Byggsugen på center

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Byggsugen på center

Inläggav AndersD » 2011-10-04 19:37

Den allmäna uppfattningen här på faktiskt är ju att man klarar sig bra utan centerhögtalare och jag håller med om detta sålänge rummet tillåter det.

I mitt tidigare rum hade jag inga problem men i det rummet jag använder nu känns behovet av en center större. Blev uppmärksammad på problemet för ett tag sedan av två kompisar på besök som påpekade att ljudbilden var lite diffus och inte satt riktigt "mitt i duken". När jag väl blivit uppmärksammad på detta kunde jag inte blunda längre, hade delvis upptäckt detta tidigare men kompisarna klädde fenomenet i ord på ett bättre sätt än vad jag förmått göra tidigare.

Efter lite "forskning" står det klart att det är osymmetrin i rummet som ställer till det. Har testat med stora skivor som tillfälligt gjorde rummet symmetriskt och allt föll på plats. Inga tveksamheter om att dialogen sitter mitt i bilden, bort med skivorna och det diffusa där det inte riktigt går att placera dialogen gör sig genast gällande.

Detta gäller för film, på musik är effekten inte alls lika påfallande (som tur är).

Testade att koppla in min gamla center och samma sak händer, dialogen säkras mitt i duken och detta trots rummet (och trots den väldigt usla centern).

Jaha, jag behöver alltså en ny center......så vad gör man? MDF finns hemmma och likaså ett (alldeles för stort) antal drivers att välja bland (beroende på vem man frågar, frågar man rätt person kommer man dessutom få höra att här finns alldeles för många testlådor som "aldrig blir nåt av o bara tar plats" :))

Rotade runt lite bland hyllorna och ganska snart hittade jag en trevlig kombination som ska få en chans att eventuellt bosätta sig i finrummet.

Bild

Lådan blir en konventionell sluten låda med innerlåda för mellanregister-diskant. Det ovanliga är kanske formen som av praktiska skäl måste ha den formen den har. Jag får helt enkelt inte ner projektorduken till rätt läge om lådan är högre.

Bild

Bild

Såja, nu har man åtminstone kommit så långt att byggtråd finns, känns trevligt att kunna dela med sig.
Lova att ge mig en känga när tidplanen så småningom smulas i bitar, tid är en bristvara men jag ska göra mitt bästa för att hålla er nöjda o glada!

/Anders

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-10-04 19:48

Härligt med Bild/byggtrådar :) !

Basarna liknar Seas, och diskanten Vifa?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-04 20:27

praktiskt att ha lämpliga element hemma sådär.. :) blir nog kanon det där
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-10-04 21:01

nadifierad skrev:Härligt med Bild/byggtrådar :) !

Basarna liknar Seas, och diskanten Vifa?

Helt rätt!
Basarna o mellan är SEAS, CA18RNX resp. MCA15RCY.
Diskanten är Vifas XT25SC-90/04

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-10-04 21:06

Kraniet skrev:praktiskt att ha lämpliga element hemma sådär.. :) blir nog kanon det där

Visst är det praktiskt!

Jag hittade 16 st likadana Vifadiskanter 8O
Det slog mig då att jag beställt grejor till ett gäng surroundburkar för ett tag sedan. Någonstans ligger det åtta stycken små basar o gömmer sig...... 8)

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-10-04 21:27

Ser bra ut!

Har du funderat på hur du vill att tonkurvan ska se ut från centern?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-10-04 21:44

PetterPersson skrev:Ser bra ut!

Ja, funderat har jag gjort....massor :)

Målet är att centern ska få samma klangegenskaper som mina frontar. Vad detta innebär i "tonkurveväg" vet jag inte ännu.

Förmodligen kommer denna center att sprida bättre horisontellt jmf med min frontar (7"+1") i övre mellanregistret så jag misstänker att tonkurvan (on axis) inte blir lik den från frontarna.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-10-04 22:15

diesel skrev:

Målet är att centern ska få samma klangegenskaper som mina frontar. Vad detta innebär i "tonkurveväg" vet jag inte ännu.

Förmodligen kommer denna center att sprida bättre horisontellt jmf med min frontar (7"+1") i övre mellanregistret så jag misstänker att tonkurvan (on axis) inte blir lik den från frontarna.

Även fasegenskaperna tror jag är viktiga att de liknar varandra, så det inte (i värsta fall) blir hål i återgivningen.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-10-04 22:52

skrutten skrev:
diesel skrev:

Även fasegenskaperna tror jag är viktiga att de liknar varandra, så det inte (i värsta fall) blir hål i återgivningen.

Jo, jag har läst detta på diverse ställen. Vad jag dock inte blir riktigt klok på är hur pass stor inverkan det egentligen har. DD och DTS har ju diskret centerkanal, hur stort problem kan det här egentligen vara när centern och frontarna inte spelar samma material?

Pro logic är en annan femma och teoretiskt sett kan det kanske hända saker om frontar o center är helt väsenskiljda när det gäller fasegenskaperna. Under alla år som jag körde med center kunde jag dock inte märka något konstigt (och dessa var definitivt inte anpassade till varandra).

Jag säger inte att problemen inte finns, undrar bara hur mycket inverkan det egentligen har!

Jag planerar att byta mina frontar så småningom så det blir ingen speciell "fasanpassning" på den centerhögtalaren som byggs i tråden, möjligtvis på de planerade frontarna!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-04 23:39

Höger och vänster kanal är ju också diskreta i de digitala formaten.
Spelar det ingen större roll om det är olika högtalare där då heller?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-10-05 07:14

diesel skrev:
skrutten skrev:
diesel skrev:

Jo, jag har läst detta på diverse ställen. Vad jag dock inte blir riktigt klok på är hur pass stor inverkan det egentligen har. DD och DTS har ju diskret centerkanal, hur stort problem kan det här egentligen vara när centern och frontarna inte spelar samma material?

Pro logic är en annan femma och teoretiskt sett kan det kanske hända saker om frontar o center är helt väsenskiljda när det gäller fasegenskaperna. Under alla år som jag körde med center kunde jag dock inte märka något konstigt (och dessa var definitivt inte anpassade till varandra).

Jag säger inte att problemen inte finns, undrar bara hur mycket inverkan det egentligen har!

Jag planerar att byta mina frontar så småningom så det blir ingen speciell "fasanpassning" på den centerhögtalaren som byggs i tråden, möjligtvis på de planerade frontarna!

De där med hål i ljudbilden vet jag inte om det är aktuellt. Det är ju som du skriver och därmed svårt att kategoriskt uttala sig om effekterna.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-10-05 09:02

paa skrev:Höger och vänster kanal är ju också diskreta i de digitala formaten.
Spelar det ingen större roll om det är olika högtalare där då heller?

Jo
Jag skulle tro att skillnaden signalmässigt mellan de två frontarna är bra mycket mindre jmf med skillnaden front-center.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-10-05 18:34

Lite off topic, om du tillåter... :oops:

Den där diskanten har jag länge undrat hur den presterar. Jag har ju XT25TG30 i ett par lådor och är mycket nöjd med dem. Dessa små krabater kastar dom ju efter en på Europe Audio för en dryg hundralapp. Det låter mycket prisvärt - är det det tro?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-10-05 20:21

Kalejdokom skrev:Lite off topic, om du tillåter... :oops:

Mer on än off topic skulle jag vilja säga :)

Kalejdokom skrev:Den där diskanten har jag länge undrat hur den presterar. Jag har ju XT25TG30 i ett par lådor och är mycket nöjd med dem. Dessa små krabater kastar dom ju efter en på Europe Audio för en dryg hundralapp. Det låter mycket prisvärt - är det det tro?

Det kanske något förvånande svaret får bli att jag vet inte, har köpt diskanterna ohörda.

Det otroligt smidiga formatet, det låga priset samt att Zaph testat med relativt gott resultat gjorde att jag vågade slå till.

Planen är att testa diskanten med avseende på dist så småningom. Går bara och väntar på att få tummen ur att köpa en vettig ljudtrycksmätare......

Slog mig precis att det kanske hade varit intressant med relativa mätningar mot ett gäng andra diskanter som ligger här o samlar damm. Isåfall borde det vara gott nog med ljudtrycksmätaren i min smartphone (för att kolla så man kör testobjekten på samma nivå).

Bonde söker fru på TVn....det avgör saken, jag går omedelbart ut och undersöker vad som finns tillgängligt för att realisera en liten diskanttest!

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-10-05 22:01

OK, hittade en del objekt som skulle kunna agera referensobjekt. Jag måste modifiera baffelhålet för nästan varje diskant så jag orkar nog inte genom alla, ringradiatorn (stora) samt Scan Speak 6600 är givna. Har lyssnat en del på dessa två så jag vet ungefär hur de presterar. Några speciella önskemål från faktisktförsamlingen när det gäller resten av kandidaterna ?

Det är alltså ren distmätning som står på agendan, inga tonkurvemätningar (mer än den on axis-mätning som SIRP presenterar)!
Ingen av de nedanstående drivers är något alternativ till den lilla Vifan i detta bygge pga storlekskraven. Syftet med testen är bara att kolla om disten ligger inom rimliga gränser och inte har några extrema konstigheter för sig.

Kandidaterna.
Övre raden från vänster: SEAS H1499 (DXT), SEAS H1212, Scan Speak 6600
Undre raden: SEAS H1283, Vifa XT25TG, Vifa XT25CS, Dayton ND20

Bild

Har en gammal testlåda som skulle kunna bli användbar för denna test. Bredd=150, Höjd=300, Tangbandaren får agera förkläde till alla som testas :)

Bild

Nu kanske jag tar mig vatten över huvudet då jag aldrig gjort renodlade distmätningar som dessa förut. Mina övningar har inskränkt sig till relativa mätningar mot "kända" drivers samt relativa mätningar på hela konstruktioner (också mot känd referens).

Ni får hojta till om jag tänker helt galet!!
Jag tänker mig en uppställning där jag mäter on axis till diskanten på ett avstånd om 0.5m (för att minimera rumsbidrag. dB-mätning kommer att ske med en okalibrerad smartphone, ljudtrycket för varje individuell mätning kalibreras med testsignal (t ex 3 kHz???)

Att använda en okalibrerad smartphone för dB-mätning känns kanske inte speciellt "smart" (haha) men då jag siktar på att testa den lilla Vifan relativt andra drivers tror jag inte absolutnivån är superviktig. ??

Lådan, vad säger ni om denna? Är måtten för små eller kan den vara OK som den är? Eventuellt kan jag bygga på ena sidan samt toppen på lådan för att få en mer ocentrerad placering (men det blir ju iofs samma förutsättningar för alla)

Usch, vad har jag nu gett mig in på?.......o allt detta bara för att det var Bonde söker fru på TV :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-06 07:32

för rena distmätningar spelar det kanske inte så stor roll vilken låda de sitter i. Men annars brukar man ju använda en större baffelskiva, tex IEC storlek 135x85 cm, för jämförande tester.
Jag tycker nog att frekvensmätning bör följa disten eftersom en fallande frekvenskruva kan ge fallande dist eller omvänt. Den intressanta disten är ju den som kan tänkas bli efter att filter är pålagt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-11-30 01:03

Så har det äntligen hänt lite på högtalarfronten här, sist jag postade utlovade jag distmätningar och nu har den berömda tummen slutligen lossnat.

Efter lite funderande bestämde jag mig för att jämföra min lille Vifa-kandidat (XT25SC) med endast en annan driver, storebror XT25TG. Jag har lyssnat en hel del på XT25TG så jag vet på ett ungefär hur den presterar ljudmässigt.

Att montera drivrarna i en IEC-baffel som Kraniet föreslog är naturligtvis det rätta men tyvärr hade jag ingen så stor skiva hemma så det blev en minivariant istället. Mätbaffeln är ca 80cm hög och 32.5 cm bred. Jag behöll proportionerna för driverplaceringen enligt IEC-baffeln så procentuellt stämmer placeringen relativt ovankant och baffelbredd (om det nu spelar någon roll).

dB-mätningen är gjord med min smartphone som jag kalibrerade mot diskanternas datablad samtidigt som jag mätte 2.83 V ut från förstärkaren. Det slår säkert nån dB upp eller ner men jag är mest intresserad av den relativa skillnade diskanterna emellan.

För att minska rumsbidraget (och få användbara gate-tider) valde jag att köra micken på 50cm avstånd, dB mätningen är gjord på 1m.

Körde tre svep på respektive driver, 85, 92 samt 95dB. Av någon anledning så registrerar min smartphone inte högre så jag nöjde mig med 95 dB

Mätsetup
Bild

Mätresultat, 85 dB
Bild
Bild

Mätresultat, 92 dB
Bild
Bild

Mätresultat, 95 dB
Bild
Bild

Resultatet är för mig något förvånande, jag hade väntat mig att den lilla drivern skulle vara mycket sämre än storebror!
Andratonen är visserligen högre och har en del hyss för sig runt 4 kHz men tredjetonen är lägre än vad storebror kan prestera över 2 kHz.

Med reservation för att mikrofonen (ECM 8000) ställer till det med egendist skulle jag vilja påstå att den lille Vifan är fullt användbar, möjligt att storebror går att dela lite lägre men sålänge man håller sig över 3-3.5 kHz verkar den lille trivas (bortsett andratonen vid 4 kHz).

Det är första gången jag ger mig på riktig distmätning så det är inte helt omöjligt att något är galet, bl a blir jag inte riktigt klok på gate-inställningarna i SIRP......... tar gärna emot kommentarer!

/Anders

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-11-30 01:09

Och såhär ser frekvensmätningen ut i 0, 30, 45 resp. 60 grader!

XT25SC
Bild

XT25TG
Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Byggsugen på center

Inläggav Kalejdokom » 2012-01-02 14:32

AndersD skrev:Lova att ge mig en känga när tidplanen så småningom smulas i bitar, tid är en bristvara men jag ska göra mitt bästa för att hålla er nöjda o glada!

:P

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-05 23:37

Kalejdokom skrev:
AndersD skrev:Lova att ge mig en känga när tidplanen så småningom smulas i bitar, tid är en bristvara men jag ska göra mitt bästa för att hålla er nöjda o glada!

:P

Tack för kängan :)

Har varit dålig på att uppdatera....prototypen är igång och under utvärdering.

Filtret blev ett "monster" :!:

Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-05 23:46

Oj blev några spolar där va?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-10 01:11

adzer skrev:Oj blev några spolar där va?

En av förutsättningarna för detta projektet är att allt ska tas "från hyllan", ingenting kommer att köpas för detta projektet. Detta gjorde att jag på två ställen i filtret fick seriekoppla spolar för att få rätt värde.

Inte så farligt många komponenter ändå tycker jag.......det är trots allt ett 3.5-vägsfilter!

HP filter för diskant o mid är 3:e respektive 2:a ordningen elektriskt. Det kan kanske diskuteras om detta egentligen är nödvändigt men jag ville inte kompromissa med effektåligheten på diskanten eller riskera att man når xmax på mellanregistret. Högtalaren är trots allt ämnad för hembio och prioriteringen har varit att kunna spela starkt framför att hålla nere antalet komponenter.

Varför 3.5-vägs undrar kanske många!
Jag hade en hel del problem att få basar o mid att summera snyggt när jag simulerade och det var egentligen en ren "toklösning" att testa tidigare avrullning på den ena woofern. Resultatet blev dock så bra att jag fortsatte fila på denna lösning och till slut blev det riktigt bra.

Prototyp 1 har varit uppe och spelat i ett par veckor nu och jag är överlag mycket nöjd med prestandan. Oavsett nivå så levereras röster m m på ett mkt trevligt sätt och det blir aldrig vasst eller obehagligt trots att dialogen är väldigt tydlig och öppen. Mellanregistret (SEAS MCA15) är enligt mig en riktig fullträff, riktigt enkelt att jobba med, bra spridning och inte speciellt dyrt.

Ikväll hade jag lite tid över och det blev en "vända" i verkstan för diverse mätningar och smärre justeringar och efter detta blir det återigen en vända i finrummet för utvärdering i ett par veckor.

Såhär ser det ut just nu!

On axis-simulering och uppmätt respons, grå kurva (med offset) är uppmätt.
Bild

Filter.
Bild

Uppmätt impedans och fas.
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-10 01:42

Lysande!

Vill bara säga att jag följer din tråd med spänning och är lite sugen på XT25SC faktiskt...

Du tycker inte att högtalaren är en aning ljus i toppen? Hur skulle det se ut om man flyttade upp diskantens delningsfrekvens lite och gjorde den flackare, alt såg till att nivån sjönk svagt lutande med 2-3dB från 5Khz till 20Khz..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-01-10 08:18

Fet center 8)

Jag håller med Möstberg om att den nog är lite ljus i toppen.
Ser ut som en köpehögtalare. För rak och med för hög nivå högst upp.

Hur tycker du det låter?
Är du nöjd?
Isåfall är det bra för dig. Det är du som skall vara nöjd.

Jag har kommit fram till i princip samma slutsats som SL för Orion 3.4
http://www.linkwitzlab.com/orion-rev3.htm

Beroende på konfiguration och delningsfrekvenser kan det behövas
ytterligare korrigering från rakt för att låta behagligt.

Våga avvika från rakt och lita på vad som låter rätt.

I LspCad använder jag Sloope och EQ i optimizern för att kröka till target.

Bild

Om du sänker diskanten 3 dB tror jag du är nära.
Ev. bryta mid lite.

Ser fram emot fortsättningen.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-10 10:55

Tjena grabbar!

Håller med om att stigningen i diskanten inte ser så kul ut. Sessionen i går gick mest ut på att platta till bullen vid 3 kHz (som var mycket värre tidigare) och jag mekade en hel del innan summeringen mellan mid och diskant blev bra, förmodligen är det detta som gjort att diskantresponsen förändrades. Har inte varit så tidigare, vad jag kan minnas.........är dålig på att spara mätningarna.:oops:

Det blir en vända till i "labbet" innan ny utvärdering :!:

Jag är lite sugen på att höja delningen som du skriver Magnus, diskanten har en otrevlig peak i andratonsdist vid 4 kHz som hade mått bra av lite lägre nivå. Att gå så högt som till 4 kHz delning är kanske inte görbart men det kanske kan påverka disten ändå att höja till 3.5 kHz.

Huruvida den där peaken i andraton verkligen är hörbar vet jag inte (-40dB) men ni vet hur det är...........har man sett den i mätningarna så är placebon stor.

chrisss: Vilken massa roliga knappar du har i optimizern, är det pro-versionen?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-10 10:59

En fråga som dyker upp i mitt huvud är:

Varför 3,5 vägs och inte ren 3 vägs ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-10 11:15

DVD-ai skrev:En fråga som dyker upp i mitt huvud är:

Varför 3,5 vägs och inte ren 3 vägs ? :)

AndersD skrev:Varför 3.5-vägs undrar kanske många!
Jag hade en hel del problem att få basar o mid att summera snyggt när jag simulerade och det var egentligen en ren "toklösning" att testa tidigare avrullning på den ena woofern. Resultatet blev dock så bra att jag fortsatte fila på denna lösning och till slut blev det riktigt bra.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-10 11:21

Ahh, missade det ;)

Ska bli intressant att se hur du tycker att det påverkar det ljudliga resultatet sedan :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-10 11:57

Det är ju en utmärkt lösning!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-10 12:20

Ja, det är det säkerligen :)

är bara nyfiken på hru det kan påverka "hörbarheten" av centern, alltså hur den "försvinner" i ljudbilden och/ elelr om det påverkar spridnignen nämnvärt att dom båda basarna spelar olika.

Det borde kunna påverka vid t.ex. mansröster så att projeserignen blir leta "sned" men säger inte att det behöver göra det.

är mest nyfiken på om det kan höras eller ej..?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-10 12:57

chrisss skrev:Fet center 8)

Jag håller med Möstberg om att den nog är lite ljus i toppen.
Ser ut som en köpehögtalare. För rak och med för hög nivå högst upp.

...

Sedan jag hamnade i DIY-träsket och fick möjlighet att påverka klangen i högtalarna har jag lärt mig en del vad gäller framförallt mina öron och hur de uppfattar diverse konstruktioner i olika rum.

Rummet är, som jag bedömer det, oerhört utslagsgivande för hur den tonala balansen uppfattas. Även ljudnivån spelar stor roll för mig, starkare ljudnivå tenderar att lyfta fram nackdelarna med rak kurva och jag uppfattar ljudet som vassare och och inte lika behagligt som på lägre volymer.

Mitt vardagsrum är ganska livligt, med väldigt lite dämpning och under dessa förutsättningar föredrar jag att tonkurvan lutar svagt neråt från ca 1 kHz, speciellt om man spelar på lite starkare volym. På vanlig "TV-tittarvolym" funkar det med någotsånär rak kurva. Det är inte optimalt men en kompromiss jag är beredd att ta då huvuddelen av min lyssning / filmtittning sker när vardagsrummet är i "biomode". Vid dessa tillfällen har jag tunga tygdraperier från filmduken och ända bak till bakre hörn på rummet som avskärmar resten av världen och här föredrar jag definitivt en rak kurva för att inte förlora det som draperierna dämpar.

Nu är det ju så lyckligt att ljudnivån oftast är betydligt starkare när man tittar på film eller "finlyssnar" på musik och då är draperierna på plats.

När jag skriver "kurva" menar jag gejtad on axis-mätning. Det är ju en sanning med modifikation då spridningsbeteendet också spelar stor (större?) roll för den totala balansen.

För att göra en lång historia kort, jag siktar på "rak kurva" för att det ska passa när rummet är i "biomode"

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-10 13:15

DVD-ai skrev:Ja, det är det säkerligen :)

är bara nyfiken på hru det kan påverka "hörbarheten" av centern, alltså hur den "försvinner" i ljudbilden och/ elelr om det påverkar spridnignen nämnvärt att dom båda basarna spelar olika.

Det borde kunna påverka vid t.ex. mansröster så att projeserignen blir leta "sned" men säger inte att det behöver göra det.

är mest nyfiken på om det kan höras eller ej..?! :)

Enligt simuleringarna påverkas inte horisontella off axis-responsen negativt, åtminstone inte vid den låga "delningen" det är fråga om här!

Däremot påverkar driverplaceringen med en bas på vardera sidan om mellanregistret de horisontella off axis-mätningen betydligt. Baffeldiffraktion pga basarna är inte att leka med.........får hoppas att den (omätbara?) energiresponsen ser snällare ut!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-10 14:50

Jag tänkte på att runt delningen och strax där över, Där midden och woffrarna ska sammarbeta så borde det ju kunna bli en mer krokig frekvens kurva of axis i horisentalplanet om du mäter till vänster eller höger om högtalaren.
Det borde framförallt bli väldigt olika resultat på varderasida om högtalaren om du mäter någon meter från och typ 40*

Alltså, Det är vad jag börjar tänka på när sådanna lösningar görs, Men jag har aldrig testat hur vida det är ett faktiskt hörbart eller ens mätbart "problem" eller ej...

Men jag tycker att det BORDE vara klart mätbart och hörbart borde det också vra, just om man förflyttar sig i horisentalplanet och förväntar sig en jämn spridning med en jämt energikurva i undre mellanregistret/ "värmeområdet".

Hur ser det ut på höger respektive vänster sida om högtalaren vid, säg 40* om du mäter ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-01-10 16:50

AndersD skrev:Tack för kängan :)

Har varit dålig på att uppdatera....prototypen är igång och under utvärdering.

Kul att det rör på sig. Jag gillar konceptet - att använda komponenter som redan finns på hyllan. Så har jag jobbat i flera år nu och det låter riktigt bra...

Under julhelgerna ägnade jag en del tid åt att justera min center och lyssnade då även en hel del på "bara" centerkanalen. Kopplade samtidigt en RTA (Real Time Analyzer) på lineutgången för att verkligen se vad som kommer ut på centerkanalen. Det är lätt att förledas och tro att det endast är röster som förmedlas. Sanningen är ju att det skulle behövas en egen sub bara för centerkanalen om man verkligen vill få ut all effekt. Kollade t.ex. på Gladiator och Mumiens återkomst och fastän min center är ordentligt kapabel med dubbla 6,5" basar i slutna lådor med LT så räcker det inte för att ge rättvisa åt stridsscenerna. Det slutade med att jag ställde centern som SMALL och delade av till LFE-utgången vid 60Hz. Något att betänka - även om man har en riktigt rejäl center.

Lycka till med ditt centerprojekt. Ser fram mot den permanenta lådan. Prototyper har tyvärr en tendens att bli långlivade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-10 18:22

Kalejdokom skrev:Kul att det rör på sig. Jag gillar konceptet - att använda komponenter som redan finns på hyllan. Så har jag jobbat i flera år nu och det låter riktigt bra...

ja när man har värsta scan-speak och seas-elementen liggandes hemma i drivor är det väl klart att det blir bra resultat :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-01-10 18:39

AndersD skrev:chrisss: Vilken massa roliga knappar du har i optimizern, är det pro-versionen?

Ja.

Tog en titt på ijdatas hemsida där det finns en featurelista.

Det var en hel del godis som sknades i standardversionen.
Såg också att Ingemar lagt upp en ny version LspCAD 6.38 (2011-12-30)
Tyvärr så funkade inte länken. Provar att ringa.

Förra uppdateringen var LspCAD 6.37 (2010-08-07)

Kul att det fortsätter att utvecklas :) Trodde Ingemar tröttnat.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-11 01:00

DVD-ai skrev:Jag tänkte på att runt delningen och strax där över, Där midden och woffrarna ska sammarbeta så borde det ju kunna bli en mer krokig frekvens kurva of axis i horisentalplanet om du mäter till vänster eller höger om högtalaren.
Det borde framförallt bli väldigt olika resultat på varderasida om högtalaren om du mäter någon meter från och typ 40*

Alltså, Det är vad jag börjar tänka på när sådanna lösningar görs, Men jag har aldrig testat hur vida det är ett faktiskt hörbart eller ens mätbart "problem" eller ej...

Men jag tycker att det BORDE vara klart mätbart och hörbart borde det också vra, just om man förflyttar sig i horisentalplanet och förväntar sig en jämn spridning med en jämt energikurva i undre mellanregistret/ "värmeområdet".

Hur ser det ut på höger respektive vänster sida om högtalaren vid, säg 40* om du mäter ?

Du kan sova lugnt...... 8)

45 grader off axis horisontellt, höger respektive vänster sida
Bild

Det är inte vackert.......men det är åtminstone ingen större skillnad mellan höger o vänster!

Anledningen till berg- o dalbanan är baffeldiffraktion från basarna (är jag rätt säker på).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-11 07:19

Ok ;)

Ja som sagt, Va mest nyfiken på hur de skulle "ställa till det" i praktiken, Man ser ju att det verkar diffa 1dB eller så, Så det är ju en påverkan som är i storleksordningen "påverkar klangen" :)
Men om detta någonsin kommer att höras i praktiken när centern ska jobba tillsammans med frontarna är en helt annan grej, Jag är ytterst tveksam...

ordentlig center ska de va ! ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-11 08:09

Mer intressant vore väl mätning vid 20 graders mätning :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-11 09:13

varför just 20* ?

ju större förskjutning ju mer "off" borde väll resultatet bli åt höger, något som syns på mätnignen, men som inte var jätte kritiskt...

Frågan är hur det ser ut vid 20* ?
Det är ju, som jag anter att du menar, inom det område där man kommer att sitta och lyssna, och där är ju kanske prestandan som absolut "intressantast" men jag tycker att även spridnignen är av värde, att den beter sig någorlunda linjärt.

Men om den sprider någorlunda jämt vid 45* så borde den rimligen göra det vid 20* med, eller så får man någon slags utsläkningsfenomen på grund av C-C avståndet mellan basarna, men det borde i sådant fall inträffa högre upp än vid deras delning tycker jag...
Dom delas ju ganska lågt.

Eller är jag ute och cyklar ?

Undantaget för jämn spridning är väll för golv och tak reflexer som det sällan gör något om dom har en liten "gropig" respons i undre mellanregistret, för att mindska energin därifrån, höga rekvenserna e ju sedan lätt att dämpa med en matta för att få önskad minskning av dessa tidiga reflexer :)

Fast horisentalt så vill man nog ha en någorlunda jämn energirespons, lätt avtagande med ökande frekvens, (för att jag tycker att det bukar låta bäst..:P) men utan för mycket gropighet...
Annars brukar ju karaktären förändras kraftigt vid förflyttning i rummet...

Så tänker jag :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-11 10:36

Jag tror det blir ännu jämnare.

Jag tror också att med diffusering på sidoväggar kommer skillnaden på nån dB vara omöjlig att skilja mot exakt samma frekvensgång då den utstrålningen borde få väldigt lite sammanblandning med direktljudet och sammanslaget med frontarnas inblandning vara helt egal.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-11 11:07

Exakt vad jag tror med :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-11 13:31

chrisss skrev:
AndersD skrev:chrisss: Vilken massa roliga knappar du har i optimizern, är det pro-versionen?

Ja.

Skönt att han håller igång, jag är så inarbetad på LspCAD att det nog skulle bli stora problem vid ett byte till något annat.

Standardversionen är strippad på en hel del godis jmf med pro men jag tycker ändå att det mesta finns för att gå iland med de projekt man ger sig på. Om jag inte minns fel var prisskillnaden rätt så saftig?

Får inte heller länken att funka, lyckades du få tag i Ingemar?
Inte för att jag känner nåt jättebehov att uppdatera men jag har en del problem med stabiliteten i Win7 64-bit. En uppdatering kanske kan råda bot på detta.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-01-11 13:42

AndersD skrev:
chrisss skrev:

Ja.

Skönt att han håller igång, jag är så inarbetad på LspCAD att det nog skulle bli stora problem vid ett byte till något annat.

Standardversionen är strippad på en hel del godis jmf med pro men jag tycker ändå att det mesta finns för att gå iland med de projekt man ger sig på. Om jag inte minns fel var prisskillnaden rätt så saftig?

Får inte heller länken att funka, lyckades du få tag i Ingemar?
Inte för att jag känner nåt jättebehov att uppdatera men jag har en del problem med stabiliteten i Win7 64-bit. En uppdatering kanske kan råda bot på detta.

Pratade med Ingemar igårkväll.

"Installer" innehåller nu senaste versionen.
Klicka på den länken istället.

Soundeasy är väl ända alternativet och det är oehört komplicerat.

Off-topic men roligt så jag postar en jämförelse mellan LspCad & Soundeasy som en användare postat på LspCads användarforum.

LspCAD
-get in car
-adjust mirrors
-adjust seat
-put in reverse
-back out of driveway
-drive merrily on your way

SE
-get in car
-adjust mirrors
-mirrors won't adjust, no idea why. Spend hours/days trying to figure out
why.
-finally discover that mirrors don't adjust until you've adjusted the seat
(which as the users will tell you makes perfect sense, because you can't
accurately adjust the mirrors until your seat is in the right spot)
-adjust seat
-adjust mirrors
-put in reverse
-car won't go in reverse. Spend hours/days trying to figure out why.
-finally discover that you have to manually engage the reverse lights, and
the car won't go in reverse until the lights are on, because obviously that
wouldn't be safe.
-spend more time trying to figure out how to get the reverse lights on
-turn reverse lights on
-pull car out of driveway
-push it off a cliff
-wait a few years and decide maybe it was just you, buy upgrade and repeat
above process

So if your goal is to actually build and listen to speakers I think LspCAD
is the better option. If your goal is to wander through every concievable
parameter permutation in minutia and be fascinated by all the graphs and
different numbers, go with SE.

This is just my opinion, obviously there are other who disagree and love
the product. Good luck!
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-11 13:56

:lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-11 13:58

Så har jag haft lödkolven igång igen......

Testade Magnus förslag att höja diskantens delning och samtidigt göra den flackare.
Jag är inte helt bekväm med området 1-2 kHz där totalnivån är aningen lägre än vad mellanregistret själv spelar. Fasöverenstämmelsen är inte riktigt bra mellan mid o diskant i detta område. Totala responsen ser däremot betydligt trevligare ut nu, åtminstone på "pappret".

Vi får se om den dåliga fasöverenstämmelsen har någon betydelse i praktiken, nu står lådan åter i vardagsrummet och ska förbli där ett par veckor så jag hinner vänja mig och upptäcka eventuella konstigheter.

Simulering samt mätning (grå). Notera överenstämmelsen mellan simulerad och uppmätt respons, LspCAD är ett helt fantastiskt verktyg :!:
Bild

Filtret ser numera ut såhär. (lite färre komponenter)
Bild

Uppmätt impedans och fas.
Bild

Tombstonemätning, 1 m (ingen mikrofonkalibrering)
Bild

Distmätning med Sirp, 1m ca 95dB. (ingen mikrofonkalibrering)
Bild

Distmätningen har satt lite myror i huvudet på mig!
Att diskanten har lite hyss för sig strax över 4 kHz (andraton) visste jag men peaken runt 2 kHz verkar komma från mellanregistret.

Jag har dålig koll på dethär, är nivåerna "normala" eller känns dessa två peakar för höga?

Är andratonsdist mindre allvarlig än tredjetonsdist eller hur är det egentligen. Tredjetonen verkar (för mig) ligga på en bra nivå!

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-11 14:08

chrisss skrev:Pratade med Ingemar igårkväll.

"Installer" innehåller nu senaste versionen.
Klicka på den länken istället.

Soundeasy är väl ända alternativet och det är oehört komplicerat.

Off-topic men roligt så jag postar en jämförelse mellan LspCad & Soundeasy som en användare postat på LspCads användarforum.

.....

Tack för tipset, ska ladda hem ikväll!

Off-topic är OK sålänge de är så roliga som den du postade.... :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-11 14:10

Om du sänker delningsfrekvensen för mellanregistret lite också och gör det flackare med, hur ser simuleringen ut då?

Ursprungligen så tänkte jag att du kunde adderat en liten krets till ditt ursprungliga filter (det skulle väl blir tre komponenter till) som sänkte nivån succesivt från 5Khz och uppåt med ett par tre dB i slutändan, ett shelving filter typ.

Exempel
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-01-11 14:16, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-01-11 14:13

Anders,

Jag är imponerad av dina mätkunskaper.

Intressant med distmätningarna.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-01-11 14:17

Ett tips om hur man kan bryta i flankerna.
Det är självklart men...

Flanker brukar ofta falla brantare och brantare.

Om man inför seriemotsånd i parallelgrenar så kan man hålla emot och
behålla en lutning. Det gör att fasen och fashastighet mellan HP/LP
kan fås att stämma bättre.

Man kan t.om ta till grövre medicin i form av komponenter som håller
emot hårdare genom att höja motståndet.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-11 17:16

chrisss skrev:...
Intressant med distmätningarna.

Visst är det! Tyvärr saknar jag riktiga kunskaper att tolka resultatet.

Men......om ingen här skriker högt tar jag det som ett gott tecken 8)

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-11 17:27

chrisss skrev:...Om man inför seriemotsånd i parallelgrenar så kan man hålla emot och
behålla en lutning. Det gör att fasen och fashastighet mellan HP/LP
kan fås att stämma bättre.
...

Du menar (t ex) en resistans i serie med C3?

För ett par år sedan byggde jag med en diskant där det blev nödvändigt med en LCR-krets parallellt med drivern. Om jag inte minns fel gick det att påverka "fashastigheten" på ett kontrollerat sätt med denna utan att påverka tonkurvan speciellt mycket.

Testar ikväll!

MagnusÖstberg skrev:Om du sänker delningsfrekvensen för mellanregistret lite också och gör det flackare med, hur ser simuleringen ut då?
....

Låter vettigt!
Återkommer med nya simuleringar så fort jag får tid.

Hörni grabbar, nästa gång tänker jag vänta med att bära in lådan i vardagsrummet.......tills ni sagt ert här.
Börjar bli trött på att bära den fram- o tillbaka 8)

Skämt och sido.........skönt att ha "bollplank"!!!

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-01-11 17:38

@Du menar (t ex) en resistans i serie med C3?

Japp.

Mid LP ser brantare ut än T HP.

Prova att öka L3 i kombination med C3 + R

Kapar bullen lite utan att den faller för tidigt för att möta T.

Ingen garanti för resultet men det går ju fort att simulera.

Posta gärna faskurvorna oxå.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-12 00:49

Efter en tre timmar lång simuleringssession gav jag upp försöken att få mellanregistrets LP-del flackare. Att få det flackt är iofs inga problem men att få lika fashastighet på mid och diskant blev en hårdare nöt än vad denne skallen kan knäcka.

Då jag har centern riktad lite uppåt, mot lyssningsposition känns det viktigt att looben verkligen pekar "rakt fram" och inte uppåt som den gjorde tidigare.

Med vertikallooben i åtanke är jag nu tillbaka på tredje ordningen elektriskt för diskanten men delningen mot mellanregistret har flyttats upp till strax ovanför 3kHz.
Detta tillsammans med "chrisss" specialare med seriemotstånd för parallellkondingen gjorde susen och nu stämmer fashastigheten mkt bättre i ett bredare område.

Frågetecknet nu (och kanske "showstoppern"?) gäller horisontalspridningen då jag höjt delningen och samtidigt har rätt branta flanker. LspCAD visar fortfarande mkt bra spridning men min erfarenhet är att denna är väl optimistisk. Mätning senare får visa om jag gått fel väg!

Filtret ser numera ut såhär:
Bild

Simulerad on axis-respons
Bild

Simulerad fas
Bild

I avsaknaden av pro-versionens "Polar plot" gjorde jag en amatörvariant för att kolla den vertikala looben. Simulering av 15 grader uppåt och 15 grader neråt sammanfaller, likadant med 30 grader. Om jag tänker rätt innebär detta att den vertikala looben pekar "rätt" (noll grader vertikalt)
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-12 01:34

Hoppas mätningar/lyssningar visar att du är på rätt väg :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-12 16:45

LspCAD
-get in car
-adjust mirrors
-adjust seat
-put in reverse
-back out of driveway
-drive merrily on your way

SE
-get in car
-adjust mirrors
-mirrors won't adjust, no idea why. Spend hours/days trying to figure out
why.
-finally discover that mirrors don't adjust until you've adjusted the seat
(which as the users will tell you makes perfect sense, because you can't
accurately adjust the mirrors until your seat is in the right spot)
-adjust seat
-adjust mirrors
-put in reverse
-car won't go in reverse. Spend hours/days trying to figure out why.
-finally discover that you have to manually engage the reverse lights, and
the car won't go in reverse until the lights are on, because obviously that
wouldn't be safe.
-spend more time trying to figure out how to get the reverse lights on
-turn reverse lights on
-pull car out of driveway
-push it off a cliff
-wait a few years and decide maybe it was just you, buy upgrade and repeat
above process

So if your goal is to actually build and listen to speakers I think LspCAD
is the better option. If your goal is to wander through every concievable
parameter permutation in minutia and be fascinated by all the graphs and
different numbers, go with SE.

This is just my opinion, obviously there are other who disagree and love
the product. Good luck!

:lol:
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-03-08 01:07

Så var det dags för den stora finalen!

Har under snart två månaders tid använt centern dagligen, ibland enbart vid slappande framför TVn men också lite mer "seriösa" filmsessioner. Filtret har genomgått en del små förändringar i ett par omgångar och dessa har inneburit en allt mer "lutande" kurva, precis som Magnus och chrisss förutspådde för ett tag sedan.

Har framförallt strävat efter att röster ska låta naturligt och oansträngt även vid kraftiga ljudtryck som det gärna blir när man tittar på film. Jag tycker själv att detta påverkar "släppet" vid låga nivåer och att det behövs lite nivå innan "det lossnar" (eller hur man nu ska uttrycka det.....svårt det här). Fördelarna överväger dock och centern är trots allt mest avsedd för seriösa biosessioner och därför har jag mer och mer lärt mig att uppskatta denna lätt "tillbakalutade" ljudpresentation. Brukar ju vara populärt att beskriva INO-högtalare som att "inget sticker ut" och jag tycker samma beskrivning passar bra in på denna centern. Allt finns där men inget spretar iväg eller påkallar uppmärksamhet

Nåväl.....nu får det vara nog med egenberöm!!

Lite bilder:

Såhär mäter det till slut!
Bild

Efter lite (mycket) kämpande med sandpapper, lack och en massa vinyl ser det ut såhär. (Har en känsla av att mitt slutresultat avslöjar att jag är rätt såld på designen när det gäller en viss Italiens högtalartillverkare :-))
Bild

Min gamla Cabassecenter gick hädan (med lite hjälp från mig), högtalarterminalen får dock leva vidare då den passade perfekt i den nya lådan.
Bild

På plats i vardagsrummet. Den uppmärksamme noterar att frontarna och centern talar väldigt olika designspråk (för att utrycka sig milt).......ni kan vara lugna, det ligger fler projekt i röret och nya frontar är snart på gång.
Bild

Bild

Tackar o bugar för glada tillrop och all hjälp jag fått!

/Anders
.....

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-08 01:15

Mycket, mycket vackert - både till utseende och tonkurva!!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-03-08 23:06

Mycket snyggt bygge. Verkar dessutom genomtänkt när det gäller dom akustiska egenskaperna. Grattis.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-03-09 00:16

Bild

Vs.

Bild

Wow!! Den såg jag faktiskt inte komma! Gratulerar med ett riktigt tjusigt och väl genomfört bygge!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-09 08:13

Imponerande. Jäkligt snygg och låter säkert fantastiskt.
Till det en helt suverän tråd - kul, intressant och lärorik.
Stort tack!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-03-09 08:32

Tack grabbar!

Kul att mer än jag uppskattar utseendet!

Det svarta är perfekt när man ser film via projektor, man tänker inte på att centern finns där strax under duken.
Mina frontar lyser som fyrar i jämförelse.....usch!

Fick en en facebook-kommentar angående utseendet som löd såhär:
" Drickan till vänster, övrigt till höger, men var lägger man happymeal-kartongerna?? ;-)"

Oinsatta människor!!! 8)
.....

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-09 08:37

AndersD skrev:Tack grabbar!

Kul att mer än jag uppskattar utseendet!

Det svarta är perfekt när man ser film via projektor, man tänker inte på att centern finns där strax under duken.
Mina frontar lyser som fyrar i jämförelse.....usch!

Fick en en facebook-kommentar angående utseendet som löd såhär:
" Drickan till vänster, övrigt till höger, men var lägger man happymeal-kartongerna?? ;-)"

Oinsatta människor!!! 8)

Hah. :lol:

Var hittade du vinylen till fronten...?
Var det kontaktlim eller spray?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-03-09 09:31

KarlXII skrev:...Var hittade du vinylen till fronten...?

Vinylen har jag köpt på Biltema.

Limmet jag använde är både kontakt- och spraylim (3M) men jag limmade "vått" för att ha möjlighet till justeringsmån.
.....

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-09 09:34

AndersD skrev:
KarlXII skrev:...Var hittade du vinylen till fronten...?

Vinylen har jag köpt på Biltema.

Limmet jag använde är både kontakt- och spraylim (3M) men jag limmade "vått" för att ha möjlighet till justeringsmån.

Aha..!

Hur funkade det? Smidigt att jobba med, blev det bubblor osv?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-09 09:48

Du har inte fler monteringsbilder på det, och/eller bilder från fler vinklar på centern?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-03-09 09:49

KarlXII skrev:Aha..!

Hur funkade det? Smidigt att jobba med, blev det bubblor osv?

Vinylen verkar vara av riktigt bra kvalitet (trots att det är Biltema). Går att sträcka rejält utan att den går sönder men den är relativt tjock så man måste göra ca 2 mm större driverhål än normalt för att vinylen inte ska klippas när man spänner fast drivern. En oväntad fördel med tjockleken var att jag kunde använda vinylen som packning mellan låda och driver.

Jag har fått två knappt synbara "bubblor" i ovankant av baffeln men detta beror inte på vinylen i sig utan mer på att jag förmodligen inte sträckte tillräckligt när jag la dit den. Det är inte helt enkelt då man måste dra med rejäl kraft för att säkerställa att den verkligen ligger jämt, är nog att rekommendera att vara två vid denna manöver.

Kommer definitivt att göra såhär fler gånger. Lackade lådor är visserligen snygga men det är också (för mig) mycket svårare att få fin finish. Dessutom känns denna konstruktion mer "tidsstabil". Mina två år gamla lackade frontar har tydliga märken där mdf-skivorna är skarvade, detta trots att de var helt perfekta som nya.
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-03-09 10:02

MagnusÖstberg skrev:Du har inte fler monteringsbilder på det, och/eller bilder från fler vinklar på centern?

Edit: OK, du menade själva vinylmontaget....
Finns tyvärr inte, jag var lite för stressad/koncentrerad vid denna manöver för att bry mig om kameran....:)

Tror bara jag har denna från själva montaget. Även om bilden är en dålig mobilbild framgår det nog hur jag har löst fastsättningen av gavlarna (gavlarna har åtta stycken pinnbultar var som passar i hålen i lådan).
Bild

Kan ta lite fler bilder i andra vinklar om intresse finns!
.....

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-09 10:07

Hur fäste du pinnbultarna då? :o

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-03-09 10:09

KarlXII skrev:Hur fäste du pinnbultarna då? :o

"Pinnbultarna" är en variant som har träskruvsgänga på ena sidan och maskingänga på andra.

I gaveln borrade jag ett mindre hål och skruvade i bulten och inne i lådan har jag karosseribrickor (stora brickor med små hål) och mutter!

Edit: Jag borrade alltså inte genom gaveln men det framgår förhoppningsvis av bilderna...... 8)
.....

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-09 10:13

Kanon, alltid klurat på hur sjutton man lyckas i hörnen :)

Fler bilder - absolut :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-03-09 10:13

Smart. Mycket smart. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-09 10:19

KarlXII skrev:Smart. Mycket smart. :)
Apzolut!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-03-09 13:03

Det där blev riktigt jävla snyggt, grattis! :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-03-09 13:35

Supersnyggt och väl genomfört projekt, grattis! :)

Återgå till DIY-forum