Moderator: Redaktörer
paa skrev:Om den är lackad så blir det svårt att färga om fanerat med t.ex bets eller lasyr, det kommer inte att suga in.
Herdins Lackbets
Herdins Lackbets är en färdigblandad bets med lack, som både färgsätter och skyddar ytan mot lätt slitage. Den torkar snabbt och ger en vacker och fyllig betsnyans med en halvblank yta. Herdins Lackbets fäster även på tidigare behandlade ytor och passar för möbler och mindre snickerier. 300 ml räcker till ca 3 m2.
Bonkas skrev:Om vi utgår ifrån att de inte är lackade.. Vad ska jag använda? Tänkte köpa en burk av det rekommenderade och helt enkelt testa lite på baksidan.. Suger det inte in borde det ju inte skada, och funkar det är ju allt gott och väl...
Ragnwald skrev:Du får allt göra ren dem och slipa av dem med 400 - 600 slippapper först, oavsett vad du tänkt göra med dem. Då lär du också märka om de är lackade eller inte.
Bonkas skrev:Hur applicerar jag betsen på bästa sätt?
Jag har ett par gamla Epos ES11 som får agera provlådor...så man lär sig innan man går på de dyra. Jag är inte helt nöjd med att jag är nöjd med mina Spendor..(luddigt..men labba är ju så kul och de finns liksom inget att göra med..) så jag vill ju inte göra dem osäljbara..
Bonkas skrev: Om vi utgår ifrån att de inte är lackade.. Vad ska jag använda? Tänkte köpa en burk av det rekommenderade och helt enkelt testa lite på baksidan.. Suger det inte in borde det ju inte skada, och funkar det är ju allt gott och väl...
Du får allt göra ren dem och slipa av dem med 400 - 600 slippapper först, oavsett vad du tänkt göra med dem. Då lär du också märka om de är lackade eller inte
Ragnwald skrev:Kolla längst ner på denna sida och en sida fram, hur Hakon bär sig åt.
Makalös finish.
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 7523&st=30
Ragnwald skrev:Kolla längst ner på denna sida och en sida fram, hur Hakon bär sig åt.
Makalös finish.
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:Kolla längst ner på denna sida och en sida fram, hur Hakon bär sig åt.
Makalös finish.
Det är precis så där jag höll på med slipning till 1200 + polering med polermedel i 3 omgångar + linolja i flera omgångar tills träet är mättat + borttagning av överfödig linolja + vax som var på under en natt + borstning + polering tills det blev en högglansyta. Spegelbilden var extremt mycket bättre än den på minhembio. Det blev en riktigt vacker skapelse och färgen var helt underbar, som en gammal pipa i valnötsrot, men med högglans som jag aldrig sett någon lackad trädetalj i valnöt ha. Träkänsla med glans. Hållbarheten är bättre än någon lack som jag känner till.
Men en sak kan jag säga och det är att ett proffs skulle ta mycket pengar för ett sådant arbete. Jag kan dock säga att det är kul att göra det en eller två gånger om man har tid över.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Det är precis så där jag höll på med slipning till 1200 + polering med polermedel i 3 omgångar + linolja i flera omgångar tills träet är mättat + borttagning av överfödig linolja + vax som var på under en natt + borstning + polering tills det blev en högglansyta. Spegelbilden var extremt mycket bättre än den på minhembio. Det blev en riktigt vacker skapelse och färgen var helt underbar, som en gammal pipa i valnötsrot, men med högglans som jag aldrig sett någon lackad trädetalj i valnöt ha. Träkänsla med glans. Hållbarheten är bättre än någon lack som jag känner till.
Bonkas skrev:Tackar för tipsen. 500-papper har jag och jag börjar nog med 400..
800 och 1200 blir det också, det får ta tid..
Ragnwald: Blir Eposen bra så blir det bildtråd av Spendorn. Det kanske är fler som är sugna, och fixar jag det så kan alla...
peetwa skrev:Bonkas skrev:Tackar för tipsen. 500-papper har jag och jag börjar nog med 400..
800 och 1200 blir det också, det får ta tid..
Ragnwald: Blir Eposen bra så blir det bildtråd av Spendorn. Det kanske är fler som är sugna, och fixar jag det så kan alla...
Det konstiga är att man spar tid genom att köra med många olika korn. Jag brukar köra. 250-400-600-1200. Ibland slarvar jag och kör 250-600-2000 eller något liknande och då tar det vips tre gånger så lång tid.
Denna produkt är baserad på rå kallpressad linolja och har därför bättre egenskaper än andra kokta linoljor som ofta är baserade på varmpressad linolja.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 14 gäster