, och funkar det är ju allt gott och väl...

Du kan prova att använda vax. Jag har med mycket gott resultat på walnöt använt ett wax som heter Antikwax Black Bison

http://www.kreatima.se/web/Produkter/Mobelvard_och_bets/Mobelvax/Antikvax_Black_Bison__150_ml-15510.aspx

Använd då den med färg som heter valnöt. Jag har alltid fått jättefint och bra resultat. Du stryker på vaxet på högtalarna och väntar i några timmar. Därefter får du borsta högtalarna och därefter polera med polerduk eller trassel eller gamla bommullslakan som du inte använder. Det går åt en del duk. Du får polera ytan som en besatt men resultatet blir snyggt och mycket hållbart. Mina gamla möbler som jag polerat på 90-talets början är fortfarande tiptop.

Jag har dock aldrig provat på körsbär. Du kan börja med att slipa försiktigt och därefter vaxa.

Du får allt göra ren dem och slipa av dem med 400 - 600 slippapper först, oavsett vad du tänkt göra med dem. Då lär du också märka om de är lackade eller inte

Jag har iof alltid gjort rent efter slipnig och efter slipning och rengöring har jag oljat med kokt linolja från Kreatima. Deras linolja är helt överlägsen all annan jag provat och tyvärr dyrast.

http://www.kreatima.se/web/Produkter/Mobelvard_och_bets/Mobelolja/Kokt_linolja-15514.aspx

Jag har med fördel även använt en annan typ av deras linolja. Jag tror det är denna. Den linoljan ändrar inte färg med åren.

http://www.kreatima.se/web/Produkter/Malarmedier/Oljemedier/Artisan_Linolja_250ml-16458.aspx

Oljan måste först torka in och resterande olja som finns kvar på ytan skall torkas bort med rent lösningsmedel.

Sedan skall det torka en dag och därefter vaxas.

Bets har jag provat och det skulle jag aldrig ge mig på själv. Det är mycket svårt att få en snygg och jämn yta och det blir alltid jättefult då jag har provat. En riktigt duktig målare klarar att betsa snyggt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 16:42

Linolja och vax låter som en bra väg att gå, men jag har svårt att "tänka" mig hur resultatet kommer att bli. Det borde "mörkna" men frågan är om det blir tillräckligt. Jag har dock som jag skrev ett par Epos som får agera provlådor så blir det inte bra är det ju bara att låta bli.

Varför det ska göras?
Well.. Högtalarna är ju inte precis fula som det är. Jag har dock ett par anledningar..
Först och främst att tv-möbel, soffborden, t.o.m subben.. Allt går i mörk valnöt så högtalarna skulle passa in bättre om de hade en mörkare finish.
Det andra är att tidigare ägaren till högtalarna förmodligen aldrig hade frontskydden av. Jag har dem av jämt, och jag kan se att det blivit en färgskiftning som följer konturen av skyddet på ena högtalaren.. Förmodligen har den stått i en del solljus.
Det är inte speciellt mycket, det tog ett tag innan jag lade märke till det, men nu när man sett det så ser man det hela tiden. En betsning, inoljning och vaxning eller vad det nu blir skulle ta bort den lilla defekten.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 17:04

Kolla längst ner på denna sida och en sida fram, hur Hakon bär sig åt.
Makalös finish.
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 7523&st=30

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 17:29

Ragnwald skrev:Kolla längst ner på denna sida och en sida fram, hur Hakon bär sig åt.
Makalös finish.

Jäklar...
Börjar fundera på om jag inte ska ge upp det här projektet och betala vad det kostar för att få någon som verkligen kan att fixa till dem..
Undrar vad det kan tänkas kosta att få dem i rätt nyans, men ett par tusen kan det vara värt..
När man fick se hur det KAN se ut så..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-05 20:51

Ragnwald skrev:Kolla längst ner på denna sida och en sida fram, hur Hakon bär sig åt.
Makalös finish.

Det är precis så där jag höll på med slipning till 1200 + polering med polermedel i 3 omgångar + linolja i flera omgångar tills träet är mättat + borttagning av överfödig linolja + vax som var på under en natt + borstning + polering tills det blev en högglansyta. Spegelbilden var extremt mycket bättre än den på minhembio. Det blev en riktigt vacker skapelse och färgen var helt underbar, som en gammal pipa i valnötsrot, men med högglans som jag aldrig sett någon lackad trädetalj i valnöt ha. Träkänsla med glans. Hållbarheten är bättre än någon lack som jag känner till.

Men en sak kan jag säga och det är att ett proffs skulle ta mycket pengar för ett sådant arbete. Jag kan dock säga att det är kul att göra det en eller två gånger om man har tid över.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 20:54

petersteindl skrev:
Makalös finish.

Det är precis så där jag höll på med slipning till 1200 + polering med polermedel i 3 omgångar + linolja i flera omgångar tills träet är mättat + borttagning av överfödig linolja + vax som var på under en natt + borstning + polering tills det blev en högglansyta. Spegelbilden var extremt mycket bättre än den på minhembio. Det blev en riktigt vacker skapelse och färgen var helt underbar, som en gammal pipa i valnötsrot, men med högglans som jag aldrig sett någon lackad trädetalj i valnöt ha. Träkänsla med glans. Hållbarheten är bättre än någon lack som jag känner till.

Men en sak kan jag säga och det är att ett proffs skulle ta mycket pengar för ett sådant arbete. Jag kan dock säga att det är kul att göra det en eller två gånger om man har tid över.

MvH
Peter

Jag ska beställa exakt de produkter du rekommenderade! Den kokta linoljan och vaxet! Sedan jobbar jag efter bästa förmåga med mina Epos och blir resultatet bra så går jag på Spendorn!
Jag tackar!
Blir Eposen bra så blir det bildtråd av Spendorn...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 21:14

petersteindl skrev:Det är precis så där jag höll på med slipning till 1200 + polering med polermedel i 3 omgångar + linolja i flera omgångar tills träet är mättat + borttagning av överfödig linolja + vax som var på under en natt + borstning + polering tills det blev en högglansyta. Spegelbilden var extremt mycket bättre än den på minhembio. Det blev en riktigt vacker skapelse och färgen var helt underbar, som en gammal pipa i valnötsrot, men med högglans som jag aldrig sett någon lackad trädetalj i valnöt ha. Träkänsla med glans. Hållbarheten är bättre än någon lack som jag känner till.

Nu vill vi se bildbevis. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-05 21:22

Köp några slippapper på 400 och 600 och vill du pina dig själv lite så rekommenderar jag även 800 och 1200. Det händer faktiskt mycket på det sista 1200 pappret. Beroende på hur grunden ser ut så kan du börja med 240 papp. Jag har alltid gjort det, men man får vara lite försiktig så man inte slipar bort för mycket så att det blir genomslag. Det blir flammigt innan man har slipat igenom. Är faneret 0,4 mm är det bäst att börja med 400. Är faneret 0,7 mm så är 240 normalt sett inget problem.

Sedan är rengöringen viktig. Efter slipning och efter linolja men OBS! INTE EFTER VAXNING för då försvinner vaxet.

Jag tror jag använde balsamterpentin, men jag minns inte riktigt.

http://www.kreatima.se/web/Produkter/Losningsmedel/Balsamterpentin__1_lit-14397.aspx

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 21:30

Tackar för tipsen. 500-papper har jag och jag börjar nog med 400..
800 och 1200 blir det också, det får ta tid..

Ragnwald: Blir Eposen bra så blir det bildtråd av Spendorn. Det kanske är fler som är sugna, och fixar jag det så kan alla...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 22:16

Jisses, man skulle tro att vi pratar kajakbygge.
Bara att sjösätta och krypa ner i bashålet. :D

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-05-06 07:26

Bonkas skrev:Tackar för tipsen. 500-papper har jag och jag börjar nog med 400..

Ragnwald: Blir Eposen bra så blir det bildtråd av Spendorn. Det kanske är fler som är sugna, och fixar jag det så kan alla...

Det konstiga är att man spar tid genom att köra med många olika korn. Jag brukar köra. 250-400-600-1200. Ibland slarvar jag och kör 250-600-2000 eller något liknande och då tar det vips tre gånger så lång tid.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-06 13:35

peetwa skrev:
Bonkas skrev:Tackar för tipsen. 500-papper har jag och jag börjar nog med 400..

Det konstiga är att man spar tid genom att köra med många olika korn. Jag brukar köra. 250-400-600-1200. Ibland slarvar jag och kör 250-600-2000 eller något liknande och då tar det vips tre gånger så lång tid.

Instämmer helt och hållet, fast det är 240. Jag kör dessutom med 800 före 1200 och jag tycker det går ännu fortare. Nu kan man ju fråga sig om man även bör använda 180 papp? Jag har provat, men det blev inte bra i mina fall. Det är helt enkelt för grovt. En tumregel 8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-05-06 14:58

Jag är nog lite skeptisk till kokt linolja. Föredrar nog okokt sådan. (Som dock torkar mycket långsamt!)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-06 15:51

Min erfarenhet är att denna kokta tränger in lättare d v s djupare i träet än rå linolja.

Sedan kan man spä ut den med lösningsmedet för att oljan ytterligare lättare skall kunna tränga in i träet och då gör man så på den första påstrykningen av olja. Därefter kan man använda outspädd.

Så här står det angående den linolja jag använder.

Denna produkt är baserad på rå kallpressad linolja och har därför bättre egenskaper än andra kokta linoljor som ofta är baserade på varmpressad linolja.

mvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-06 20:04

Kort linolja har betydligt större molekyler än rå linolja. Därför impregnerar rå linolja många gånger mera än kokt. Den kokta är att likna vid en fernissa.

Använder man för mycket olja, kan ytan börja blöda, inte så kul på en högtalare. Men nödvändigt i en träbåt.
Därför ska man enbart fokusera på att stänga till porerna och få jämnhet.
För tjockt och glansigt, så blir det ju som att man fernissat med fin kinesisk fernissa och kanske lite plastigt.
Lagom är bäst. :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-05-06 22:09

Jag gissar att ju torrare träet är ju lättare tränger oljan in. Och detsamma gäller ju varmare träet och oljan är - upp till ca 40 - 60 grader (?).

Så bortsett från risken för sprickor i trädet så kanske en torrbastu är bästa stället att olja in i ? (Efter att träet fått torka ett bra tag i bastun.)
Mundus Vult Decipi

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-08 17:56

i skrev:Jag är nog lite skeptisk till kokt linolja. Föredrar nog okokt sådan. (Som dock torkar mycket långsamt!)

Medhåll om det förstnämnda.

Rapsolja smakar mycket bättre. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Återgå till DIY-forum