I mitt tidigare rum hade jag inga problem men i det rummet jag använder nu känns behovet av en center större. Blev uppmärksammad på problemet för ett tag sedan av två kompisar på besök som påpekade att ljudbilden var lite diffus och inte satt riktigt "mitt i duken". När jag väl blivit uppmärksammad på detta kunde jag inte blunda längre, hade delvis upptäckt detta tidigare men kompisarna klädde fenomenet i ord på ett bättre sätt än vad jag förmått göra tidigare.
Efter lite "forskning" står det klart att det är osymmetrin i rummet som ställer till det. Har testat med stora skivor som tillfälligt gjorde rummet symmetriskt och allt föll på plats. Inga tveksamheter om att dialogen sitter mitt i bilden, bort med skivorna och det diffusa där det inte riktigt går att placera dialogen gör sig genast gällande.
Detta gäller för film, på musik är effekten inte alls lika påfallande (som tur är).
Testade att koppla in min gamla center och samma sak händer, dialogen säkras mitt i duken och detta trots rummet (och trots den väldigt usla centern).
Jaha, jag behöver alltså en ny center......så vad gör man? MDF finns hemmma och likaså ett (alldeles för stort) antal drivers att välja bland (beroende på vem man frågar, frågar man rätt person kommer man dessutom få höra att här finns alldeles för många testlådor som "aldrig blir nåt av o bara tar plats"
Rotade runt lite bland hyllorna och ganska snart hittade jag en trevlig kombination som ska få en chans att eventuellt bosätta sig i finrummet.
Lådan blir en konventionell sluten låda med innerlåda för mellanregister-diskant. Det ovanliga är kanske formen som av praktiska skäl måste ha den formen den har. Jag får helt enkelt inte ner projektorduken till rätt läge om lådan är högre.
Såja, nu har man åtminstone kommit så långt att byggtråd finns, känns trevligt att kunna dela med sig.
Lova att ge mig en känga när tidplanen så småningom smulas i bitar, tid är en bristvara men jag ska göra mitt bästa för att hålla er nöjda o glada!
/Anders